Gå til innhold

Nikon billigzoom med VR


Anbefalte innlegg

Spør du meg, ser det heller ut som de prøver å ikke konkurrere med Canon - ved å lage modeller som er midt i mellom. Det er selvfølgelig et konkurransemoment i det også, fordi du trekker til deg kunder fra to andre segmenter, men Canon og Nikon har i en årrekke nå hatt få direkte konkurrenter...

 

Er helt enig der, og D3 prøver jo også å ta det beste fra begge de to profmodellene til Canon, jeg har selv skrevet om denne strategien til Nikon i tidligere innlegg. Det jeg mente var, snarere at Nikon i den senere tid har satset sterkt på både hus og opptikk som må sies å være svært av svært høy klasse, noen imponerende telobjektiver, og et fullformat hus som matcher Canons crop 1.3 presse hus. Så poenget var vel først og fremst at Nikon igjen forsøker å ta tilbake den statusen de en gang hadde innenfor pressefoto. Jeg er selvsagt fult klar over at Nikon bevist legger sine modeller i mellom Canon sine.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
På andre diskusjonforum kan man lese mange historier om hvordan Nikon nå prøver å få pressefotografene til å bruke Nikon fremfor Canon. Les denne tråden med svarene fra mureena. Les også macleongs svar om vennen hans som ble kontaktet av Nikon da han vurderte å gå over til Canon. Nå har også fyren bak Luminous Landscape slått seg på Nikon. Ser med andre ord ut som Nikon er ganske agressive i markedsføringen nå, særlig det med Finnland.

 

PM Normal har jo tidligere fortalt på dette forumet om Canon som i sin tid sponset kjente norske fotografer med utstyr mot å bytte til Canon, på den tiden Canon var forbeholdt amatører. Så akkurat dette er ikke noe nytt fotografer er flokkdyr, og det er utrolig vår mye kunskapløshet, myter og rare oppfatninger som finnes innenfor proffmiljøet angåend utstyr. En bekjent av meg som har levd av foto i flere år, mener feks i fullt alvor at det er umulig å lage god opptikk til f-mount, og at Nikon må bytte system hvis de noen gans skal kunne lage konkuranse dyktig utstyr. Han la også ut om at Nikon var så langt etter at Canon 20d faktisk var et bedre mer avansert og hold dere fast et bedre ergonomisk utformet kamera enn Nikon D2x.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Pst: Jeg heter PMnormal. Du som kjenner meg så godt burde vite det, modin ;)

 

Det stemmer at Canon sponset fotografer for å skifte system. Selv fikk jeg det fortalt av en kjent fotoskribent og nettredaktør. Da jeg avtalte med ham om et kjøp av hans 105mm f/2,5 fortalte han meg at han skiftet fra Nikon til Canon grunnet sponsing fra Canon. Han solgte altså sitt Nikon-system, og gikk over til Canon F1.

 

Det hører forøvrig med til historien at samme kjente fotoskribent/kunstfotoanmelder/kunstfotograf og nettredaktør forlengst har gått tilbake til Nikon, og figurerer blant annet på forsiden av sin nye bok med en Nikon. Sayonara, Canon.... Auf viedersehen.

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar
Det hører forøvrig med til historien at samme kjente fotoskribent/kunstfotoanmelder/kunstfotograf og nettredaktør forlengst har gått tilbake til Nikon, og figurerer blant annet på forsiden av sin nye bok med en Nikon. Sayonara, Canon.... Auf viedersehen.

 

Det er han ja ;)

Nettopp han, ja. Tror han ble årets svømmer eller noe slik i år. Det hendte forresten i Herrens År 1985.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...