Gå til innhold

SAK løst - spørsmål ang operativsystem på hardisker


maetttis

Anbefalte innlegg

problemstilling - Hovedkortet er ødelagt, og skulle så gjerne ha reddet det som er på d: for der er "alt".

 

prøvde å boote denne harddisken med en annen pc, men da kommer det bare "attemting to boot from c:" eller noe

 

windows xp ligger på c:, spørsmål:

1-går det an å sette denne harddisken som slave og lese av alt?

2-eller må jeg først formattere c:-disken?

3-vil da d: være fult tilgjengelig? hvis jeg bare installerer xp på nytt pådenne disken, med den som master. vil da fortsatt d ligge der?? må jeg formattere d etter installasjon? for når man parterer hardisken i c d e, så må man jo formattere d og e før man kan komme inn..

 

skjønte noen noe av det her? hehe

 

tak for all hjelp

Endret av maetttis
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
problemstilling - Hovedkortet er ødelagt, og skulle så gjerne ha reddet det som er på d: for der er "alt".

 

prøvde å boote denne harddisken med en annen pc, men da kommer det bare "attemting to boot from c:" eller noe

 

windows xp ligger på c:, spørsmål:

1-går det an å sette denne harddisken som slave og lese av alt?

2-eller må jeg først formattere c:-disken?

3-vil da d: være fult tilgjengelig? hvis jeg bare installerer xp på nytt pådenne disken, med den som master. vil da fortsatt d ligge der?? må jeg formattere d etter installasjon? for når man parterer hardisken i c d e, så må man jo formattere d og e før man kan komme inn..

 

skjønte noen noe av det her? hehe

 

tak for all hjelp

 

Skulle gå greit å sette den som slave og en annen med innstallert OS som primary og med OS innstallert. Om jeg ikke husker feil vil OS automatisk endre bokstavene på disken og du kan lese dem som vanlig.

Lenke til kommentar

Nå sier du jo ikke om det er ide eller sata, men anyway: sjekk i bios at oppstartsrekkefølgen er slik at ikke maskinen forsøker å boote fra den disken som du putter inn. Hva angår stasjonsbokstaver, så er det nok ganske tilfeldig hvilke bokstaver partisjonene på disken får når du kobler den i en annen maskin. Eneste regel er vel at den første partisjonen får stasjonsbokstav før i alfabetet enn den neste, og sånn fortsetter det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...