Gå til innhold

Trenger hjelp til hva jeg skal gjøre fremover.


John Keats

Anbefalte innlegg

Hei, jeg er nå i mitt tredje år på videregående. Har gått elektro -> elektronikk og nå service-elektronikk.

 

Til neste år var planen å ta almenn påbyggning, men kjenner at jeg ikke er motivert for dette overhodet. Det jeg heller tenkte på var å ta et friår først. Hvordan gjør jeg i så fall dette? Og ikke minst, tror dere det vil hjelpe på motivasjonen / noen andre som har gjort noe lignende og kan komme med deres erfaringer?

 

Har for tiden en jobb på kvelden på tirsdager og på lørdager som jeg garantert kan få til å jobbe fulltid i stedet om jeg ønsker, så da hadde jeg hatt noe å drive på med.

 

 

Men som sagt, så er motivasjonen på bånn for et år med almenn og jeg tror jeg kunne fått opp motivasjonen med et friår. Så ja.. erfaringer?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei

 

Det er ikke unormalt å bli skolelei og ta seg et friår, men da burde du i så fall gjøre noe ut av det.

 

Har selv slutta på skolen for en stund siden fordi jeg var skolelei, har enda ikke fått meg en jobb

Var litt godt de første ukene å kunne sove lenge og bare laxe ved daten ,men nå er det ikke så morro lengre.

Skal på sesjon i januar så jeg håper jeg kommer inn i millitæret etterhvert :w00t:

 

 

Men om det vil hjelpe på motivasjonen for DEG er det nok bare DU som kan svare på :)

Lenke til kommentar

Én ting jeg tenkte på når jeg var ferdig med videregående, og bestemte meg for å starte rett på uni. var i hvert fall hvordan du takler det økonomisk å gå fra fulltidsjobb og tilbake på skolebenken.

 

Jeg fant ut at hvis jeg først begynte å tjene 20.000 i måneden mens jeg fortsatt bodde hjemme ikke kom til å motivere meg til å gå tilbake til 4-5000 i mnd. året etter.

Lenke til kommentar
Én ting jeg tenkte på når jeg var ferdig med videregående, og bestemte meg for å starte rett på uni. var i hvert fall hvordan du takler det økonomisk å gå fra fulltidsjobb og tilbake på skolebenken.

 

Jeg fant ut at hvis jeg først begynte å tjene 20.000 i måneden mens jeg fortsatt bodde hjemme ikke kom til å motivere meg til å gå tilbake til 4-5000 i mnd. året etter.

 

Tja.. Jeg har gått fra å ha et forbruk på rundt 25k i mnd til å ha et forbruk på 8k i mnd kun fordi jeg gikk tilbake på skolebenken. Har riktignok bort utenfor hjemmet helt siden jeg var 18/19. Det er egentlig ikke et problem såfremt så sørger for å ikke kjøpe deg så veldig mye teknisk utstyr ,men jeg hadde alt jeg ville ha fra før så det ble ikke så veldig mye.

 

Samt.. Er man litt klok har man spart opp litt penger slik at man har en nødkasse i tilfelle det er noe man har veldig lyst til. Var feks over på cupfinalen for en liten stund siden og der gikk det 4k på 2dager. Men med unntak av slike ting som bare skjer en gang hvert skuddår så rører man ikke kapitalkontoen hvis man ikke må

Lenke til kommentar

Det kommer litt an på hva du selv ønsker. Om du ønsker deg inn på høyskole eller universitet er det nok ingen utvei å ta allmennfaglig påbygging (om jeg ikke har misforstått noe nå).

Nå er jeg kanskje en smule liberal, men 19-20-åringer er fortsatt ung og det er forsåvidt ikke noe stress med å ta seg et friår for å fundere på hva man ønsker å gjøre videre. Selv hadde jeg 2 friår før jeg fant ut hva jeg ville.

Å ta seg friår er ikke veldig vanskelig. Er bare å søke seg jobb eller gå til Aetat og melde deg arbeidsledig, så hjelper dem med å finne noe til deg.

 

En god motivasjon for å gjennomføre ett år med allmennefaglig påbygning er å tenke at det kun er bare for ett år. Kanskje det kan være kjipt mens du holder på, men når du er ferdig har du jo et helt nytt sett med nye muligheter med generell studiekompetanse, og kan søke på et stort spekter av høyere utdanning. Og etter min erfaring er skole først gøy når man kommer til høyere utdanning og får velge selv hva man vil studere og tildels hvilke fag man er interessert i.

Lenke til kommentar

Du kan jo bli lærling da... jobbe i 1,5 år. Og hvis du har tenkt deg videre gå Y-Vei (krever fagbrev) som finnes som tilbud på mange høgskoler. Kombinerer forkurs med 1. klasse ingeniørfag.

 

Dette vil nok bli hardt for noen, men er du motivert nok vil nok dette gå bra. Ulempen er at du begrenser deg til å bli ingeniør da, og det er kanskje ikke noe du ønsker å bli? :)

Endret av Godlike
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...