Gå til innhold

Er allmen påbygging hardt?


Grievdus

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Ja, det får du.

 

Ok, nå ble jeg plutselig mer usikker; Om jeg tar påbygging, så vil jeg mest sannsynlig risikere å få en dårlig mattekarakter(går ut i fra at påbyggingsmatten er teoretisk?), mens de andre fagene er jeg mer eller mindre helt sikker på at jeg får over 4 i.

 

Jeg går media, så hva vil lønne seg? Har planer om å studere etter at jeg er ferdig med videregående.

Endret av Jon4s
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jeg kan ikke annet enn å anbefale deg allmenn påbygg.

 

- Studiekompetanse (hvis du plutselig står på arbeidsplassen i fremtiden og angrer på at du ikke tok deg bedre utdanning, for nå ønsker du deg en helt annen jobb)

- Nye venner, russetid

- Et rolig år til hjemme hos foreldre (ja, videregående er avslappende i forhold til mye annet. Dessuten er det billig og godt å bo hjemme med familien)

 

 

Og nei, det er ikke så altfor hardt. Jobb jevnt og trutt, så klarer de aller fleste å stå påbygg. Jeg kjenner flere som strøk i noen fag, men de hadde ikke helt klart å omstille seg på å gå fra yrkesfag til påbygg. Jeg klarte meg rett ut fra salg og service - med innebygd frykt for matte - og nå går jeg på høyskole.

Lenke til kommentar

Men seriøst hvor stygt det er at jeg som har gått etter den gamle reformen på GK og VK plutselig får 5 timer matte i uka i stede for 1 time som var på den gamle reformen. Bare på grunn av at de(=de som gikk etter den nye reformen) ikke hadde like masse matte de 2 første åra på vgs. Så da blir jeg straffa med 4 timer ekstra matte timer i uka.

Lenke til kommentar
  • 9 måneder senere...
Jeg er på vg 2 yrkesfagelig og lurer litt på snittet til denne almenne påbyggningen , har 3,1 i snitt nå og skal klare å få 3,5 til sommer( er sikker).

 

så håper og lurer om jeg kommer inn med det .

noen som hvet noe?

Det kommer helt an på hvilken skole du søker på. Noen skoler er populære, og man vil derfor trenge et høyt snitt for å komme inn. Andre er ikke fullt så populære, så kanskje du kommer inn der.

Lenke til kommentar
Jeg har tenkt å ta påbygging til høsten. Og jeg lurer på om man har valgfag der man kan ta fag som skolen tilbyr.

Også lurer jeg på om dere tror det er mulig at jeg dropper den vanlige matten, og heller tar R1-matte.

Fram til Kunnskapsløftet måtte man velge to programfag. Ett av dem måtte være på 5 uketimer, mens det andre kunne være på 5 eller 3 uketimer. Nå er jeg ganske sikker på at man bare velger ett programfag, som må være på 5 uketimer.

 

Jeg tror ikke du kan ta R1 istedenfor 1P eller 2T eller hva man nå har på påbygg. Men du kan ta det som programfag dersom skolen tilbyr det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...