Gå til innhold

Er allmen påbygging hardt?


Grievdus

Anbefalte innlegg

Skal gå allmen påbygging nå til neste år når jeg er ferdig med anleggsteknikk, for å komme inn på phs (politi høgskolen). Det jeg lurer på er om det blir utrolig hardt å ta allmen påbygging? Har snakket med læreren om dette men han har rett å slett ikke peilling på hvordan det vill bli, har hørt at når man går allmen påbygging så skal man ta alle de 3 åra på 1 år. Så da blir det vell utrolig hardt? å er det noen gjennomsnitts karakter for å komme inn? Hadde vært fint om noen kunne ha linket opp til en side som det står litt info om dette.

Men uansett hvor hardt det blir syns jeg det er verdt det for å bli det jeg vill bli, men hadde vært fint å vært litt forberedt på hvordan det vill bli :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
har hørt at når man går allmen påbygging så skal man ta alle de 3 åra på 1 år. Så da blir det vell utrolig hardt?

 

Du tar ikke 3 år skole på ett år. Du skal bare ta de fagene du mangler for studiekompetanse, noe som er bare ett år med fag. Altså i timebelastning er det ikke hardere enn vanlig, men er jo bare allmennfag da og hvis man ikke liker fagene så er det nok hardt.

Lenke til kommentar
går du under gammel eller ny ordning?

 

kjenner noen som går der og de sier det er ganske hardt

Alle går til neste år under ny ordning. Du får en del ekstra fag.

 

Det er IKKE hardt i det heletatt om du er motivert for det. Men om du forventer deg hvileår, kan du liksågodt droppe det.

 

Når den nye reformer trår kraft i tredje året, blir det nok en del tøffere. Du trenger blandt annet ett ekstra språk. Jeg har også hørt fra inside information kilder, der det er sagt at påbygging året skulle bli lagt opp til å være ganske tøft, så bare de motiverte klarte seg gjennom det.

Endret av Neppe
Lenke til kommentar
Skal gå allmen påbygging nå til neste år når jeg er ferdig med anleggsteknikk, for å komme inn på phs (politi høgskolen). Det jeg lurer på er om det blir utrolig hardt å ta allmen påbygging? Har snakket med læreren om dette men han har rett å slett ikke peilling på hvordan det vill bli, har hørt at når man går allmen påbygging så skal man ta alle de 3 åra på 1 år. Så da blir det vell utrolig hardt? å er det noen gjennomsnitts karakter for å komme inn? Hadde vært fint om noen kunne ha linket opp til en side som det står litt info om dette.

Men uansett hvor hardt det blir syns jeg det er verdt det for å bli det jeg vill bli, men hadde vært fint å vært litt forberedt på hvordan det vill bli :)

noen som gidder å svare på det med karakterer?

 

gidder ikke å finne link med er en del info på www.VilBli.No

Lenke til kommentar

Karakterer varierer veldig. Den skolen jeg søkte påbygning på hadde 4,5 i snitt (året før var snittet der 3,6), mens skolen jeg gikk på i fjor, hadde fylkets laveste snitt, der folk med 3,0 kom inn. Der har jeg en bekjent som faktisk ringte skolen to dager før skolestart og spurte om plass, og han kom inn.

Så det varierer fra sted til sted, år til år osv.

 

Selv synes jeg ikke påbygning er så hardt, men jeg var veldig innstilt på å gjøre en innsats fra starten av. Det er definitivt mye mer å gjøre enn på yrkesfag, men med den rette innstillingen og viljen til å faktisk jobbe, tror jeg alle greit kommer seg gjennom ... uten at jeg vet hvordan det kommer til å bli neste år.

Lenke til kommentar
Karakterer varierer veldig. Den skolen jeg søkte påbygning på hadde 4,5 i snitt (året før var snittet der 3,6), mens skolen jeg gikk på i fjor, hadde fylkets laveste snitt, der folk med 3,0 kom inn. Der har jeg en bekjent som faktisk ringte skolen to dager før skolestart og spurte om plass, og han kom inn.

Så det varierer fra sted til sted, år til år osv.

 

Selv synes jeg ikke påbygning er så hardt, men jeg var veldig innstilt på å gjøre en innsats fra starten av. Det er definitivt mye mer å gjøre enn på yrkesfag, men med den rette innstillingen og viljen til å faktisk jobbe, tror jeg alle greit kommer seg gjennom ... uten at jeg vet hvordan det kommer til å bli neste år.

og det er tragisk eller? hmmm, fikk 3,1 i snitt i fjor og gjør det IKKE bedre i år. får sikkert 5 i matte i år også men blir vell litt for mange toere som trekke ned. men det hjelper vell en del at jeg fortsatt har en år igjen av ungdomsretten?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Det er IKKE hardt i det heletatt om du er motivert for det. Men om du forventer deg hvileår, kan du liksågodt droppe det.

 

Akkurat det er jeg helt enig i. Du bør være motivert for å klare deg greit, hvis ikke risikerer du et kjipt år med dårlige karakterer. 10 timer i uken er valgfag og avhengig av hva du har fra før av, kan du velge ganske enkle fag her.

Lenke til kommentar

Jeg forstår virkelig ikke hvordan folk kan si at det er fryktelig hardt på påbygning. Nå gikk jeg riktignok tredjeåret media, men det er da det samme, bortsett fra at vi har mediefag i stedet for valgfagene.

 

Jeg satset ikke voldsomt, det var det få i klasen min som gjorde. De fleste gikk allikevel ut med et snitt på rundt 4 +/- én karakter. Norsken kan være et slit, men det er fortsatt ikke uoverkommelig.

 

Det kan hende at jeg og alle andre i klassen min har fryktelig lett for det, eller det kan være at det var veldig lett å få bra karakterer på vår skole eller det kan rett og slett være at det ikke er så vanvittig vanskelig.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Jeg forstår virkelig ikke hvordan folk kan si at det er fryktelig hardt på påbygning. Nå gikk jeg riktignok tredjeåret media, men det er da det samme, bortsett fra at vi har mediefag i stedet for valgfagene.

 

Det er stor forskjell på VK2 media og allmenn påbygg. Jeg var en av de få i klassen som byttet fra media til påbygg og det var mye hardere. På papiret ser det likt ut, men bytt ut 10 timer media med biologi og samfunnskunnskap, så blir det en helt annen sak. Dessuten har VK2 media en tendens til å ha flytende overganger mellom fagene, noe påbygg ikke har i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Jeg forstår virkelig ikke hvordan folk kan si at det er fryktelig hardt på påbygning. Nå gikk jeg riktignok tredjeåret media, men det er da det samme, bortsett fra at vi har mediefag i stedet for valgfagene.

 

Det er stor forskjell på VK2 media og allmenn påbygg. Jeg var en av de få i klassen som byttet fra media til påbygg og det var mye hardere. På papiret ser det likt ut, men bytt ut 10 timer media med biologi og samfunnskunnskap, så blir det en helt annen sak. Dessuten har VK2 media en tendens til å ha flytende overganger mellom fagene, noe påbygg ikke har i det hele tatt.

 

Det kan stemme, men jeg kjøper fortsatt ikke den at hvis man ikke er supermotivert så stryker man-tingen som noen her legger det frem som.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...