Gå til innhold

Er allmen påbygging hardt?


Grievdus

Anbefalte innlegg

har noen av dere som har eller har hett almen påbygning hatt yrkesfag de to første årene?

hadde dere matte på vg2? man kan jo velde om man skal ta den i vg2 eller vg3. vet jeg ikke har noen problemer med å få minst 5 i matte, men ettersom jeg hater både skolen og klassen blir det så mye skulk at jeg sikkert ikke får mer enn 4. om jeg slutter å tar det til neste år får jeg sikker 5.

 

noen som har noen grunn for meg til å ikke slutte på matte i år for å heller ta det til neste år?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+9817234daf
Det kan stemme, men jeg kjøper fortsatt ikke den at hvis man ikke er supermotivert så stryker man-tingen som noen her legger det frem som.

 

Jeg hadde 5.1 i snitt og hadde aldri fått en dårligere karakter enn 4 og jeg strøyk i et fag, så jo det er fullt mulig.

Lenke til kommentar
har noen av dere som har eller har hett almen påbygning hatt yrkesfag de to første årene?

hadde dere matte på vg2? man kan jo velde om man skal ta den i vg2 eller vg3. vet jeg ikke har noen problemer med å få minst 5 i matte, men ettersom jeg hater både skolen og klassen blir det så mye skulk at jeg sikkert ikke får mer enn 4. om jeg slutter å tar det til neste år får jeg sikker 5.

 

noen som har noen grunn for meg til å ikke slutte på matte i år for å heller ta det til neste år?

noen som kan komme med noen innspill på det?

Lenke til kommentar
har noen av dere som har eller har hett almen påbygning hatt yrkesfag de to første årene?

hadde dere matte på vg2? man kan jo velde om man skal ta den i vg2 eller vg3. vet jeg ikke har noen problemer med å få minst 5 i matte, men ettersom jeg hater både skolen og klassen blir det så mye skulk at jeg sikkert ikke får mer enn 4. om jeg slutter å tar det til neste år får jeg sikker 5.

 

noen som har noen grunn for meg til å ikke slutte på matte i år for å heller ta det til neste år?

Jeg gikk elektro GK og VK1 før Allmenn Påbygging, som jeg går på i år. Tror det er litt forskjellig matte fra yrkesfag i forhold til påbygg. Matten vi hadde på elektro GK var faktisk vanskeligere en matten vi har på allmenn, imo. Dette kan selvfølgelig ha noe med at jeg er 2 år eldre nå, men jeg mener å huske at påbygg matte er den samme som man har på VG1 Allmenn. Hvis du får 5 uten problem på VG2, er jeg nesten sikker på at du klarer det samme på allmenn påbygg.

 

Når det gjelder påbygg og karakterer generelt... Har du vært sløv på skolen siden 8. klasse, men fortsatt fått brukbare karakterer, slik som meg, får du et problem på påbygg vil jeg tro. Stoffet er ikke direkte vanskelig, imo. Problemet er at man gjerne får mye innleveringer som krever mer en 5-minutters jobbing. Dette i seg selv, i tillegg til at stoffet ikke er veldig interessant, kan sette kjepper i hjulene for folk. For all del, du kommer deg nok gjennom året uten særlig til motivasjon, men du kommer nok bedre ut av det hele med litt motivasjon.

Lenke til kommentar

takk for svar different, jeg går 2. året nå, vil det si vi er i forskjellige reformer? for jeg er da 100% sikker på at matte er frivillig for meg i år, men om jeg ikke tar det i år må jeg ha det til neste år, men de ambefaler det sterkt å ha det 2. året for å ikke glemme så mye når man går et år uten matte. eller tok du samme kurs to år på rad? (ble volsomt forvirra nå)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

Jeg hadde matte første og sisteåret og det var et forbanna styr. Husket ingenting fra første året, så jeg droppet faktisk matte på vgs og tok det i militæret heller.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-p4PIYwb6
Jeg hadde matte første og sisteåret og det var et forbanna styr. Husket ingenting fra første året, så jeg droppet faktisk matte på vgs og tok det i militæret heller.

Som privatist i militæret? Hvordan gikk det?

 

Driver selv på med 2MX som privatist, og det er ikke lett når det er 3 år siden jeg hadde 1MX.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Jeg hadde matte første og sisteåret og det var et forbanna styr. Husket ingenting fra første året, så jeg droppet faktisk matte på vgs og tok det i militæret heller.

Som privatist i militæret? Hvordan gikk det?

 

Driver selv på med 2MX som privatist, og det er ikke lett når det er 3 år siden jeg hadde 1MX.

 

Jeg tok et mattekurs på 48 timer. Gikk greit det. Var selvsagt litt stress med 15 timers dager, men jeg kom i mål til slutt.

Lenke til kommentar
Jeg gikk elektro GK og VK1 før Allmenn Påbygging, som jeg går på i år. Tror det er litt forskjellig matte fra yrkesfag i forhold til påbygg. Matten vi hadde på elektro GK var faktisk vanskeligere en matten vi har på allmenn, imo. Dette kan selvfølgelig ha noe med at jeg er 2 år eldre nå, men jeg mener å huske at påbygg matte er den samme som man har på VG1 Allmenn. Hvis du får 5 uten problem på VG2, er jeg nesten sikker på at du klarer det samme på allmenn påbygg.

 

I førsteklasse har man 1M på yrkesfag. På påbygg har man 1X. Tilsammen blir det 1MX, altså det man tar på ett år når man går normal allmennfaglig retning. Siden 1M og 1X er to deler av ett fag, skal de være cirka like vanskelig.

Lenke til kommentar
Alle påbyggsklasser som jeg vet om hadde 1Y. Er det noe nytt av året med X-matte?

Jeg har 1Y i år. Dette er da det siste året i det "gamle" systemet. Det er mulig 1X er nytt til neste år.

 

På påbygg har man 1X.

Neppe, jeg har 1Y og går påbygg. Som sagt, mulig det er noe nytt til neste år.

Endret av different
Lenke til kommentar

Betyr dette at det ikke er noen grunn for meg til å ta enkelte fag jeg skal ha til neste år som privatist i år? siden alt er nytt, tenker jeg på?

 

Blir jo feil at jeg som nå har fulgt gammel struktur hele veien, skal falle inn under ny struktur. Har vel ikke så mye å si, men jeg føler det slik. Nye reformer er bare ødeleggende for ungdommen. Jeg skulle gjerne tatt noen fag som privatist for å fått det litt lettere til neste år, men neida.

Lenke til kommentar
Takk for alle svar!

Da går jeg vell etter ny ordning ;) .

Syns allmen fagene går greit, det jeg sliter mest med er matte. men hvis jeg ser bort ifra det trur jeg det kommer til å gå greit :)

 

Du trenger ikke ta matte på Almenne påbyggning. Du velger fag. Her er fagene du kan velge mellom (om jeg ikke tar feil)

 

- Matte 2mx

- Fysikk 2Fy

- Samfunnskunnskap

- Biologi

- Kjemi

- Rettslære

 

++husker ikke flere :)

Lenke til kommentar
Takk for alle svar!

Da går jeg vell etter ny ordning ;) .

Syns allmen fagene går greit, det jeg sliter mest med er matte. men hvis jeg ser bort ifra det trur jeg det kommer til å gå greit :)

 

Du trenger ikke ta matte på Almenne påbyggning. Du velger fag. Her er fagene du kan velge mellom (om jeg ikke tar feil)

 

- Matte 2mx

- Fysikk 2Fy

- Samfunnskunnskap

- Biologi

- Kjemi

- Rettslære

 

++husker ikke flere :)

 

 

 

Er du sikker? leste litt på Villbli å der stod det at matte var et fellesfag :dontgetit:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-p4PIYwb6

Det er 1X på almenn påbyggning.

 

 

edit: Ja, selvfølgelig. Tenkte på at du har 1MX når du er ferdig med året. (Eller MY?)

Endret av Slettet-p4PIYwb6
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...