Gå til innhold

Tråden for Medisinstudenter


Vaio

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Mykje nyttig der, men om eg ikkje misforstår (når det gjaldt poeng for primærvitnemålet/førstegångsvitnemål) so kan du kun få 4 tillegspoeng og det er med realfag. Sidan dette er annleis enn tidlegare år er eg usikker på korleis det vil påvirke opptaksgrensa for medisin i Norge. Vil snittkarakteren for førstegongsvitnemålet være slik som tidlegare? Om dette er tilfelle kva er det lavaste karaktersnittet som dykk veit om som kom inn på primærkvoten?

 

Og korleis vil "overgangsregelen" påvirke mitt kull?

 

PS: takk for info :thumbup:

Lenke til kommentar

 

Mykje nyttig der, men om eg ikkje misforstår (når det gjaldt poeng for primærvitnemålet/førstegångsvitnemål) so kan du kun få 4 tillegspoeng og det er med realfag. Sidan dette er annleis enn tidlegare år er eg usikker på korleis det vil påvirke opptaksgrensa for medisin i Norge. Vil snittkarakteren for førstegongsvitnemålet være slik som tidlegare? Om dette er tilfelle kva er det lavaste karaktersnittet som dykk veit om som kom inn på primærkvoten?

 

Og korleis vil "overgangsregelen" påvirke mitt kull?

 

PS: takk for info :thumbup:

 

Hei LaNoche!

 

Å spå utfallet av overgangsreglene er i utgangspunktet veldig vanskelig, men jeg skal prøve meg på en kvalifisert gjetning:

 

Opptaket til medisin i Norge er preget av at veldig mange skoleelever og studenter ønsker seg inn. Dette har gjort at markedet for å samle poeng er meget lukrativt. Bjørknes i Oslo (og andre liknende skoler) har på mange måter "levd" på at unge mennesker som brenner for å komme inn på medisin svir av 70-80k for å bli drillet i eksamensoppgaver slik at de kan hanke inn 6´ere.

 

Det nye systemet ødelegger denne forretningsideen fullstendig (hvis noen har aksjer i Bjørknes ville jeg solgt umiddelbart). Forbedring av karakterer kommer til å ha en betydelige mindre plass i framtidens system.

 

Det som gjelder nå er gode karakterer direkte fra vgs. Kvotene er fremdeles delt inn i 50/50, halvparten direkte fra vgs og halvparten men alle tilgjengelige ekstrapoeng. De som kommer fra vgs har nå ingen mulighet til å skaffe seg nye poeng etter de har fullført sine 3 år med videregående skole. Absolutt alt må samles i løpet av disse 3 år. En ikke ubetydelig andel studenter som har tatt "lette" fag på vgs, forså å bruke et år eller to til å legge til vanskelige realfag, har fremdeles konkurrert i primærvitnemålsgruppen. Disse forsvinner nå.

 

Man fjerner også fordypningspoenge, dette gjør at opptakskravet direkte fra videregående kommer til å falle dramatisk. Men dette er jo mer eller mindre en formalitet siden alle mister like mange poeng.

At du har full pakke realfagspoeng direkte fra vgs kommer til å være helt essensiellt, i tillegg vil jeg tippe at karaktersnittet ditt må ligge rundt 5.4 - 5.6.

 

For ordinær vitnemålsgruppen kommer vi til å se mange merkelige forandringer. Poengsummen for å komme inn kommer til å falle dramatisk, dette som en direkte årsak av at man fjerner fordypningspoeng og at det blir vanskeligere å skuffe til seg ekstra poeng via studiepoeng. Karakterforbedring kommer fremdeles til å spille en rolle, men det viktigste blir å være gammel. I de fire årene fra 20 - 24 får du med deg 8 poeng alderspoeng. (hvis jeg husker riktig tilsvarer det omtrent 16 karakterer som forbedres 1 karakter opp)

 

Dette gjør at mange eldre som ifølge dagens poengkrav ikke er i nærheten, plutselig får nok poeng til å komme inn på medisin. Jeg tipper at det kommer til å ta litt tid før denne gruppen skjønner potensialet til denne endringen, så i starten blir det nok fremdeles mulig for 21/22-åringer i ordinærgruppen.

 

Over litt tid kommer vi til å få et veldig markert skille i massen med medisinstudenter, halvparten blir unge mennesker som kommer direkte fra vgs med fantastiske karakter og den andre halvparten blir studenter som har bikket 25 og forbedret en del karakterer.

 

Men som sagt, dette er mine gjetninger. Time will show :)

 

Mine tips:

- Er du idag videregåendeelev må du skaffe deg alle realfagene og jobbe som faen for å få gode karakterer umiddelbart.

 

- Er du en "gamling" ville jeg forbedret noe karakterer og ventet på at alderspoenget ramlet ned i hodet på meg ;)

Lenke til kommentar

Ikke ta maks realfag, ikke vits, for reglene blir slik: (fra opptakssentralen medisin)

 

Det skal gis inntil 4 realfagspoeng.

Alle programfag i programområdet for realfag med et omfang på 140 timer gir 0,5 realfagspoeng, bortsett fra Matematikk R2 og Fysikk 2 som gir 1,0 realfagspoeng.

 

Matte

Fysikk

Kjemi

begge år på VGS gir fire poeng, ikke vits med andre realfag da.

Lenke til kommentar

Takk Reipar for eit veldig godt svar.

 

Det kan hende eg får karkaterar til dette, men det kjem enkelt og greitt til om eg har veldig flaks med norsken. Kjem sannsynlegvis til å studere i Polen eller noke. Har nokre kameratar som tenkjer i same bane. Hadde vore artig å studert i Utlandet med dei, men om eg får 5,4 , 5,5 etc kjem eg sikkert til å prøve å søke for sikkerheitsskuld på eit norsk univeristet også...

 

Ikke ta maks realfag, ikke vits, for reglene blir slik: (fra opptakssentralen medisin)

 

Det skal gis inntil 4 realfagspoeng.

Alle programfag i programområdet for realfag med et omfang på 140 timer gir 0,5 realfagspoeng, bortsett fra Matematikk R2 og Fysikk 2 som gir 1,0 realfagspoeng.

 

Eg trenger vel R-matte, kjemi og biologi, so vidt eg veit, for å studere i utlandet (tok R-matte, kjemi fysikk og biologi i fjor). Eg vurderar å ta fysikk i år òg, men det er eg ikkje heilt sikker på endå... :hmm:

 

Noko anna eg lurar litt på er kva tid opptaket på skular i Polen, Tsjekkia og Ungarn er kontra Noreg?

Endret av LaNoche
Lenke til kommentar
Ikke ta maks realfag, ikke vits, for reglene blir slik: (fra opptakssentralen medisin)

 

Det skal gis inntil 4 realfagspoeng.

Alle programfag i programområdet for realfag med et omfang på 140 timer gir 0,5 realfagspoeng, bortsett fra Matematikk R2 og Fysikk 2 som gir 1,0 realfagspoeng.

 

Matte

Fysikk

Kjemi

begge år på VGS gir fire poeng, ikke vits med andre realfag da.

 

Jeg mente naturligvis at man burde makse realfagspoengene, ikke ta alle realfagene :)

 

Faktisk vil jeg råde deg til å styre unna realfagene, etter at du har maks realfagpoeng. Det finnes masse jallafag som gir enkle 6ere.

Lenke til kommentar
Det er tydeligvis delte meninger angående Menneskekroppen. Enkelte sier at den er for stor for første semester og for liten for tredje. Derfor har jeg mer eller mindre besluttet å gå får Human Biology. Men jeg er åpen for synspunkt.

 

Bedre med litt for mye enn litt for lite...

 

Jeg hadde Menneskekroppen, og stakk innom biblioteket en gang iblant og bladde litt i Human Biology.

Lenke til kommentar

Hvordan har det vært for utenlandske medisinstudenter å skaffe seg relevante sommerjobber (ikke pleiemedhjelper) her hjemme?. Og det uten kontakter eller mamma og pappa som er lege.Er det spesielt vanskelig i storbyene?

 

Ellers lurer jeg også på om det er vanskelig å finne seg den jobben man vil ha som autorisert lege etter endt utdannelse fra utlandet. Er det noen områder innenfor yrket man bare kan se langt etter hvis man såsant ikke har "mamma og pappa"kortet da. Og må man flytte ut av storbyene? Hva med vikariater og faste stillinger?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...