Gå til innhold

Tråden for Medisinstudenter


Vaio

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"Det ser ut som medisin forblir et "eksklusivt" og attraktivt fag....fremover..."

 

Hvor eksklusivt medisin er, synker jo med antall personer som utdanner seg. Nå er det jo et stort boom, hvor alle og enhver kan utdanne seg i utlandet, og nettopp gjør dette. F.eks. En bitteliten nokså ukjent by i Polen utdanner hundrevis av norske studenter innenfor medisin. Det utdannes leger i bøtter og spann, mest pga utlandsstudenter. Ergo, vil denne "eksklusiviteten" reduseres fremover...

Spør nesten hvilken som helst overlege på et norsk sykehus, så vil du få et svar ang. stor bekymring ovenfor utlandets masseproduksjon.

Lenke til kommentar
5,3/5,4 er det laveste man kan ha med full poengsum fra realfag og fordypning (10 poeng), men kravet stiger hele tiden.

Takk for opplysningen.

Hva vil fordypningspoeng si?

Jeg har ca. 5,5 i snitt og matte, kjemi, fysikk og IKT. Gir det fordypningspoeng?

 

Fordypningspoeng får du hvis du har 3 (eller 4, som du) valgfag i begge de siste årene i videregående skole etter 1. klasse, om du går allmenn/studiespesialiserende

Endret av MGS3
Lenke til kommentar
5,3/5,4 er det laveste man kan ha med full poengsum fra realfag og fordypning (10 poeng), men kravet stiger hele tiden.

Takk for opplysningen.

Hva vil fordypningspoeng si?

Jeg har ca. 5,5 i snitt og matte, kjemi, fysikk og IKT. Gir det fordypningspoeng?

 

Fordypningspoeng får du hvis du har 3 (eller 4, som du) valgfag i begge de siste årene i videregående skole etter 1. klasse, om du går allmenn/studiespesialiserende

Det er ingen som får fordypningspoeng lenger.

Lenke til kommentar
5,3/5,4 er det laveste man kan ha med full poengsum fra realfag og fordypning (10 poeng), men kravet stiger hele tiden.

Takk for opplysningen.

Hva vil fordypningspoeng si?

Jeg har ca. 5,5 i snitt og matte, kjemi, fysikk og IKT. Gir det fordypningspoeng?

 

Fordypningspoeng får du hvis du har 3 (eller 4, som du) valgfag i begge de siste årene i videregående skole etter 1. klasse, om du går allmenn/studiespesialiserende

Det er ingen som får fordypningspoeng lenger.

Neida, det vet jeg, men det er jo likt for alle.

Jeg ville bare sammenlikne meg med tidligere inntak...

Lenke til kommentar
Dere som har begynt på studiet i år, hvordan har den første uka vært??

Jeg synes det har vært ekstremt mye info, og vi har faktisk allerede begynt med ordentlige forelesninger. Så, kort oppsummert, jeg syntes det var skremmende, og jeg følte meg litt maktesløs da jeg så hvor ulikt det kommer til å være videregående. Men det går seg til etter noen uker, sikkert...

Lenke til kommentar

Mademoiselle:

 

Moro å høre fra en som begynner på medisinstudiet!:) Det er nok flere enn meg som ønsker å starte der, og jeg tror vi alle ikke kan høre nok om hvordan det er! Så fortell, fortell!! :)

At det er skremmende og at du føler deg maktesløs tror jeg er en vanlig første-gangs følelse, det er ofte litt rart å begynne på noe nytt. I forrige uke startet jeg i en ny klasse (2. kl på videregående), og magen min hadde det ikke godt for å si det sånn:P Å begynne på en helt ny skole, og et studie som det hviler mye prestisje over, er sikkert et par ganger verre;) Men det går nok over! Om et par uker er du sikkert inne i rytmen, og føler deg mer eller mindre hjemme der:) Lykke til i hvert fall!

Lenke til kommentar
4 semester i morgen for meg, gleder meg litt, selv om det blir en laaang dag i morgen.

fjerde semesteret... Herregud.. Det leses ut som du er laaaaang på vei.. :!:

Er ikke det bedre å innrømme du er kun en andreårsstudent? :devil:

 

åja...forresten.... jeg er på mitt t-o-l-v-t-e semester..... 1 2.... :wee:

Lenke til kommentar

http://www.bt.no/lokalt/bergen/article614472.ece

Loppet av legestudenter

 

Legestudentene skal ha dresset seg opp på Vinci og mesket seg med Ove Andre Algrøys visakort. Flere bergensere skal ha fått samme kur av de to.

 

 

- Det vred seg inni meg da jeg sjekket kontoen, sier Ove Andre Algrøy, når han skal fortelle om symptomene han fikk da han ringte banken og fikk rede på at han hadde akutt synkende saldo.

 

Tidligere i sommer ventet Algrøy på nytt visakort, etter et bankbytte. Han ventet og ventet på at det skulle dukke opp i posten, men ingenting skjedde.

 

Dresser til 34000 kroner

- Da jeg ringte banken, sa de til meg at kortet allerede var sendt. Det kunne jeg ikke helt forstå. Jeg ba dem sjekke saldoen min og fikk vite: - Ja, du har virkelig tatt for deg i det siste, forklarer Algrøy. På en dag var det brukt 84.000 kroner. Like etter fikk han telefon fra politiet som fortalte at de satt med et visakort som tilhørte ham.

 

Kortet hadde politiet beslaglagt da de 23. juli fikk melding fra elektronikkforhandleren BMH i Christian Michelsens gate. Betjeningen fattet mistanke til to menn på 23 og 25 år som skulle til å kjøpe en 42 tommer flatskjerm med Algrøys kort.

 

Kortet var også blitt brukt flere ganger tidligere på dagen. Blant annet på klesbutikken Vinci, der det hadde blitt handlet designerdresser for 34.000 kroner. På butikken Ur og Foto i Kong Oscars gate hadde det blitt kjøpt dyre kameraer, og det var gjort kontantuttak for 9500 kroner i to minibanker.

 

Ransakelse på gutterommet

Etter pågripelsen av de to mennene ble det ransakelse på gutterommet hjemme hos foreldrene, hvor det ble funnet kort og kvitteringer og en del gjenstander som stammer fra kjøp med stjålne kort.

 

- Dette har vokst til å bli en stor sak med betydelige summer som er tappet fra ulike kort. Det er fortsatt fare for bevisforspillelsesfare, så vi ønsker ikke å si så mye om saken ennå, sier politiadvokat Lars Morten Lothe.

 

Siktelsen har allerede blitt oppgradert mot de to studentene og etter det BT kjenner til omhandler siktelsen nå mellom 10-15 personer som har fått kontoene sine tappet for flere hundre tusen kroner.

 

Det er uklart for politiet hvordan de to skal ha fått tak i kodene og kortene. Felles for flere av tyveriofrene er at de ventet på nye kort i posten.

 

- En av teoriene våre er at de har saumfart postkasser på jakt etter kort og koder, men det er ikke helt klart hvordan dette har foregått, sier politiadvokat Lothe.

 

Politiet vil ikke spekulere i om mennene kan ha hatt hjelp av utro tjenere i post eller bank.

 

Skulle i legepraksis

De to legestudentene som begge nærmer seg avsluttende eksamener, nekter for forholdene. De mener å ha alibier for de aktuelle datoene, og har lagt frem dokumentasjon som de mener beviser at de ikke står bak korttappingen som går helt tilbake til mai i år. At de hadde en fremmed manns visakort da de ble pågrepet 23. juli, forklarer de med at de fant kortet på gaten.

 

Begge studentene sitter fortsatt i varetekt og politiet kommer fredag til å be om videre fengsling for de to.

 

Det passer særdeles dårlig for de to å sitte fengslet. Den ene av dem skulle vært i praksis som lege denne måneden, men må i stedet sitte bak lås og slå med brev- og besøksforbud.

 

- Min klient tar dette veldig tungt. Det er en vanskelig situasjon å være i, utover det har jeg ingen kommentar til saken, sier forsvarer Carl Christian Grythe Hoff.

 

Er jeg helt på villspor, eller består 90% av denne tråden av flørtingen mellom Vaio og Sonja?  :roll:

flørting? Du mener coldwar?

Lenke til kommentar

Eg går tredje året på VGS no og har lyst å studere medisin.

 

Kullet vårt er påvirka av kunnskapsløftet og det vil seie at vi har andre reglar for poeng og slikt. Slik eg forsto det er dei einaste poenga som er mulig å oppnå ved primærvitnemålet 4 realfagspoeng.

 

Eg har lenge prøvd å funne ut korleis ein skal ta dette i betraktning når det gjeld opptaka ved tidlegare år, men er like forvirra uansett kvar eg ser. Er litt interrisert i kva snitt ein trenger får å studere medisin i Norge. Slik eg har forstått det trenger ein minst 5,8 eller noko liknande.

 

5,8 i snitt er meir eller mindre uoppnåeleg for meg pga. norskfaget... :blush: noko som førar til at eg mest sannsynleg kjem til å prøve meg i utlandet...

 

Er det noko som viser til at det vert hindringar i å ta utdannelsen sin i utlandet, som t.d: prioritering av studentar som går på norske universitet, som vil påvirke min utdannelse?

 

Eg har høyrt at det er mangel på legar i Norge. Trur eg las her at det kun gjaldt spesialistar (eller kanskje eg huskar feil), men om det er tilfelle kva er forskjellen?

 

Og til dykk utlandsstudenter, kor mykje fritid har ein på studie dykkar? Har sjølv gjerne lyst til å trene kampsport på fritida om det er mulig...

Lenke til kommentar
5,8 i snitt er meir eller mindre uoppnåeleg for meg pga. norskfaget... :blush: noko som førar til at eg mest sannsynleg kjem til å prøve meg i utlandet...

Det er best å skifte det nynorskbeitet ditt til bokmål :wee:

Er det noko som viser til at det vert hindringar i å ta utdannelsen sin i utlandet, som t.d:

prioritering av studentar som går på norske universitet, som vil påvirke min utdannelse?

nei, det er absolutt ingen hindring hvis du tar studiet ditt i et EUØs land.

Alt skal går greit hvis du ikke stjeler kredittkort og kjøper deg gucci... :wee:

Eg har høyrt at det er mangel på legar i Norge. Trur eg las her at det kun gjaldt spesialistar (eller kanskje eg huskar feil), men om det er tilfelle kva er forskjellen?

Spesialister kommer av vanlig leger, og vanlig leger kommer av helt vanlige studenter..

Og til dykk utlandsstudenter, kor mykje fritid har ein på studie dykkar? Har sjølv gjerne lyst til å trene kampsport på fritida om det er mulig...

I Ungarn, er det ingen liv før fjerdeåret.... Men det er tid for mat og tv...

Lenke til kommentar
5,8 i snitt er meir eller mindre uoppnåeleg for meg pga. norskfaget... :blush: noko som førar til at eg mest sannsynleg kjem til å prøve meg i utlandet...

Det er best å skifte det nynorskbeitet ditt til bokmål :wee:

Er det noko som viser til at det vert hindringar i å ta utdannelsen sin i utlandet, som t.d:

prioritering av studentar som går på norske universitet, som vil påvirke min utdannelse?

nei, det er absolutt ingen hindring hvis du tar studiet ditt i et EUØs land.

Alt skal går greit hvis du ikke stjeler kredittkort og kjøper deg gucci... :wee:

Eg har høyrt at det er mangel på legar i Norge. Trur eg las her at det kun gjaldt spesialistar (eller kanskje eg huskar feil), men om det er tilfelle kva er forskjellen?

Spesialister kommer av vanlig leger, og vanlig leger kommer av helt vanlige studenter..

Og til dykk utlandsstudenter, kor mykje fritid har ein på studie dykkar? Har sjølv gjerne lyst til å trene kampsport på fritida om det er mulig...

I Ungarn, er det ingen liv før fjerdeåret.... Men det er tid for mat og tv...

 

Takker for svar, men forsto ikkje heilt den første komentaren... Det største problemet med norskfaget er tolking av dikt og tekstar, literaturhistorie og den delen. samtidig som du får minimum 4 stk. norskkarakterar på vitnemålet (kan komme opp i 6 atk.). Om du mente at nynorsken min er vanskeleg å forstå er det ein annan sak... :innocent:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...