Gå til innhold

Tråden for Medisinstudenter


Vaio

Anbefalte innlegg

Hvordan har det vært for utenlandske medisinstudenter å skaffe seg relevante sommerjobber (ikke pleiemedhjelper) her hjemme?. Og det uten kontakter eller mamma og pappa som er lege.Er det spesielt vanskelig i storbyene?

Enhver som er, utdannet/under utdanning i et EØS land, er kvalifisert for det samme.

 

Ellers lurer jeg også på om det er vanskelig å finne seg den jobben man vil ha som autorisert lege etter endt utdannelse fra utlandet. Er det noen områder innenfor yrket man bare kan se langt etter hvis man såsant ikke har "mamma og pappa"kortet da. Og må man flytte ut av storbyene? Hva med vikariater og faste stillinger?

Du får gjor "mye mer" som en turnuslege vikar i distriktet enn storbyene, mye mer selv ansvar og bedre praksis.

 

 

Angående jobbmuligheter: Første mann til mølla! :wee: (nei du trenger ikke mamma hjelp..)

Endret av Vaio
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvordan har det vært for utenlandske medisinstudenter å skaffe seg relevante sommerjobber (ikke pleiemedhjelper) her hjemme?. Og det uten kontakter eller mamma og pappa som er lege.Er det spesielt vanskelig i storbyene?

 

Ellers lurer jeg også på om det er vanskelig å finne seg den jobben man vil ha som autorisert lege etter endt utdannelse fra utlandet. Er det noen områder innenfor yrket man bare kan se langt etter hvis man såsant ikke har "mamma og pappa"kortet da. Og må man flytte ut av storbyene? Hva med vikariater og faste stillinger?

 

Jeg er i utgangspunktet ikke kvalifisert for å uttale meg noe særlig om arbeidsmarkedet i framtiden, men det er vel ting som kan tyde på at det blir vanskeligere.

 

I 94/95 var det 549 norske medisinstudenter i utlandet, idag 2340. I Norge har antallet økt med noen hundre, uten at jeg fant statistikk på dette akkurat nå.

 

Det som er litt spesiellt er jo at man pr. kull har 1000-1200 legespirer som i utgangspunktet stiller helt likt. Man har ingen karakterer å skille dem på.

Jeg tror nok at aktivitet utenom den faste studieplanen kan komme til å ha litt å si, i forhold til. Forskning spesiellt, det kommer helt garantert til å bli ettertraktet.

 

Ellers blir nok det absolutt viktigste hvordan du har tett deg i turnusperioden og hvilke kontakter du har fått. Flinke folk kommer uansett til å få jobb. Norge har muligens behov for litt større konkurranse for å skvise ut de udugelige som før fritt har fått terrorisert sykehus og pasienter?

 

Mamma/Pappa-kortet kan selvfølgelig ha noe å si, men jeg tror ikke det kommer til å bli et utbredt problem. Det finnes uansett så mange som har Mamma/Pappa i bransjen, at jeg ikke helt skjønner hvordan man skal klare å velge mellom mylderet av unge og håpefulle til de ulike kollegaene dine :)

 

Jeg var bekymret før, nå driter jeg litt i det. La utenlandsstudentene komme ;) "Bring it on"

Lenke til kommentar

Hva har vi som studerer i Norge å frykte?

 

La utenlandsstudentene bare komme og så får vi se hvem som er best skikket. Jeg er klar til kamp.

 

Jeg er i alle fall ikke redd dem med kvalitetsutdanning fra Norge å slå i bordet med.

 

Tenk på deg selv, hvor bra eller dårlig studiet er i utlandet kan vi ikke si noe om og hjelper oss ikke. Bare vær sikker på at norsk utdanning holder mål.

Lenke til kommentar

Et annet viktig poeng blir jo ass.stillinger... I søknadene må jo det skrives hvor en har studert, etc. Etter hva jeg har fått høre fra avdelingsoverlegene på sykehuset, så vil de som har studert i Norge stille sterkere til disse stillingene. Men klart, det går nok litt på hvem du kjenner også.

 

Karlson: Dette varierer veldig...alt fra offentlig til privat, fra ulike typer spesialister, og hvor en jobber i landet. Turnusleger tjener ofte mer enn ass.leger i periferien, og har en lønn på ca 300-500.000, med variasjoner.

Lenke til kommentar
Et annet viktig poeng blir jo ass.stillinger... I søknadene må jo det skrives hvor en har studert, etc. Etter hva jeg har fått høre fra avdelingsoverlegene på sykehuset, så vil de som har studert i Norge stille sterkere til disse stillingene. Men klart, det går nok litt på hvem du kjenner også.

 

Karlson: Dette varierer veldig...alt fra offentlig til privat, fra ulike typer spesialister, og hvor en jobber i landet. Turnusleger tjener ofte mer enn ass.leger i periferien, og har en lønn på ca 300-500.000, med variasjoner.

 

 

500 tusen?? er ikke det da litt vel mye for en turnuslege? mener du i kommuner som er upopulære? syns det var drøyt. Hva om man ikke kjenner noen da? blir veldig kjipt. Da må jeg vel kanskje adde karakterene mine i hvert fag til ass.lege søknader, for å høyne sjansene mine og ikke se ut som en tufs fra utlandet.

 

Men jeg tror du har litt rett, går mye på kontakter, og det er ikke helt riktig, jeg vet dette fordi 2 bekjente søkte på samme stilling. En var lovet denne mundtlig, men så ganske nærme jobbstart så fikk plutselig den andre stillingen, grunnet kontakter. Det syns jeg var lite fint. Den andre fikk en stilling på en annen avd. men ikke den som var ønsket.

Lenke til kommentar
Da må jeg vel kanskje adde karakterene mine i hvert fag til ass.lege søknader, for å høyne sjansene mine og ikke se ut som en tufs fra utlandet.

Med den innstillingen blir du nok sett som en lokalt "tufs".

Så må du bryte fra vrangforestillingen med karaktere for ass.lege. , mitt råd: Sikt etter pleie medhjelpe.

Lenke til kommentar
Et annet viktig poeng blir jo ass.stillinger... I søknadene må jo det skrives hvor en har studert, etc. Etter hva jeg har fått høre fra avdelingsoverlegene på sykehuset, så vil de som har studert i Norge stille sterkere til disse stillingene. Men klart, det går nok litt på hvem du kjenner også.

Jasså, en av kirugen fra Semmelweis ble tilbudt Overlegestilling av UIB.

Plaffen, har en følelse, at denne "skrekkhistorien" er tatt fra en ønskelig fantasi.... :wee:

Lenke til kommentar
Da må jeg vel kanskje adde karakterene mine i hvert fag til ass.lege søknader, for å høyne sjansene mine og ikke se ut som en tufs fra utlandet.

Med den innstillingen blir du nok sett som en lokalt "tufs".

Så må du bryte fra vrangforestillingen med karaktere for ass.lege. , mitt råd: Sikt etter pleie medhjelpe.

 

Din innstilling er ikke bedre. Og nei takk, jeg tror ikke jeg vil ha dine råd. Du virker oppblåst. Du er kanskje flink i det faglige ved yrket, men utifra dine tidligere innlegg her, så virker det som du mangler noen av de andre aspektene som skal til for å bli en god lege. Bl.a. Kommunikasjon, å lytte etter det som blir spurt om, forståelse, objektiv vurdering i pasientens favør så langt det lar seg gjøre. Det er tydeligvis ikke viktig etter din mening, hvor feil går det an å ta.

Lenke til kommentar

Tror ikke at det er noen forskjell mellom utlandet og Norge.. når det kommer til hva slags personer folka er.. en kan ha gjort det dårlig på VGS.. og VGS har så mye å gjøre med skole og trynefaktor og lærere at forskjellen 5-6 strengt tatt ikke har noe å si..

 

men tror mange som søker med studiet.. både i Noreg... og i østeuropa gjør det av helt feil grunner.... de skulle heller gått på BI nydalen...

uansett altfor magne folk som tror du er Gud etter 6 år med medisin studier...

 

av de legene, og blivende legene jeg har støtt på i mitt korte liv... så er de enten veldig gode mennesker.. eller veldig selvopptatte korrupte grådige arrogante...

 

60/40 split på gode/dårlige.....

 

Systemet slik det er i Norge gjør at en avhenger av å ha flaks med lærere, samt valg av VGS for å få full pott... de som ikke greier det fyller gjerne lommene på hvem en som eier bjørknes..... ellers så må jeg bare si at på bjørknes tror jeg vi gikk igjennom mer stoff på 3x45 minutter en vi gjorde på 2 uker på VGS i 3KJ

Endret av BannanMannen
Lenke til kommentar
Er det noen av dere medisinstudenter som kan svare meg på et spm?:

 

Jeg hat tatt en blodprøve, der det ble konstatert Vitamin-D mangel. Hvor lite Vitamin-D må det være i blodet for å kunne kalle det en mangel? Og hvor lite kan det være før det blir svært alvorlig?

er ikke medisinstudent.. men for all det popp D - vitamin tabletter og drikk tran......

Lenke til kommentar
Er det noen av dere medisinstudenter som kan svare meg på et spm?:

 

Jeg hat tatt en blodprøve, der det ble konstatert Vitamin-D mangel. Hvor lite Vitamin-D må det være i blodet for å kunne kalle det en mangel? Og hvor lite kan det være før det blir svært alvorlig?

Du får ta dette opp i helse.

 

Mangel starter når blodserum "25-oh-calcifer...." er <12 Ng/ml (Nanogram per mililiter), normal er 20-50 Ng/ml.

Du skal ikke knaske ideg D-vitamin og Kalsium tabletter uten å vite årsaken til mangelen.

Endret av Vaio
Lenke til kommentar
Systemet slik det er i Norge gjør at en avhenger av å ha flaks med lærere, samt valg av VGS for å få full pott... de som ikke greier det fyller gjerne lommene på hvem en som eier bjørknes..... ellers så må jeg bare si at på bjørknes tror jeg vi gikk igjennom mer stoff på 3x45 minutter en vi gjorde på 2 uker på VGS i 3KJ

Jeg tror vi deler et syn her.

Dessverre, sånn er livet: Trynefaktor... :wee:

Lenke til kommentar
Det er ille å tenke på at utenlandsstudentene stadig utgjør en større andel av medlemskapet til NMF.

Hvorfor det?

Hva er det som føre til din stigmatisering mot UMSer?

 

Du kan si hva du vil om karakterer og hvorvidt de reflekterer en persons evne til å utøve legeyrket, men jeg vil i alle fall ikke ha en lege som fikk 3 i matte.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...