Gå til innhold

Tråden for Medisinstudenter


Vaio

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nord-Norge har nok flere sykehus enn sykehuset i Tromsø. Tror kanskje det var mer lokalsykehusene hun tenkte på.

Så et program en gang om hudlegen Ole Fyrand (i programmet Tonje Stensland møter...), og der forteller han om sitt opphold som turnuslege i Lofoten. Jeg tror det oppholdet gjorde noe med han, han fant i hvert fall ut at lakksko og dress ikke var egnet som kledning når man skulle ut på pasientbesøk der:P

 

For en liten slant, kan du se intervjuet her:

Tonje Stensland møter Ole Fyrand

Lenke til kommentar

Gjelder dette Tromsø? :innocent:

 

http://www.regjeringen.no/nb/dep/krd/tema/....html?id=435288

I løpet av perioden tiltakssonen har eksistert har det vært visse justeringer av virkemidlene. I 2006 er de viktigste tiltakene:

 

* Fritak for arbeidsgiveravgift

* Nedskriving av studielån med inntil ti prosent av opprinnelig lånegrunnlag, avgrenset oppad til kr. 25.000 per år.

* Fritak for el-avgift på forbruk

* Reduksjon i personbeskatningen

* Økt barnetrygd gjennom det såkalte ”Finnmarkstillegget”

* Lønnstilskudd til forskolelærere

 

Ordningene utgjør til sammen om lag 2,5 milliarder kroner i året.

 

Møreforsking gjennomførte i 2001-2002 en strategisk analyse (1) av innsatsen i tiltakssonen, på oppdrag fra Kommunal- og regionaldepartementet. Analysen konkluderte med at virkemidlene har hatt en positiv effekt for landsdelen.

Fritak for differensiert arbeidsgiveravgift

 

* Notifikasjon av fortsatt differensiert arbeidsgiveravgift i tiltakssonen

 

Finnmarkstillegg fortsatt forbeholdt familier bosatt i Finnmark og Nord-Troms

 

EFTA-domstolen avsa 3. mai 2006 dom i saken om finnmarkstillegget i barnetrygden. Domstolen mener at det ikke er i strid med EØS-avtalens trygderegler å kreve bosetting i tiltakssonen i Nord-Troms og Finnmark for rett til finnmarkstillegget. EFTA-domstolen gir altså støtte til Norges syn om at det må være mulig å ha regionalpolitiske ordninger innenfor EØS-avtalens rammer. Ordningen kan dermed videreføres som i dag.

 

Finnmarkstillegg fortsatt forbeholdt familier bosatt i Finnmark og Nord-Troms

Pressemelding fra Barne- og likestillingsdepartementet.

 

Tromsø ligger jo i Troms, men folk sa at det er unntak der.. sant?

Jeg har bare lyst å blir kvitt lånet ASAP... :confused:

Lenke til kommentar
Sykehus i Tromsø mener du? Er det bra?

 

Sykehusturnusen ville jeg kanskje satset på Harstad, Hammerfest eller Kirkenes. Tromsø er universitetssykehus og har forferdelig mange studenter i omløp.

Ellers er det vel nok av plasser å velge mellom i distriktet.

 

Nedskriving av studielån, lavere skatt etc gjelder kun for nord-troms og finnmark. Altså ikke Tromsø

Endret av Poplitea
Lenke til kommentar
Dere søringer vet ikke hva dere går glipp av:p Men for all del:p Vil dere tilbringe hele turnusen med å observere overleger på Aker og rikshospitalet så sett i gang:p

Hørt mye om det, derfor dra jeg nord over...

 

 

 

Men ..... :omg:

 

 

samer_reinsdyr_1.jpg

Endret av Vaio
Lenke til kommentar
Dere søringer vet ikke hva dere går glipp av:p Men for all del:p Vil dere tilbringe hele turnusen med å observere overleger på Aker og rikshospitalet så sett i gang:p

Hørt mye om det, derfor dra jeg nord over...

 

Samer blir nå faktisk syke de også :p

 

Jeg tror turnus i Nord-Norge vil gi mange spennende utfordringer som du ikke nødvendigvis vil få ved større sykehus og i byer.

 

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/troms_o...nmark/1.6136120

Endret av Poplitea
Lenke til kommentar
Tror du ikke vi som jeg frykter ingen, og vi som har tatt utdannelsen i Norge er mer enn klare til å konkurrere mot dem!

Du skal ikke være så sikker på det...

 

Samer blir nå faktisk syke de også :p

 

Jeg tror turnus i Nord-Norge vil gi mange spennende utfordringer som du ikke nødvendigvis vil få ved større sykehus og i byer.

Hvordan er kvaliteten på TUS?

Endret av Vaio
Lenke til kommentar

Jeg jobber nå på ambulanse men vurderer seriøst og ta skrittet vidre til lege. noen spørsmål:

 

- Får jeg noen fordel mtp relevant utdannelse \ erfaring?

 

- er det mulig og ta første år i ungarn polen og så fortsette i norge? må jeg isåfall ta noen ekstra tilegg?

 

- hvordan er det og gå i ungarn \ polen? fåregår alt på engelsk? eller må man i tilegg lære seg språket?

 

- skolekostnader? hvor mye har DU i studielån?

 

- opptakskrav i utlandet? har hørt det ligger på ca 4.0 + at bio+kjemi ikke er krav men en fordel?

 

- hvis man tar utdannelse i utlandet, kan man ta praksis årene i norge?

 

- er det sant at man etter 3 år kan jobbe som sykepleier?

 

- opptak i norge, hvordan er det egentlig og komme in? ca +\- karakterkrav?

 

- hvordan trives DU som utenlands student? fordeler - ulemper?

 

- Spesialisering - er det en ren jobb og være diagnostiker? liker uopklarte saker og små myterium man kan gruble litt på når man jobber :)

 

takker for svar, lurt på dette lenge!

Endret av Glennf
Lenke til kommentar
Hvordan er kvaliteten på TUS?

 

Tromsø Universitetsykehus? :)

 

Det heter UNN (Universitetssykehuset Nord-Norge) og kvaliteten er god, men som på de fleste store sykehus så ender turnuskandidatene opp med mye "slavearbeid".

 

Hehe UNN ja. Tror nok UNN er som de fleste stor sykehus i Norge. Turnuskandidatene observerer, Ass.legene jobber livet av seg, og overlegene bestemmer:p

Lenke til kommentar
- Får jeg noen fordel mtp relevant utdannelse \ erfaring?

Ja, selvfølgelig... Du kan tom. får fritak på enkelte fag.

- er det mulig og ta første år i ungarn polen og så fortsette i norge? må jeg isåfall ta noen ekstra tilegg?

Ja. Det er fult mulig, men krav er høy og sjangsen er liten.

Jeg kjenner flere som har flyttet til Karolinska ins. etter andre året.

- hvordan er det og gå i ungarn \ polen? fåregår alt på engelsk? eller må man i tilegg lære seg språket?

I Ungarn kan du velge mellom Engelsk eller Tysk studieprogram. Du får Ungarnsk språkkurs, som ingen lære noe av :p

- skolekostnader? hvor mye har DU i studielån?

Ca. 12 000 USD for Pecs, Szeged og Semmelweis, og Debrecen er rundt 10k USD (Det siste er ikke anbefalt)

Man får 140 000 kr av staten i året. Polen og Tjekkia er ca. 12 000 EUR (Euro!)

- opptakskrav i utlandet? har hørt det ligger på ca 4.0 + at bio+kjemi ikke er krav men en fordel?

4 i snitt med realfag.

- hvis man tar utdannelse i utlandet, kan man ta praksis årene i norge?

Alle utdannelser fra et "EØS" universitet er godkjent i Norge.

- er det sant at man etter 3 år kan jobbe som sykepleier?

Etter 3år har man en tilsvarende grad: Bæsjelort i biologi. Du er ikke kvalifisert for sykepleie.

- opptak i norge, hvordan er det egentlig og komme in? ca +\- karakterkrav?

Ser første post (post nr 1, side 1)

- hvordan trives DU som utenlands student? fordeler - ulemper?

I Ungarn:

Fordel: Billig øl, billig mat, knall deilige damer :wee:, "utlandet" og nye venner (enn norske)

Ulempe: Knallhardt studie, "out of touch" til det norske med-byråkratiet og studielån

- Spesialisering - er det en ren jobb og være diagnostiker? liker uopklarte saker og små myterium man kan gruble litt på når man jobber :)

Spørs hva du spesialisere deg til.

takker for svar, lurt på dette lenge!

For mer informasjon, ser her:

https://www.diskusjon.no/index.php?session=...&p=11670833

 

Vaio :wee:

Endret av Vaio
Lenke til kommentar
Hvordan er kvaliteten på TUS?

 

Tromsø Universitetsykehus? :)

 

Det heter UNN (Universitetssykehuset Nord-Norge) og kvaliteten er god, men som på de fleste store sykehus så ender turnuskandidatene opp med mye "slavearbeid".

Slavearbeid??! Du mener ekstravakter (vakansvakt)?

 

Hehe UNN ja. Tror nok UNN er som de fleste stor sykehus i Norge. Turnuskandidatene observerer, Ass.legene jobber livet av seg, og overlegene bestemmer:p

Du motsier Reipar.

Er det Turnuslegene, eller er det ass. legene, som blir slavedrevet?

Hvem, Who, huh? :wee:

Endret av Vaio
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...