Gå til innhold

Tråden for Medisinstudenter


Vaio

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei,

jeg kunne tenkt meg å studere medisin,

Det kommer jo nye regler til mitt opptak i 09, men regner med at karaktersnittet vil bli ca det samme, uten å regne med fordypningspoeng og realfagspoeng. Derfor lurer jeg på, hvor mange fordypningspoeng er vanlig? Da kan jeg vel regne meg fram til snittet...

Tusen takk!

Endret av bova
Lenke til kommentar
Hvilke lærebøker vil dere anbefale for første semester (UiO)? Og hvor er det best å kjøpe dem?

 

Humanbiologi: Menneskekroppen (+kopiere litt fra Human Biology)

Atferdsfag: Den kliniske samtalen, men det har visstnok kommet en ny bok nå i det siste.

Samfunnsmedisin: Tenke- og arbeidsmåter i medisin

Etikk: Medisinsk og helsefaglig etikk

Statistikk: Statistiske metoder i medisin og helsefag + evt Epidemiologi for å få en bedre forklaring på en del av statistikken.

 

Forfattere, ISBN m.m. finner du her: http://www.ub.uio.no/umh/litteratur/medisin/1.semester.html

 

Dessuten er det lurt med ei medisinsk ordbok, da bør du kjøpe Øyris "Norsk medisinsk ordbok".

 

Har du en grafisk kalkulator vil det være en stor fordel, denne får du i tillegg lov til å ha med på eksamen.

 

Jeg kjøpte bøkene på Akademika, som er på skolen. Evt. kan du kjøpe på ABC Fagbokhandel på andre siden av ringveien, men personlig foretrekker jeg Akademika. Du trenger ikke kjøpe bøkene i forkant, det er ikke så mye kø i semesteruke 0 (introuka).

Endret av Q-tip
Lenke til kommentar
Er det ikke mulig å kjøpe brukte bøker av tidligere studenter, da? Jeg vil anta at man kan spare litt penger på det ...

 

Det er selvfølgelig mulig, henger mange lapper rundt omkring på skolen ved semesterstart. Ulempen er at de fleste bøkene som selges brukt er fulle av markeringstusj i alle farger, og da blir boka fort uoversiktlig.

Lenke til kommentar

Hei. Har lest gjennom alle 53 sidene med forumposter nå, så føler nesten jeg begynner å kjenne dere. Litt trist, kanskje, men koselig også.

 

Uansett: Jeg har et spørsmål jeg håper folk komme med noe input på så fort som mulig.

 

Jeg skal begynne å studere medisin til høsten, men vet fortsatt ikke om jeg skal velge Oslo eller København (har kommet inn på begge, så det gjelder bare å velge). Jeg har troa på København som by og alt den innebærer, men bor fra før av i Oslo og har forholdene godt tilrettelagt der.

 

Noe som har noen tanker?

 

Noen som vet noe om forskjellene på studiene? Forskjellene på forhold rundt studiene?

 

På forhånd tusen takk.

Lenke til kommentar

Fastlegen min har studert i copenhagen, samme har et par andre leger hjemme. De er svaert fornoeyde med det. Selv tror jeg at det ikke er noe problem overhodet aa studere i Danmark. Folk har nok mindre fordommer mot Danmark enn mot oest-Europa. :)

Men klart, Oslo er jo et sikkert valg. Gaar vel an aa ta et utvekslingsaar om du vil til utlandet.

Lenke til kommentar

Noen som vet hvordan det er å studere i Danmark?

Vanskelig å forstå folk sånn i forhold til språk (høres ut som de har en potet/kartoffel i halsen når de snakker :p )

Hvor mange steder i Danmark har man å velge mellom? Vet København, men er det flere (som tar inn nordmenn vel og merke)

Og en ting til, er det lettere eller vanskeligere å komme inn der enn i Oslo?

Lenke til kommentar
Trives du i Oslo velger du Oslo. Vil du bort derfra velger du København. Slik ville jeg valgt. Kvalitetsmessig tror jeg studiene er like.

Oslo er en søppel-jalla-by.

Jeg har hørt med en kolleger med.student. Han mente studiet er mye bedre i UIB enn UIO. :wee:

Lenke til kommentar
Jeg har hørt med en kolleger med.student. Han mente studiet er mye bedre i UIB enn UIO. :wee:

 

Jeg har også hørt det motsatte, er nok ikke så lett å vurdere kvalitet ved skoler opp mot hverandre. Jeg går på UiO selv og kan ikke si at vår skole er bedre enn andre, det kan ikke jeg vurdere og blir helt feil. Men jeg kan si at UiO har laget et kjempeprogram på medisin, med kjempebra undervisning der jeg trives godt.

Lenke til kommentar

"Jeg har også hørt det motsatte, er nok ikke så lett å vurdere kvalitet ved skoler opp mot hverandre. Jeg går på UiO selv og kan ikke si at vår skole er bedre enn andre, det kan ikke jeg vurdere og blir helt feil. Men jeg kan si at UiO har laget et kjempeprogram på medisin, med kjempebra undervisning der jeg trives godt."

 

Jeg også har hørt dette. UiB har den gamle modellen. Jeg jobber med noen turnusleger og turnuslegevikarer som har studert der(og studerer der enda), og vi har hatt en diskusjon om nettopp dette. De som har studert UiB har sagt at "det hadde vært å foretrekke med tidlig klinikk, samt f.eks. farmakologi etter tema og ikke alt på en gang". Problemet med hva folk sier, er at det er et fåtall som har studert begge plasser. Noen venninner av meg har studert først ved UiO, for så å overføres og fortsette ved NTNU...de har sagt sistnevnte er bedre. Men som sagt; subjektivt!

 

Edit: http://sr-dmf.studdem.ntnu.no/node/74

Endret av Plaffen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...