Gå til innhold

Tråden for Medisinstudenter


Vaio

Anbefalte innlegg

Hvorfor vurderer Bjørknes med en gang? Med litt over 5 i snitt, så kan du faktisk komme inn på medisin i Danmark eller andre naboland. 5.13 er ikke så veldig dårlig med tanke på at det er første året, andre og tredje året blir det jo enda flere avgangsfag. Da har du sjansen til å høste inn mange seksere.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvorfor vurderer Bjørknes med en gang? Med litt over 5 i snitt, så kan du faktisk komme inn på medisin i Danmark eller andre naboland. 5.13 er ikke så veldig dårlig med tanke på at det er første året, andre og tredje året blir det jo enda flere avgangsfag. Da har du sjansen til å høste inn mange seksere.

 

Takk for tilliten, skal gjøre så godt jeg kan:)

Lenke til kommentar

Hei alle sammen!

 

Til høsten skal jeg på folkehøyskole, men etter det året har jeg veldig lyst å studere medisin. Problemet er at ikke har gode karakterer nok eller noen realfag fra VGS, så jeg blir nødt til å ta opp de fagene og studere i utlandet.

 

Men etter å ha søkt litt på nettet om medisinutdanning i utlandet fant jeg ut av jeg kan ta noe som heter "Pre-med" kurs over 5 måneder før jeg starter på selve studiet. Men jeg har bare noen spørsmål angående dette;

 

- Må jeg uansett ha hatt realfag for å komme inn på dette kurset? Jeg tipper nei ettersom det står følgende på en nettside om det; "Any international applicant interested in taking this course can apply (application form [pdf], [doc]) for entering the Premedical course without any entrance examination provided the fulfills the following criteria:" http://old.lf3.cuni.cz/english/premedical_course.htm - jeg fullfiller resten av kriteriene)

 

- Hva lærer jeg på kurset? Generel realfag eller realfag relevant til medisinstudiet? Det jeg har fått ut av linken over er at det vil bli undervist i realfag i relevanse til medisinstudiet.

 

Håper det er noen som har peiling og kan hjelpe! Det er uansett en stund til jeg kommer til å ta avgjørelsen om jeg virkelig vil studere medisin, men det kan jo være greit å være forberedt :)

Lenke til kommentar
Til norske med. stud.

 

Kan en av dere skrive et eksempel på normale fun i thoraks og abdomen; lungene, hjertet osv...

Jeg sliter med dette ettersom "mine ord" er litt anglifisert.. :blush:

 

Takk!

 

Vaio ;)

 

Vi skriver nok litt latinanglonorwegiano :)

 

Fra vårt undervisningamateriell:

 

COLLUM:

Palpable lymfeknuter (husk fossa supraclavikularis). Thyroidea. Halsvenestase. Arteria carotis. (Puls og karsus).

Nakkestivhet? Bevegelsesinnskrenkning?

 

THORAX:

Symmetrisk i form og bevegelighet. (Eller scoliose, kyfose, thoracoplastikk).

 

MAMMA:

Inndragninger, sekret fra mamillen, palpable tumorer.

 

COR:

Regelmessig hjerteaksjon eller uregelmessig aksjon (som ved atrieflimmer eller enkelte ekstrasystoler).

Systolisk bilyd over 2. intercostalrom med utståling til halskar.

Systolisk bilyd over basis med utstråling til aksille.

Diastolisk bilyd? (Grad I – V). Spaltet 2. tone? Puls defisitt?

 

PULM:

Vesikal respirasjonslyd uten fremmedlyd. Uhemmet eller anstrengt, besværet respirasjon. Hoste med hvitt eller grønt (purulent) ekspektorat. Forlenget ekspirium, pipelyder, knatrelyder (krepitasjoner), stuvningsfysikalia (blærelyder), gnidningslyd.

Sonor (normal) hypersonor perkusjonslyd eller dempning.

 

ABDOMEN:

Inspeksjon: Adipositas. Froskebuk. Økte venetegninger. Asymmetri. Utspilt abdomen. Arr.

Perkusjon: Leverdempning. Miltdempning. Acsitesdempning. Blæredempning. Meteorisme.

Auskultasjon: Tarmlyder (rikelig, livlige, sparsomme, ikke hørbar, klingende).

Palpasjon: Bløt og uøm uten palpable oppfylninger. Palpabel resistens? (lokalisasjon, størrelse i cm, konsistens, form, pulsasjon, sideavgrensning/velavgrenset, ømhet, bevegelighet). Levergrenser. Sidelik lyskepuls.

 

Formuleringer som ofte brukes:

Bløt eller hard abdomen. Palpasjonsømhet? Slippømhet med lokal avverge i høyre abdominale kvadrant. Smerte aksentuert ved hoste, dyp inspirasjon, bevegelse. Direkte og indirekte slippømhet. Bankeøm over lyrelosjer?

 

REKTALEKSPLORASJON:

(eller rektovaginal eksplorasjon)

Utvendige hemoroider, marisker, normal eller nedsatt sphinktertonus. Ingen palpable tumores. Prostata: Elastisk, palpabel midtfure, velavgrenset, øvre pol palpabel, ingen knute-strukturer.

(Vulva, vagina, portio; ruggeøm).

 

Det var textbook.

 

Jeg kjører noe sånt:

 

Collum: Ingen palpable tumores i axille, fossa supraclaivularis eller hals. Thyroidea er ikke palpabel. Ingen halsvenestase og det høres normal puls over arteria carotis

 

Thorax: normal i symmetri og bevegelighet.

 

Mamma: ingen palpable tumores.

 

Cor: Regelmessig aksjon, ingen bilyd. Ictus 10 cm fra midtlinje.

 

Pulm: Vesikulær respirasjonlyd. Uhemmet respirasjon, frekvens 18 pr.min

Sonor perkusjonslyd normale lungegrenser

 

Abdomen er bløt og uøm. Ingen adipositas. Normal leverdempning, milt/lever er ikke palpabel. Ingen palpable oppfylninger. Ikke bankeøm over nyrelosjene.

 

Rectal eksplorasjon: Ingen palpable tumores, prostata er normal med palpabel midtfure. Avføring i ampullen, hemofec negativ

 

 

Du stryker ikke på den siste heller. Men, journaler kan aldri bli gode nok.

Endret av Reipar
Lenke til kommentar
Takk Reipar...

Skal følge eksemplet ditt. :wee:

 

Er du i gamlelandet i sommer å jobber eller?

 

Fått gjort noe fett? Jeg satser på ambulansejobb til neste sommer, gått lei den gamle ikke-relevante jobben.

 

Appropo ambulansejobb, hvor langt ut i studiet må man ha kommet for å kunne få en jobb i en ambulanse? Og kan man jobbe som "fullverdig" amulansearbeider?

Lenke til kommentar
Takk Reipar...

Skal følge eksemplet ditt. :wee:

 

Er du i gamlelandet i sommer å jobber eller?

 

Fått gjort noe fett? Jeg satser på ambulansejobb til neste sommer, gått lei den gamle ikke-relevante jobben.

 

Appropo ambulansejobb, hvor langt ut i studiet må man ha kommet for å kunne få en jobb i en ambulanse? Og kan man jobbe som "fullverdig" amulansearbeider?

 

Jeg vet om flere som har jobbet i ambulansen siden 1.klasse, en del hadde jobb der før de begynte på studiet.

Ambulansefaget er vel 2-årig ellernoe sånt, men de har stillinger til ikke-faglærte. Da holder det som regel med et kurs på noen dager også må du alltid ha med deg en rutinert ambulansesjåfør ombord.

 

Så, nei, man kan ikke jobbe som "fullverdig" ambulansearbeider, i den forstand at du kan være alene med noe andre ufaglærte. Men dere gjør jo uansett mye av det samme. For å kjøre bilen må du ha uttrykningskurs.

Lenke til kommentar
Fått gjort noe fett?

La meg si det slikt, jeg var ikke overrasket, på en positiv måte:

Overleger som gi faen på alt.

Sykepleiere som tror de kan medisin.

Turnusleger som tror de eier hospitalet.

 

Og alt imellom, er oss, med studenter :cry:

 

Fett?!

BLodtrykket, blodprøver, og av og til pasientjournaler.... :closedeyes:

 

u tell me...

Endret av Vaio
Lenke til kommentar
Jeg har et spørsmål til alle som studerer medisin nå! Må man ta EX.FAC på medisin? Noen har sagt til meg at man skal ta ex.phil og ex.fac når man studere medisin, men har lest på hjemmesida til uio. Der finner jeg ikke ex.fac.

 

http://www.uio.no/studier/program/medisin/...ennomforing.xml

 

Hvis man tar ex.phil frittstående i utlandet, kan man da "hoppe over" første semester på medisinstudie?

Lenke til kommentar
Jeg har et spørsmål til alle som studerer medisin nå! Må man ta EX.FAC på medisin? Noen har sagt til meg at man skal ta ex.phil og ex.fac når man studere medisin, men har lest på hjemmesida til uio. Der finner jeg ikke ex.fac.

 

http://www.uio.no/studier/program/medisin/...ennomforing.xml

 

Hvis man tar ex.phil frittstående i utlandet, kan man da "hoppe over" første semester på medisinstudie?

Nei, første semester består av mye mer enn exphil. Faktisk havner exphil i skyggen av alt man skal lære om humanbiologi, atferdsfag, kommunikasjon og statistikk at enkelte (meg) har hatt tendenser til å glemme det.

Lenke til kommentar
E
Jeg har et spørsmål til alle som studerer medisin nå! Må man ta EX.FAC på medisin? Noen har sagt til meg at man skal ta ex.phil og ex.fac når man studere medisin, men har lest på hjemmesida til uio. Der finner jeg ikke ex.fac.

 

http://www.uio.no/studier/program/medisin/...ennomforing.xml

 

Hvis man tar ex.phil frittstående i utlandet, kan man da "hoppe over" første semester på medisinstudie?

 

Nei, ex.fac eksisterer ikke lengre.

 

Du har mye annet snacks første semester på medisin, så nei. Du kan ikke hoppe over.

Ex.phil er en gedigen vits, at de fremdeles skal klemme alle universitetsstudenter gjennom den mainnskiten der det begriper jeg ikke.

Lenke til kommentar
Takk Reipar...

Skal følge eksemplet ditt. :wee:

 

Er du i gamlelandet i sommer å jobber eller?

 

Fått gjort noe fett? Jeg satser på ambulansejobb til neste sommer, gått lei den gamle ikke-relevante jobben.

 

Appropo ambulansejobb, hvor langt ut i studiet må man ha kommet for å kunne få en jobb i en ambulanse? Og kan man jobbe som "fullverdig" amulansearbeider?

 

Jeg vet om flere som har jobbet i ambulansen siden 1.klasse, en del hadde jobb der før de begynte på studiet.

Ambulansefaget er vel 2-årig ellernoe sånt, men de har stillinger til ikke-faglærte. Da holder det som regel med et kurs på noen dager også må du alltid ha med deg en rutinert ambulansesjåfør ombord.

 

Så, nei, man kan ikke jobbe som "fullverdig" ambulansearbeider, i den forstand at du kan være alene med noe andre ufaglærte. Men dere gjør jo uansett mye av det samme. For å kjøre bilen må du ha uttrykningskurs.

 

Så sånn i forhold til lønn, så vil man hele tiden (uansett hvor langt man har kommet i medisin-studiet) tjene det samme (altså, som en ufaglært)?

Lenke til kommentar

Vaio:

Dette kommer nok an på hvilket sykehus man er utplassert på, samt avdeling. Lønner seg å snakke med en overlege, og evt følge han utover dagen.

Jeg har vært en del frivillig på avdelinger nå... Her har anestesipersonell spurt om jeg kan gi maskebehandling ved innledning og avslutning av narkose, samt de har vist meg intubering slik at jeg fikk utføre det selv på pasienter (i alle aldre), monitorert med skjema-skriving, venflonsetting, rapportert til intensiv etter operasjoner, etc.

Finnes svært mange som er hjelpsom.

Ps. Mange sykepleiere kan mye medisin, og er en veldig nyttig ressurs.

Lenke til kommentar
Nei, ex.fac eksisterer ikke lengre.

 

Du har mye annet snacks første semester på medisin, så nei. Du kan ikke hoppe over.

Ex.phil er en gedigen vits, at de fremdeles skal klemme alle universitetsstudenter gjennom den mainnskiten der det begriper jeg ikke.

Hehehe...

 

Så sånn i forhold til lønn, så vil man hele tiden (uansett hvor langt man har kommet i medisin-studiet) tjene det samme (altså, som en ufaglært)?

Nei. Det er egne "takster" for medisinstudenter, uansett år. (I bergen) :wee:

 

Vaio:

Dette kommer nok an på hvilket sykehus man er utplassert på, samt avdeling. Lønner seg å snakke med en overlege, og evt følge han utover dagen.

Tried it, done it.. :closedeyes:

Jeg har vært en del frivillig på avdelinger nå... Her har anestesipersonell spurt om jeg kan gi maskebehandling ved innledning og avslutning av narkose, samt de har vist meg intubering slik at jeg fikk utføre det selv på pasienter (i alle aldre), monitorert med skjema-skriving, venflonsetting, rapportert til intensiv etter operasjoner, etc.

Finnes svært mange som er hjelpsom.

Det er ikke mangel på frivilligarbeid hos meg, men merker at folk er generelt mer skeptisk til utlandske med.studenter. Spesielt fra øst-Europa. Lagger litt med å komme igang, men det kommer seg.

Ps. Mange sykepleiere kan mye medisin, og er en veldig nyttig ressurs.

Jeg har stor respekt for sykepleierene, after all, det er jo de som gjør drittjobben. :p

De fleste er helt alrighte, og enkelte, "mannlige", er morsomt å arbeide med. (humor) :wee:

 

Det jeg ikke fordrar, er de kvinnelige, litt ut i årene (rundt 40), Over parfyrmert-fake blonde-bitchy-type.

nurse.jpg

 

 

Jeg hadde en pasient igår med kjent CHF og nedsatt nyrefunksjon, men ingen "synlig" øedema osv...

plutselig, out of no where, kom en OPFBBT-sykepleie og satt opp en 1000ml ringers.

Uten doktorens, eller min, godkjennelse.

 

Da jeg oppdaget dette, spurte jeg hvorfor? Svaret var: "ja men vi gjør slik her, det er ikke så farlig!"

Wtf? :blink:

 

Dette forblir min lille frustrasjonsskriv :p

Endret av Vaio
Lenke til kommentar

Hva jobber du som Vaio? Assistent/pleiemedhjelper? Eller er det ubetalt, dvs praksis/hospitering for å lære?

 

Dersom du er ansatt som assistent/pleiemedhjelper burde du ikke klage... Du får tross alt betalt for å være på sykehuset og utføre arbeidsoppgaver som IKKE inkluderer å være lege. Er ikke populært blant hjelpe/sykepleiere å prøve seg på legeoppgaver da, har fått erfare det.

 

Dersom det derimot er snakk om praksis/hospitering, så er kritikken din litt mer berettiget. Da bør legene ta seg tid til deg, men du vet hvordan det kan bli med sommerbemanning, hektisk+++. Er det Haraldsplass eller Haukeland forresten?

Lenke til kommentar
Dersom det derimot er snakk om praksis/hospitering, så er kritikken din litt mer berettiget. Da bør legene ta seg tid til deg, men du vet hvordan det kan bli med sommerbemanning, hektisk+++. Er det Haraldsplass eller Haukeland forresten?

Er i praksis på HUS

Endret av Vaio
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...