Gå til innhold

Tråden for Medisinstudenter


Vaio

Anbefalte innlegg

Glemte å svare på om det er vanskelig å stå på eksamen, det varierer en del fra eksamen til eksamen. På enkelte er strykprosenten kanskje 2-3 % mens på andre igjen kanskje så mye som 30 %.

 

Hvor mye en leser varierer veldig fra dag til dag. Enkelte dager begynner en undervisning 0930 og har forelesning/kurs/PBL/smågruppe osv. til 12, andre dager til 16. Da blir det til at en kanskje sitter til 17-18 begge dagene, og leser følgelig mer den første. Kan hende uka ikke er så tøff så en går hjem kl 16.

 

Leser som oftest etter forelesninger og etter at undervisningen er ferdig. Noen ganger har en fri et par timer i midten av dagen, da kan en lese. Leser også på studiedag, hvis ikke en hospiterer eller tar en dag helt fri fra skolen og gjør noe annet;)

 

En leser ikke såå mye, men bruker mye tid på studiet til sammen, i og med at en får masse gratis på kurs, forelsninger, PBL, smågruppe, hospitering osv. Et mye mer artig studium en f.eks. jus mener jeg. Der sitter folk på lesesalen og gamper fra 8-18 flere dager i uka.

 

Gjør ingen skriftlige oppgaver, det er helt konge! Mange som gjør det på Blindern, for et styr.

 

Latinundervisningen er på 3. semester, lærer deklinasjoner og bøyning og slikt. Ellers lærer en jo masse latin ved å følge undervinsning og lese bøker, disseksjonskurs, osv.

 

Sonja84, jeg skal begynne på 9. semester nå, obstetrikk, gynekologi og pediatri. Blir sikkert spennende!

 

Hvor langt har du kommet da?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjør ingen skriftlige oppgaver, det er helt konge! Mange som gjør det på Blindern, for et styr.

Men er det mange av dere som skriver notater på pc eller for hånd? Er det ikke litt vanskelig å lese så mye for å huske? Er det ikke vanskelig å lære så masse da hvis man bare leser(og har praksis, da)? Og hvordan er det å lese engelske bøker? Leser dere om et etmne fra en liste, eller leser dere fra side til side i bøkene deres?

Endret av Mademoiselle
Lenke til kommentar

Skriver korte notater for hånd og noe på PC i tillegg til små tankekart. Funker bra. Feilen er at mange skriver altfor mye notater, avskrift av bøker, det er ikke lurt.

 

Engelske bøker er ok, blir vant med det, men jeg synes norske og danske er topp, mye bra kvalitetslitteratur på nordisk språk, så en trenger ikke lese så mye engelsk. Jeg leser ut i fra læringsmål i semesterboka og etter emne. Tenker f.eks. at i dag skal jeg lære meg EKG, hjertets anatomi, lungekreft etc.

 

Sonja84, jeg hadde 'mat og medisin' - helt ok, ikke noe mer, men bør nok ha den.

Fysiologi - Berne and Levy (den store) - kan få ganske detaljerte spm. til eksamen fra fysiologien, så ikke brenn deg her

Norsk fysikalsk medisin (bra bok)

Rang and Dale Pharmacology pluss det lille repetisjonsheftet til Rang and Dale

Ellers norsk anatomibok. Dahl og Rinvic + Netter

 

Sikkert glemt noe, men det er det jeg husker i farta.

Lenke til kommentar
Jeg mente til forelesningene.

Det er ganske irriterende for andre... :wee:

Ja, skjønner at det kan være irriterende for folk å høre det hamrer på tastaturet i forelesningssalen. :p

 

 

Gratulere med opptaket ditt, mademosielle.

Tusen takk for det! Som jeg har uttrykt flere ganger, så er jeg veldig usikker på om medisin er det rette studiet for meg. Jeg skulle bare likt å vite hvordan det var - før jeg selv tok sjansen på å begynne. Men det er vel å være litt for optimistisk, kanskje.. :whistle:

Lenke til kommentar

Heisann! Jeg har nettop kommet inn på medisin på NTNU!! Hurra! Det som jeg lurer på-- Jobber medisinstudenter deltid ved siden av studiene?

 

I USA er det slik at medisinskole er så ekstremt hektisk at man ikke kan jobbe. Men vi får bare litt penger fra Lånekassen hver måned, så jeg lurer på hvordan dere klarer seg økonomisk-sett-- jobber dere da?

 

Også... Jeg er kjempe glad for de engelske bøkene. :)Kan dere anbefale en medisin ordbok eller en måte å lære de tilsvarende norske ordene for alt som jeg leser i engelske bøker?

 

Jeg leste hva dere har sagt om UiO-- at dere lærer så mye på sykehusene og undervisningene og har mye tid for lesning osv. Er det noen her med erfaring fra NTNU? Er det ganske likt UiO? Er det mye praksis på NTNU også?

 

Still jumping around and screaming in excitement over my acceptance,

 

-Kelly

Endret av texwegians
Lenke til kommentar
Heisann! Jeg har nettop kommet inn på medisin på NTNU!! Hurra! Det som jeg lurer på-- Jobber medisinstudenter deltid ved siden av studiene?

 

I USA er det slik at medisinskole er så ekstremt hektisk at man ikke kan jobbe. Men vi får bare litt penger fra Lånekassen hver måned, så jeg lurer på hvordan dere klarer seg økonomisk-sett-- jobber dere da?

 

Jeg studerer på UiB og jobber ved siden av studiene. Tipper jeg jobber i gjennomsnitt to vakter på 7 timer hver uke. Mer når det er rolig, og mindre i eksamensperiodene. Kjenner også mange jeg studerer med som jobber ved siden av studiene, og som ikke synes det påvirker eksamensresultater negativt.

 

Typiske medisinstudentjobber er portør, assistent, pleiemedhjelper og lignende. Jeg jobber som noe innenfor dette, og trives godt med det. Det er greit med litt praksis og pasientkontakt, siden vi ikke har så mye av dette de to første årene på UiB. Likevel skal det nevnes at flere jeg kjenner jobber i kassen på Rimi-en også.....

Lenke til kommentar

Så man får altså et liv utenom studiene også? Er det sånn at dere får kvelden fri, eller sitter dere med bøker og notater til dere legger dere? Og hva med helger? Og hva gjør dere når skoleelever har høstferie og vinterferie? Så til min store forskrekkelse at eksamen er i januar. Betyr det da at medisinstudenter har for vane å sitte i juleferien og lese? ELler tar dere fri da?

Lenke til kommentar

Angående jobb, får man fint tid til det hvis en prioriterer det.

 

Klart en har et liv utenom, det må en ta seg tid til, livet er mer enn skolen. Må bare innfinne seg med at en ikke kan lære seg alt, og godta at en kan det en skal kunne. Har oftest kveldene fri, men blir fort en kveld i uka. Jeg pleier å lese på lørdager, alltid fri på søndag. Vi er på skolen og har undervisning i 'høst-' og 'vinterferie'. Det er dumt.

 

Du går på høstkullet, da har du eksamen i januar etter 1., 3., 5. og 9. semester, 4/6 juleferier mao. 7. er eksamen før jul og 11. ingen eksamen, er ikke så ille. Fri 7-10 dager etter eksamen i januar, ta fri da og reis bort til syden, konge! Ellers blir det til at en leser litt i jula, ja dessverre. Men ta fri noen dager også...

Lenke til kommentar

Hei, Kelly!

Gratulerer så mye med opptaket! Du har kommet inn på et supert studie, og en meget bra studieplass.

Jeg skal begynne i 8. semester ved NTNU nå etter sommeren.

Jeg kan svare på noen av spørsmålene dine...

Ja, jeg tror det er ganske likt UiO, både mtp repetisjon gjennom studiet, samt utplassering, osv. Da jeg begynte der oppe, så ble jeg meget overasket over at pasientkontakten kom så tidlig. Allerede etter tre uker satt jeg med min "egen" pasient ute i allmennpraksis. Her får du kanskje 20-30 min til å komme deg gjennom en fullstendig anamnese med pasienten. Det blir ofte også tid til undersøkelse av pasienten, ofte veiledet av ansvarlig lege.

I 1. og 2. klasse, lærer man det basale, og i tillegg er det en del klinikker med pasienter (veldig spennende).

I 3. og 4. året blir det virkelig interessant. Nesten to fulle dager i ukene tilbringer man på sykehusavdelingene, får prate med pasienter, undersøke de, samt bli undervist av overleger. Ergo: masse praksis!

5. året går med på et halvt år med utplassering på lokalsykehus i Helse-Midt-Norge, hvor man får midlertidig lisens. Andre halvår skriver man hovedoppgave (jeg skriver hovedoppgave i 4., slik at jeg får fri et halvår, som kan brukes til å jobbe med lisens). 6.året er ren repetisjon av 3. og 4. (etter 3., klarte jeg å stå på 6.årsprøveeksamen med god margin), samt noe undervisning i samfunnsmedisin og statistikk.

Et pluss med Trondheim er at ALL forelesning foregår ved St.Olav, og at det er/blir et splitter nytt sykehus!

 

Ja, det går an å jobbe ved siden av studiene...enten i ambulanse, skrivetjeneste, som hjelpepleier, undervisning, etc.

 

Bare spør om det er noe du lurer på! :)

Endret av Plaffen
Lenke til kommentar
Så man får altså et liv utenom studiene også? Er det sånn at dere får kvelden fri, eller sitter dere med bøker og notater til dere legger dere? Og hva med helger? Og hva gjør dere når skoleelever har høstferie og vinterferie? Så til min store forskrekkelse at eksamen er i januar. Betyr det da at medisinstudenter har for vane å sitte i juleferien og lese? ELler tar dere fri da?

 

Slapp av :p

 

Hvis du vil kan du sitte 18 timer i døgnet å lese, ingen som stopper deg. Du høres ut som du muligens allerede har lest litt for mye på videregående? Husk at livet består av mer en skole, utdanning og et yrke.

 

Det går helt sikkert bra dette, du må bare lære deg å ta ting litt mer med ro. Ikke for å være slem, men du høres nesten litt hysterisk ut. På Universitetet er det ingen som passer på hvor mye du leser, det finnes ingen lekser eller anmerkninger. Du gjør egentlig akkurat som du vil bortsett fra at du har en del obligatorisk undervisning du må møte opp på.

 

Høst- og vinterferie hører til på barne-, ungdom- og videregåendeskole.

 

Noe annet jeg reagerer på er at du sier du slipper å skaffe deg hybel, skal du bo hjemme hos mamma og pappa hele studiet? Husk at du som medisinstudent vil møte mennesker i en situasjon der du oppfattes som behandler og en tillitsperson, da er det viktig at du er voksen og oppfører deg deretter.

 

Dette var ikke for å være slem, men du er i ferd med å ta litt av. Jeg skjønner at du er superspent på hva studiet innebærer og det kommer nok helst sikkert til å bli en stor overgang fra videregående, men alt kommer til å gå bra. Alle de andre studentene i klassen din er ofte like spente og usikre på hva de har begitt seg ut, så at dette er en læringsprosess dere tar ilag.

 

Senk skuldrene, kos deg i fadderuken og bli kjent med masse nye folk. Etterhvert vil jeg garantere at du kommer til å få lyst til å skaffe deg en egen studenthybel. Alle har massevis av studielån, sånn er livet. Med egen hybel lærer du deg selvstendighet som igjen er helt essensiellt i det yrket du skal ut i. Du kommer til å få sinnsykt mye ansvar på dine skuldre etterhvert, noe som både er morsomt og utfordrende, men samtidig kan føles skummelt.

 

Igjen. Dette var ikke for å være slem eller såre deg, det er nok mange som deg som sitter med de samme spørsmålene :)

 

Møtt opp på første skoledag og sleng deg med på fadderuken, blir helt sikkert en del festing og moro. Slipp deg løs og kos deg. Medisinstudenter fester faktisk hardere enn de fleste, jeg ble rimelig sjokkert da jeg begynte :)

Lenke til kommentar

Ja, jeg er hysterisk. Ja, jeg er stressa. Ja, jeg jobbet en del på videregående, men jeg tok fri i feriene, men ikke søndagene, som oftest.

 

Hvorfor hysterisk? Fordi jeg IKKE ANER hva jeg vil i livet. Jeg føler at alle som kommer inn på medisin, er motiverte og gleder seg over å ha fått plassen og dessuten gleder seg til å begynne på studiene. Men jeg vet altså ikke...

Endret av Mademoiselle
Lenke til kommentar
Ja, jeg er hysterisk. Ja, jeg er stressa. Ja, jeg jobbet en del på videregående, men jeg tok fri i feriene, men ikke søndagene, som oftest.

 

Hvorfor hysterisk? Fordi jeg IKKE ANER hva jeg vil i livet. Jeg føler at alle som kommer inn på medisin, er motiverte og gleder seg over å ha fått plassen og dessuten gleder seg til å begynne på studiene. Men jeg vet altså ikke...

 

Du er 19/20 år ikke sant? Du kommer til å oppdage at 50% av klassen din er 22 eller eldre. Gjerne en del eldre faktisk. Du ligger 3-4-5 år foran i løypa på 50% av medisinstudentene i Norge.

 

Ta tiden til hjelp, hvis førsteåret blir et helvetes slit som du ikke trives i er det ikke noe som helst problem å ta permisjon (du har faktisk rett på 1 års permisjon fra universitetsstudium) og gjør noe annet. Folkehøyskole, jobbeår, reise whatever.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...