Gå til innhold

Tråden for Medisinstudenter


Vaio

Anbefalte innlegg

Ja, jeg er hysterisk. Ja, jeg er stressa. Ja, jeg jobbet en del på videregående, men jeg tok fri i feriene, men ikke søndagene, som oftest.

 

Hvorfor hysterisk? Fordi jeg IKKE ANER hva jeg vil i livet. Jeg føler at alle som kommer inn på medisin, er motiverte og gleder seg over å ha fått plassen og dessuten gleder seg til å begynne på studiene. Men jeg vet altså ikke...

 

Du er 19/20 år ikke sant? Du kommer til å oppdage at 50% av klassen din er 22 eller eldre. Gjerne en del eldre faktisk. Du ligger 3-4-5 år foran i løypa på 50% av medisinstudentene i Norge.

 

Ta tiden til hjelp, hvis førsteåret blir et helvetes slit som du ikke trives i er det ikke noe som helst problem å ta permisjon (du har faktisk rett på 1 års permisjon fra universitetsstudium) og gjør noe annet. Folkehøyskole, jobbeår, reise whatever.

Tusen takk for et meget beroligende svar til en 19-åring. :p

 

Hvor gammel er du, forresten?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ja, jeg er hysterisk. Ja, jeg er stressa. Ja, jeg jobbet en del på videregående, men jeg tok fri i feriene, men ikke søndagene, som oftest.

 

Hvorfor hysterisk? Fordi jeg IKKE ANER hva jeg vil i livet. Jeg føler at alle som kommer inn på medisin, er motiverte og gleder seg over å ha fått plassen og dessuten gleder seg til å begynne på studiene. Men jeg vet altså ikke...

 

Du er 19/20 år ikke sant? Du kommer til å oppdage at 50% av klassen din er 22 eller eldre. Gjerne en del eldre faktisk. Du ligger 3-4-5 år foran i løypa på 50% av medisinstudentene i Norge.

 

Ta tiden til hjelp, hvis førsteåret blir et helvetes slit som du ikke trives i er det ikke noe som helst problem å ta permisjon (du har faktisk rett på 1 års permisjon fra universitetsstudium) og gjør noe annet. Folkehøyskole, jobbeår, reise whatever.

Tusen takk for et meget beroligende svar til en 19-åring. :p

 

Hvor gammel er du, forresten?

 

 

24 og begynner på 4.året

Lenke til kommentar
Ja, jeg er hysterisk. Ja, jeg er stressa. Ja, jeg jobbet en del på videregående, men jeg tok fri i feriene, men ikke søndagene, som oftest.

 

Hvorfor hysterisk? Fordi jeg IKKE ANER hva jeg vil i livet. Jeg føler at alle som kommer inn på medisin, er motiverte og gleder seg over å ha fått plassen og dessuten gleder seg til å begynne på studiene. Men jeg vet altså ikke...

 

Du er 19/20 år ikke sant? Du kommer til å oppdage at 50% av klassen din er 22 eller eldre. Gjerne en del eldre faktisk. Du ligger 3-4-5 år foran i løypa på 50% av medisinstudentene i Norge.

 

Ta tiden til hjelp, hvis førsteåret blir et helvetes slit som du ikke trives i er det ikke noe som helst problem å ta permisjon (du har faktisk rett på 1 års permisjon fra universitetsstudium) og gjør noe annet. Folkehøyskole, jobbeår, reise whatever.

Tusen takk for et meget beroligende svar til en 19-åring. :p

 

Hvor gammel er du, forresten?

 

 

24 og begynner på 4.året

Okey, tok du et friår, og hva gjorde du i så fall før du begynte på medisinstudiet?

Lenke til kommentar
Ja, jeg er hysterisk. Ja, jeg er stressa. Ja, jeg jobbet en del på videregående, men jeg tok fri i feriene, men ikke søndagene, som oftest.

 

Hvorfor hysterisk? Fordi jeg IKKE ANER hva jeg vil i livet. Jeg føler at alle som kommer inn på medisin, er motiverte og gleder seg over å ha fått plassen og dessuten gleder seg til å begynne på studiene. Men jeg vet altså ikke...

 

Du er 19/20 år ikke sant? Du kommer til å oppdage at 50% av klassen din er 22 eller eldre. Gjerne en del eldre faktisk. Du ligger 3-4-5 år foran i løypa på 50% av medisinstudentene i Norge.

 

Ta tiden til hjelp, hvis førsteåret blir et helvetes slit som du ikke trives i er det ikke noe som helst problem å ta permisjon (du har faktisk rett på 1 års permisjon fra universitetsstudium) og gjør noe annet. Folkehøyskole, jobbeår, reise whatever.

Tusen takk for et meget beroligende svar til en 19-åring. :p

 

Hvor gammel er du, forresten?

 

 

24 og begynner på 4.året

Okey, tok du et friår, og hva gjorde du i så fall før du begynte på medisinstudiet?

 

Førstegangstjeneste også studerte jeg jallafag mens jeg herja bylivet og gjorde natten usikker for ferske studiner :whistle:

Lenke til kommentar
Er det mange ikke-etniske nordmenn på medisinstudiet? I og med at jeg ikke er etnisk norsk er det fint å vite at det er flere som meg :).

 

PS: Fortsatt to år på VGS igjen.

 

Ingen som vil svare meg? :(

 

Det er i hvert fall jeg som ikke er norsk. :) Jeg kan svare om noen uker etter studiestart! :)

 

Tusen takk skal dere ha for hjelp! Jeg må tenke litt mer på jobbing! Jeg valgte NTNU som 1.priot. og er kjempe takknemlig og glad jeg kan studere der! :)

 

Om USMLE. Har tenkt å spesialisere i USA... Jeg vil veldig gjerne bli en gastroenterolog. Det er ikke så mange i Norge... og det er veldig lett for meg å flytte hjem etter jeg er blitt ferdig her. Vil jobbe i Norge, men litt spesialisering (a fellowship perhaps) i USA.

 

Til Mademoiselle-- Jeg ville anbefale å ta ett år for å prøve litt forskjellige ting. Det var viktig for meg... men jeg tok mange år før jeg nå begynner medisin! :) Jeg har hatt lyst til å bli lege siden jeg var 8 år. Men... jeg elsker å lære ALT. Så etter videregående, begynnte jeg universitet for "pre-med"... og så endret jeg det til matematikk... og så til språk-- Spansk. Og så ble jeg engelsk lærer i Kina og Kosovo. Jeg har jobbet innen antropologi, university recruiting, hjelpepleier, søknadsbehandler, osv. Det var kjempe viktig for meg å prøve mange forskjellige ting. Det tok litt tid å kjenne helt inne meg at medisin egentlig var helt perfekt for meg. :)

 

De andre ga deg kjempe godt råd. :) Prøv og se hvordan det går men pass på at du erfarer nye ting utenom studiene.

 

-kelly

Lenke til kommentar
Sonja84, jeg hadde 'mat og medisin' - helt ok, ikke noe mer, men bør nok ha den.

Fysiologi - Berne and Levy (den store) - kan få ganske detaljerte spm. til eksamen fra fysiologien, så ikke brenn deg her

Norsk fysikalsk medisin (bra bok)

Rang and Dale Pharmacology pluss det lille repetisjonsheftet til Rang and Dale

Ellers norsk anatomibok. Dahl og Rinvic + Netter

 

Sikkert glemt noe, men det er det jeg husker i farta.

 

Takk! :thumbup:

Lenke til kommentar

Hvor mange er det sånn cirka som går samme semester samtidig? Altså hvor mange er dere på forelesningene, og er det slik at dere får god kontakt med hver enkelt, eller er det som en svær kinosal for det meste, der hver enkelt røst og ansikt ikke høres og synes? Er det mange som rekker opp hånda og er glade i å prate og vise at de er bedre enn alle andre? Jeg spør primært om studenters erfaring fra forelesninger ved universitetet i Oslo. ;)

Lenke til kommentar
Nei, dere har én skriftlig prøve. Hvorfor blir du redd for det? Det er garantert mye lettere å bestå med Tromsøvarianten, og jeg regner med at vi har en mindre strykprosent.

Jo, fordi jeg bare er vant til å ha muntlig med 48-timersmodellen. Jeg har ikke erfaring med den såkalte gamle modellen, som jeg regner med at dere har. Nå er jo heldigvis ikke det et problem likevel, da. Men muntlig med gamlemodellen skal man sikkert ha en eller annen gang på medisinstudiet i Oslo også..

Endret av Mademoiselle
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...