Gå til innhold

Tråden for Medisinstudenter


Vaio

Anbefalte innlegg

Ingenting som er bedre for staten enn et overskudd av leger, når de til og med slipper kostnadene ved å utdanne halvparten av dem så er det jo en samfunnsøkonomisk no-brainer. Skuffelsen er at ikke en sterk fagorganisasjon har klart å påvirke loven til å sette begrensninger på antallet av norske håpefulle som returnerer fra Østblokken. Men det koker vel kanskje ned til EØS-medlemskapet?

 

Den sterke fagorganisasjonen har allerede gjort nok skade, og er delaktig i trøbbelet i utgangspunktet i mine øyne.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om du gjør det for penger og prestisje, kanskje ikke så dumt?

 

AtW

 

Ok, hva henviser du til da? Jeg kjenner ikke til historien her.

 

De har forsvart en praksis der man ikke har dekt etterspørselen her til lands, og forsvarer ting som farlig lange vakter osv. Før eller siden måtte det gå hull på byllen

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvem sier at jeg gjør det for prestisje? Vil det fordi det er det eneste som interesserer meg. Kunne aldri tenke meg å bli siviløkonom, advokat eller ingeniør. Men skal det bli umulig å få jobb så er det kanskje best å drite i det. Alternativet kunne vært å tatt spesialiseringen i statene, men er jo de samme tilstandene der.

Jeg vet ikke hvem som sier du gjør det for prestisje, mitt råd var bare at om du gjør det for penger og prestisje, så er det ikke så dumt å gjøre, om du ikke gjør det derfor, så klarer du deg sikkert fint i yrket selv om det har noe mindre penger og prestisje enn før.

 

AtW

Lenke til kommentar

Ja, snakker om sola... http://www.dagensmedisin.no/nyheter/legers-barn-fikk-8-av-12-jobber/

 

"Legers barn fikk 8 av 12 jobber

Åtte av 12 turnuslegevikariater ved Stavanger Universitessjukehus ble besatt av legestudenter med foreldre som er leger.

 

Sommerjobbene som turnuslegevikar er svært populære blant medisinstudenter blant annet fordi de gir fortrinn i forhold til senere ansettelser.

Samtidig er den nye turnusordningen trådt i kraft, der turnuslegene ikke lenger blir tildelt plass via loddtrekning, men må søke egne turnusjobber: Å ha hatt et turnuslegevikariat, vil dermed øke sjansen for de studentene som ønsker seg turnus ved samme sted.

 

Det var 160 søkere til 12 stillinger som turnuslegevikar ved Stavanger Universitetssjukehus (SUS) den kommende sommeren."

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, etter at Forsvaret la om VAB-ordningen i 2010 ble det økt innsats for å kapre leger. Ikke alle får det (kvinner og utenlandske statsborgere er unntatt en masse, f.eks.).

Hva og hvordan la de om`?

 

 

 

 

Undertegnede er for øvrig sær nok til å søke opptak som VAB-befal selv (riktignok ikke som lege), bare for å ha det sagt.

utdyp
Lenke til kommentar

Hvem sier at jeg gjør det for prestisje? Vil det fordi det er det eneste som interesserer meg. Kunne aldri tenke meg å bli siviløkonom, advokat eller ingeniør. Men skal det bli umulig å få jobb så er det kanskje best å drite i det. Alternativet kunne vært å tatt spesialiseringen i statene, men er jo de samme tilstandene der.

 

Ikke hør på det. Vil du bli lege så bør du gi alt for den muligheten. Klart du får jobb, om ikke umiddelbart, så i allefall etter en stund. Kanskje ikke drømmestillingen med en gang, men etter en stund. Kanskje ikke en million i årslønn med en gang, men kkanskje etter en stund. Alle disse tingene avhenger av din innsats, og hvor mye du greier å konkurrere med andre leger i jobbsøkingen. Du må ikke bo på gata, det finnes alltid vikariater og mindre attraktive jobber du kan ta mens du venter på akkurat det DU ønsker deg. Er du flittig og målrettet, kan du komme mye lengre enn mange av sutrelegene du ser bruker energien på å rope ulv når de ser en grevling

Lenke til kommentar

Takk for svar, er lege jeg vil bli. Har prøvd så godt jeg kan å finne noe annet som jeg kan leve med å gjøre resten av livet, men er lege jeg vil bli. Rettere sagt kirurg. Hvordan ser sykehusene på tilleggsutdannelse hos leger som søker jobb? Kommer jeg inn i Irland, noe jeg regner med hvis jeg ikke plutselig begynner å fucke opp, kunne det vært en ide å dratt over til statene etter intern året i Irland og tatt en MPH? Evt drevet litt med forskning tatt en phd? Lønnen driter jeg i, men vil gjerne kunne komme opp i ca 800k til slutt.

Lenke til kommentar
Du fikk fritak, men søkte deg inn igjen etterpå?

 

Yup.

 

Tja. Hvordan blir VAB tjenesten nå mtp at turnus erstattes med LiB. Du linka meg til et forslag ikke til hvordan det er nå.

 

Hvis jeg forstår den medisinske grunnutdanning riktig er det slik at man ikke får autorisasjon før man har hatt en eller flere LiB-stillinger når man har norsk cand.med. eller annen EØS-utdanning uten integrert praksis. VAB-tjeneste krever (norsk) autorisasjon som lege. Man vil derfor p.d.d. ikke kunne avtjene førstegangstjenestesom vernepliktig lege før man har hatt LiB-stilling. Jeg vet ikke om Forsvaret jobber for å få VAB-tjeneste godkjent som turnus.

Lenke til kommentar

Yup.

 

 

 

Hvis jeg forstår den medisinske grunnutdanning riktig er det slik at man ikke får autorisasjon før man har hatt en eller flere LiB-stillinger når man har norsk cand.med. eller annen EØS-utdanning uten integrert praksis. VAB-tjeneste krever (norsk) autorisasjon som lege. Man vil derfor p.d.d. ikke kunne avtjene førstegangstjenestesom vernepliktig lege før man har hatt LiB-stilling. Jeg vet ikke om Forsvaret jobber for å få VAB-tjeneste godkjent som turnus.

 

Greia er at man får autorisasjon rett etter endt studium. Men at man ikke kan påbegynne spesialisering uten LiB. er derfor jeg lurer på om det har blitt forandret.

Lenke til kommentar

Er nok bare å gi opp denne drømmen. Umulig å bli lege uten å studere i utlandet. Jeg vil ikke studere i utlandet da jeg er redd for å få skyhøye lån, som jeg kanskje ikke klarer å betale senere. Lønnen til legene synker ... Har sinnsykt lyst til å bli lege, men når jeg ikke kommer inn i Norge lenger, er det heller bedre å gi opp drømmen :( trist slutt på dette da, får bare trøste meg med at andre har det dårlige i verden.

 

Men, kanskje siving i bygg og annlegg er noe for meg? Ser spennende ut, men aldri spennende enn lege-yrket :(

Endret av ZPAS
Lenke til kommentar

Er nok bare å gi opp denne drømmen. Umulig å bli lege uten å studere i utlandet. Jeg vil ikke studere i utlandet da jeg er redd for å få skyhøye lån, som jeg kanskje ikke klarer å betale senere. Lønnen til legene synker ... Har sinnsykt lyst til å bli lege, men når jeg ikke kommer inn i Norge lenger, er det heller bedre å gi opp drømmen :( trist slutt på dette da, får bare trøste meg med at andre har det dårlige i verden.

 

Men, kanskje siving i bygg og annlegg er noe for meg? Ser spennende ut, men aldri spennende enn lege-yrket :(

 

Synd du gir opp drømmen så lett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...