Gå til innhold

Tråden for Medisinstudenter


Vaio

Anbefalte innlegg

Har du 5.1 i snitt med eller uten realfagspoeng? Altså "rent" karaktersnitt?

 

Bjørknes? Det er jo i Norge? Betyr ikke det at man studere i Norge selvom man ikke har 5.6-7 i snitt?

 

Bjørknes sine programmer er 1 år i Oslo også en sommerferie og 5 år i Ungarn. Er vel Pecs eller et annet sted man kan velge mellom, står på siden deres i alle fal.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bjørknes sine programmer er 1 år i Oslo også en sommerferie og 5 år i Ungarn. Er vel Pecs eller et annet sted man kan velge mellom, står på siden deres i alle fal.

 

Dette er ikke helt riktig. Man må ta et sommerkurs i anatomi og histologi før man begynner på andre året i Ungarn med bjørknes sitt program. Dette kurset stryker mange på og man må dermed gå et år om igjen. Bjørknes er jævlig sleipe som ikke forteller dette til studentene. Mange opplever å bli fullstendig rævkjørt når de kommer ned til Pécs.

Lenke til kommentar

Dette er ikke helt riktig. Man må ta et sommerkurs i anatomi og histologi før man begynner på andre året i Ungarn med bjørknes sitt program. Dette kurset stryker mange på og man må dermed gå et år om igjen. Bjørknes er jævlig sleipe som ikke forteller dette til studentene. Mange opplever å bli fullstendig rævkjørt når de kommer ned til Pécs.

 

Jeg nevnte jo at det var en sommerferie med undervisning i tillegg, men jeg visste ikke at det var mange som strøyk allerede der! Sleipt ja! Har generelt er dårlig intrykk av de private fag og høyskolene i Oslo. NKF, noroff, atlantis etc, men jeg trodde faktisk Bjørknes var mer seriøse.

Endret av aagmed
Lenke til kommentar

Fyller ut på samordna opptak nå, hvordan fungerer dette med tidlig opptak på et såpass populært studie? Usikker på om jeg skal krysse av eller ikke.

 

Hva tenker du på? Sålenge man oppfyller eventuelle kriterier så går det vel bare sin gang?

Lenke til kommentar

Hva tenker du på? Sålenge man oppfyller eventuelle kriterier så går det vel bare sin gang?

 

Jeg skjønner bare ikke hvordan de kan vite om man har god nok poengsum til å komme inn noe før på de populære studiene om man har en poengsum rundt grenseverdien, men nå er jo strengt tatt ikke det min bekymring uansett :p

 

Er også usikker på om jeg kvalifiserer. Det står at om man skal søke tiltrettelegging på studiet (men ikke dysleksi) så kan man søke, men jeg vet ikke i hvilket omfang det da er snakk om. Tiltrettelegging kan jo bety bare lenger tid på eksamen og slike små ting eller det kan bety fullstendig skreddersydd studieopplegg. Får vel ringe dem på mandag.

Endret av aagmed
Lenke til kommentar

Ser nå det står "For å søke tidlig opptak må du være kvalifisert til studiet, ha en poengsum som ville vært i øvre halvdel blant søkerne som ble tatt opp til studiet i 2012 og dokumentere minst en av følgende grunner:"

 

Det er vel ikke publisert noe sted så det kan man jo ikke vite på forhånd.

Lenke til kommentar

Det er ikke publisert noe sted, men hvis du antar normalfordeling av søkere mellom laveste poengsum (oppgitt på SOs nettsider) og høyeste mulige poengsum er du nok ikke langt unna.

 

 

For øvrig er det kriteriene for å få tidlig opptak - for å søke det må du bare ha en av de nevnte grunnene. Litt misformulering der.

Lenke til kommentar

Ser nå det står "For å søke tidlig opptak må du være kvalifisert til studiet, ha en poengsum som ville vært i øvre halvdel blant søkerne som ble tatt opp til studiet i 2012 og dokumentere minst en av følgende grunner:"

 

Det er vel ikke publisert noe sted så det kan man jo ikke vite på forhånd.

 

Her kan du se den gjennomsnittlige poengsummen til inntatte studenter ved de ulike institusjonene: Link

 

Tallene er middelverdier, men for medisinstudiet burde medianen og middelverdien være nokså nærme hverandre, ettersom spredningen av poengsummer er relativt liten (alle har høy sum).

 

En pekepinn er det i hvert fall.

Endret av Egron123
Lenke til kommentar

Her kan du se den gjennomsnittlige poengsummen til inntatte studenter ved de ulike institusjonene: Link

 

Tallene er middelverdier, men for medisinstudiet burde medianen og middelverdien være nokså nærme hverandre, ettersom spredningen av poengsummer er relativt liten (alle har høy sum).

 

En pekepinn er det i hvert fall.

 

De må jo ha tatt med tall fra førstegangsvitnemålskvoten, totalen er jo lavere enn opptakskravet.

 

Det er ikke publisert noe sted, men hvis du antar normalfordeling av søkere mellom laveste poengsum (oppgitt på SOs nettsider) og høyeste mulige poengsum er du nok ikke langt unna.

 

Tror ikke det er så ille i Bergen og Tromsø, er jo tross alt et stykke igjen til maks sum der. I såfall så når i alle fal ikke jeg opp til tidlig opptak. Har 67,23 poeng.

Endret av aagmed
Lenke til kommentar

Hvorfor vil alle disse skoleflinke studere medisin? Norge mangler (sivil)ingeniører og mange andre utanningsgrupper, men det ser ut til på bli alt for mange leger. Jeg har en slektning, som ble ferdigutdannet lege i fjor, er flink, men likevel går arbeidsledig... Lønnen blir stadig dårligere - som overlege tjener jeg litt mindre enn en kompis som er nyutdannet sivilingeiiør! Tror legeyrket etterhvert blir et "kvinneyrke" med dårlig betalt og lav status, slik som det allerede er i mange land i øst-Europa. Duksene på videregående bør tenke seg om før de studerer medisin!

 

Mvh Jultomten :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg har en slektning, som ble ferdigutdannet lege i fjor, er flink, men likevel går arbeidsledig...

 

Er det ingen ledige jobber for han overhodet? Er han villig til å flytte til distriktene, og ikke kravstor med tanke på spesialisering eller hvilken gren arbeidet er i?

 

Kan du heller ikke trekke i noen tråder for å gjøre det lettere for han? Trodde sånt var vanlig i Helse-Norge. Har du forsøkt?

Endret av Stoop kid
Lenke til kommentar

Er det ingen ledige jobber for han overhodet? Er han villig til å flytte til distriktene, og ikke kravstor med tanke på spesialisering eller hvilken gren arbeidet er i?

 

Det lurer jeg også på!

 

Hvorfor vil alle disse skoleflinke studere medisin? Norge mangler (sivil)ingeniører og mange andre utanningsgrupper, men det ser ut til på bli alt for mange leger.

 

Mvh Jultomten :)

 

Det er vel ikke første gangen det spås statusfall for legene?

Jeg har desverre ikke interesser som tillater meg og bli sivilingeniør. Tror jeg har skrevet det her inne før, men lønn er jeg ikke så bekymret for med tanke på at jeg kommer fra profesjonsstudiet i psykologi. Et svært likt studie og profesjon, hvor man ender opp med mye dårligere lønn.

Lenke til kommentar

Hvorfor vil alle disse skoleflinke studere medisin? Norge mangler (sivil)ingeniører og mange andre utanningsgrupper, men det ser ut til på bli alt for mange leger. Jeg har en slektning, som ble ferdigutdannet lege i fjor, er flink, men likevel går arbeidsledig... Lønnen blir stadig dårligere - som overlege tjener jeg litt mindre enn en kompis som er nyutdannet sivilingeiiør! Tror legeyrket etterhvert blir et "kvinneyrke" med dårlig betalt og lav status, slik som det allerede er i mange land i øst-Europa. Duksene på videregående bør tenke seg om før de studerer medisin!

 

Mvh Jultomten :)

 

Akkurat det høres ut som ett litt spesielt tilfelle, den gjennomsnittlige overlege tjener nok mere enn den gjennomsnittlige nyansatte sivilingeniør. Men er det så veldig dumt for legestanden som helhet om det blir litt mindre status? Vil man ha folk i yrket som er tiltrukket det av status-grunner? Og i fare for å virke arrogant skoleflink som i flink til å huske informasjon er ikke nødvendigvis noe som gjør en skoleflink i betydningen matte og fysikk.

 

AtW

Lenke til kommentar

Hvorfor vil alle disse skoleflinke studere medisin? Norge mangler (sivil)ingeniører og mange andre utanningsgrupper, men det ser ut til på bli alt for mange leger. Jeg har en slektning, som ble ferdigutdannet lege i fjor, er flink, men likevel går arbeidsledig... Lønnen blir stadig dårligere - som overlege tjener jeg litt mindre enn en kompis som er nyutdannet sivilingeiiør! Tror legeyrket etterhvert blir et "kvinneyrke" med dårlig betalt og lav status, slik som det allerede er i mange land i øst-Europa. Duksene på videregående bør tenke seg om før de studerer medisin!

 

Mvh Jultomten :)

 

Veldig sant det du skriver. Det er som regel noe man oppdager sent i studiet når man begynner å tenke på turnus, men da er det allerede for sent. Legestanden er den nye lærerstanden...

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hva gir dere egentlig skylden for denne fremtidige innflasjonen i legeyrket som dere snakker så mye om? Kvinner? Menn? Østblokkland?

 

Jeg gir helsevesenets organisatoriske oppbygning skylden. At alt er statlig. Dårlig lønn og likhet er en ting, men det er jo ikke lov til å premiere dyktige og lojale ansatte i staten. Klart det bidrar til statussenking.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...