Gå til innhold

Sirkus Merano retursak med Seagate


Killer_DT

Anbefalte innlegg

Her for noen mnd siden så røk min 200GB Seagate HDD. Så jeg søkte på sidene deres om det var garanti på den, og det var det.

Jeg laget en RMA sak på deres sider (ble registrert også), og sendte harddisken til dem. (dette betalte jeg selv for, selvfølgelig).

 

Noen uker etterpå så fikk jeg beskjed på epost om at de har sent erstattning hdd til meg. Noen dager senere ligger pakken med hdd fra Seagate foran hoveddøren min da jeg kom hjem.

 

ALt hadde gått greit hittil, MEN her begynner sirkuset.

 

I slutten av September fikk jeg inkassovarsel fra DHL pålydende ca 3300kr for "Biltransport". Merk at jeg fikk aldri orginalfaktura eller noen varsel før dette. Var ingen faktura med pakken heller. Det stod på inkassovarselet at det var gått 18 dager siden fristen var gått ut...

Sendte brev til DHL via deres kontaktskjema, hvorpå de bare sendte meg kopi av "oppdragsforespørselen" fra Seagate. Har sendt DHL beskjed om at det er Seagate som skal betale dette, men de bruker som regel 3 uker på å svare.

 

Seagate derimot er relativt kjappe på å svare. Jeg bare copy/paster inn epostene mellom meg og Seagate TEchnology International her på forumet så dere får se. (eldste epost er nederst)

 

 

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Customer (Daniel xxxxx) 11/12/2007 04:50

How can you not inform about a cost of this magnitude?

First of all, I did not ask for you to use what must be the most expensive transport in the world.

Second, I returned a broken warranted product.

I have already paid for support services in the sense that I have paid money for your product.

 

412 EURO is not an expense in which you can "not inform" about.

How can you defend forcing me to pay 412 EURO for a HDD worth less than 100 EURO?

 

-Daniel xxxxx

 

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Response (Lalmuanpuii) 11/12/2007 04:40

Dear Daniel,

 

With regards to your concern, we would like to inform you that 412 Euros which has been charged is most likely the handling charges for having your shipment delivered to Norway (As Norway is not a part of European Union). Only for shipments delivered within the EU, customers will not be charged.

 

Apart from customs and duties, all other applicable charges are the responsibility of the customer.

 

We apologize for the inconvenience caused to you.

 

Should you have any other question or concerns, please do not hesitate to e-mail us or call us at 00-800-4732-4289.

 

Regards

Amy

Seagate Warranty Support.

 

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Customer (Daniel xxxxx) 11/12/2007 03:14

Dear Amy!

Read the Attached documentation. The 412 EURO (3300NOK) is not customs of duties. The invoice from DHL is for "Cartransport", which means its what DHL have charged for shipment.

 

Please look at the attached document.

 

-Daniel xxxxx

 

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Response (Lalmuanpuii) 11/12/2007 03:02

Dear Daniel,

 

We would like to inform you that you must pay shipping charges for all shipments from you to Seagate. If your product is under warranty, Seagate will pay for shipment of the replacement product to you. Other charges, duties, and customs are the responsibility of the customer.

 

Since Norway is not a part of Europe Union, it is possible that you have to pay all the customs and duties. You must pay all applicable duties and customs charges for shipments to and from Seagate.

 

We apologize for the inconvenience caused to you.

 

Should you have any other question or concerns, please do not hesitate to e-mail us or call us at 00-800-4732-4289.

 

Regards

Amy

Seagate Warranty Support.

 

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Customer (Daniel xxxxx) 11/12/2007 02:50

Hello.

Did you even read what I wrote?

 

Well, I read what you wrote and I quote:

 

"If your product is under warranty, Seagate will pay for shipment of repaired/ replacement products from Seagate to you. You must pay all applicable duties and customs charges for shipments to and from Seagate"

 

This is exactly what the situaton is. Seagate Tech. Int. sent me a replacement for a hdd under warranty. In other words Seagate sent a product from Seagate to me. In your own words, this is something in which I should not pay 412 EUROs for!

 

And please take a look at the attachment. It's the documentation from DHL, with the paperwork from sender (Seagate) on page 2.

 

Do not set this case as "solved" before it is actually solved.

 

-Daniel xxxxx

 

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Response (Lalmuanpuii) 11/12/2007 02:36

 

Dear Daniel,

 

We thank you for contacting Seagate Warranty Support.

 

As per Seagate Returns Policy, Seagate will not cover any charge for shipping the defective unit from you to Seagate. You must pay shipping charges for all shipments from you to Seagate. Ship your drive to Seagate using the carrier of your choice. Please use a method with ability to trace shipment. Seagate is not responsible for shipments for which the carrier cannot provide proof of delivery.

 

If your product is under warranty, Seagate will pay for shipment of repaired/ replacement products from Seagate to you. You must pay all applicable duties and customs charges for shipments to and from Seagate.

 

Please visit the link given below for further information on the above :-

 

http://www.seagate.com/ww/v/index.jsp?loca...&vgnextoid=

8b5fd20cacdec010VgnVCM100000dd04090aRCRD

 

Should you have any other question or concerns, please do not hesitate to e-mail us or call us at 00-800-4732-4289.

 

Regards

Amy

Seagate Warranty Support.

 

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Customer (Daniel xxxxx) 11/09/2007 09:39

I returned a broken 200GB HDD a while ago, under warranty.(Order Number is 1000324xxx)

 

Then you shortly after that send me a working HDD in return.(Order number 83425xxx)

 

Two weeks ago I get an invoice from DHL were they want me to pay 3300NOK (ca 412EURO) for the shipment...

 

For one, why does the reciever of the package have to pay for shipment? It's not like I bought a new product!

 

Second, why on Earth use 412 EURO on shipping an HDD? I could get 3 new HDDs for that price!

 

I have asked DHL to return the invoice to Seagate TEchnology International, because this is an expence in which I do not have either funds or will to pay.

 

-Daniel xxxxx

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

 

Har jeg noe jeg skulle sagt? Hva kan jeg gjøre i denne saken?

Jeg har ikke råd til melk i kaffien engang så selv om jeg ikke har rett i denne saken, og må betale så kommer jeg ikke til å gjøre det. Ender det da med politianmeldelse og rettsak da?

KLIKKER SNART!!

 

 

EDIT: Har lagt til dokumentet jeg fikk fra DHL da jeg spurte dem WTF som foregikk. Har sensurert mitt fullenavn, adresse og telefonnummer.

post-4299-1194871632_thumb.jpg

post-4299-1194871647_thumb.jpg

Endret av Killer_DT
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Heh ja dette høres ganske tullete ut. Det du kan begynne med da er jo å finne ut akkurat hva det er som er fakturert hos DHL. "Biltransport" er jo ganske.. vagt.. menes det at pakken ble transportert med bil - eller er det noe annet? Kan jo være at DHL har forbyttet en faktura her da.

 

Uannsett så sier jo Seagate selv at de dekker ALLE kostnader på returforsendelsen, utenom toll/moms etc. Da kan de jo ikke be DHL sende regninga til deg.

 

Jeg ville ha ringt dette nummeret, 00-800-4732-4283 for å kontakte Seagate. Det er jo tydelig at de ikke leser mailene du sender. Hvis han du snakker med ikke er medgjørlig, be om å få snakke med en sjef.

 

Kontaktsiden til Seagate:

 

http://www.seagate.com/www/en-gb/about/contact_us

Lenke til kommentar
Jeg ville kontakta DHL og spurt hva dem 3300 kronene gjelder. Hvor mye som er frakt, hvor mye som er moms, osv.. Så videresende det til Seagate og la dem betale frakta

 

Har gjort dette. Fikk dokumentasjonen som DHL hadde. Og det står ikke noe om utgifter eller fakureringer der. Det står på inkassovarselet.

Det står derimot på dokumentet DHL har fått fra Seagate

"BILL TO CUSTOMER"

 

Dette dokumentet som jeg fikk fra DHL sendte jeg med den første eposten til Seagate. Referer også til dette dokumentet i noen av de senere epostene med "Amy".

 

EDIT: Det skal forresten ikke være noe toll eller moms på hdd. Fordi det er en erstattning for en ødelagt en.

 

 

EDIT2:

Hvorfor spør du om hjelp bare for å bortslå alt etter 2 minutter? Jaja, kos deg med inkassoen.

 

Eh, bortslå alt? Du vet da selv hvordan det er å snakke med support, og enda verre er det når man må ringe dyre minutter til utlandet, og gjerne snakke andre folk som ikke har engelsk som førstesrpåk.

 

Jeg lurte også på på hva som kom til å skje til slutt, så om du tror jeg kommer til å kose meg med inkassoen så gleder jeg meg til des.

Endret av Killer_DT
Lenke til kommentar

Først og fremst; ring inkassoselskapet og si at du ikke godtar inkassokravet. Selskapet må da be seagate eller dhl dokumentere hva du skal betale for.

 

For det andre; hvis produktet er kjøpt i norge (eller nettsider rettet mot norge) må produsenter forholde seg til norsk forbrukerkjøpslov. Der står det at avhjelp (reparasjon/omlevering) skal skje uten kostnad for kunde og dem kan da ikke kreve deg for portoen. Er normalt i norge at norske nettbutikker betaler porto for retur/transport av vare.

 

Om produsenten må sende fra langtvekistan er for deg likegyldig, såfremt det er kjøpt i norge, siden de skal forholde seg til norske forbrukerkjøpslover

Lenke til kommentar
Først og fremst; ring inkassoselskapet og si at du ikke godtar inkassokravet. Selskapet må da be seagate eller dhl dokumentere hva du skal betale for.

 

Genialt, skal ringe inkassoselskapet med engang jeg får brev fra dem. Noe som sikkert skjer når som helst.

 

Har det noe å si at jeg ikke returnerte HDD til den netshoppen i Norge som jeg kjøpte den fra, men istedet sendte HDD rett til Seagate? Søkte også garanti rett på Seagate International sine sider. Det skal fortsatt være norsk forbrukerlov som gjelder right ?

Lenke til kommentar

Fikk ny mail fra Seagate nå:

 

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Response (Lalmuanpuii) 11/12/2007 08:48

Dear Daniel,

 

We would like to inform you that DHL is the official forwarding company of Seagate.

 

We understand the frustration you are going through, however, we are sorry to inform you that you must pay all the extra charges as you as a customer is responsible for it.

 

We sincerely regret all the inconvenience caused to you.

 

Should you have any other question or concerns, please do not hesitate to e-mail us or call us at 00-800-4732-4289.

 

Regards

Amy

Seagate Warranty Support.

 

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Hva skal jeg si til noe sånt? Jeg svarte med at siden jeg kjøpte HDD i Norge så måtte de følge norsk forbrukerlov. Tror ikke de kommer til å kjøpe den helt...

Lenke til kommentar

I følge norsk FKL kan du ta noe som heter springende regress. DVS at du kan reklamere til hvilket som helst ledd i salgsleddene.... butikk, grossist, importør, leverandør.... Seagate og Maxtor har slått seg sammen og er nå i bunn og grunn samme merke. Husker ikke i farten hvem som kjøpte opp hvem. Mulig du kan finne en norsk avdeling slik.

Lenke til kommentar

Det er heller ingen vits å bli frustrert og prøve å diskutere med de i andre enden av eposten du sender til Seagate. Der holder du deg helt saklig og lettfattelig. Skriv at kjøpet var underlagt norske lover og at per dem (gjerne oppgi paragrafnummer) skal garanti gi rettigheter utover reklamasjon og at ved reklamasjon skal produsent/selger/importør (den garantiforespørslen/reklamasjonen er rettet mot) dekke alle utgifter og at du bestrider kravet.

 

Så kontakter du som flere har skrevet inkassobyrået hvor du forteller at du bestrider kravet. Da har du gjort ditt og ballen er i Seagates hender.

Endret av JohndoeMAKT
Lenke til kommentar
De har ikke norske avd. Trykker man for support for Norge på sidene deres blir man referert til Seagate Technology International. Hva er fkjl?

Det var Seagate som kjøpte opp Maxtor.

 

Hvor du kjøpte disken? Her i Norge?

 

Ja, kjøpte den i en eller annen norsk netshop. Jeg tror det var netshop.no, men jeg har ikke den innloggingen som HDD-en ligger på lenger. Derfor brukte jeg nettsidene til Seagate, og via nettsidene og norsk support, så ble jeg referert til Seagate Tech. Int.

Lenke til kommentar
Hva skal jeg si til noe sånt? Jeg svarte med at siden jeg kjøpte HDD i Norge så måtte de følge norsk forbrukerlov. Tror ikke de kommer til å kjøpe den helt...

Nei, og hvorfor skulle de det? Seagate direkte er ikke noen du kan ta springende regress mot. Dine rettigheter i hht Forbrukerkjøpsloven stopper hos siste salgsledd i Norge, altså importør. Siden du ikke ga dem beskjed før du pådro deg kostnader på 3300 før du kontaktet noen i Norge må du nok også ta på egen kappe.

 

Selv om det er gjemt med liten skrift, oppgis det at "free shipping" kun gjelder innenfor EU. Norge er ikke EU-medlem, dermed får du heller ikke gratis frakt. Du valgte å benytte deg av Seagates garantiretur istedet for å ta det mot den norske forhandleren/importøren, dermed er det Seagates egne garantibetingelser som gjelder.

 

Det er heller ingen vits å bli frustrert og prøve å diskutere med de i andre enden av eposten du sender til Seagate. Der holder du deg helt saklig og lettfattelig. Skriv at kjøpet var underlagt norske lover og at per dem (gjerne oppgi paragrafnummer) skal garanti gi rettigheter utover reklamasjon og at ved reklamasjon skal produsent/selger/importør (den garantiforespørslen/reklamasjonen er rettet mot) dekke alle utgifter og at du bestrider kravet.

Men Seagate er produsent uten norsk kontor, ergo ikke noe tidligere salgsledd han kan benytte norsk forbrukerkjøpslov mot. Han måtte eventuelt ha tatt det med importør av disken han kjøpte.

 

Så kontakter du som flere har skrevet inkassobyrået hvor du forteller at du bestrider kravet. Da har du gjort ditt og ballen er i Seagates hender.

Det er DHL han skylder penger til, ikke Seagate. Seagate gir egentlig langt blanke i krangelen mellom han og DHL.

Endret av TEE
Lenke til kommentar
Men Seagate er produsent uten norsk kontor, ergo ikke noe tidligere salgsledd han kan benytte norsk forbrukerkjøpslov mot. Han måtte eventuelt ha tatt det med importør av disken han kjøpte.

Det endrer nok en del. Dersom Seagate ikke har hatt noen forbindelse med Norge er det vanskelig å pårope seg dekkning av norske lover. Og dersom de norske lovene ikke gjelder er nok kravet ganske så legitimt.

Lenke til kommentar

Forstår jeg det riktig så skal DHL ha betalt for frakten av disken fra kunde til Seagate. Seagate betaler altså frakten fra dem selv til kunde. Dersom det viser seg at frakten koster nærmere 3300 kroner fra kunde til Seagate gjennom DHL, så burde dette opplyses kraftig om på nettsidene før vilkårene godkjennes av kunde. Det holder ikke bare å si at utenfor EU gjelder andre satser. De må etter min mening lenke til DHLs sider slik at man kan få en oversikt over fraktkostnader. Videre så er jo Norge med i EØS, og det lenker oss direkte til EU på svært mange områder - men det er kanskje en annen sak?

 

Videre er det rart at man har fått et inkassokrav før man i det hele tatt har fått regning og purringer. Skulle ha likt hvor mye som er selve frakten og hvor mye som er diverse gebyrer.

 

Edit: Ser at du sier at du allerede har betalt for frakten tilbake. Da er det litt rart at de krever deg for penger når de sier at det er de som skal stå for frakten til deg.

 

Q. Who pays for shipping returns?

A. You must pay shipping charges for all shipments from you to Seagate. If your product is under warranty, Seagate will pay for shipment of the replacement product to you. Other charges, duties, and customs are the responsibility of the customer.

 

I.o.m. at de skal merke forsendelsen med "repair" så skal det ikke tilkomme moms eller tollavgifter. Merkelig..

Endret av Nuffern
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...