Gå til innhold

ATI HD3850/HD3870/ X2 brukererfaringer og OC.


leifeinar

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
EDIT: Bare meg som merket at sanden i nederste høyre hjørne i screensene fra crysis ser ti ganger så bra på HD3870 i forhold til 8800GT?

Det er fordi nVidia sine beta-drivere har hatt en bug med Crysis SP Demo

 

Det er fikset opp i den nyeste beta-driveren som ble lansert på tirsdag (169.09)

Lenke til kommentar

Det som skuffer her er at en ATi brikke med alle 320 ALU'er aktive sliter med å holde følge med en "kutta ned" G80 brikke. 8800GT kortene bruker bare 112 av 128 ALU'er. Når nVidia kommer med G92 modeller med hele brikken aktivert så har ATi så vidt jeg ser ikke noe å stille opp med.

Ja det er litt merkelig at de siste ATI kortene (HD2900 og HD3800) generelt ser veldig sterke ut på papiret (utifra specs), mens ytelsen ikke står helt i stil i forhold til Nvidia sine kort hvor ytelsen generelt er bra i forhold til specs.

 

Prisen på de nye ATi-kortene er veldig positiv! Det har fått nVidia til å sette ned sin egen pris (selv om det ikke har fått utslag i norske butikker enda)

Fordelen med jevnere konkurranse :thumbup:

 

Edit:nefieL

Endret av -LIKMARK-
Lenke til kommentar

Prisen på de nye ATi-kortene er veldig positiv! Det har fått nVidia til å sette ned sin egen pris (selv om det ikke har fått utslag i norske butikker enda)

Fordelen med jevnere konkurranse :thumbup:

Baksiden av det er at fortjenesten til AMD blir veldig liten per kort. Det er viktig at de tjener penger på det og!

Lenke til kommentar

Baksiden av det er at fortjenesten til AMD blir veldig liten per kort. Det er viktig at de tjener penger på det og!

Hvis vi antar at yield for G92 og RV670 er lik (uten at det er sikkert) så viser beregningene at AMD/ATI får ca. 155 brikker til nVidias 100, så de skal ha litt å gå på. RV670 er ikke store saken.

Lenke til kommentar

Baksiden av det er at fortjenesten til AMD blir veldig liten per kort. Det er viktig at de tjener penger på det og!

Hvis vi antar at yield for G92 og RV670 er lik (uten at det er sikkert) så viser beregningene at AMD/ATI får ca. 155 brikker til nVidias 100, så de skal ha litt å gå på. RV670 er ikke store saken.

Men de har et kortere PCB som er mer komplisert, og de bruker raskt GDDR4 minne som er mye dyrere enn "mailstream" GDDR3, og en dyrere kjøler (3870-versjonen)... Ergo er det ganske likt.

 

Edit: Brikkene som nVidia bruker på G92 er også kutta ned. Alle ALU'er osv. er ikke aktive. Brikker med små defekter kan derfor brukes ved å slå av de berørte delene.

 

Ergo er nok antall brikker ganske likt hvis de har samme yield.

Endret av [GDI]Raptor
Lenke til kommentar

Nåja. En større brikke har i utgangspunktet en større sjanse for at en enkelt brikke skal være defekt (gitt en tilfeldig defektfordeling i wafferen), så det er nok i overkant optimistisk å anta at en over 50% større brikke skal gi samme antall brukbare brikker per plate. Det er dessuten ingen ting som tilsier at AMD/ATI ikke har noen form for redundans i de signet sitt (det ville overrasket meg stort). I så måte er det nesten mer sannsynlig at spesifikasjonene for brikken slik vi ser dem i dag er 'designet' for å være de optimale for stabil yield, ikke at det er det absolutt maksimale de kunne presset ut for en superspesial-fyfaen-derhaddeviflaks-utgave.

Lenke til kommentar

Hadde planer om å bytte ut mitt ene 8800GTX med to av disse 3850-kortene for å få litt mer guffe i høye oppløsninger (30" - 2560x1600), men nå ser det ut som Two 3850s = One 8800 GTX i følge Anandtech.com. Så da er det kanskje ikke store vitsen?

 

Edit: Det som selvsagt er aktuelt og spennende er jo 3870-kortene i CF. Evt X2 modellen i QF...

Endret av Misantropen
Lenke til kommentar
ATI 3870 superspesial-fyfaen-derhaddeviflaks-utgave! Hvor kan disse bestilles? Må være super bra!

Sånn for ordens skyld: Jeg tipper altså at at brikken er designet for å gi maksimal yield (inkludert redundans) med de spesifikasjonene vi ser. Altså, at brikkene ikke nødvendigvis er perfekte men at man selv med 'forventede feil' skal få et maksimalt antall brikker med forventede spesifikasjoner (og at selv en feilfri brikke ikke vil bli 'bedre', men at enkelte deler uansett låses av etter testing).

 

Jeg kan ha misforstått, men jeg fikk inntrykk av at [GDI]Raptor mente at fraværet av SKUs med '(bedre) alternative spesifikasjoner' antydet at RV670 ikke var designet med redundant funksjonalitet og at derfor alle brikkene i salg var derhaddeviflaks-utgaver (noe jeg finner lite sannsynlig). Det virker for meg ikke som om HD2900PRO/GT var varianter AMD/ATI ville vedkjenne seg, heller bunnskrapingen av kistebunnen for å få inn noen ekstra småkroner fra den halvveis (helveis?) fadesen R600 var.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...