Gå til innhold

ATI HD3850/HD3870/ X2 brukererfaringer og OC.


leifeinar

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hei,

 

Jeg har akkurat solgt min vannkjølte Q6600 / 8800 Ultra baserte maskin og vil gå over til noe mere mid-range (spiller mest på konsoll om dagen uansett). I utgangspunktet ønsker jeg et mid-range kort til mellom 2000 og 3000 kroner, som støtter DX 10.1 og PCI-E 2.0 (som jeg forstår at disse nye ATI-kortene støtter).

Alternativt har jeg sett at man nå får kjøpt Geforce 8800GT kort som støtter PCI-E 2.0, men disse støtter vel ikke DX 10.1 ?

 

Når kan vi forvente at disse nye kortene fra ATI kommer i norske nettbutikker ? (alternativet er vel Geforce9, men her vet vi vel ikke når mid-range kortene kommer ?)

Du har gjort det samme som meg når det gjelder skjermkort. Jeg gikk fra GTX ned til GT pga at jeg spiller mye mer PS3 enn PC. Vil anbefale 8800GT, virkelig et kongekort!

 

Kom deg ut av ATI tråden :p

 

 

Sorry Kent! Måtte bare si det. Tok resten på PM ;)

 

Alt i orden, he he... kunne bare ikke dy meg ;)

Lenke til kommentar

AnandTech er også ute med en test:

 

http://www.anandtech.com/video/showdoc.aspx?i=3151

 

While the Radeon HD 3870 isn't faster than the GeForce 8800 GT, if AMD can hit its price point, it is a viable alternative if you're looking to save money.

 

Når det gjelder strømforbruket så er ATi kortet bedre i idle, da de har PowerPlay i driveren (baterisparing fra laptop). Under load så bruker faktisk 8800GT litt mindre strøm enn HD 3870.

 

Ellers så er ytelsen til HD 3870 ganske identisk den til 2900XT selv i AA...

 

Vi får håpe ATi har tilgjengelig flere kort enn nVidia, og at de kan vinne noe på den enorme etterspørselen som 8800GT har.

 

Legion Hardware sier det litt sterere enn AnandTech:

Well there you have it, another disappointing release from AMD/ATI. Although they have managed to undercut Nvidia by reducing the cost of the Radeon HD 3870 by around 12% when compared to the GeForce 8800 GT, we found that on average it was 22% slower. So then in terms of value the GeForce 8800 GT looks to preserve its position as the best value high-end graphics card ever released.

http://www.legionhardware.com/document.php?id=703

 

Edit: Graf fra LH:

 

Table.png

Endret av [GDI]Raptor
Lenke til kommentar

Skuffende ja, venta på dette kortet. Hadde egentlig tenkt å bestille 2 stk 3870 hvis ytelse var rett oppunder 8800Gt. Men er jo 25% tregere i crysis.....

 

3870 til en pris på 1600 på komplett når et asus 8800GT koster 1712 på multicom.no. Bestilte nettop et asus 8800gt fra multicom.

 

Hadde kortet kosta 1300 kroner skulle jeg bestilt 2 stk 3870 i steden. Men er rett og slett ikke verdt det til 1600 kroner, 100 kroner mer for 8800Gt.

Lenke til kommentar

Det ar da litt tidlig å dra bastante konklusjoner på bakgrunn av priser fra en enkelt nettbutikk og tallene fra ett enkelt spill. Man må da regne med at andre butikker legger seg hakket under Komplett i pris som de gjør på de fleste andre varer.

 

For eksempel: I følge testene så langt yter HD3870 ca 85% av 8800GT i gjennomsnitt. Den samme 8800GT som koster 1712,- hos Multicom er 2149,- hos Komplett (billigste 512MB); ganget med 0.85 gir det oss 1846,- som er godt over de 1579,- de skal ha for billigste HD 3870. Hos Komplett er altså HD 3870 mest for pengene.

 

Når man i tillegg tar med i betraktningen at det knapt finnes et 8800GT med bekreftet leveringsdato å oppdrive på den nordlige halvkule og vi ikke kjenner til hvor mye AMD/ATI klarer å levere virker det høyst prematurt å se på serien som en flopp.

 

Tipper 3850/3870 vil være 1099/1399,- om ikke mange dagene, og jeg håper de kan levere nok av dem. Markedet og hele PC/spillbransjen trenger et konkurransedyktig AMD/ATI for å opprettholdes.

Endret av qwert
Lenke til kommentar
Det ar da litt tidlig å dra bastante konklusjoner på bakgrunn av priser fra en enkelt nettbutikk og tallene fra ett enkelt spill. Man må da regne med at andre butikker legger seg hakket under Komplett i pris som de gjør på de fleste andre varer.

 

For eksempel: I følge testene så langt yter HD3870 ca 85% av 8800GT i gjennomsnitt. Den samme 8800GT som koster 1712,- hos Multicom er 2149,- hos Komplett (billigste 512MB); ganget med 0.85 gir det oss 1846,- som er godt over de 1579,- de skal ha for billigste HD 3870. Hos Komplett er altså HD 3870 mest for pengene.

 

Når man i tillegg tar med i betraktningen at det knapt finnes et 8800GT med bekreftet leveringsdato å oppdrive på den nordlige halvkule og vi ikke kjenner til hvor mye AMD/ATI klarer å levere virker det høyst prematurt å se på serien som en flopp.

 

Tipper 3850/3870 vil være 1099/1399,- om ikke mange dagene, og jeg håper de kan levere nok av dem. Markedet og hele PC/spillbransjen trenger et konkurransedyktig AMD/ATI for å opprettholdes.

 

Vis meg en plass 3870 koster 1400 og jeg avbestiller 8800gt fra multicom og bestiller 2 stk 3870 :)

Endret av magnusavr
Lenke til kommentar
Per akkurat nå, ingen steder, men så er det nå engang bare Komplett (som sjeldent/aldri er billigst på noe som helst lenger) som har priser så langt. Det fine her er jo at du har god tid til å se hva som skjer: Den Asus GTen kommer jo ikke på lager før om en tre ukers tid uansett... ;)

 

yupp :)

 

Jeg mistenker at 3870 kommer til å forbedre seg litt på 7.11 drivern som er rett rundt svingen.

Lenke til kommentar
Legion hardware brukte catalyst 7.9 i testen... det er for dårlig, kan fort bli missvisende...

 

Sjekk disse bildene da.. ofrer heller litt fps hvis bildet er bedre :yes:

Ati har jevnt over bedre bildekvalitet og når catalyst7.11 kommer.... :D

Ahh...

Vi er tilbake til å snakke om de "magiske" driverene som skal gi en "kjempeboost"... :)

 

I følge Legion HArdware så bruker de Catalyst 7.10

 

Den bug'en nVidia hadde i Crysis som gjorde at refleksjoner i vannet så dårligere ut er fikset i driver 169.09... Uten tap av ytelse.

Lenke til kommentar
Legion hardware brukte catalyst 7.9 i testen... det er for dårlig, kan fort bli missvisende...

 

Sjekk disse bildene da.. ofrer heller litt fps hvis bildet er bedre :yes:

Ati har jevnt over bedre bildekvalitet og når catalyst7.11 kommer.... :D

Ahh...

Vi er tilbake til å snakke om de "magiske" driverene som skal gi en "kjempeboost"... :)

 

I følge Legion HArdware så bruker de Catalyst 7.10

 

Den bug'en nVidia hadde i Crysis som gjorde at refleksjoner i vannet så dårligere ut er fikset i driver 169.09... Uten tap av ytelse.

Bildegjengivelsen gikk vel klart i ATI's favør også ved en sammenlikning av HD2400/2600 og 8400/8600serien så vidt jeg husker..

 

Angående de magiske driverforbedringene så må jeg nok si meg litt enig med [GDI]Raptor, selv om ytelsen har økt noe mtp HD2900XT/PRO siden det ble lansert.

Lenke til kommentar
Bildegjengivelsen gikk vel klart i ATI's favør også ved en sammenlikning av HD2400/2600 og 8400/8600serien så vidt jeg husker..

 

Angående de magiske driverforbedringene så må jeg nok si meg litt enig med [GDI]Raptor, selv om ytelsen har økt noe mtp HD2900XT/PRO siden det ble lansert.

nVidia har hatt en bug med Crysis nå som har gjort kvaliteten dårligere. Det er fikset opp, uten tap av ytelse.

 

Ellers så er blandt annet AF-kvaliteten bedre på nVidia-kortene enn på ATi sine. ATi har vel kanskje litt bedre AA i noen tilfeller, men de taper mye mer ytelse enn nVidia.

 

HD2900 har forbedret jeg mye i driverene, men det har også de konkurrerende nVidia kortene.

 

Det som skuffer her er at en ATi brikke med alle 320 ALU'er aktive sliter med å holde følge med en "kutta ned" G80 brikke. 8800GT kortene bruker bare 112 av 128 ALU'er. Når nVidia kommer med G92 modeller med hele brikken aktivert så har ATi så vidt jeg ser ikke noe å stille opp med.

 

Strømforbruket er det samme, temperaturene er litt lavere på ATi sitt kort, primært fordi de har dual-slot kjøler.

 

Prisen på de nye ATi-kortene er veldig positiv! Det har fått nVidia til å sette ned sin egen pris (selv om det ikke har fått utslag i norske butikker enda)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...