Gå til innhold

Dele dokumenter (og skriver) mellom to hjemme-PC-er


RandiA

Anbefalte innlegg

Sikkert ikke nytt emne dette, men jeg har tenkt på det noen år uten å ha kommet noe lengre. Jeg har to PC-er i et trådløst nettverk hjemme. Dvs. en stasjonær som alt utstyret er koblet til, og en trådløs ruter. Til dette er koblet en laptop som jeg har trådløst på nett. Dette har fungert greit i fire år. Men jeg har prøvd et par ganger å få disse to maskinene til å "kommunisere" med hverandre, altså at jeg kan se dokumenter, bilder etc i delte mapper, på begge maskinene. Men når jeg setter opp dette hjemmenettverket, følger veiviseren for dette, kommer jeg til et punkt der jeg ikke tør krysse av....hvis jeg skal dele noen mapper på de to PC'ene ser det ut til at , som det står at jeg tillater "Alle på internett å se filene dine og bruke skriveren...etc"...så dette ville jeg ikke gå videre med :thumbdown: ...jeg tenkte bare jeg skulle dele noen mapper "med meg selv" på to PC-er som jeg jobber litt vekselvis på. Er det slik at det man putter i Delte mapper, blir liggende fritt frem? Jeg vet det var slik med musikk-filer man lastet ned og hadde i en slik delt musikk-mappe. (Dette gjorde jeg for flere år siden, men har kuttet ut det programmet)

RandiA

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så ille er det det heldigvis ikke, i alle fall ikke så lenge du sitter bak en router, men en brannmmur som ekstra beskyttelse på hver av PC'ene er jo ikke å forakte :)

 

Hvilke operativsystemer har du på maskinene?

 

Før du kjører noen veivisere vil jeg anbefale deg at at du endrer navn på maskinene og legger disse i samme arbeidsgruppe for å gjøre ting litt mer enkelt. Dette gjør du på begge maskinene ved å høyreklikke på "Min datamaskin", velge "Egenskaper" og deretter "Datamaskinnavn" og "Endre". Lag et entydig navn på hver maskin og tast inn et "Arbeidsgruppe-navn" som er felles for begge.

Lenke til kommentar

Deling av katalog

 

Å dele en harddisk/partisjon eller en katalog er i Windows svært enkelt. Man høyreklikker på instansen som skal deles og velger valget «Deling og sikkerhet». Videre velger man at den skal deles og skriver inn et navn man ønsker at den delte ressursen skal hete.

 

 

 

Hvis man har harddisken formatert med FAT32-filsystem er tilgangsbegrensningene man kan sette noe mer begrenset enn hvis man benytter NTFS. Man kan sette begrensninger i forhold til antall brukere tilkoblet, hvilke brukere som skal kunne koble seg til (krever at de er opprettet som brukere på maskinen hvor den delte mappen er) og de kun skal kunne lese filene, eller om de også skal kunne gjøre endringer.

 

 

 

Man kan få tilgang til en delt katalog på flere måter. Den enkleste og raskeste metoden kan være å bruke Kjør-valget på Start-menyen, og videre skrive inn \\maskinnavn – f.eks. \\pers-pc. Man vil da få opp en oversikt over alle katalogene som er delt, altså tilgjengelig over nettverket, på PC-en pers-pc. Man kan her også skrive inn IP-adressen i stedet for navnet (f.eks. \\192.168.0.4). Husker man navnet på den delte katalogen kan også dette skrives inn direkte, f.eks. \\pers-pc\bilder.

 

 

 

Hvis man kommer til å benytte en delt katalog på en annen maskin ofte kan det være en fordel å sette denne opp som en nettverksstasjon. Den delte katalogen vil da få egen stasjonsbetegnelse under Min datamaskin.

 

 

 

For å gjøre dette kan du høyreklikke på en delt ressurs og velge «Koble til nettverksstasjon» – du vil da få opp valg om hvilken stasjonsbetegnelse som skal benyttes, samt om du skal kobles på denne delte katalogen neste gang du logger inn på PC-en.

 

Deling av skriver

 

Å dele en skriver gjøres nesten likt som for en katalog. Velg egenskapene til skriveren du vil dele via kontrollpanelet – velg skillearket Deling, og videre kan du sette opp navnet skriveren skal ha på nettverket. Evt. er det også mulig å styre hvem som skal ha tilgang til skriveren.

 

 

 

Å koble seg til skriveren er heller ikke ulikt som for en katalog. Gå inn på maskinen skriveren er koblet til (altså f.eks. \\pers-pc). En del skriver vil der være listet – høyreklikk og velg «Koble til». Framgangsmåten for å skrive ut vil være som om skriveren var tilkoblet lokalt til PC-en.

 

Edit;

hvis heller ikke dette fungere, kan du gå inn på mine nettverkssteder, vis alle tilkoblinger, høyre klikk på Lokal tilkobling, egenskaper, internett protokoll (TCP/IP), egenskaper, bruk følgende ip adresse,

PC1:

f. eks IP adresse: 192.168.0.124

nettverksmaske: 255.255.255.0

standard gateway: 192.168.0.1

 

PC2:IP adresse: 192.168.0.125

nettverksmaske: 255.255.255.0

standard gateway: 192.168.0.1

 

DNS skal være automatisk.

Endret av Supahfly
Lenke til kommentar

Fint, takk skal dere ha. Skal se litt nærmere på dette. Har Windows XP. Jeg har fulgt den veiviseren, og kalt nettverket HJEMME, og de to PC'ene STASJONÆR og BÆRBAR. Det var bare det at jeg torte ikke å dele, ser når jeg høyreklikker Dokumenter i Utforsker, kan jeg klikke Deling og Sikkerhet og gjøre dette. Men det kom opp en melding om at jeg da deler med alle på internett? Men det var vel bare ment alle på "mitt" nettverk kanskje. Og det er bare meg. Begge PC-er har brannmur og Antivirus programmer. Man må vel da gå inn på begge PC-er og dele dokumenter da...

RandiA

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...