Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

PC-en vil ikke starte etter harddisk innstalasjon, hva kan være galt?


Anbefalte innlegg

I dag bestemte jeg meg for å innstalere en eskstra harddisk i PC-en.

Alt jeg gjorde var å åpne kabinette, sette inn harddisken, sett inn strøm og sata kabelen og vips ferdig.

Så satte jeg på døren på kabinettet, satte inn strømkabelen og alt det andre, og trykka på power knappen, og da starta den, men etter 2 sek så kom det et lite smell, også slo den seg av igjen.

 

Jeg tenkte kanskje at den ekstra harddisken hadde blitt for mye for psuen, så jeg koblet den av igjen, og slo på, men da skjer det samme, bortsett fra at nå kommer det kun et lite pip fra harddiskene og så slår den seg av igjen!

 

Hva kan være galt?

 

Oppsettet står i signatur.

Endret av marius883
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
I dag bestemte jeg meg for å innstalere en eskstra harddisk i PC-en.

Alt jeg gjorde var å åpne kabinette, sette inn harddisken, sett inn strøm og sata kabelen og vips ferdig.

Så satte jeg på døren på kabinettet, satte inn strømkabelen og alt det andre, og trykka på power knappen, og da starta den, men etter 2 sek så kom det et lite smell, også slo den seg av igjen.

 

Jeg tenkte kanskje at den ekstra harddisken hadde blitt for mye for psuen, så jeg koblet den av igjen, og slo på, men da skjer det samme, bortsett fra at nå kommer det kun et lite pip fra harddiskene og så slår den seg av igjen!

 

Hva kan være galt?

 

Oppsettet står i signatur.

 

 

Høres ut som UPS-en din er litt liten for dette oppsettet. prøv å koble fra det unødvendig i maskinen slik at du frigjør litt av UPS-en og prøv å fyre opp. Vil den ikke så er det sikkert UPS-en din som har fått for mye.

 

mvh

Lenke til kommentar

"et lite smell" høres jo veldig lite bra ut... Om du får noe slags reaksjon i det hele tatt så er det ihvertfall ikke PSUen som røk sikringen.

 

Det er bare tull at en bra kvalitet 500watt PSU ikke takler det oppsettet du har. Ved midnre du mistenker at den har en eller annen form for defekt (f.eks. at smellet kom fra PSUen), så er det ingen grunn til å mistenke PSUen noe mer enn de andre delene.

 

Jeg ville nå begynnet med å fjerne alle u-essensielle deler fra maskien, og se om den starter da. Hvis den gjør det, så sett inn ting èn-etter-èn så har du kontroll over hva som starter problemet.

 

-Stigma

Lenke til kommentar
"et lite smell" høres jo veldig lite bra ut... Om du får noe slags reaksjon i det hele tatt så er det ihvertfall ikke PSUen som røk sikringen.

 

Det er bare tull at en bra kvalitet 500watt PSU ikke takler det oppsettet du har. Ved midnre du mistenker at den har en eller annen form for defekt (f.eks. at smellet kom fra PSUen), så er det ingen grunn til å mistenke PSUen noe mer enn de andre delene.

 

Jeg ville nå begynnet med å fjerne alle u-essensielle deler fra maskien, og se om den starter da. Hvis den gjør det, så sett inn ting èn-etter-èn så har du kontroll over hva som starter problemet.

 

-Stigma

 

Har ivertfall utelukket psu nå, tror jeg! Jeg kortsluttet psu (en binders mellom grønn og svart ledning) og da startet psuen med en gang!

 

Men skal ikke liksom alt starte når man gjør det? hos meg hørte jeg bare at harddiskene spinte opp, cpu vifta, og skjermkortet starta ikke!

 

kan det være hovedkortet som er gåent, og er det i såffal en garanti/reklamasjonssak?

Lenke til kommentar

Det er jo ikke sikkert PSU virker fordi den starter. Det er flere uganger fra PSU, en kan virke mens en annen er gåen. Du må måle spenningene med multimeter eller prøve en annen PSU for å være sikker.

Men det kan også være HK.

Det er lite trolig at slikt skjer fordi man kobler på en disk for mye, men slike feil skjer oftest akkurat når man slår strømmen av eller på.

Lenke til kommentar

Fant ut hva det var i dag, etter å har prøvd en annen psu uten at det virka, så tok jeg ut den gamle, og bare for å teste så prøvde jeg den etter jeg hadde tatt den ut, og hva skjedde da? Joda da starta PC-en helt som normalt!

Viste seg at det var sata strømkontakten til den ene harddisken som var litt ødelagt, så når jeg slo på så ble den sikkert kortsluttet på en måte!

 

men uansett, takk for all hjelpen gutter!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...