Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Er luftpistol/gevær dødelig?


endii1

Anbefalte innlegg

: One person each year dies from an air powered weapon injury in the United Kingdom. In addition there is considerable morbidity from airgun injuries. Fatalities and injuries are most commonly accidents, but deliberately inflicted injuries occur.

 

Hvert år dør 100 stykker av kokkosnøtter i hodet.

 

Konklusjon kokkosnøtter er dødelig

 

Vet ikke om du prøver og være morsom, men det er du ikke akkurat.

 

Vi snakker om luftgevær\luftpistol, ikke kokkosnøtter! Ta dte litt alvorlig, hadde du blitt skutt i hodet hadde du ikke sagt pingle tror jeg, og da ber du ikke om en til!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
: One person each year dies from an air powered weapon injury in the United Kingdom. In addition there is considerable morbidity from airgun injuries. Fatalities and injuries are most commonly accidents, but deliberately inflicted injuries occur.

 

Hvert år dør 100 stykker av kokkosnøtter i hodet.

 

Konklusjon kokkosnøtter er dødelig

 

 

Helt enig, kokkosnøtter må forventes å være dødelige de og, hvis man vel vitende stiller seg rett under et kokkosnøttre og får en kompis til å riste treet.

 

Måten du diskuterer på virker litt barnslig, luftvåpen er livsfarlige og man skal aldri sikte på mennesker med dem, selv om du var heldig og ikke tok skade av å bli skutt.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Luftvåpen er helt klart dødelig, det skytes jo bøffel med luftvåpen! Da snakker vi 50cal osv. men ett helt vanlig luftvåpen i cal 5,5 med 1400fps eller over 370ms går rett gjennom ett menneske hvertfall. så luftvåpen er langt fra noen leke! rodan.no selger luftvåpen i 5,5 som har høyere utgangs hastighet enn ett salong gevær ;)

 

ta forresten turen innom www.luftskytter.net for mere info.

Lenke til kommentar
: One person each year dies from an air powered weapon injury in the United Kingdom. In addition there is considerable morbidity from airgun injuries. Fatalities and injuries are most commonly accidents, but deliberately inflicted injuries occur.

 

Hvert år dør 100 stykker av kokkosnøtter i hodet.

 

Konklusjon kokkosnøtter er dødelig

 

Vet ikke om du prøver og være morsom, men det er du ikke akkurat.

 

Vi snakker om luftgevær\luftpistol, ikke kokkosnøtter! Ta dte litt alvorlig, hadde du blitt skutt i hodet hadde du ikke sagt pingle tror jeg, og da ber du ikke om en til!

Vet ikke om du prøver og være dum, men det er du.

 

Hadde du lest hele greia hadde du sett at jeg hadde skrevet at jeg har blitt skutt i ansiktet.

 

Er litt usikker hva som menes. Er konklusjon til Mrfluesikring at vi kan skyte på personer med luftgevær?

Lenke til kommentar

Hver gang jeg er innom her og leser det som blir sagt om luftvåpen blir jeg like skuffet og jeg håper at flere som har ytret seg her aldri får inneha noe som helst våpen.

 

Bare så det er sagt: luftvåpen er våpen og skal behandles deretter, et uheldig treff på menneske eller dyr kan føre til ubotelig skade eller død.

 

Selv om en eller annen idiot overlevde et skudd fra et luftgevær er det dermed ikke sagt at neste tulling gjør det eller at det er "ufarlig" av den grunn.

 

Når det er sagt så er det utrolig stor forskjell på luftvåpen og på hvor kraftige de er, dess kraftigere våpen dess større krav stilles det til bakgrunn og sikkerhets foranstaltninger man må ta.

 

Det kommer snart ny våpenlov som begrenser hvor kraftige luftvåpen man får ha uten lisens, dessverre setter den sannsynligvis en grense ved 5.5mm, dvs 4.5mm blir fritt salg på uansett kraft, etter min mening burde kraftige 4.5mm luftvåpen også vært lisensbelagt slik som i andre land.

 

Folk som skyter på sau og dyr i hele tatt med luftvåpen bryter Norsk lov da jakt med luftvåpen ikke er tillatt, det som er enda verre er at uten rette redskapen utviser man en total mangel på respekt overfor dyrene.

 

Jeg er selv jeger med både hagle og rifle og basis for enhver jakt er at en bruker tilstrekkelig kraft til en human avlivning.

 

Når det er sagt blir det jaktet med luftvåpen i andre land og så lenge en har kraft og presisjon nok ser jeg på det som helt kurant der slikt er lovligt.

 

Som et eksempel har jeg 2 pistoler i .22 som i USA blir brukt på vilt opp til kråke størrelse, jeg har 2 rifler i .22 og en i .25 som i USA blir brukt på vilt opp til rev størrelse og jeg har en 9mm luftrifle som har blitt brukt til hjortejakt i USA.

 

Forsvarlig? Enig? Tja, si det...men det er nå ikke opp til meg å lage lover for amerikanere men det er jo helt klart at luftvåpen kan drepe.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

Luftpistol skudd dødelig? JA!!!

 

Under 2.VK ble synsykt mange jøder henrettet med luftpistol (alt pga nazi-soldatene ikke skulle få vondt i øra!),

så vi kan vel fastslå ganske sikkert at luftpistol er dødelig!

 

De som dør av et skudd med luftgevær er pingler

Hva søren er det for et utsagn!

 

 

PS: En god regel: "Ikke sikt på ting du ikke vill noe vondt, ikke sikt på mennesker!"

Lenke til kommentar

Ja for all del, men husk nå på hvor lite energi denne kula har! Den veier jo så lite.

Ikke snakk om noe ekspansjon som river i stykker masse kjøtt, den lager i beste(verste) fall bare et lite hull et stykke inn i kroppen!

Så man skal ha et sabla bra plassert skudd om man momentant skal dø av et lutgeværskudd. Spesielt luftpistol med kansje halvparten av hastigheten til et luftgevær.

 

Og noe avstand er det heller ikke snakk om. Måtte være 10 cm fra hodet på en utsatt plass.

Lenke til kommentar

Fy faen for en gjeng med idioter i denne tråden.

 

man skal IKKE SIKTE PÅ TING MAN IKKJE VIL DREPE. punktum!!

 

Det har ingenting å si om det bare "lager et lite hull", luftvåpen regnes som dødelige, det er ingenting å diskutere.

Slike folk burde faen ikke få kjøpt luftvåpen, det er utrolig at den eneste begrensningen på kjøp er alder 16 år.

Ut i fra denne tråden viser det seg jo at alder ikke har noe med hvor mye vett en har i skallen.

 

Dere burde alle bli fratatt våpnene deres, det er en skam at folk kan sitte her å påstå at det å sikte, og ikke minst skyte på et annet menneske er helt kurant.

 

Og før dere begynner: "ro deg ned omglolz du overdriver". Hold kjeft! dere vet ikkje hva dere snakker om.

Idioti på høyt nivå.

Endret av Q-melk2
Lenke til kommentar
Slike folk burde faen ikke få kjøpt luftvåpen, det er utrolig at den eneste begrensningen på kjøp er alder 18 år.

 

aldersgrensen er 16 år på luftvåpen... jeg er 16 år og har full rett til å eie og å skyte med luftgeværet mitt.

du må ha tilatelse fra foreldrene dine, så kan du gå å kjøpe... skremmende at de ikke registrerer dem en gang :(

hvem som helst over 16 kan med tilatelse fra foreldre skyte med luftvåpen og fra 18 år uten noen tilatelse i det hele tatt

Lenke til kommentar
Fy faen for en gjeng med idioter i denne tråden.

 

man skal IKKE SIKTE PÅ TING MAN IKKJE VIL DREPE. punktum!!

 

Det har ingenting å si om det bare "lager et lite hull", luftvåpen regnes som dødelige, det er ingenting å diskutere.

Slike folk burde faen ikke få kjøpt luftvåpen, det er utrolig at den eneste begrensningen på kjøp er alder 16 år.

Ut i fra denne tråden viser det seg jo at alder ikke har noe med hvor mye vett en har i skallen.

 

Dere burde alle bli fratatt våpnene deres, det er en skam at folk kan sitte her å påstå at det å sikte, og ikke minst skyte på et annet menneske er helt kurant.

 

Og før dere begynner: "ro deg ned omglolz du overdriver". Hold kjeft! dere vet ikkje hva dere snakker om.

Idioti på høyt nivå.

 

Ro deg ned Q-melk2 :)

 

Først og fremst, om det ikke kom frem i innleggene mine så må jeg beklage dette.

Her snakker vi teori. For min del kunne vi like gjerne snakke om rådyr eller sau, men her er det mennesker det er snakk om. Jeg tar som et selvfølge at alle respekterer våpenloven og at det ikke kunne falle noen inn å skyte på et menneske.

 

Har selv problemer med softgunskyting og painball, så er det noen du ikke skal beskylde for våpen-respektløshet er det meg.

Dessuten kan du ikke bare brase inn og påstå at folk mangler respekt for våpen når diskusjonen dreier seg om at luftvåpen _kan_ drepe eller ikke.

Det kunne like gjerne være snakk om "er .243 Win brukbar på storvilt?" Da blir det helt feil av meg å begynne å anklage trådstarter for å være en lovbryter som ikke driver human jakt?

 

Håer du ser poenget mitt og lærer.

Varmit

Endret av varmit
Lenke til kommentar

Et innlegg med personangrep er slettet. Og også endel innlegg med snakk om stening er slettet. En sak blir ikke utdebattert bare fordi enkelte mener saken er klar. Om tråden ikke vekker interesse lenger vil den dø av seg selv. Kategorien for denne tråden er litt diffus, men etter mitt skjønn passer den best i helse.

 

AtW

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

JA! LUFTVÅPEN KAN VÆRE DØDELIG!

 

Det varierer selvsagt på våpen, teknikk, ammunisjon og hvor man treffer.

Et vanlig spisst blyhagl vil nok penetrere menneskehuden de fleste steder på kroppen.

Om dødeligheten er lik for luftpistol er jeg usikker på, fordi luftpistoler generelt har en lavere

utgangshastighet enn et luftgevær. Personlig har jeg et luftgevær fra Winchester med en utgangsfart på 245 m/s.

Hadde du blitt truffet på nær avstand med dette våpenet for eksempel i tinningen eller øyet, ville sjansen for å at det

fikk fatale følger vært store tror jeg. Kommer selvsagt an på ammunisjon også.

 

Men du skal alltid ha respekt for luftvåpen. Selv om de i prinsippet ikke er konvensjonelle skytevåpen, er de fortsatt skytevåpen, som er farlige ved feil bruk.

Lenke til kommentar
Gjest Gjest

HerreGUD!!! så mange fjols! "sikt eller pek ALDRI!! på en person, eller et dyr, om våpenet er ladd eller ikke", om det er kruttrifle, hagle, luftpistol/gevær, softgun paintball, sprettert, what EVER!!! hvis noen sikter på meg med et prosjektilvåpen av en hvilken som helst type, så får vedkommende seg er hard en midt i trynet, og når det kommer til spørsmålet om det kan drepe eller ikke, kan man ikke si "da må man være uheldig", svaret er at man har vært uforsiktig, dum, og ansvarsløs, med fullstendig ignoranse for sunn fornuft, folkeskikk og våpendisiplin!!! Du kan bli truffet i øyet, da går det lett inn til hjernen..

Du kan bli truffet i halsen, pulsårer... onkelen min døde nesten etter å ha blitt skutt i lungen med et luftgevær fra 60tallet..

Og aller aller værst av alt: TENK OM NOEN SKYTER DEG I PUNGEN MED EN .22 SOM GJØR 250-300M/S?!?

Da ville jeg heller dødd tror jeg.. fikk et treff i pungen da jeg spilte paintball en gang, brukt susp siden..

Men bare flir, "It`s all fun and games until someone looses an eye"

TENK DERE OM før dere: tar/overtar et våpen, lader det, tar av sikringen, og til slutt må man tenke seg om FØR man skyter.. blir saftig provosert av folk som ikke setter seg inn i slike ting. inntil man har Kunnskap, har man ikke rett til å uttale seg heller, det er typisk sånt som fører til at folk kommer til skade eller blir drept, Pluss at det blir vanskeligere å skaffe/eie våpen for oss som driver med det som hobby..

 

SKJERPINGS!!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...