Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Er luftpistol/gevær dødelig?


endii1

Anbefalte innlegg

Selv om noen sikter på deg?
Tror du å trekke et våpen mot en som sikter på deg kommer til å gjøre saken noe bedre? Ender vel bare i beste fall med at du kanskje får dratt med deg h*n i grava, om du virkelig er så rask i avtrekkeren.

 

Dette blir litt off-topic, men var vel verdt en kommentar.

Endret av Rabbid
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest

Den viktigste regelen uansett! Aldri sikt på noen, selvom du tror/vet at pistoen er uladd!

 

Selv om noen sikter på deg?

 

 

Selvfølgelig!

Derson du ikke er i aktiv tjeneste, og befinner deg i en stridssituasjon..

Og dersom man er den posisjon at man kan komme til å befinne seg i den situasjonen, så er man klar over når det er passende eller ikke å trekke våpen, og hvorvidt man skal skyte og hva/hvem man skal skyte på!

Lenke til kommentar
Gjest medlem-105476

Husker at brodern til en kompis hadde luftgeværkrig med noen venner da de gikk på ungdomsskolen. Eneste de gjorde var å pirke ut kulene etterpå, og fortsette å løpe rundt som noen hottentotter. Er ikke så veldig klokt, eller sunt å holde på med ... men så er/var ikke broren hans av typen som tenkte noe særlig over konsekvensene av det de gjorde xD

Lenke til kommentar
Husker at brodern til en kompis hadde luftgeværkrig med noen venner da de gikk på ungdomsskolen. Eneste de gjorde var å pirke ut kulene etterpå, og fortsette å løpe rundt som noen hottentotter. Er ikke så veldig klokt, eller sunt å holde på med ... men så er/var ikke broren hans av typen som tenkte noe særlig over konsekvensene av det de gjorde xD

 

Ikke bare høres det ut som han tenker lite over konsekvensene, han må da ha en mild psykose eller noe? Man snakker om å påføre seg smerte, jeg tror ikke en gang Jackass ville gjort slikt (selv om finske Dudesons heiste en person opp i et tre og brukte ham som luftgeværblink).

Lenke til kommentar

Det handler i det hele tatt om at man skal overholde reglene som er for våpen. Luftgevær er ikke noe leketøy.

Sikter du på noen og skyter, ja da er du en som er psykopat eller en sinnsforvirra fjortis.

Luftgevær kan være dødelig, ja det kan det! Nettopp derfor skal vi ha respekt for et luftgevær, lik som vi har respekt for ei hagle. At det er dødelig er bare noe av det. Skulle du for eksempel være uheldig å treffe et spesielt sted i nakke/rygg, kunne offeret blitt lam for livet. Er det noe du vil gå og ha på samvittigheten?

Luftgevær er konstruert for blinkskyting og skadedyrutrydning (rotter, mink osv.)

 

Så lenge du tenker over din egen bruk, så skulle det gå bra. Luftgeværet skal ikke i det hele tatt siktes mot en person, med mindre det er overhengende livsfare, og du vet at dersom du ikke sikter eller skyter en person vil du selv bli drept.

Lenke til kommentar

Jeg tror det skal UHYRE stor uflaks til for å drepe noen med et luftgevær.

Det eneste jeg kan tenke meg er at personen som blir truffet ikke er klar over at blykulen/pelleten ligger igjen under huden og at de da kan bli alvorlig syk av blyforgiftning. Noe som i seg selv også er usansynlig.

Lenke til kommentar

Dette blir mitt siste innlegg i denne tråden::

 

Har lest om flere tilfeller hvor vanlige 4.5 mm pellets har truffet hjertet på personer, alt fra 10-30 meter borte, og drept personene. Har også lest om tilfeller hvor folk har fått lunger punkterte, og hvor folk har fått adamseplet knust, og dermed også blitt kvelt. Det er grusomme konsekvenser om man bruker et luftgevær uvettig.

 

Ikke spør meg hvor jeg har lest det, for det er artikler jeg har lest opp gjennom tidene, og som jeg ikke klarer å finne tilbake til. Dere kan søke på google eller noe om dere vil se om dere kan finne noen av dem.

Lenke til kommentar

Galexon: Jeg har svært vanskelig å se for meg at den lille blykula/pelleten penetrerer evt e genser, t-skjorte, hud, fett, kjøtt, brysthinne og så inn i hjerte/lunge .. Adamseplet derimot kan kanskje gå, men da er hullet så lite at blødningen igjen er så liten at om du kveles av det er det nesten på grensen til å være selvfoskylt av en eller annen grunn.

 

Har selv blitt truffet av luftgevær i leggen og den penetrerte ikke buksa engang.

Det gjorde svinvondt da! :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettes-xwByZdFZ

Jeg kompiser har skutt hverandre flere ganger med luftgevær, og det skal MYE til for å forårsake død med noe slikt. Bare tung bekledning vil dempe skuddet såpass at det utgjør minimal fare. Kommer selvfølgelig an på ammunisjonen som blir brukt, men standard luftgevær ammo man kjøper på sportforretninger her i Norge burde gå greit ;)

 

Vi hadde "luftgevær krig" i mine yngre dager. Da hadde vi på oss kjeledress og nettingmaske. Var ikke noe problem, gjorde bare jævlig vondt :p Det er øynene man må passe på å ikke treffe, andre plasser går greit.

Endret av Slettet-xwByZdFZ
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-1ZSK0pUMX2
en må ikke bare tenke på utgangshastigheten, det er energien i kula en må tenke mest på, 9mm og 45cal har NESTEN lik utgangshastighet men energien i 45 cal er mye kraftigere og vil dermed spre feks en hjerne mer utover veggen enn hva en 9mm.

 

En hjerne? Fælt til groteske vi var idag da :!:

 

 

Om en kule har ekspanderende prosjektil vil den spre kraftigere, og da såklart om diameteren på kula er større vil det b li større spredning.

 

Men hvorvidt den er dødelig den er på menneske er uten betydning da luftvåpen(og ikke noe annet våpen såklart)ikke skal brukes mot mennesker i Norge. Nå er ikke 5.5 mm den største luftgevær kula du får heller.. ;)

 

 

Edit: så ut som om jeg mente at den skulle brukes mot mennesker siden parantes var der. Uten parantes og ikke hadde det hengt mer på greip :!:

Endret av Slettet-1ZSK0pUMX2
Lenke til kommentar
Skyt for al del ikkje på dyr!

Eg skaut med en svak luftpistol på eit lamb på ca 70 meter en gang og lambet begynte å blø.

 

Og NEI eg er ikkje stolt ever det ;)

 

 

Fy faen så idiotisk gjort av deg! :mad: Hva trodde du skulle skje? Og hva i helvete fikk deg til å gjøre noe slikt egentlig? :realmad: Skriver jeg det jeg egentlig vil skrive nå, ja så kommer jeg til å bli utestengt fra forumet, og det vil jeg ikke. Men tro meg, jeg har IKKE hyggelige tanker om deg som kan gjør noe så forferdelig mot ett lam.. Ærlig talt! :hrm:

Endret av Melisma
Lenke til kommentar
Gjest Slettes-xwByZdFZ
Skyt for al del ikkje på dyr!

Eg skaut med en svak luftpistol på eit lamb på ca 70 meter en gang og lambet begynte å blø.

 

Og NEI eg er ikkje stolt ever det ;)

 

 

Fy faen så idiotisk gjort av deg! :mad: Hva trodde du skulle skje? Og hva i helvete fikk deg til å gjøre noe slikt egentlig? :realmad: Skriver jeg det jeg egentlig vil skrive nå, ja så kommer jeg til å bli utestengt fra forumet, og det vil jeg ikke. Men tro meg, jeg har IKKE hyggelige tanker om deg som kan gjør noe så forferdelig mot ett lam.. Ærlig talt! :hrm:

 

Takk for ditt fine bidrag til denne tråden! Ingen er intressert i å høre deg messe ivei om hvor synd det er på et lam, og hvor mye du hater en guttunge som har gjort noen barnestreker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...