Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Er luftpistol/gevær dødelig?


endii1

Anbefalte innlegg

Får jeg ikke lov å ytre min mening på lik linje som alle andre her eller? Dessuten snakker da ikke du for alle andre her i tråden! Jeg reagerer på det jeg vil reagere på takk, uten at du skal blande deg. Du kaller det barnestreker, jeg kaller det uforsvarlig oppførsel med luftpistol som han tydeligvis ikke er moden nok til å ha i henda.. :hrm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå har jeg vært skytter i mange år. Har både gevær så vel som handvåpen. Det styggeste jeg hører når det kommer til våpen er "..kan jeg drepe noe med dette våpenet?.." Vitner om umodenhet, og forteller meg at her er det personer som ikke burde få lov til å hanskes med våpen ennå..

 

Om du kan drepe noe med våpnet ditt? Dumskap kan drepe det meste med selv den minste ting. Råder deg til å endre ditt syn på våpenet du eier. Du har ingen grunn til å se på dette som noe drapsredskap. Som et leketøy til å skyte på blink er hva det er.

Lenke til kommentar

Samtidig må man behandle det "leketøyet" som du kaller det, med den respekten det så absolutt fortjener!

 

Forøvrig; at 50 cent, overlevde 9 skudd sier mer om legevitenskapen på det lokale sykehuset han ble fraktet til enn dødeligheten på våpenet eller skuddferdigheten til personen som utførte udåden.

Lenke til kommentar
Nå har jeg vært skytter i mange år. Har både gevær så vel som handvåpen. Det styggeste jeg hører når det kommer til våpen er "..kan jeg drepe noe med dette våpenet?.." Vitner om umodenhet, og forteller meg at her er det personer som ikke burde få lov til å hanskes med våpen ennå..

 

Om du kan drepe noe med våpnet ditt? Dumskap kan drepe det meste med selv den minste ting. Råder deg til å endre ditt syn på våpenet du eier. Du har ingen grunn til å se på dette som noe drapsredskap. Som et leketøy til å skyte på blink er hva det er.

 

Nå vet vi ikke grunnen til at trådstarter vil vite dette. H*n kan være nysgjerrig på om det er mulig, uten at h*n er interessert i å prøve det. Men jeg er enig i at man skal vite litt om våpenet før man anskaffer seg det, for dersom man ikke vet hva som kan bli konsekvensene ved en eventuell ulykke FØR man anskaffer seg et våpen, har man ikke noe med våpen å gjøre. Som jeg har nevnt tidligere i denne tråden, så skal man ha respekt for våpenet, nettopp fordi det fort kan skje ulykker av alvorlig karakter. Om våpenet dreper eller ikke er helt urelevant, for man skal gjøre sitt beste for å unngå at ulykket skjer. Man burte vite at et luftgevær kan gi skader på nerver, øyne, ører og i verste fall ta livet av et menneske.

Selv har jeg også et ganske kraftig luftgevær, men jeg er ikke interessert i å vite om dette kan drepe et menneske. Formålet mitt med å skaffe meg luftgevær var å skyte på blink på skyteskiver. Jeg tar mine forhåndsregler, og passer på at jeg ikke skader omgivelsene eller meg selv.

 

 

Begynner man da likevel å spekulere i om våpenet kan drepe et menneske, så er man ikke særlig moden i forhold til våpen.

Endret av galexon
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Jeg og en venn testet ut hvor mye kraft det er i et luftgivær.

 

Den klarte å skyte i gjennom ei 2-3mm tykk metallplate. Vi testa også på ei vedkubbe av bjørk med en diameter på ca 15 cm. Kula gikk nesten helt inn til sentrum av kubben, altså ca 6 cm inn i treet.

 

Dette var et luftgivær med utgangshastighet på over 300m/s.

 

Selvfølgelig er det dødelig hvis man blir truffet riktig. Når skuddet trenger gjennom ei 2-3mm tykk metallplate eller 6 cm inn i et tre, kan du tenke deg hvor langt inn i kroppen ei kule kan trenge seg inn.

Lenke til kommentar

jeg har ikke giddet å lese gjennom hele tråden, men jeg skjønner godt hvorfor trådstarter spør om dette.

 

på luftvåpen jeg har sett har det stått en liten advarsel om at våpenet kan skade og i verste fall drepe. noe som virker litt usannsynlig, men siden det står på og dere sier det så må det jo være sant.

 

uansett om det ikke skulle være dødelig så er det jævlig kraftig og det å bli skutt av noe slikt må være helt førjævlig vondt om det treffer rett. de som mener det er gøy å skyte på folk eller dyr med luftvåpen bør gå i terapi eller noe.

Lenke til kommentar

Det skal mye til for at en person kan dø av et luftgevær skudd, men untaket er om du treffer hjerte / hode.

 

 

Ellers så er det jo bare dødelig om personen som ble skutt ikke kommer til lege. mest sansynelig så sitter da kula godt plasert i en av organene til offeret. men med legehjelp er det ikke direkte farlig.

 

Har selv luftgærver til 3000 kr. det skyter igjennom det meste. Kommer seg gjennom flasker, metallplater (3-5mm)

 

osv.

 

 

Men til trådstarter. du bør ikke prøve å skyte noen uansett. om du har tenkt til å rane en bank så vil nokk ikke det funke :p

Lenke til kommentar
Kommer jo an på hvor kraftig luftgeværet er. Du kan jo få dem i 9mm for eksempel ^^.

 

Uansett, et eksempel:

 

 

Quoter meg selv.

 

Jeg regner jo med at det er snakk om standard blykuler/potter her, og det skal nok noe til for å drepe et menneske; er jo folk som har blitt skutt med .22 i hodet som har overlevd. Så selv om man ikke nødvendigvis kan drepe et menneske, såfremt man ikke går inn for det, med et luftgevær, kan det volde store skader. Fort gjort å bli blind ;)

Lenke til kommentar

for å si det på en enkel måte:

 

luftgevær kan være dødlig hvis du treffer riktig..

 

du kan også drepe noen om du slår spesielle steder på kroppen(uten å nevne hvor) å en blykule f.eks gir mer konsentrert impact og kan volde stor skade på skuddstedet..

 

men i utgangspunktet ikke dødlig,men farlig i feil hender eller ved uriktig bruk..

Lenke til kommentar
for å si det på en enkel måte:

 

luftgevær kan være dødlig hvis du treffer riktig..

 

du kan også drepe noen om du slår spesielle steder på kroppen(uten å nevne hvor) å en blykule f.eks gir mer konsentrert impact og kan volde stor skade på skuddstedet..

 

men i utgangspunktet ikke dødlig,men farlig i feil hender eller ved uriktig bruk..

 

Men så har du forskjellen mellom et slag og en blykule på kroppen. Blykula trenger seg langt inn i indre organer (eller musker for den saks skyld), og offeret kan (som sagt tidligere) dø av blyforgiftning.

Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...
Gjest Dr Trex

Lest om han i Kina som fikk en kniv gjennom hoded ? Han gikk selv til lege, fikk trukket den ut og overlevde. På den andre siden har folk dødd av hodeskader, som alle trodde de skulle overleve med.

 

Nei, ikke tenk tanken engang, selv de minste og tilsynelatende mest ufarlige våpen, kan være dødlige, dersom alt går galt..

 

Si som svensken , "det var næra øget" han ble truffet i pannen.

Lenke til kommentar
Hei. Jeg lurer bare på om luftpistol/gevær er dødelig? f.eks bli skutt i hode. Takk=)

luftgeværer i 4,5mm kan levere hastigheter opp mot 375m/s.har du en av de kraftigste luftgeværene med en spiss blypott så kan du gjøre fatale skader på person.dette er raskere hastigheter enn flere pistolkalibere,deriblant 9mm,32acp og 45acp,men kulen til luftgeværene er lette så slagkraften er ikke stor. så ja disse er dødelige på kortere hold med velplasserte skudd mot hode og hals. 5,5mm våpen har ikke samme hastighetene,men slår hardere da kulevekten er økt.

 

co2 våpen i form av populære luftpistoler er ikke direkte dødelige da hastigheten ikke er mer enn toppen 120m/s. men de kan gjøre stygg skade.har selv blitt skutt av en slik på kloss hold. de har nok kraft til at kula penetrerer huden dersom du går lettere kledd.

 

fetteren til faren min er overlege i øre,nese hals avdelingen.der får han av og til inn folk som har blitt truffet i halsen av luftgeværer. disse kulene har penetrert huden og blitt sittende fast. disse kulene går langt nok inn for å kunne treffe hovedpulsårer og da kan du være dødsdømt om ikke hjelpen kommer til unnsetning faderlig fort.

 

så ja, luftvåpen kan være dødelige på kortere avstander med velplasserte skudd mot hode og hals.

Endret av SLIguy
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-oVjeg2q2Tk
er jo folk som har blitt skutt med .22 i hodet som har overlevd.

 

 

... Dette er også det samme kaliberet som ble brukt under trippeldrapet i "orderud saken". :fun:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...