Gå til innhold

Inn i Speilrefleksverdenen! Nytt Kamera, EOS 400D?


Anbefalte innlegg

Skal (endelig) ta steget inn i Den Digitale Speilrefleksverdenen!!

 

Vurdrerer Canon Digital EOS 400D, den kommer bra ut i tester og ser ut til å passe meg. Er ikke så dyrt heller.

 

Har sett for meg dette utstyret:

 

*Canon Digital EOS 400D speilrefleks Hus

*Sigma 18-200mm F3.5-6.3 DC OS Canon Vidvinkelzoom med Optisk Stabilisator

*Sandisk Compact Flash Extreme IV 4GB

*Canon Batterigrep BG-E3

*Sigma Filter UV DG 72mm

 

Er dette et godt valg av utstyr?

 

 

Noe annet jeg trenger? Vurderer ekstra blits, men er usikker.

Hvilken bæreveske anbefaler dere?

 

Tenkte å bestille utstyret via www.fotovideo.no

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er ikke glad i slike superzoomer; da de har dårligere bildekvalitet enn de kortere. Synes det rett og slett blir for mye kompromisser. Da er det bedre med en Sigma 17-70mm f/2.8-4.5, en Tamron 17-50mm f/2.8 eller Sigma 18-50mm f/2.8 som normal-zoom og en Tamron 55-200mm f/4-5.6 Di eller Sigma 70-300mm f/4-5.6 APO DG for teleområdet.

 

Hvis du absolutt skal ha en superzoom, så foreslår jeg at du tar en titt på Tamron sin 18-250mm; den har bedre bildekvalitet; men mangler bildestabilisering.

 

Tom

Lenke til kommentar

Dersom du nå en gang skal ta et bilde med blitz, tjener du mye på å bruke ekstern blitz. Sa jeg mye? Jeg mente så mye at det kan være vanskelig å fatte.

 

Ellers virker dette som en grei pakke, du dekker de fleste muligheter med objektivet, batterigrep gjør kameraet bedre å tafse på og huset er et bra nybegynnerhus. Filteret kan jeg ikke uttale meg om.

Lenke til kommentar
Hei! Jeg kom med akkuratt samme spm. for noen dager siden. Hadde sett meg ut det samme kameraet, men etter et nesten ingen her har anbefalt det har jeg begynt å vippe over mot Olympus E-510. Tror det er verdt de ekstra kronene.

 

Her er linken til tråden jeg lagde, hvis du vil lese tilbakemeldingene jeg fikk:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=855369

 

Takk for svar alle sammen!

 

Skal vurdere det angående linse. er 99% sikker på at det blir EOS 400D, men Olympus E-510 frister jo også..!

Lenke til kommentar

Jeg har Canon EOS 400D, med Sigma 17–55 mm F/2,8, 580EX/430EX (blitser) og batterigrep, og jeg ville ikke gitt fra meg noen av delene. Spørmålet er i hvilken rekkefølge utstyret bør prioriteres og anskaffes. Jeg anbefaler deg på det sterkeste å legge penger i et objektiv som gir deg mye mer fotoglede. Et lyssterkt objektiv med minst F/2,8 gir deg mye mer muligheter enn billigere objektiver.

 

Se på Tamrons og Sigmas lyssterke normalobjektiver. Begge har fått god kritikk, og de er egentlig ikke så dyre.

Lenke til kommentar

Jeg er relativt fersk i SLR-gamet, og jeg har et EOS 400D. Anbefales! Utvalget på objektiver er for øvrig også noe bedre på Canon. Da tenker jeg ikke først og fremst på antallet, men på typene.

Jeg vil STERKT anbefale deg en ekstern blitz. Som det er nevnt her: Bildene med integrert og med ekstern blitz er så forskjellige at det er vanskelig å fatte!. Det blir som å sammenlikne bilder tatt med engangskamera vs. bilder tatt med et bra kompaktkamera. Min anbefaling er Speedlite 430 EX. 580'en er selvfølgelig enda bedre, men den trenger du strengt tatt ikke.

 

Batterigrep er også en genistrek! Bilder tatt i portrait blir LANGT enklere, og du får et mye bedre grep på kameraet.

 

Stativ: Velbon Sherpa 600R er et meget bra stativ for en rimelig penge.

 

Kameraveske: Kjøp en kamerasekk! Evt. en STOR veske. Jeg har en nokså liten topload-veske med enkel skulderstropp (sling-pack), og den er ALT for liten. Planlegger du å kjøpe litt utstyr, er en sekk alfa og omega. For på en fototur er det jo kjekt å ha litt å bite i, noe å drikke og en kikkert. Samt et lite sitteunderlag og en jakke eller en genser...

 

Objektiver: Jeg kjøpte mitt EOS med kitobjektiv. Prisforskjellen mellom kamerahus og kit er såpass liten at jeg vil anbefale å kjøpe kit. Objektivet er ikke all verden, men det fungerer faktisk veldig bra i kombinasjon med ekstern blitz.

Ellers oppdaget jeg veldig fort at jeg savnet en god zoom. En god venn av meg kjøpte Canon EF 75-300mm f/4-5.6 III, og det viser seg å være et VELDIG bra objektiv. Selv kjøpte jeg en sigma 70-300 som viste seg å være en stor skuffelse, så jeg kjøpte Canon EF 70-200mm f/4L USM i frustrasjon. Har du råd, bør du! :D

 

Det er lett å gå bananas med utstyr, og det er veldig mange gode objektiver å få kjøpt. Mitt forslag er at du starter med EOS 400D kit + batterigrep + speedlite 430EX og Canon EF 75-300mm f/4-5.6 III. Da har du en knallpakke som dekker det meste til å begynne med. Hullet mellom 55 og 70 mm er uvesentlig i de fleste sammenhenger i starten.

 

Nå er det sikkert mange fotografer som er sterkt uenig med meg, men jeg baserer meg først og fremst på en pakke som dekker nybegynnerens behov.

 

Sånn sett - her er min drømmepakke:

Canon EOS 5D 19519,-

Canon Speedlite 580EX 3450,-

Canon EF 24-70mm f/2.8L USM 9860,-

Canon EF 70-200mm f/2.8L IS USM 14666,-

Canon EF 50mm f/1.2L USM 12035,-

Canon EF 15mm f/2.8 Fisheye 5793,-

Totalsum: 65.323,-

 

Det er jo lov å drømme. :)

Lenke til kommentar

Sukk, mye fint utstyr. akam.no er en genial side for å finne billigste web-shop. Var i London sist uke, er ikke mye å spare på å kjøpe dette kameraet i utlandet. Service osv teller jo også litt.

 

Men det jeg egentlig lurer på er hva folk tror om prisen på dette kameraet? Vil den fortsette å synke eller har vi kommet ned til en foreløpig bunnpris? Jeg snakket med en som kjøpte kameraet før sommeren og han mente at det hadde jo gått litt ned i pris og vil kanskje falle litt til, men at det ikke var så mye å vinne på å vente. Cannon spyr jo ut stadig nye kamera.

 

Den Canon EF 75-300mm f/4-5.6 III linsa så jo helt konge ut. Noen som har sett om denne er å få i ett kit ett sted?

Lenke til kommentar

Vil anbefale deg å prøve kameraer før du bestemmer deg. Selv har jeg ganske normale fingre, men synes at 400D er "fælt" å holde i. I denne prisklassen er det uansett relativt små tekniske forskjeller mellom de ulike merkene, så det er relativt hipp som happ hva man velger (selv om 400D er noe dyrere enn tilsvarende kameraer fra de andre produsentene).

Endret av Flex
Lenke til kommentar

Joda, enig i at det kan være dyrt å vente. Har ventet noen pc-komponenter ihjel :p

 

Jeg har prøvd kamera. En av grunnene til at jeg vil ha spesielt dette kameraet er at fler kompiser av meg har det samme kamera. Kult å kunne byttelåne objektiver osv.

 

Jeg surfet på finn.no igår. Flere forsåvidt interessante tilbud, men synes bruktprisen på kameraet virker kunstig høy.

 

se feks denne Fyren skal ha 6000,- for kameraet, mens forhandlere som selger nye kamera på finn skal ha ca 6300,-

 

Hva vil være en realistisk bruktpris for en 400d med standardobjektivet? 4-5000,- ?

Lenke til kommentar
Joda, enig i at det kan være dyrt å vente. Har ventet noen pc-komponenter ihjel :p

 

Jeg har prøvd kamera. En av grunnene til at jeg vil ha spesielt dette kameraet er at fler kompiser av meg har det samme kamera. Kult å kunne byttelåne objektiver osv.

 

Jeg surfet på finn.no igår. Flere forsåvidt interessante tilbud, men synes bruktprisen på kameraet virker kunstig høy.

 

se feks denne Fyren skal ha 6000,- for kameraet, mens forhandlere som selger nye kamera på finn skal ha ca 6300,-

 

Hva vil være en realistisk bruktpris for en 400d med standardobjektivet? 4-5000,- ?

 

5000 For et brukt 400d kit? ikke når det koster 5495 nytt på elkjøp!

Endret av tulste
Lenke til kommentar

En fyr på finn.no som selger ett til 5400 nytt nå. Da sparer du 95 kr :-)

 

Det som kunne vært spennende var å kjøpe kamera her.

 

800$ dvs ca 4200 nkr. + porto(79$ - 407 nkr) + norsk moms. Så da får du en pakke med to linser, blitz, stativ osv til samme pris som ett kamera her borte.

Lenke til kommentar
En fyr på finn.no som selger ett til 5400 nytt nå. Da sparer du 95 kr :-)

 

Det som kunne vært spennende var å kjøpe kamera her.

 

800$ dvs ca 4200 nkr. + porto(79$ - 407 nkr) + norsk moms. Så da får du en pakke med to linser, blitz, stativ osv til samme pris som ett kamera her borte.

For godt til å være sant - meste parten av det som følger med er bare driten...

 

Tom

Lenke til kommentar
Joda, jeg ser det er mye skrot. Dessuten så er det uansett risky å bestille fra USA, har "brent" meg på den før.

 

Elkjøp er jo uansett ett bra tilbud da.

 

Så absolutt et godt kjøp. Med cashback á 560 kroner, så blir prisen på kittet 4935,-. Velger du å investere i en Tamron 17-50mm f/2.8 med det samme, i stedet for kitlinsen, så blir summen rundt 7700 for alt nytt! (Jeg betalte 7000 for kun kittet i vinter...) Får du i tak i utstyret pent brukt, så kan du spare litt over en tusenlapp.

 

-MightyTwin.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...