Gå til innhold

Rakettmorroa er over, nyttårsaften ødelagt?


Anbefalte innlegg

Er helt enig i deg! Det med fengsel og at om du ikke betaler bot var egentlig mer ment som at det er det som Eeegentlig skal skje.. Er klar over fengselskøene i Norge ja ;)

 

Nei.. denne "loven" må være blant de dummeste jeg har hørt tror jeg. Blir jo nesten som en unnskyldning for at staten skal dra inn enda litt mer penger på denne dagen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er helt enig i deg! Det med fengsel og at om du ikke betaler bot var egentlig mer ment som at det er det som Eeegentlig skal skje.. Er klar over fengselskøene i Norge ja ;)

 

Nei.. denne "loven" må være blant de dummeste jeg har hørt tror jeg. Blir jo nesten som en unnskyldning for at staten skal dra inn enda litt mer penger på denne dagen.

 

Ja, vell var vell egentlig mest retta mot han du quota, ooooh, skummel fengselstraff... men ja, passa å adde på det du hadde ;)

 

Men hele loven er vell egentlig en trend på resten av samfunnet og da... Alt skal være trygt, er det farlig skal det kontroleres og reguleres til døde..

 

Ahh, fine samfunnet der vi skal pakkes inn i puter for å beskytte oss mot den store stygge verden... når vi i realiteten kan stryke med hvert sekund pga naturkatastrofer/domedags scenarior blahblahlblah :thumbdown:

 

Skulle likt å se de forsikre meg mot det jeg :thumbup:

Lenke til kommentar
Ja da er vi fler. Blir ikke nyttårsaften uten raketter :w00t:

 

Edit:

Jeg har ikke spørt om hva straffen blir jeg Cyclo?

Sa bare at bøtene vi får kommer til å svi. Fengsel intil 3 måneder gjelder vel for de som nekter å betale bot?

Nope. Det er ikke subsidiært. Strafferammen er bøter og/eller fengselsstraff inntil 3 måneder. Subsidiært kommer utenom.

 

Og jeg vet du ikke spurte om hva straffen blir, ville bare si at det kan vanke værre straff enn bare en bot.

 

PS! OleLille: Det var ikke for å skremme med "ooo skummel fengselsstraff" som du sier. Bare for å opplyse om hva strafferammen faktisk er.

Tror ikke akkurat noen får 3 mnd. fengsel for å fyre opp en rakett eller to på nyttårsaften. Men om man er grovt uaktsom med fyrverkeri derimot, så tipper jeg at det kan skje. Om man f. eks. bevisst fyrer av en rakett gjennom et vindu og inn i et hus, tipper jeg man får maksimal straff på 3 mnd. I tillegg så blir man sikkert dømt for andre lovbrudd også.

Endret av cyclo
Lenke til kommentar

Latterlig forslag syns nå jeg ihvertfall. Er så på trynet at flesteparten av befolkningen som klarer å sende opp raketter uten å skade seg og synes dette er en stor del av sjarmen med nyttårsaften, skal få svi p.g.a. de få idiotene som ikke klarer å unngå å skade seg selv eller andre.

 

Som noen har sagt før så kan vi jo da forby biler fordi de dreper mange hvert år, eller kanskje vi skal forby konfyrer fordi man kan brenne seg på dem. Overbeskyttende tull.

Lenke til kommentar
Som noen har sagt før så kan vi jo da forby biler fordi de dreper mange hvert år, eller kanskje vi skal forby konfyrer fordi man kan brenne seg på dem. Overbeskyttende tull.

Debatten her har jammen meg hengt seg opp i en evig løkke. Lenge siden det har kommet noe som ikke har blitt sagt 100 ganger før.

 

Og atter en gang: Å sammenligne komfyrer med stoff som er strengt regulert, høyeksplosivt og bortsett fra noen enkelttimer en dag i året krever sertifisering eller spesielle tillatelse for bruk er helt bort i natta.

Lenke til kommentar
faen og noen av dere overdriver!?! skulle tro at nyttårsaften var dommedagen på jord jo! Det skjer ulykker hver dag hvert år.. nyttårsaften inkludert.. sånn er det! er ikke en eneste regel eller forbud som kan forhindre dette.. folk blir skadet eller drept på lørdager fordi da er det festing og fyll over alt, nytter ikke forby alkohol av den grunn! skjønner ikke hvorfor dere skal skrike "LIVSFARE!!" rundt nyttårsaften, når dagliglivet selv er slik! La nå folk få ha det gøy..

 

Kunne ikke sagt det bedre selv! :thumbup:

Lenke til kommentar
Som noen har sagt før så kan vi jo da forby biler fordi de dreper mange hvert år, eller kanskje vi skal forby konfyrer fordi man kan brenne seg på dem. Overbeskyttende tull.

Debatten her har jammen meg hengt seg opp i en evig løkke. Lenge siden det har kommet noe som ikke har blitt sagt 100 ganger før.

 

Og atter en gang: Å sammenligne komfyrer med stoff som er strengt regulert, høyeksplosivt og bortsett fra noen enkelttimer en dag i året krever sertifisering eller spesielle tillatelse for bruk er helt bort i natta.

 

Nei, jeg har faktisk ikke lest hele tråden. Kan jeg ikke ytre min mening fordet?

 

Og dette var faktisk bare eksempler, kanskje litt overdrevet, men dog. Poenget mitt er at samfundet kan ikke være overbeskyttende. Det er grenser for hvor mye lover og regler vi skal ha mot alt som kan skade oss.

Lenke til kommentar
Nei, jeg har faktisk ikke lest hele tråden. Kan jeg ikke ytre min mening fordet?

Det var egentlig ikke kritikk av din post konkret, men kritikk av hvordan tråden har utviklet seg generelt. Det har ikke kommet noe nytt her på flere dager. Ser at måten jeg brukte quote på kunne missforståes. Beklager.

Og dette var faktisk bare eksempler, kanskje litt overdrevet, men dog. Poenget mitt er at samfundet kan ikke være overbeskyttende. Det er grenser for hvor mye lover og regler vi skal ha mot alt som kan skade oss.

Det som er saken er at en eksplosiv (pun not intended) vekst i skader på nesten 400% i løpet av en 10-års periode er definitivt ikke en utvikling man kan se gjennom fingrene på. Hadde man hatt samme utvikling i trafikken eller i "komfyrulykker" for den saks skyld, så hadde man helt klart forsøkt å gjøre noe med det også.

 

PS! Som jeg har nevnt et par ganger allerede er jeg ikke for et totalforbud, men slik jeg ser det har det skjedd en utvikling som tilsier at noe må gjøres.

Lenke til kommentar
PS! OleLille: Det var ikke for å skremme med "ooo skummel fengselsstraff" som du sier. Bare for å opplyse om hva strafferammen faktisk er.

Tror ikke akkurat noen får 3 mnd. fengsel for å fyre opp en rakett eller to på nyttårsaften. Men om man er grovt uaktsom med fyrverkeri derimot, så tipper jeg at det kan skje. Om man f. eks. bevisst fyrer av en rakett gjennom et vindu og inn i et hus, tipper jeg man får maksimal straff på 3 mnd. I tillegg så blir man sikkert dømt for andre lovbrudd også.

 

 

Ja, muligens i det scenarioet der så ville det kanskje være mulig at man kunne få maksimal straff på det, avhengig av resultatene av det man gjorde, om huset brenner ned eller ikke og om noen kommer til skade som følge av det.

Du blir ikke bura inne 3måneder for å sende en rakket inn et vindu dersom det ikke skjer noen nevneverdig skade som følge av det, selvom det ville være rett så ja, snille lille norge har ikke kapasiteten til det, og ikke er vi strenge nok uansett.

 

Men realiteten er at det er omtrent ingen risiko for det å fortsette å sende opp, du havner ikke i fengsel, og face it, snuten har nok å gjøre på nyttårsaften utover det å bøtelegge og kontrollere alle som skulle finne på å sende opp en rakket.

 

De har verken kapasitet eller mulighet til noe slikt, muligens en viss kontroll inne i byene/større tettsteder der folk er samlet, men den loven lar seg vanskelig håndheve.

 

Hva skal de liksom gjøre? se en blomst på himmelen og dra i full utrykkning til stedet der den gikk av?

 

Loven kan kanskje være der, men dette er en av de tåpeligste som er.

 

Det som er saken er at en eksplosiv (pun not intended) vekst i skader på nesten 400% i løpet av en 10-års periode er definitivt ikke en utvikling man kan se gjennom fingrene på. Hadde man hatt samme utvikling i trafikken eller i "komfyrulykker" for den saks skyld, så hadde man helt klart forsøkt å gjøre noe med det også.

 

PS! Som jeg har nevnt et par ganger allerede er jeg ikke for et totalforbud, men slik jeg ser det har det skjedd en utvikling som tilsier at noe må gjøres.

 

Har du sett noe på de eventuelle årsakene til denne økningen i skader over de siste årene? IE, hva er grunnene til at det er blitt mye farligere med fyrverkeri? for en ting er å si jaok, det er farlig se på det her: og så kutte det ut... Men, hva er de faktorene som har gjort at håndteringen av fyrverkeri på nyttårsaften har gått rett i dass?

 

Jeg gidder ikke prøve å trekke fram noen tall, men jeg vil tippe at det går ganske mye sammens med ungdom og unges drikkevaner, samt foreldres nonchalante holdning til det å kjøpe både alkohol og fyrverkeri til barna sine, IE en trend i samfunnet generellt som er problemet...

 

Men heh, hvem vet.. kanskje det bare det at ola nordman er blitt dummere de siste ti årene :thumbup:

 

Edit: blah, skrivefeil galore... Leggetid :woot:

Endret av OleLille
Lenke til kommentar
Ja, muligens i det scenarioet der så ville det kanskje være mulig at man kunne få maksimal straff på det, avhengig av resultatene av det man gjorde, om huset brenner ned eller ikke og om noen kommer til skade som følge av det.

Du blir ikke bura inne 3måneder for å sende en rakket inn et vindu dersom det ikke skjer noen nevneverdig skade som følge av det, selvom det ville være rett så ja, snille lille norge har ikke kapasiteten til det, og ikke er vi strenge nok uansett.

Som jeg skrev om man bevisst fyrer av en rakett gjennom et vindu, tipper jeg det vanker en ganske så streng, og sannsynligvis maksimal straff. Skadeomfanget har nok rimelig lite å si, så lenge det man gjorde var bevisst og ikke et uhell.

Lenke til kommentar
Ja, muligens i det scenarioet der så ville det kanskje være mulig at man kunne få maksimal straff på det, avhengig av resultatene av det man gjorde, om huset brenner ned eller ikke og om noen kommer til skade som følge av det.

Du blir ikke bura inne 3måneder for å sende en rakket inn et vindu dersom det ikke skjer noen nevneverdig skade som følge av det, selvom det ville være rett så ja, snille lille norge har ikke kapasiteten til det, og ikke er vi strenge nok uansett.

Som jeg skrev om man bevisst fyrer av en rakett gjennom et vindu, tipper jeg det vanker en ganske så streng, og sannsynligvis maksimal straff. Skadeomfanget har nok rimelig lite å si, så lenge det man gjorde var bevisst og ikke et uhell.

 

nja, tror nå at når man idømmer straff ser man på handlingen, hensikten med handlingen og resultatet av handlingen.

 

eksempel her er legemesbeskadigelse, det rangeres oppover etter hvor alvorlig det er, fram til døden med følge..

 

Loven går for hele handlingen, men det er resultatet av handlingen som avgjør maksimal straff eller ikke..

 

For trøtt, så beklager om jeg formulerer meg meget dårlig nå. Irreterer meg over det selv akkuratt nå, redigerer inleggene mine konstant

Endret av OleLille
Lenke til kommentar
For trøtt, så beklager om jeg formulerer meg meget dårlig nå. Irreterer meg over det selv akkuratt nå, redigerer inleggene mine konstant

Uansett så blir det vell bare spekulasjoner både fra din og fra min side :)

 

Nja, jeg burde egentlig klare bedre etter 2 år fordypnings/tilvalgsfag rettslære, 5t/U..

 

Men ja, spekulasjoner..

 

Kan være morro å spekulere :thumbup:

 

Men jeg er rimelig sikker på at det er et håpløst lovforslåg å håndheve, og at det kommer til å føre til en økning i utrygge fyrverkerier de kommende årene.

Lenke til kommentar
Nja, jeg burde egentlig klare bedre etter 2 år fordypnings/tilvalgsfag rettslære, 5t/U..

<ironi>Ja det syns jeg virkelig </ironi>

Kan være morro å spekulere :thumbup:

Joda, men det begynte muligens å bli litt off topic?

Men jeg er rimelig sikker på at det er et håpløst lovforslåg å håndheve, og at det kommer til å føre til en økning i utrygge fyrverkerier de kommende årene.

Nåvell. Foreløpig i hvertfall er det jo ikke prat om noe totalforbud mot fyrverkeri, bare forbud mot raketter. Batterier blir jo fortsatt lovlig da.

Lenke til kommentar
Nei, jeg har faktisk ikke lest hele tråden. Kan jeg ikke ytre min mening fordet?

Det var egentlig ikke kritikk av din post konkret, men kritikk av hvordan tråden har utviklet seg generelt. Det har ikke kommet noe nytt her på flere dager. Ser at måten jeg brukte quote på kunne missforståes. Beklager.

 

Da skjønner jeg bedre hva du mente ;)

 

Hvis det er veeeldig mange som skader seg p.g.a. dette er jo det synd, jeg er bare bitter på å fjerne en tradisjon som er så...ja, kjær!

Lenke til kommentar
Nja, jeg burde egentlig klare bedre etter 2 år fordypnings/tilvalgsfag rettslære, 5t/U..

<ironi>Ja det syns jeg virkelig </ironi>

Kan være morro å spekulere :thumbup:

Joda, men det begynte muligens å bli litt off topic?

Men jeg er rimelig sikker på at det er et håpløst lovforslåg å håndheve, og at det kommer til å føre til en økning i utrygge fyrverkerier de kommende årene.

Nåvell. Foreløpig i hvertfall er det jo ikke prat om noe totalforbud mot fyrverkeri, bare forbud mot raketter. Batterier blir jo fortsatt lovlig da.

 

demontering av batterier da?

Lenke til kommentar

Kanskje vi bare skal forby alkohol for det er langt flere som må behandles for alkohol skadder hvert år?. Kanskje tobakks varer som er grunnen til utallinge tilfeler av lungekreft og kols (samt andre skader)?. Kanskje man burde forby bilkjøring fordi det er så mange som skades i trafikken? Kanskje man burde forby jobbing fordi det er årsaken til alle yrkeskadene (:p)?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...