Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Har skolen rett til å frata meg mobilen?


Fjellhesten

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Ja de har rett til det. Ifølge lærer loven kan lærere også gi slemme elever en bot på opptil 5000 kr.

Jeg er lærer selv og vet dette.

så du sier at en lærer har begrenset politimyndighet og lov til å gi forenklet forelegg eller? høres veldig feil ut. kan du vise til paragraff eller lignende på dette?

Lenke til kommentar
Ja de har rett til det. Ifølge lærer loven kan lærere også gi slemme elever en bot på opptil 5000 kr.

Jeg er lærer selv og vet dette.

Dette var interessant. Kan du være så snill å opplyse hvor vi finner denne lærerloven så vi ved selvsyn kan vurdere om dere lærere virkelig har rett til dette. At du selv vet dette fordi du er lærer er ikke god nok begrunnelse.

Lenke til kommentar
........De fratar eleven mobilen hvis den ringer/piper eller blir brukt i timen.......

 

Her har du poenget: Ting som forstyrrer undervisningen både når det gjelder deg selv og andre.

 

P.s. Nå regner jeg med at du får den tilbake.

 

 

Joda, men foreldrene må komme å hente dem. Og hun/de som har nøkkel til skapet drar kl 5. Så hvis foreldrene er på jobb til 5 eller lenger hver dag er det relativt kjipt.

 

Greit nok at de kan beslaglegge den til timen/dagen er ferdig, men syns det er rart at de kan ha den helt til foreldrene henter den.

Lenke til kommentar

det ole med kruttet snakker om kan jo være denne: Lov om grunnskolen og den vidaregåande opplæringa (opplæringslova)

 

der har du en paragraf: § 2-9:

§ 2-9. Ordensreglement og liknande

 

Kommunen skal gi forskrifter om ordensreglement for den enkelte grunnskolen. Reglementet skal gi reglar om rettane og pliktene til elevane så langt dei ikkje er fastsette i lov eller på annan måte. Reglementet skal innehalde reglar om åtferd, reglar om kva tiltak som skal kunne brukast mot elevar som bryt reglementet og reglar om framgangsmåten når slike saker skal behandlast.

 

Ordensreglementet skal gjerast kjent for elevane og foreldra. Kravet i § 38 første leddet bokstav c i forvaltningslova om kunngjering i Norsk Lovtidend gjeld ikkje.

 

Fysisk refsing eller anna krenkjande behandling må ikkje nyttast.

 

Før det blir teke avgjerd om refsing, blant anna om bortvising, skal eleven ha høve til å forklare seg munnleg for den som skal ta avgjerda.

 

så det vil si at det er kommunen der skolen er som lager reglementet(er fylkeskommunen som bestemmer vis det er en videregående skole). er det eneste jeg har funnet hittil som jeg skjønner kan ha noe med dette å gjøre.

 

 

reglementet skal gjøres kjent for elever og foreldre.

Lenke til kommentar
Hah, jeg bare går jeg istedet. Ikke faen om noen rører mobilen min, de har ikke lov til å inndra den på jobb engang...

Du må huske på at på skolen, så er det komunens? Forskrifter som gjelder, ikke standard jobbkontrakt, btw : Hvis arbeidsgiver sier til deg at du ikke får ta med deg mobil, så kan du få sparken hvis du blir "tatt med mobiltelefon"

Hvis ordensreglemanget på skolen sier at du ikke skal ha med mobilen, så har de faktisk rett til å inndra den, nekter du, kan du i første omgang risikere utvisning fra timen, i neste omgang utvisning fra skolen og nedsatt ordens og oppførselskarakter.. Men du er vel så tøff at du ikke bryr deg om dette.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Lurte på dette med å slippe dne ned i bokseren, lærerne har vel ikke lov til å si" stikk hånda di under ballene dine og dra frem mobilen"

 

De kan jo ikke stikke hånda der selv kan de?

 

For de kan ikke si at jeg skal gjøre noe og deretter forvente at jeg skal gjøre det?

 

De kan vel ikke tvinge oss til noe?

Endret av Diskutereren
Lenke til kommentar
Tvang da? læreren min klikket en gang når jeg ikke gadd å gå 5 etasjer ned på ærerværelset for å hente kritt til henne. har lærerene rett til å tvinge oss til noe?

nei *edit* ikke slikt som du beskriver i alle fall. men de kan jo gi deg nedsatt oppførsel vis du ikke gjør det. men det blir feil det og vil jeg si.

 

en lærer kan ikke tvinge deg til å gå ærend for seg, de fleste som blir spurt gjør det bare.

 

de kan vanligvis midlertidig inndra slike ting som mobiltelefoner vis det forstyrrer klassen i timen. dette er vel noe som bestemmes fra kommune til kommune vis det er ungdomskole eller barneskole og fylke vis det er videregående.

Endret av stich_it
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...