Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Har skolen rett til å frata meg mobilen?


Fjellhesten

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg har alltid mobilen på lydløs i timen. Men på skolen min tar de mobilen OGSÅ hvis de hører at den vibrerer. Akkurat det kunne vært droppa. Synes man ikke bør ta den første gangen den ringer, men heller gi dem en advarsel og ta mobilen neste gang, og igjen heller ikke ta den til foreldrene henter den, blir for dumt. Synes at skolen har litt for mye makt, skulle ikke vært lov til å ha mobilen etter skoletid, det kan ødelegge fritida eller viktige hendelser for personer.

 

Hvis jeg er så uheldig at mobilen ringer, gir jeg den sikkert fra meg, men hvis den vibrerte, eller den læreren jeg har holder den igjen til etter skoletid, nekter jeg, selv om det går utover oppførselskarakteren.

 

Jeg hadde blitt kraftig irritert dersom barnet mitt ble fratatt mobilen fordi mobilen ringte (eller vibrerte) og rakk derfor ikke flyet til ett eller annet sted, eller må legge igjen mobilen som hun\han skulle bruke til å ta bilder og ringe hjem med.

Helt og holdent akseptabelt spør du meg. Dersom jeg var lærer skulle din mobil:

-Ligge i sekken

-Slått av eller lysløs uten vibrasjon

 

Uansett om mobilen "bare vibrerer" så har du faktisk forstyrret undervisningen...

 

Synes at skolen har litt for mye makt, skulle ikke vært lov til å ha mobilen etter skoletid, det kan ødelegge fritida eller viktige hendelser for personer.

Absurd :thumbdown: Det er du selv som har den makten. Det er du selv som har forstyrret undervisningen, og det er du selv som kan ha ødelagt fritiden din eller viktige hendelser.

Det er jammen meg feigt å forsøke å skylde på skolen, når man selv tabber seg ut.

 

Og om du faktisk har en god grunn til å måtte ha tilgang til mobilen (din far ligger på sykehus og tilstanden er usikker f. eks.) kan jeg garantere deg at det ikke er noe problem å avtale dette med læreren i forkant.

 

Dersom mitt barn hadde blitt fratatt mobilen på skolen fordi mobilen ringte eller vibrerte, hadde jeg blitt krafit irritert på barnet. En uke uten mobil hadde vært en passende straff.

Lenke til kommentar
Jeg hadde blitt kraftig irritert dersom barnet mitt ble fratatt mobilen fordi mobilen ringte (eller vibrerte) og rakk derfor ikke flyet til ett eller annet sted, eller må legge igjen mobilen som hun\han skulle bruke til å ta bilder og ringe hjem med.

 

Om ein forventer at ein slik viktitg samtale kjem så koster det forbanna lite å anten skrive ein lapp som barnet har med seg eller at ein informere læraren før timestart. Problem solved!

 

Når det gjeld generelt mobiltelefoni i klasserommet så har eg stor tvil til at nokon får så viktige meldinger at 45 minutter er livsviktige. Er det noko som er livsviktig så finnes det faktisk andre meir effektive kommunikasjonsmidler som ikkje skaper noko problem med læraren. Mobilen skal skruast av det er ingen menneskerett å ha mobilen på i klasserommet. Derimot er å få undervisninga ein rett, så faktisk med å ha mobilen på så ødelegger du undervinsinga som dei andre i klassen har rett på.

 

Skulen har for liten makt , igenninføring av bedre disiplin hadde vore på sin plass.

 

Berre husk at det er masse drittjobber ledige for dei som synes at er viktigare å taste på mobilen i skuletida enn å følge med undervinsninga.

 

Skulle me ha tatt der over til jobbsamanheng så blir dette som å sitte å synes det er vikltigare å sende tekstmelding til ein drikkekompis om fest en på lørdagen, mens ein sitter i jobbintervju. Er garantert at jobben ikkje blir din då.

Endret av Jankee
Lenke til kommentar
Skulen har for liten makt , igenninføring av bedre disiplin hadde vore på sin plass.

Mente at skolen har for mye makt over en persons objekter, ikke i den sammenhengen der..

Synes det bør være disiplin, men å ta mobilen fordi den vibrerer (noe du knapt hører) og så holde den igjen for foreldrene å hente synes jeg er feil. Synes ikke at folk bør tukle med den i timen heller. Fikk kanskje meningene mine ut litt feil der :blush:

 

Forresten, de har makt, men den blir ikke brukt. Ihvertfall ikke av de fleste.

 

Hva jeg også kom på å legge til er at det å konfiskere mobilen og holde den igjen etter skoledagen, blir tyveri, eller føles slik for den personen, med mindre foreldrene henter den omgående.

Endret av Crashking
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+132

Er vanlig folkeskikk og skru av/lydløs når man er i timen eller på forelesninger. Er faktisk folk som prøver å gjøre noe fornufting enn å tazte.

 

Skjønner godt at lærere kan inndra telefonen for dagen, da de som er idioter å bruker de ofte forstyrrer andre.

Lenke til kommentar
Ja de har rett til det. Ifølge lærer loven kan lærere også gi slemme elever en bot på opptil 5000 kr.

Jeg er lærer selv og vet dette.

Hahahah, beste innlegget jeg har lest på forumet her.

Svarene du får vitner også om at de fleste her ikke eier humor.

 

Til trådstarter: Hva er egentlig problemet med å skru av lyden på mobilen?

Lenke til kommentar
Ja de har rett til det. Ifølge lærer loven kan lærere også gi slemme elever en bot på opptil 5000 kr.

Jeg er lærer selv og vet dette.

Hahahah, beste innlegget jeg har lest på forumet her.

Svarene du får vitner også om at de fleste her ikke eier humor.

 

Til trådstarter: Hva er egentlig problemet med å skru av lyden på mobilen?

Det beste er å signere et så språklig dårlig innlegg med "jeg er lærer" :thumbup:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ifølge min niese på 16 så er ALLE meldinger hun får av den største viktighet! Det finnes ingen meldinger som ikke er viktige, og da jeg engang tok mobilen før henne da det kom en melding så gikk det ikke lange tiden før fråden sto rundt tennene ettersom jeg ikke ga den til henne .....hehe.

Med andre ord så tror jeg det er veldig individuelt hva som er viktig og ikke. Det som er generelt viktig er undervisningen på skolen. Dersom du forstyrrer den så forstyrrer du lovpålagt undervisning for 25-30 andre elever og da skal man ha god grunn. Dersom du MÅ ha mobilen på av helt kritiske grunner så gi beskjed til læreren. Jeg tror nok dem er nokså forståelsesfulle for spesielle behov.

Lenke til kommentar
Ifølge min niese på 16 så er ALLE meldinger hun får av den største viktighet! Det finnes ingen meldinger som ikke er viktige, og da jeg engang tok mobilen før henne da det kom en melding så gikk det ikke lange tiden før fråden sto rundt tennene ettersom jeg ikke ga den til henne .....hehe.

Hehe. Mulig det er et lite generasjonsskifte ute og går: vokst opp med mobil/ikke vokst opp med mobil. Da jeg studerte for en del år siden hadde jeg et helt semester hvor jeg la mobilen igjen hjemme før jeg dro på forelesning. Var deilig å være uten mobil hele dagen :)

Lenke til kommentar

Det er jo i grunn bare prate litt sivilisert med læreren i stedet for å oppføre seg som en drittunge å protestere. Når en lærer en gang kom til meg fordi jeg hadde glemt å sette på lydløs og ville ta telefonen min fortalte jeg han at det ikke var hensikten å forstyrre undervisningen og at det var en selvfølge at telefonene ikke ringte i timen, og at jeg beklaga det og at jeg tok poenget med at han skulle ta den.

 

Det var noen her som også nevnte at den ikke bør tas på grunn av viktige hendelser i et liv, vel, det går an å si i fra til læreren at du venter en telefonsamtale som du må ta fordi det gjelder noe viktig - deretter burde jo dette gå helt greit.

 

Jeg synes det blir litt for dumt å fordumme alle situasjoner, som om vi ikke er siviliserte og anstendige mennesker. Sånn sett mener jeg det blir dumt av en lærer å ta telefonen til noen som uansett slår den på lydløs rett etter episoden, det er greit å gjøre slikt om eleven faktisk besvarer telefonen uten muntlig eller skriftlig avtale med lærer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...