Gå til innhold

Hva oppnår brannstifterne?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
På hvilken måte er det noe galt med dem? Og jeg er klar over at det er noe psykisk. Hvorfor tar man ikke fyr på ting med mindre man er pyroman, kjeder seg eller er litt teit? Er dette en fasit? Eller er dette kun basert på moralske begreper i en ellers annerledes og unaturlig verden?

Når mora mi tender opp i peisen er hun ikke i psykisk ubalanse eller noe.

Men hvis man tender på en diger skog med vilje så er det jo helt greit?!

 

Hvorfor skall alt vendes og vrides sånn på? Diskuterer jeg med en fra barnehagen eller?

Lenke til kommentar
På hvilken måte er det noe galt med dem? Og jeg er klar over at det er noe psykisk. Hvorfor tar man ikke fyr på ting med mindre man er pyroman, kjeder seg eller er litt teit? Er dette en fasit? Eller er dette kun basert på moralske begreper i en ellers annerledes og unaturlig verden?

Når mora mi tender opp i peisen er hun ikke i psykisk ubalanse eller noe.

Men hvis man tender på en diger skog med vilje så er det jo helt greit?!

 

Hvorfor skall alt vendes og vrides sånn på? Diskuterer jeg med en fra barnehagen eller?

Nei. Jeg spør dere. Er det en fasit man må følge for å være normal for alltid? Eller er det fordi det strider imot deres moral og etikk, at dere finner det forkastelig.

se på det fra et historisk perspektiv. Nå er det ulovlig og moralsk forkastelig for samfunnet og ofre et menneske. Under aztekerne sin tid så var ofring helt normalt og sett på som et slags statussymbol og bli utkåret til å bli ofret til gudene. Det var også et tegn på makt å kle på seg skinnet til den ofrete og ta ut hjerte til den som ble ofret. Hadde du gjort dette idag hadde du brutt alt som heter etikk og moral og blitt sett på som sinnsykt/psykopat/utskudd av samfunnet eller hva enn dere vil kalle de som ikke følger denne teksten (religion? host host) til følge.

Lenke til kommentar
ingen kan vel svare på dette spørsmålet, før man finner en pyroman som er helt villing til og fortelle allt (denne personen eksisterer nok ikke)...

 

fordi forskerne/sykologene har 100 teorier, vet de ikke hva som er inne i hodet til en fyr :p

 

forresten, og være pyroman er ikke en sykdom, de er nok mere en slags sykisk lidelse :/

Nå ja, de fleste pyromaner vil nok gjerne fortelle om det. Problemet er vel heller hvordan de skal kunne forklare det.

Lenke til kommentar
På hvilken måte er det noe galt med dem? Og jeg er klar over at det er noe psykisk. Hvorfor tar man ikke fyr på ting med mindre man er pyroman, kjeder seg eller er litt teit? Er dette en fasit? Eller er dette kun basert på moralske begreper i en ellers annerledes og unaturlig verden?

 

dude, ser ingen vits i at du skal vri og vende i alt dette akkurat som om du var en betalt jornalist ...

 

Ungdom kjeder seg = kansje en litten brann ?

 

Pyroman = brann

 

et mindre inteligent individ med fyrstik = ganske sikkert brann

 

 

du drar liksom ikke av ingen grund og tar fyr på en skog... forresten, folk som gjør de av grunder som foreksempel liker ikke en politiker går han/henne under ''mindre inteligent individ''

Lenke til kommentar

Det å sette fyr på ting utenom egne eiendeler, er ulovlig! og det er en grunn til at dette ikke er lov... Ikke noe å fundere på om det er "moralsk riktig" ... påvirker man omstendighetene rundt seg på en negativ måte, så er det man driver med feil.. rett og slett! å skape skogbrann osv er galt, og man burdte bli kasta på huet og ræva inn i fengsel, gjerne med trynet først!

Endret av Melisma
Lenke til kommentar
På hvilken måte er det noe galt med dem? Og jeg er klar over at det er noe psykisk. Hvorfor tar man ikke fyr på ting med mindre man er pyroman, kjeder seg eller er litt teit? Er dette en fasit? Eller er dette kun basert på moralske begreper i en ellers annerledes og unaturlig verden?

 

dude, ser ingen vits i at du skal vri og vende i alt dette akkurat som om du var en betalt jornalist ...

 

Ungdom kjeder seg = kansje en litten brann ?

 

Pyroman = brann

 

et mindre inteligent individ med fyrstikk = ganske sikkert brann

 

 

du drar liksom ikke av ingen grund og tar fyr på en skog... forresten, folk som gjør de av grunder som foreksempel liker ikke en politiker går han/henne under ''mindre inteligent individ''

 

Så alle som er gjennomsnittlig eller over gjennomsnittet intelligente gjør ikke feil? Beklager, men den uttalelsen provoserte meg.

Alle gjør feil og tabber seg ut, det er ikke til å unngå.

 

 

On-topic: Som flere sier, pyromaner og overlagte brannstiftere (de er de eneste som oppnår noe) oppnår som regel en form for nytelse, maktfølelse, hevn eller tilfredshet. Pyromani går som regel ut fra at vedkommende hater diverse objekter og tenner på dem, eller tar "indirekte hevn" over andre ting (mennesker, dyr, ting som ikke kan ta fyr, you name it) ved å tenne på noe annet. Pluss at spenningen ved å starte en brann sikkert fører til et adrenalinkick uten like, og gir en tilfredshet på den måten.

Lenke til kommentar

Ifølge trådstarters spørsmål så er spørsmålet hva brannstifterne oppnår ved å tenne på branner. De aller fleste formoder at motivet er pyromani, en slags sykelig nytelse over å tenne på ting. Men den menneskelige begrunnelsen for slike handlinger kan i tillegg være hevn, griskhet og misunnelse. Hevnmotivet er det flere som har nevnt. Med griskhet mener jeg da økonomisk gevinst. Med misunnelse mener jeg, ja nettopp misunnelse over at andre får en økonomisk gevinst av brannen fremfor en selv.

 

Vanskelig å forstå kanskje. La meg forklare litt. I sommer var det minst like ødeleggende branner i Hellas som de vi ser nå i USA. Der startet fenomenet faktisk en hel måned før det ble kjent her i nord. Og grunnen var langt ifra sykelig pyromani. De aller fleste brannene oppsto som følge av påtennelse for økonomisk gevinst og spredde seg, bokstavelig talt, som ild i tørt gress. Grunnen er enkel og omhandler penger. I Hellas er all skog fredet og denne fredningsbestemmelsen hindrer grunneiernes tomtesalg og utbygging. Det er et stort press på jord i Hellas, men skogsfredningen er en nesten uoverkommelig hindring fordi den håndheves så konsekvent. Men når skogen er vekke, av en eller annen grunn, så kan tomtesalg og utbygging igjen tas opp til debatt. Vel er det fremdeles restriksjoner i området, men disse restriksjonene er ikke verre enn at de kan overvinnes ved lokalt politisk påvirkning/press og en neve euro. Dermed vil skogeieren nesten alltid få en stor økonomisk gevinst ved en skogbrann.

 

Så når skogen brenner, kanskje i utgangspunktet ved et uhell, så sørger svært mange grunneiere for at brannen sprer seg fortest mulig i deres skog ved å tenne på flere steder samtidig. Når naboen ser at det brenner hos naboen, så sørger han for at ilden sprer seg til hans skog også. Hvis vinden står i feil retning, så er det bare å hjelpe til bitte gran. Sender gjerne ungdommer på motorsykler av sted langs veien som slenger fra seg bensindynkete, brennende filler. Dette fenomenet sprer seg igjen til en tredje nabo osv. Et stort område er nå et ukontrollert flammehav som har spredt seg i en uorden som skaper problemer for brannmannskapet. Flere kilometer unna er det en eller annen skogeier som ser røyken, får en god ide, og tenner på sin egen skog. Det samme gjør naboen etc. etc… Og for hver ny brann svekkes brannberedskapen pga. mannskaps- og utstyrsmangel. Når disse brannene møtes og dør ut/bekjempes på ett eller annet tidspunkt, er det vanskelig å se hvor de har startet og hvem som har hatt gevinst av dette, for i mellomtiden er gård og grunn, olivenlunder, frukttrær, vindruemarker, hus og landsbyer, saueflokker og husdyr og menneskeliv gått tapt. Tilsynelatende er det ingen som har tjent på det, men det har de altså likevel… At de samtidig risikerer å miste sitt eget hus og sitt eget liv og svi av hele landsbyer ikke i deres tanker og fornuften fordamper gjerne i heten av griskheten. Mange av disse fjellbøndene er svært innavla og har ikke høyere IQ enn skonummeret sitt og kan knapt gå gjennom en åpen dør uten hjelp, men penger kjenner de til.

 

Så når jeg ser en tvilsom brann (altså kanskje påsatt) så tenker jeg slettes ikke på at det er en eller annen syk faen med en ereksjon og en neve fyrstikker som har tent på. Og når den samme brannen sprer seg tilsynelatende ut over naturens lover, så tenker jeg på at noen tjener penger på dette her. Kanskje i form av forsikringssvindel, overforsikring av eiendom eller noe liknende…Hvis man følger pengestrømmen, så finner man gjerne synderen.

Kanskje dette ikke er tilfelle i USA, men muligheten er der, - i landet som har "the mighty dollar." som sitt forbilde.

 

Edit: Mitt svar er selvfølgelig relatert til de store brannene i Calefornia som trådstarter henviser til.

Endret av Gaidaros
Lenke til kommentar

Det kan være mange motiver for ildspåsetting, sexuell nytelse, hevn, ondskap.

 

Mange former og farger. Er mange som får et "kick" av å sette i gang en brann for deretter å stille seg å nappe loff mens det brenner.

 

Finnes mange forskjellige psykiske lidelser og rare mennesker der ute.

Lenke til kommentar
hvis noen fikk sexsuel nytelse vil jeg lagdt den personen inn på et gale hus, og aldri sluppe den ut igjen ... hvor har du egentlig hørt at de får de ??

 

hevn = ok

ondskap = ok

idioti = ok

misunelse = ok

sexuel nytelse = øhh... en kødd ?

 

Vel, f.eks Bundy oppnådde klimaks ved å drepe kvinner, eneste gangen han drap kun for å drepe var studenthjemme, for å sikre at han fikk dødsstraff.

 

Er mange rare, skrudde mennesker der ute, er ikke så rart slik sett at folk får orgasme av branner når de får orgasme av å drepe. Men hold et øye med naboen til tider, om man begynner å stønne når han ser bilder fra USA og brannen der vil jeg vurdere å flytte.

Lenke til kommentar

Pyromani er en sjelden personlighetsforstyrrelse.

Se her: http://www.netpsych.dk/artikler.asp?vis=ar...d=89&side=1

 

Her fremgår det at de pyromane får en eller annen form for tilfredsstillelse, beroligelse, ikke ulik seksuell utløsning ved ildspåsettelse.

(Freud mente at det var skjulte homoseksuelle lyster som fikk utløp via pyromani. Men så er jo også Freud kjent for å tillegge seksualitet i nesten enhver dagligdags oppførsel.) :hmm:

 

De almindeligste symptomer ved pyromani omfatter:

 

 

 

Gentagen ildspåsættelse eller forsøg herpå uden egentlig motiv.

 

Vedholdende optagelse af emner der omfatter bål og brand.

 

Der er oftest stigende spænding forud ildspåsættelsen og en intens ophidselse efter udførelse (Orgasme efterligning)

 

Ildspåsættelsen er ikke med økonomisk udbytte for øje (ingen forsikringssvindel)

Ildspåsættelsen forekommer ikke som led i anden psykisk lidelse

Endret av Gaidaros
Lenke til kommentar
Jeg pleier ikke å si imot lærebøker, men pyromanes glede av ildspåsetting er mye annet og mye mer enn bare seksuell opphissing. Det kan ikke sammenlignes med fetisjer, pyromani handler om en annen type eufori.

Man får en deilig brennende følelse inni seg, og når det havner på nyheten føler man seg konge, det gir deg en følelse av å ha kontroll, og at du kan påvirke ting rundt deg i så stor grad, og kicked man får av å se et hus brenne ned..

 

 

Ja, jeg har vært inne på avhør angående en husbrann.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...