Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

D-link dgl-4300 eller Linksys WRT54GL?


Anbefalte innlegg

Heisann, nå har jeg sett på en del trådløse rutere, og har kommet fram til en av disse to.

 

D-link dgl-4300 og Linksys WRT54GL

 

Jeg har Linksysen fra før av men har aldri testet det trådløse ved den. (og har heller ikke mulighet til det)

 

Det jeg skal bruke ruteren til / krav:

 

Koble til 10/10 Mbit

Ha stabil ping i spill

Skal levere 1.2 MB/sec når laster ned

 

 

Det er hovedpunktene til ruteren.

 

Jeg skal koble til den trådløst, så spørsmålet er vel hvem som leverer mest stabilt ytelsesmessig.

Jeg vil ikke ha noen utkoblinger når jeg sitter på VT, mirc, spiller, og overfører filer. Og heller ingen høye pings.

 

 

Hvem av disse to tror dere kan klare å levere? D-link dgl-4300 eller Linksys WRT54GL

 

(Hastighet har ingenting å si, bare jeg får 10/10 stabilt)

 

Trond

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Heisann, nå har jeg sett på en del trådløse rutere, og har kommet fram til en av disse to.

 

D-link dgl-4300 og Linksys WRT54GL

 

Jeg har Linksysen fra før av men har aldri testet det trådløse ved den. (og har heller ikke mulighet til det)

 

Det jeg skal bruke ruteren til / krav:

 

Koble til 10/10 Mbit

Ha stabil ping i spill

Skal levere 1.2 MB/sec når laster ned

 

 

Det er hovedpunktene til ruteren.

 

Jeg skal koble til den trådløst, så spørsmålet er vel hvem som leverer mest stabilt ytelsesmessig.

Jeg vil ikke ha noen utkoblinger når jeg sitter på VT, mirc, spiller, og overfører filer. Og heller ingen høye pings.

 

 

Hvem av disse to tror dere kan klare å levere? D-link dgl-4300 eller Linksys WRT54GL

 

(Hastighet har ingenting å si, bare jeg får 10/10 stabilt)

 

Trond

 

D-link'en vet jeg vil fungere til ditt bruk, Linksys WRT54GL kjenner jeg ikke til..

Lenke til kommentar

Har fått meg en D-link 4300 router. Sliter med å få satt modemet, speedtouch 546i v6 (fw 6.1), i bridge modus. Dvs jeg har satt modemet i bridge modus og har konfigurert brukernavn og passord i 4300'n men det funker bare ikke. Grunnen til at jeg ønsker dette er for å slippe dobbelt med nat/port forward oppsett, som er alternativet til bridge slik jeg skjønner det.

 

edit: Ah fikk det til, bare meg som ikke restartet modem+router mellom hver fase. Funker strålende nå later det til =)

Endret av amiganostalgia
Lenke til kommentar
DGL-4300 er mest stabil av de to uten tvil.

 

 

Interessant at du mener det. Skal først si at jeg ikke kjenner til nøyaktig DGL-4300, men til D-link generelt. Jeg har hatt 5 forskjellige D-link routere de siste 3-4 årene, og samtlige har vært ustablie.

Jeg har hatt en WRT54GL i 2 år nå med dd-wrt firmware, og denne har ikke vært avslått siden. Denne har jeg aldri hatt noe problemer med. Stabil som f...

 

Jeg mener at Linksys er mye mer stabilt enn D-link!

Lenke til kommentar

Jeg har som sagt fått routeren, dgl4300 til å funke bak speedtouch 546i satt til bridge.

Men når jeg nå prøver å komme inn i web konfigen til st546 når jeg ikke det.

DHCP server er aktiv på både modem og router, og lurer på om jeg kan slå av dhcp i modem og kun ha det på i router. Eller om jeg også kan slå det av i routeren og kjøre bare med statisk ip addresser. ?

 

Fant en guide her https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=651141&hl=

"Hvordan koble modem + trådløs router perfekt!" , men den gjelder da ikke for meg da jeg bruker PPPOE i router, og både kablet og trådløs tilgang på routeren.

Lenke til kommentar
Jeg mener at Linksys er mye mer stabilt enn D-link!

Jeg vet det er noen problemer med D-link og kompabilitet med andre trådløsklienter.

Når jeg snakker om stabilitet så tenker jeg på hva routeren tåler av forbindelser mot nettet. DGL-4300 greier ca 180 mens WRT54GL tåler ca 64.

Det betyr at DGL-4300 er en av de beste på markedet om du f.eks skal bruke mange klienter og programvare som er krevende (bittorrent o.l.).

 

Tallene er hentet her.

 

EDIT: Jeg må nesten nevne at jeg er WRT54GL fan og liker alle mulighetene du får ved DD-WRT o.l. Det er en utrolig god router, men som sagt så har den litt dårligere kapasitet enn f.eks DIR-655 o.l. Årsaken til dette er prosessor og minne som er bedre på de nyeste gode routerne.

Endret av la7dfa.com
Lenke til kommentar
Jeg har som sagt fått routeren, dgl4300 til å funke bak speedtouch 546i satt til bridge.

Men når jeg nå prøver å komme inn i web konfigen til st546 når jeg ikke det.

DHCP server er aktiv på både modem og router, og lurer på om jeg kan slå av dhcp i modem og kun ha det på i router. Eller om jeg også kan slå det av i routeren og kjøre bare med statisk ip addresser. ?

Bare la det være som det er nå. Det bridgede modemet står jo i PPPoE og det går bra at DHCP serveren i routeren står på selv om du ikke bruker den aktivt. Skal du ha statisk IP så setter du statisk ip i PC eller ved å låse ip til macadressen på nettverkskort i pc (dette gjør du i routeren).

Lenke til kommentar
Jeg har som sagt fått routeren, dgl4300 til å funke bak speedtouch 546i satt til bridge.

Men når jeg nå prøver å komme inn i web konfigen til st546 når jeg ikke det.

DHCP server er aktiv på både modem og router, og lurer på om jeg kan slå av dhcp i modem og kun ha det på i router. Eller om jeg også kan slå det av i routeren og kjøre bare med statisk ip addresser. ?

Bare la det være som det er nå. Det bridgede modemet står jo i PPPoE og det går bra at DHCP serveren i routeren står på selv om du ikke bruker den aktivt. Skal du ha statisk IP så setter du statisk ip i PC eller ved å låse ip til macadressen på nettverkskort i pc (dette gjør du i routeren).

 

Bridge modemet, altså speedtouch 546'n har ingen "ppoe-innstillinger", altså brukernavn og passord. Routeren,dgl 4300, er i ppoe og bringer passord og brukernavn til bridge'n. i alle fall når jeg kjørte setup på bridge'n så får jeg ingen spørsmål om å sette brukernavn/passord der. Jeg føler bare at jeg kunne ha optimalisert dette videre. Jeg satt statisk ip på PC-en min i windows, og dette ser ut til å dog fungere bra, i og med at routeren oppfattet dette og "rettet" ip'n hos seg selv, slik at jeg nå kan sette gamefuel innstillinger til min pc, uten at jeg trenger å bekymre meg for dhcp forandringer lokalt i alle fall.

 

Det jeg ser for meg er ideelt er å ha bridgen'n videreføre statisk ip til routeren, og at routeren går på dhcp. Men så er ikke jeg noen ekspert på dette feltet i det hele tatt.

 

Kan forøvrig nevne at jeg har fått opptil 20ms mindre ping med dgl-4300 til nederlandske spill servere, under da optimale forhold. Er mildt sagt imponert over det i det minste.

 

Ett lite spørsmål sånn på siden er om kryptering på det trådløse nettverk, hvis jeg kjører den sterkeste kryptering der, som jeg gjør, om det har noen innvirkning på nettet ellers i forhold til latens tid på kabel. Kjører trådløs på bærbar, og kablet på stasjonær.

Lenke til kommentar

Har selv Gamerlounge DGL-4100 (Den uten trådløst nettverk) og er storfornøyd. Superstabil og kjempebra QoS (Gamefuel). Brukervennlig og bra web-config.

Til de som sammenligner D-Link og Linksys skal dere være klare over at kvalitetsforskjellene på "billige" D-Link routere (av typen DIR-524) og GamerLounge serien ikke er sammenlignbar i det hele tatt. Jeg har også erfaring med WRT54GL og DD-Wrt, og synes at DGL-4100 er overlegen. Jeg kan bare anta at DGL-4300 holder samme standard.

Endret av inflamer
Lenke til kommentar
Ett lite spørsmål sånn på siden er om kryptering på det trådløse nettverk, hvis jeg kjører den sterkeste kryptering der, som jeg gjør, om det har noen innvirkning på nettet ellers i forhold til latens tid på kabel. Kjører trådløs på bærbar, og kablet på stasjonær.

Du bør kryptere med WPA slik at ingen hacker nettet ditt. WEP er meget enkelt å knekke i dag.

Du kan regne med ca 10% redusert ytelse på et kryptert nett, men dette er så lite at du ikke vil få noe merkbar forsinkelse i spill. En god trådløsforbindelse har <=1ms. For å sjekke forsinkelsen lokalt så kan du pinge routerens ipadresse på lansiden.

Lenke til kommentar

D-link dgl-4300 er i posten skal hentes idag. Skal nok bestille en Linksys WRT54GL også for å sammenligne.

 

Jeg er ikke opptatt av hastigheten på det trådløse nettet er max, men at jeg får alt av linja/internettet trådløst uten at signalene eller hastigheten går opp og ned men holder seg på top.

 

Jeg har satt opp linksys wrt54GL med ddr-wrt før. Men uten å teste de trådløse egenskapene. Den har kjørt (sist jeg sjekket) 5 måneder uten restart. Og da var det pga strømbrudd.

 

Nettet det skal kobles til er 10/10Mbit fra NTE (LYSE leier til NTE) Trådløst*

 

Kan si senere om stabiliteten og forskjellene på disse to ruterne etter jeg har fått wrt54GLn i posten.

 

Tronsn

 

 

K

Lenke til kommentar

jeg leste en test på itpro.no om dgl-4300 dgl-4300 hvor det var en negativ ting med "game fuel" systemet at den bare ordna qos på opplastingstrafikk og ikke ned.. jeg er på jakt etter ny router selv da jeg ønsker båndbredde prioritering til spill o.l. siden det er mange på nett her og mye torrents osv.. har settpå WRT54GL med dd-wrt firmware og Dlinks DIR-655, men nå lurer jeg på om dir655 har samme qos som denne og ikke vil prioritere på ned trafikken? vet at linksysen med dd-wrt firmware kan sette max speed på de fysiske portene på routern osv.. hva bør man velge?

Lenke til kommentar

Min foreløpige erfaring med dgl 4300 er at jeg i større grad kan skyte hvor jeg sikter og treffe =) I motsetning til tidligere hvor jeg bare brukte speedtouch modemet (546i v6 med fw avslått) så er det mer "responsivt" nå. Det er den typen ting som du bare må se og føle på for å forstå.

Men jeg synes at jeg måtte kludre en god del med, dvs eksperimentere med innstillingene for å finne det optimale oppsettet. Jeg regner meg selv som svært sensitiv på latens/respons tid i forhold til spill/film.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...