Gå til innhold

Gimp 2.4 klar


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Kva skal ein med save for web? Du kan jo tune bileta vanvittig mykje med save as funksjonen.

Som jeg nevnte gjør denne veiviseren det lettere, blant annet ved forhåndsvisning av resultatet og mulighet for å raskt sammenligne dette med originalen. :) Dette er noe jeg bruker hele tiden - jeg begynner gjerne med jpeg-kvalitet 60, så jobber jeg meg oppover eller nedover til jeg ser at det ikke er noen særlig forskjell mellom to nivåer, og velger da ett av dem. Vanligvis er dette rundt 60, men jeg har opplevd på enkelte bilder/illustrasjoner at jeg kan gå helt ned i 20 før jeg merker vesentlige kvalitetstap. Dette hadde så klart vært vanskeligere om jeg ikke hadde kunne sett forskjellen mellom originalen og den jeg stiller på.

Lenke til kommentar

Bedre png-støtte i PS: http://www.fnordware.com/superpng/

 

Jeg har forsøkt å gå over til Gimp 4-5 ganger, og jeg har forsøkt GimpShop 2-3 ganger. Jeg finner frem (selvom det går ekstremt mye saktere iogmed at jeg kan de fleste keyboardshortcuts i PS), men jeg klarer ikke venne meg til vindushåndteringen.

 

Sukk... kunne ikke windows-porten brukt windows sin window/paintmanager, og få programmet til å oppføre seg som andre apps, med et hovedvindu, ikke bare flytende palletter overalt? Jeg blir distrahert av andre vinduer som ligger bak, kanskje jeg bare må starte i det små med en clean desktopbg eller et maksimert tomt mappevindu for å klare å konse om selve bildet jeg skal behandle :\

 

Jeg bruker vel en kombinasjon av Illustrator, Fireworks og Photoshop aller mest for å lage elementer til websider - hvordan vil dere si Gimp ligger an her? Jeg har forsøkt noen forskjellige vektor tegneprogrammer alá Inkscape, men har ikke funnet noe som er like enkelt og kraftfullt som Pen tool i PS/IL.

 

Finnes det repositorier for gratis brushes etc til Gimp?

 

Har noen her gått fra PS til Gimp og vet om en god tutorial, og evt. et cheat-sheet? Jeg er lysten på å prøve igjen, ettersom lisensen på min PS blir stadig eldre og kunne tenke meg å gå FOSS-veien så mye som mulig. Leser gjerne materiell på engelsk (if it wasn't obvious..),

Lenke til kommentar
Kva skal ein med save for web? Du kan jo tune bileta vanvittig mykje med save as funksjonen.

Som jeg nevnte gjør denne veiviseren det lettere, blant annet ved forhåndsvisning av resultatet og mulighet for å raskt sammenligne dette med originalen. :) Dette er noe jeg bruker hele tiden - jeg begynner gjerne med jpeg-kvalitet 60, så jobber jeg meg oppover eller nedover til jeg ser at det ikke er noen særlig forskjell mellom to nivåer, og velger da ett av dem. Vanligvis er dette rundt 60, men jeg har opplevd på enkelte bilder/illustrasjoner at jeg kan gå helt ned i 20 før jeg merker vesentlige kvalitetstap. Dette hadde så klart vært vanskeligere om jeg ikke hadde kunne sett forskjellen mellom originalen og den jeg stiller på.

Då trur eg du verkeleg hadde elska den funksjonaliteten i GIMP, betre tuning av jpg bileter har eg aldri vore borti!

Lenke til kommentar
Bedre png-støtte i PS: http://www.fnordware.com/superpng/

 

Jeg har forsøkt å gå over til Gimp 4-5 ganger, og jeg har forsøkt GimpShop 2-3 ganger. Jeg finner frem (selvom det går ekstremt mye saktere iogmed at jeg kan de fleste keyboardshortcuts i PS), men jeg klarer ikke venne meg til vindushåndteringen.

 

Sukk... kunne ikke windows-porten brukt windows sin window/paintmanager, og få programmet til å oppføre seg som andre apps, med et hovedvindu, ikke bare flytende palletter overalt? Jeg blir distrahert av andre vinduer som ligger bak, kanskje jeg bare må starte i det små med en clean desktopbg eller et maksimert tomt mappevindu for å klare å konse om selve bildet jeg skal behandle :\

 

Jeg bruker vel en kombinasjon av Illustrator, Fireworks og Photoshop aller mest for å lage elementer til websider - hvordan vil dere si Gimp ligger an her? Jeg har forsøkt noen forskjellige vektor tegneprogrammer alá Inkscape, men har ikke funnet noe som er like enkelt og kraftfullt som Pen tool i PS/IL.

 

Finnes det repositorier for gratis brushes etc til Gimp?

 

Har noen her gått fra PS til Gimp og vet om en god tutorial, og evt. et cheat-sheet? Jeg er lysten på å prøve igjen, ettersom lisensen på min PS blir stadig eldre og kunne tenke meg å gå FOSS-veien så mye som mulig. Leser gjerne materiell på engelsk (if it wasn't obvious..),

 

 

Her finnes massevis av tutorials for gimp. Finnes også en del her.

 

Finnes også en del i gimp's egne docs :)

Lenke til kommentar
Er nettopp det som er problemet mitt. Har brukt photshop siden versjon 4 og da er det ikke lett å venne seg til Gimp sin måte å ordne layout og menyer på...

 

Og da er det det som er problemet, ikke Gimp sin "manglende brukervennlighet". Du kan kanskje beskylde Gimp for å være lite Photoshpbrukervennlig, men siden du er mangeårig bruker av Photoshop synes jeg det er direkte frekt å beskylde Gimp for å være lite brukervennlig bare fordi du er vant til et annet program!

Lenke til kommentar

Jeg er ikke enig at Gimp er mindre brukervennlig enn PS. Er ikke noe ekspert på PS, men har brukt det mye til bildebehandling, og synes jeg kan overføre det meste av kunnskapen til Gimp. Levels, Layers, Curves osv. fungerer stort sett likt i begge. Det finnes masse guider som kan vise deg hvordan Gimp gjør ting, på siden Meetthegimp finner du en rekke videoer for dem som vil ha det inn med skje.

 

Liker også godt hvordan UI er, har fullskjerm av bildet og bruker tab tasten til å enkelt bringe frem verktøykassen. Liker også godt hvor enkelt det er til omorganisere verktøykassen, lage egne dialogbokser osv. For dem som har to skjermer er dette genialt(dette er jo også mulig i PS). Gimpshop til dem som er uenig i det.

 

Lucifer24 :

Gimp + programmet Ufraw gir deg god mulighet til å konvertere RAW bilder. På siden jeg linket til finner du en video som viser hvordan det programmet fungerer.

 

Cc:

Du vet at man kan stille inn hurtigtaster i Gimp?

 

MiSP :

«save for web» i PS er super, men man får til det samme i Gimp. Også i Gimp får man live-visning av kvaliteten før man gjør seg ferdig.

 

Det jeg savner er støtte for 16bits, jeg vil jo ha best resultat jeg også. Ser frem til versjon 2.6-2.8 når dette kommer(inkludert 32bits). Men en kan gjøre en del endringer i Ufraw som har støtte for 16bits. Savner også «action», det er ofte man ønsker å gjøre de samme endringer på en rekke bilder. Håper det dukker opp.

 

Synes Gimp er et flott alternativt til rådyre PS, og nye oppdateringer vil alltid forbli gratis. Men ikke minst; det fungerer på Linux:-)

Endret av Govassa
Lenke til kommentar

Generelt så er det ganske rått hvordan mange flamer Gimp for å mangle funksjonalitet, uten å ha peiling på hva nevnte funksjonalitet faktisk er for noe.

 

Og hva angår 8 bits per pixel, så er det bare latterlig for amatører flest å kritisere dette. Det første man kan gjøre er jo å sjekke om kameraet man eier i det hele tatt er i stand til å ta bilder med mer enn 8 bits per pixel. Og selv om RAW'en som kameraet ditt sender ut er 16 bits, så betyr det likevel *høyst* sannsynlig at dette har blitt interpolert opp. Et *ytterst fåtall* av kameraer støtter mer enn 12 bits per pixel.

 

Og for ikke å snakke om at det er uhyre vanskelig å i det hele tatt avlese mer informasjon med 14 bits (og mer). Uten aktiv kjøling og andre triks ender man gjerne opp med å avlese mer støy enn noe annet. Ett av få kameraer som støtter 14 bits per pixel er Canon 1D Mark III. Og det interpolerer fortsatt opp til 16 bits. Hvor heftig er det da, egentlig?

 

Så jeg ønsker lykke til på ferden til de som tror de trenger 16 bits per pixel -- selv donerer jeg heller en liten sum til Gimp-prosjektet og er strålende fornøyd med et verktøy som har Photoshop som eneste konkurrent, som fungerer på mange plattformer, og som bare opptar en brøkdel av plassen.

Lenke til kommentar
Det første man kan gjøre er jo å sjekke om kameraet man eier i det hele tatt er i stand til å ta bilder med mer enn 8 bits per pixel.

De fleste kamera i dag fanger bildet i 12 eller 14 bits i RAW, dette uten interpolering(fargene interpoleres).

 

Og hva angår 8 bits per pixel, så er det bare latterlig for amatører flest å kritisere dette.

Hvorfor det?

I PS får vi 4096 ulike fargenyanser i hver enkelt piksel. Konsekvensen er muligheter for flere nyanser i farge og lys å velge mellom når vi justerer bildene, som igjen gir et mer nøyaktig bruk av levels, curves osv. Videre vil vi kunne gjøre store endringer på bildet uten konsekvenser når vi er ferdig og konverterer til 8bits.

I Gimp får vi først en advarsel om at data vil bli tapt i konverteringen, deretter 256 forskjellige nyanser i hver piksel, normalt er dette nok for de fleste, men skal man gjøre store endringer på bildet så vil man se forskjell.

 

Det finnes masse sider på nett som bekrefter dette, sjekk med google.

Lenke til kommentar
Skjønner ikke hvordan man kan annsè Gimp som en utfordrer til photoshop. Det er jo to forskjellige ligaer.
Jeg er uenig. Du kan gjerne begrunne litt bedre

 

Gimp mangler mange av de avanserte funksjonene til Photoshop. Da spesielt ps sine funksjoner for retusjering, hdr, støyfjerning mf. Men så vil jeg si at prisen alene stiller de to i forskjellige kategorier.

 

Det jeg finner verst med Gimp er at de på død og liv skal ha alle panelene flytende fritt rundt samme med de andre programmene man har oppe. Dette begrunnes visstnok med at vindusbehandleren er laget for å gjøre denne jobben. Det er jo for så vidt sant, men det er da virkelig ingen som vil ha mange andre programmer inn i mellom vertøyspanelene og bildene man jobber med?!

 

En annen ting er mangelen på fornuftige tastatursnarveier i Gimp, men det var kanskje en av nyhetene i 2.4? Når man har jobbet et par år med ps og lært seg tastatursnarveiene trenger man nesten aldri ta hendene fra tastaturet.

Lenke til kommentar

Det er jo ikke verre enn å legge ned de andre programmene slik at du ikke ser dem. Synes også det var forvirrende i begynnelsen med de løse panelene, men det er jo ikke nødvendigvis fordi det er en dårlig løsning, men mest fordi det er uvant. Nå etter å ha benyttet det en periode, synes jeg det fungerer fint. Ser også at det kan være en god løsning dersom man kjører to skjermer. Da kan man legge alle panelene på en skjerm, og la bildet benytte hele andre skjermen.

 

Hva mener du med fornuftige tastatursnarveier. Er greia den at det er annerledes enn PS? I så fall er det jo bare uvant, og alt som skal til er litt tilvenning. Da har det jo ikke noe med fornuft å gjøre, men med vane.

 

Gimp er ikke PS. Og hvis det er det som er grunnlaget for kritikken, så blir det litt feil. Men det virker som om endel, ikke alle, som kritiserer Gimp, har startet programmet og forventer en gratis utgave av PS, noe det selvsagt ikke er.

 

Bare så det er sagt. Har prøvd PS for noen år siden, og syntes det var tungvindt og ikke spesielt intuitivt. Samme gjelder for Gimp, som jeg har benyttet et par timer i år. Da jeg fikk litt behov for et bildebehandlingsprogram i år, var PS egentlig førstevalget(siden det går for å være best). Men siden det ikke eksisterer til linux, ble jeg nødt til å velge Gimp.

 

Ørjan...

Lenke til kommentar

Gimp 2.4.1 klar

 

Change log:

- fixed a minor display rendering problem

- improved the workaround for broken graphics card drivers (bug #421466)

- fixed a crash with broken scripts and plug-ins (bug #490055)

- fixed potential syntax error in configure script (bug #490068)

- fixed parsing of floating point numbers in Script-Fu (bug #490198)

- fixed potential crash when converting an indexed image to RGB (bug #490048)

- update the histogram while doing color corrections (bug #490182)

- fixed another crash with broken plug-ins (bug #490617)

- fixed problems on Win32 when GIMP is installed into a non-ASCII path

- fixed handling of truncated ASCII PNM files (bug #490827)

- make sure that there's always a cursor, even for small brushes (bug #491272)

- fixed line-drawing with a tablet and the Shift key (bug #164240)

- added code to use the system monitor profile on OS X (bug #488170)

- show changes to the rounded corners in the Rectangle Select tool (bug #418284)

- reduced rounding errors in the display render routines (bug #490785)

- translation updates (ca, de, et, lt, mk, pa, sv)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...