Gå til innhold

Dødt på forumet her?


Anbefalte innlegg

Man blir litt lei av at de samme spørsmålene blir stilt gang på gang, vanligvis uten at nok opplysninger blir gitt til at man kan svare skikkelig.

 

Hint 1: Et eget forum for spørsmål om kjøp av utstyr.

Hint 2: En wiki for de spørsmålene som alle nybegynnere stiller.

Jeg er naturligvis helt enig i det du skriver. Jeg skulle også ønsket meg at de to hintene du kommer med blir tatt til følge, men jeg er redd det ikke løser problemet. Problemet bunner ofte ut i at man ikke gidder å sjekke de andre trådene før man spør, selv om det er en make tråd bare to tråder ned i kategorien. Og fem tråder ned, åtte tråder, tolv osv osv. Man får lyst til å boikotte trådene til de har lest de andre, og evt funnet frem til problemstillinger som er annerledes. Her på Akam er vi heldigvis bedre på folkeskikk enn f.eks. typiske datafora, så slik tillater vi oss selvfølgelig ikke.

 

Problemet bunner som sagt ut i at folk ikke gidder å sjekke noe som helst selv. Noen spør naturligvis fordi de ikke vet bedre, og ønsker svar fra noen som de tror er guruer på området. Vi hadde jo en morsom sak der en trådstarter ble sint og frustrert over at vi ikke kunne bli enige om hvilket kamera som var det definitivt beste. Det ble jo litt morsomt. Vi har også hatt mange tråder som skyldes at trådstarter ikke gidder å lese manualen. Noen ganger er de forbløffende ærlige om det, andre ganger så skyldes det årsaker som dysleksi. Det siste er jo greit, fordi manualer er stort sett skrevet på et merkelig språk som det er vanskelig å forstå for noen og enhver. Det er derfor det finnes et marked for alternative manualer.

 

Som jeg skriver lenger opp så tror jeg dessverre at egne kategorier ikke hjelper. Det har vi erfaring med fra før. Egne guider og slikt har blitt opprettet uten at det har ført til mindre "misbruk" av forumet. Det skyldes enkelt og greit at man ikke gidder å gjøre seg kjent med hva som finnes på siden, men bare trykker på knappen for å opprette ny tråd ukritisk, med en gang man har logget på for første gang. Man poster optikkspørsmål under slr, selv om det er en lett synlig kategori for det. Noen vet ikke forskjell på kompaktkamera, digital speilrefleks og digitale videokameraer. Det virker i alle fall slik. Da hjelper det lite å opprette underkategorier og regler for skikk og bruk, siden nesten ingen bryr seg om å respektere dem. Problemet er faktisk så overveldende at kun et stort team av hyperaktive moderatorer vil hjelpe, i og med at de kan flytte tråder til riktig sted på siden. Jeg ser altså ingen umiddelbar løsning som ikke har vært prøvd med lite hell tidligere. Vi må altså belage oss på å bite i oss Read The Fucking Manual og lignende frustrerte reaksjoner også i overskuelig fremtid.

 

Når det gjelder mitt fravær så er dere nok vant med at jeg forsvinner i perioder. Frem til nå har det stort sett vært fordi jeg har vært på reisefot, men ikke denne gang. 3 oktober startet jeg i ny jobb, og den har tatt mye av min energi i høst. I tillegg til å være alenepappa frem til jul så har jeg hatt nok å henge fingrene i. DEt er fremdeles travelt i hverdagen for meg, men jeg har i alle fall tatt meg tid til å få meg nett hjemme i leiligheten i Bergen også. Derfor vil jeg nok være mer aktiv på det jevne fremover, men jeg kommer ikke til å gidde å svare på så mange spørsmål som tidligere. Det finnes alltid noen som ikke har svart på samme spørsmål like mange ganger som meg, og som har litt mer å gi i så måte. Aktiviteten blir også litt begrenset av at jeg får nok av internett på jobben, slik at aktivitet på Akam ikke er like mye avveksling fra den daglige rutine som det har vært tidligere. Likevel så kommer jeg til å være til stede, og det kommer nok fremdeles til å tikke inn PM'er med direkte spørsmål fra tid til annen. Det må dere gjerne fortsette med, for jeg finner ikke disse private spørsmålene om optikkvalg og lignende er plagsomme. Jeg kan forstå at man ønsker å koke ned informasjonen man har fått i en tråd, men å be noen andre foreta en konklusjon. Man kan jo ikke forlange at 8-10 forskjellige personer skal bli enige om valg av normalzoom, for eksempel.

 

Jeg må forøvrig si at jeg synes det er hyggelig å være tilbake på forumet. Det har tross alt skjedd mye positivt også den senere tid. Kimares fastoptikk-måned var jo et glimrende tiltak som fikk overraskende stor oppsluttning. Nå følges det opp av en 50mm-uke, som jeg tror jeg kan få tid til å være med på. Forrige konsept viste jo at kvaliteten på bildene som forummedlemmene tar har fått en kraftig boost, med flere som behersker faget mye bedre enn da de startet for få år siden. Jeg synes altså at man ikke skal dømme Akam som et forum med fallende deltakelse, når slike aktiviteter får så stor oppsluttning. Hvis denne trenden fortsetter så ser fremtiden lys ut for akam som et forum til inspirasjon og ny kunnskap.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dødt og dødt fru blom. Bare denne tråden har nesten tusen visninger. Det er ikke få timer jeg har sittet og søkt og lest i trådene på dette forumet, og kanskje er det flere som snuser rundt her enn mange aner, selv om det kanskje ikke skrives tilsvarende mye.

 

Jeg vedder på at mange av forfatterne av innlegg er den direkte årsaken til at ganske mange har kastet seg ut i hobbyfotografering.

 

Mange av dem som stiller "dumme spørsmål" er ikke først og fremst ute etter ny informasjon, men at noen bekrefter deres valg. Kanskje et av de mest grunnleggende behovene man har, (selv om vi ikke bestandig innser det), og kan kanskje være det som får folk til å bestemme seg.....

 

Noe annet som er litt interessant er at alt som skrives på slike forum som dette antagelig blir studert nøye av de som driver med markedsføring og salg. Det er på slilke steder man finner de berømte "trendsetterne". :)

Lenke til kommentar

Jeg vil gjerne kommentere det PMn skriver om disse trådene som er besvart før. Når man tar seg tid til å sjekke at tråden er der, og deretter tar seg tid til å skrive ett svar i disse trådene. Hvorfor ikke svare på en hyggelig måte med en link til den eksisterende tråden fremfor å gå til "angrep" på trådstarter for ikke å søke i forumet? Og er det sånn at den enkleste måten å få mange svar på i trådene sine er å bevisst skrive noe feil i tittelen?

Endret av pybalto
Lenke til kommentar

Stort sett så svarer vi hyggelig på henvendelser. Jeg husker få tilfeller der noen har blitt bedt om å søke, og tonen har vært kjip eller avvisende. Av og til kommer en link til en lignende tråd. Det er fullt mulig å bli forvirret, men i noen tilfeller er det tydelig at trådstarter ikke har brydd seg om å lese kategoribeskrivelsene i det hele tatt. Det plager meg uansett ikke mer enn at jeg ikke svarer på en del av de trådene, men jeg gir alltid et svar når jeg ser en tråd stå ubesvart en stund. Alle fortjener et svar.

 

I noen tilfeller der det dreier seg om feilposting, så har jeg høflig opplyst om at man nok får mer kvalifiserte svar om DV i videoforumet enn i slr-forumet. Det samme gjelder poster som omhandler videoredigering i bilderedigeringskategorien. Der er jo ikke forskjellen så åpenbar. Det samme gjelder spørsmål om superzoom, som en del tror er slr. Når et spørsmål om hvilket DV-cam man skal kjøpe havner under filmbasert, så er det klart at feilen ikke er tilsiktet. Når samme spørsmål havner under digital slr, så mistenker jeg trådstarter for å misbruke akams mest populære underkategori. Da har man enten ikke brydd seg om å lese kategoriene i det hele tatt, eller man har finlest dem med kyniske briller.

 

Pybalto. Jeg forstod ikke "Og er det sånn at den enkleste måten å få mange svar på i trådene sine er å bevisst skrive noe feil i tittelen?".

Lenke til kommentar
Jeg vil gjerne kommentere det PMn skriver om disse trådene som er besvart før. Når man tar seg tid til å sjekke at tråden er der, og deretter tar seg tid til å skrive ett svar i disse trådene. Hvorfor ikke svare på en hyggelig måte med en link til den eksisterende tråden fremfor å gå til "angrep" på trådstarter for ikke å søke i forumet? Og er det sånn at den enkleste måten å få mange svar på i trådene sine er å bevisst skrive noe feil i tittelen?

Du er inne på noe her. Je synes faktisk at det har blitt bedre iden siste tiden; det virker som flere tar seg tid til å svare på spørsmål på en høflig måte og så linke til eksisterende tråder.

 

Men et er viktig at nestorer som PMnormal kommer innom med gode råd og filosofiske betraktninger innimellom.

 

Tom

Lenke til kommentar

Jo, er jo ikke så ille nå lenger. Men en stund hadde jeg følelsen av at det var sånn.

 

Det jeg mente med å bevisst skrive feil i tittelen er at det da kommer mange svar om at det er feil skrevet. Så får tråden mange svar og mange visninger i oversiktene. Og holdes øverst i forumoversikten. Vet ikke om jeg klarer å forklare det helt som jeg tenker det. Men jeg får vel også presisere at det ikke er noe jeg ser på som noe problem, har bare lagt merke til at det er sånn noen ganger.

Lenke til kommentar
Jo, er jo ikke så ille nå lenger. Men en stund hadde jeg følelsen av at det var sånn.

 

Det jeg mente med å bevisst skrive feil i tittelen er at det da kommer mange svar om at det er feil skrevet. Så får tråden mange svar og mange visninger i oversiktene. Og holdes øverst i forumoversikten. Vet ikke om jeg klarer å forklare det helt som jeg tenker det. Men jeg får vel også presisere at det ikke er noe jeg ser på som noe problem, har bare lagt merke til at det er sånn noen ganger.

Tror det er en avart av å spamme. Nå er vel Akam's moderatorer rimelig flinke til å luke ut syndebukkene, så vi er ikke så plaget lenger.

 

Tom

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...