Gå til innhold

Bibelen et eventyr.


Anbefalte innlegg

 

..venter i spenning!!

Herregud, har du lest bibelen? Er du akuratt begynt på ungdomsskolen for så å finne ut at å hate alt kristent er kult?

 

 

Selv er jeg ateist, men det er denne boka (altså bibelen) hele vårt samfunn er byggd opp under. Alle disse "eventyr historiene" som de blir populært kalt. Det er faktisk moral i disse hisotriene!

 

 

Jeg ser at folk påstår slikt, men på hvilken måte er samfunnet vårt basert på denne boken i motsetning til årevis med utvikling av nødvendige verdier og moral for at et samfunn skal fungere? Man trenger ikke å basere noe som helst på bibelen for å skape et godt samfunn.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Bruker-95147

 

 

 

..venter i spenning!!

Herregud, har du lest bibelen? Er du akuratt begynt på ungdomsskolen for så å finne ut at å hate alt kristent er kult?

 

 

Selv er jeg ateist, men det er denne boka (altså bibelen) hele vårt samfunn er byggd opp under. Alle disse "eventyr historiene" som de blir populært kalt. Det er faktisk moral i disse hisotriene!

Jeg ser at folk påstår slikt, men på hvilken måte er samfunnet vårt basert på denne boken i motsetning til årevis med utvikling av nødvendige verdier og moral for at et samfunn skal fungere? Man trenger ikke å basere noe som helst på bibelen for å skape et godt samfunn.

Samfunnets moral er bestandig til salgs, og derfor er den mindreverdig i forhold til religiøs moral.
Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...

Nå må man ikke være så opphekta på denne såkalte bibelen, og hva som står der, fks i

gamle testament står det at Gud skapte alt innen

7 dager det vil si dyr, planter, menneske, mørke, lys.. osv..osv.. og

brukte siste dag som hvile"søndag"

 

Men hva med fks, dinosaurus, som levde 250 millioner år før det første

menneske oppstod?

250 millioner år er ikke 7 dager...

 

Eller hvem kom først: var det Adam og Eva, eller apemennesker?

 

Adam og Eva fikk to sønner Kain og Abel, Kain drepte Abel,

så var det bare 3 igjen, far, mor og en sønn.

3 personer igjen i hele verden,..hmm ??

 

Det vitenskapelige fakta, mot verdens største eventyrbok, som man

kanskje kan kalle det for.

 

”Alt som har eksistert, har en tidsepoke."

(Albert E)

 

Hvilke tidsepoke skulle liksom Adam og Eva eksistert i?

 

35 000 år siden-?

 

120 000 år siden,? eh- dem var vel sikkert Neandertalere rundt denne tidsepoken.

 

2.5 millioner år siden-?

 

4.2 millioner år siden ?

 

Bibelen er ikke noe man kan fastslå som fakta, det er bare et skriv.

Det beviste dokumenterte vitenskaplige fakta, er utvikling løpet av

xx antall milliarder år..

Dette er skapelsen av paradiset og det er ikke det universet du er i nå.

Endret av IHS
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Samfunnets moral er bestandig til salgs, og derfor er den mindreverdig i forhold til religiøs moral.

 

Kan du nevne noe konkret hvorfor den er "mindreverdig"? Jeg er ikke sikker på om jeg forstod deg riktig...

 

Samfunnet må jo selvsagt tilpasse seg, og dette gjelder også moral. Jeg vil sammenlikne religiøs moral med en dårlig rustet bro. Den gjorde sin jobb den gangen, men kan ikke ferdes på i dag.

Endret av LiamH
Pyramide-sitat fjernet.
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

 

Samfunnets moral er bestandig til salgs, og derfor er den mindreverdig i forhold til religiøs moral.

 

Kan du nevne noe konkret hvorfor den er "mindreverdig"? Jeg er ikke sikker på om jeg forstod deg riktig...

 

Samfunnet må jo selvsagt tilpasse seg, og dette gjelder også moral. Jeg vil sammenlikne religiøs moral med en dårlig rustet bro. Den gjorde sin jobb den gangen, men kan ikke ferdes på i dag.

 

 

Den holder ikke mål, fordi den peker i feil retning, eller det vil si, retningen det pekes i, endrer seg etter kortsiktige inntjeninger og umiddelbare behovstilfredsstillelse. Basis for et velfungerende samfunn ligger i at det sosialt bærekraftige blir overført til barnet, og det sekulære samfunnet ser for meg ut til å peke i feil retning, fordi den bygger for det meste opp rundt det individuelle fremfor det kollektive aspektet i utviklingen. Familiene blir mer å regne som en slags "paraply" hvor de enkeltstående individene sitter på hver sine rom og jobber med sine egne livsprosjekter, fremfor å bygge og utvikle "oss" som inneholder kjerneverdiene i familien. Barna og ungdommen lærer seg ikke å leve sammen som folk i hjemmet, men sendes ut av "klekkeriet" som en fiks ferdig kontrollfrik som er kun opptatt av sine egne behover og sin egen lykke

Lenke til kommentar

 

 

Den holder ikke mål, fordi den peker i feil retning, eller det vil si, retningen det pekes i, endrer seg etter kortsiktige inntjeninger og umiddelbare behovstilfredsstillelse. Basis for et velfungerende samfunn ligger i at det sosialt bærekraftige blir overført til barnet, og det sekulære samfunnet ser for meg ut til å peke i feil retning, fordi den bygger for det meste opp rundt det individuelle fremfor det kollektive aspektet i utviklingen. Familiene blir mer å regne som en slags "paraply" hvor de enkeltstående individene sitter på hver sine rom og jobber med sine egne livsprosjekter, fremfor å bygge og utvikle "oss" som inneholder kjerneverdiene i familien. Barna og ungdommen lærer seg ikke å leve sammen som folk i hjemmet, men sendes ut av "klekkeriet" som en fiks ferdig kontrollfrik som er kun opptatt av sine egne behover og sin egen lykke

 

 

Jeg ser hva du mener, men jeg er ikke helt enig.

 

At familien til en viss grad har mistet rollen sin og ikke lenger har et like stort fokus på samhold er ikke negativt etter min mening. For mennesker som setter pris på slikt er det gjerne en nedtur, men etter min mening sikrer dette en bedre fremtid. Det er tross alt det vi ønsker oss?

 

Når man må stå på egne bein så er det egen lykke som teller.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

 

 

 

Den holder ikke mål, fordi den peker i feil retning, eller det vil si, retningen det pekes i, endrer seg etter kortsiktige inntjeninger og umiddelbare behovstilfredsstillelse. Basis for et velfungerende samfunn ligger i at det sosialt bærekraftige blir overført til barnet, og det sekulære samfunnet ser for meg ut til å peke i feil retning, fordi den bygger for det meste opp rundt det individuelle fremfor det kollektive aspektet i utviklingen. Familiene blir mer å regne som en slags "paraply" hvor de enkeltstående individene sitter på hver sine rom og jobber med sine egne livsprosjekter, fremfor å bygge og utvikle "oss" som inneholder kjerneverdiene i familien. Barna og ungdommen lærer seg ikke å leve sammen som folk i hjemmet, men sendes ut av "klekkeriet" som en fiks ferdig kontrollfrik som er kun opptatt av sine egne behover og sin egen lykke

 

 

Jeg ser hva du mener, men jeg er ikke helt enig.

 

At familien til en viss grad har mistet rollen sin og ikke lenger har et like stort fokus på samhold er ikke negativt etter min mening. For mennesker som setter pris på slikt er det gjerne en nedtur, men etter min mening sikrer dette en bedre fremtid. Det er tross alt det vi ønsker oss?

 

Når man må stå på egne bein så er det egen lykke som teller.

 

 

Det er godt mulig at det går seg til etter hvert, men jeg har en regel som jeg ofte bruker innenfor barnevernsarbeid, og den blir faktisk forstått av dagens barn og ungdommer, og det er:

 

hvis du ikke kan oppføre deg som folk her hjemme, har du heller ikke noe å gjøre der ute ..

 

Underforstått - hjemmet er et trygt lærested for å bli ett godt menneske - og jeg finner ingen andre steder som favner de samme viktige nøkkelverdiene som det et normalt "godt hjem" innehar, der ute i samfunnet. Sitter forøvrig å tittet på en jobb annonse på nav hvor en skole søker etter mer personell for miljøarbeide. Har lyst til å forsøke meg der, og har masse erfaring, ikke minst den viktigste, som er det å være far. Men når jeg kom frem til utdanningskravene, så var det kun høyskole eller universitetsutdannede som var ønsket. Og da vet jeg i fra barneverns erfaringene mine, at de heller ansetter en "ukyndig" ung person, som kun har endel boklig lærdom å bidra med, kanskje ikke en gang er ferdig med å bli voksen selv .. enn å satse på en livsutdannet far eller mor

 

Og hva er det du mener med at du ikke synes "samhold" er en viktig nok verdi? Hvem er det som bygger og vedlikeholder samfunnet - er det hver og en av oss, eller er det oss sammen? Når vi spiller fotball - spiller vi fotball på 22 små fotballbaner, eller foregår spillet på en og samme bane?

 

Og din siste setning er helt ulogisk, men du må gjerne utdype den

Endret av Bruker-95147
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Lytt til ditt eget hjerte, og hold kjeft - så kan det ikke gå galt (min anbefaling og forklaring). trenger ikke engang åpne boken, fordi innholdet av boken og alle andre bøker ligger helt åpen, der den bestandig har vært, nemlig i din egen stillhet

Lenke til kommentar

Ikke bare er Bibelen et eventyr. Det er et eventyr som omhandler en ond, herskesyk avgud. Slik som når YHWH bestemmer seg for å forherde faraos hjerte slik at han ikke vil la Moses dra, med det resultat at han "blir tvunget" til å drepe ALLE Egypts førstefødte. Jeg blir kvalm ved tanken på alle de søndagsskoletantene i dette landet som med smil om munnen har fortalt denne syke historien til barn i årevis. Rett og slett ondt. Spørsmålet er hvordan noen i det hele tatt kan innbille seg at slikt er godt og rettferdig? Frykt og overdreven underdanighet. Stockholmsyndromet. Og så skal de i tillegg presse det over på andre. YHWH er en amoralsk skikkelse, en skikkelse uten skam, som ingen bør se opp til eller akte. Dette er ikke handlingene til en "God Gud".

 

2 Mosebok 10:1

1 Og Herren sa til Moses: Gå inn til Farao! For det er jeg som har forherdet hans hjerte og hans tjeneres hjerte, forat jeg kan gjøre disse mine tegn midt iblandt dem,

 

2 Mosebok 10:27

27 Men Herren forherdet Faraos hjerte, så han ikke vilde la dem fare.

 

2 Mosebok 11:4-6

4 Og Moses sa: Så sier Herren: Ved midnatts tid vil jeg gå midt gjennem Egypten.

5 og alle førstefødte i Egyptens land skal dø, fra den førstefødte sønn av Farao, som sitter på sin trone, til den førstefødte sønn av trælkvinnen, som står bak håndkvernen, og alt førstefødt blandt buskapen.

6 Og det skal i hele Egyptens land bli et stort skrik som det ikke har vært maken til og heller ikke mere skal bli.

Lenke til kommentar

Slik som når YHWH bestemmer seg for å forherde faraos hjerte slik at han ikke vil la Moses dra, med det resultat at han "blir tvunget" til å drepe ALLE Egypts førstefødte.

 

Du vil bruke dette til å latterliggjøre Gamle Testamentet. Men det skjer også i dag at Gud forherder menneskers hjerter mot syndene, i stor skala!

Jeg fortsatte selv å gjøre en synd, og det er mulig at Gud forherdet mitt hjerte slik at jeg etter hvert trodde det var helt OK.

Blir man ikke klar over forherdingen og vender om, kan det ende med helvete. Så i stedet for å latterliggjøre, burde du heller trygle Gud om helliggjørelse så snart som mulig.

 

Generelt gjelder jo også prinsippet, at første gang man gjør en dårlig handling vil det føles vanskelig. Men f.eks. konsentrasjonsleirvaktene klarte etter relativt kort tid å mishandle uskyldige mennesker daglig. Dette var fordi vaktene hadde ignorert de første advarslene fra sin samvittighet. Så sluttet disse advarslene å komme, og vaktene trodde at det de drev med var ganske OK.

Lenke til kommentar

 

Jeg latterliggjør ikke, jeg beskriver Bibelen som ond ved å sikte til hva som står der. At det er humor i animasjonene fra darkmatter2525 er riktig, men om du leser innlegget mitt er jeg dødsens alvorlig. Jeg trygler ikke skikkelser som de beskrevet i Bibelen om noe som helst, de fortjener ikke at vi kryper for dem (YHWH og Jesus).

 

[Edit]

Tenk om YHWH hadde latt være å forherde hjertet til farao? Da hadde disse små barna til trellkvinnene fått leve. Men YHWH bryr seg ikke om menneskeliv, ikke engang små barns.

Endret av malmanomar
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Hva mener du IHS, ble ikke Adam og Eva sendt til denne jorda? Var dem i paradis hele tiden?

Adam, Eva og paradiset er et metafor ikke en fysisk realitet. Mentalt var mennesket opprinnelig i Guds verden, ikke fysisk. Fortellingen om paradiset er et bilde på dette livet med Gud.

Endret av IHS
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...