Gå til innhold

Elektriker tok for mye betalt


vStyle

Anbefalte innlegg

Vi HADDE avtalt på forhånd at han skulle bruke vårt materiell. Men han brukte sitt likevel.

Men det største problemet her er at han skrev to og en halv time for mye på regningen.

 

Kontakt firmaet, da vel. Og spør hvordan de har beregnet prisen og timetallet, samt hvorfor de brukte sine materialer når de skulle bruke dine.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Att elektrikeren valgte å ikke bruke ditt utstyr, er fordi han er ansvarlig for utstyret når han monterer det. Er i alle fall derfor jeg benytter utstyr vi leverer, for jeg vet att det er bra saker. Da selvfølgelig med visse unntak av lamper osv...

 

Elektrikeren brukte 30 min på kjøring og på å hente utstyr. Han brukte i tillegg 20 min på dokumentasjon når han var ferdig med jobben. disse tallene varierer selvfølgelig etter hva slags arbeide som faktisk er utført, men en grei pekepinn.

 

2,5t er mye.

 

700kr timen var også en stiv pris. Mitt firma tar 435 + mva i tillegg kommer selvfølgelig materiell, og der vil prisen variere etter firmaets avtale med grossist, og påslag.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Jadda, der sendte vi et brev som høflig og ordentlig forklarte saken. I slutten av Oktober. Vi fikk tilbake brevet i midten av Desember, der han sa at vi må betale regningen, og at klagen var upassende og uriktig. Wtf?

 

Og for å gjøre det klart: Vi hadde avtalt på forhånd at han skulle bruke vårt materiell som han selv sa var av god kvalitet og at han skulle bruke det, men brukte likevel sitt eget.

 

I tillegg bruker han to måneder å svare to linjer uten noen som helst detaljert beskrivelse. Vi sendte av gårde en klage som var på omtrent én A4 side som forklarte nettopp materiellbruken, overdrivelsen av timer blant annet, og en regning i retur, samt hva vi anslo det ville koste. Han svarte to måneder senere med at klagen var uriktig og at vi må betale. That's it.

 

Og da han kom hit, sa han at det trengtes omtrent 3 timers arbeid. Han skrev 6,5 på regningen, over dobbelt så mye.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke lest alle postene, men det at dere kjøpte inn matriell selv forstår jeg godt at de ikke brukte...

Det er faktisk utstyret en elektriker tjener penger på. Hadde jeg kommet hjem til deg og du hadde kjøpt inn utstyr, hadde jeg takket nei til jobben. I tilleg så kan ikke jeg gå godt for utstyret.

Det med at man brukte for mye ledning, vet ikke hvor mye det er snakk om..., men når man trekker kabel trekker man alltid litt ekstra på hver side som forsvinner når man kobler det til senere... Det er mye bedre å trekke litt ekstra enn å trekke for lite, bare for å måtte trekke på nytt. da blir det fort mye penger.. de skrev 6 timer, og de var der 4. Har du tatt i betraktning kjøring til, og tid brukt til å dra til grosist for å kjøpe utstyr og planleggning av jobben?

 

Men helt til slutt.. ja 8000 virker litt mye

Lenke til kommentar
Jadda, der sendte vi et brev som høflig og ordentlig forklarte saken. I slutten av Oktober. Vi fikk tilbake brevet i midten av Desember, der han sa at vi må betale regningen, og at klagen var upassende og uriktig. Wtf?

 

Og for å gjøre det klart: Vi hadde avtalt på forhånd at han skulle bruke vårt materiell som han selv sa var av god kvalitet og at han skulle bruke det, men brukte likevel sitt eget.

 

I tillegg bruker han to måneder å svare to linjer uten noen som helst detaljert beskrivelse. Vi sendte av gårde en klage som var på omtrent én A4 side som forklarte nettopp materiellbruken, overdrivelsen av timer blant annet, og en regning i retur, samt hva vi anslo det ville koste. Han svarte to måneder senere med at klagen var uriktig og at vi må betale. That's it.

 

Og da han kom hit, sa han at det trengtes omtrent 3 timers arbeid. Han skrev 6,5 på regningen, over dobbelt så mye.

Hvorfor lagde du ikke skriftlig kontrakt?

 

Det er bare å ta saken til forliksrådet, vil nok ta tid, men greit å få fyren dømt :).

Lenke til kommentar

Høres fort ut som et useriøst selskap, men som sagt har ting to sider så jeg vil ikke uttale meg så bastant. Har du det skriftlig at de skulle bruke deres matriale så står du sterkere.

 

Hvis du hadde en skriftlig pris også fra dem, så står du enda sterkere.

 

 

Neste steg hvis firmaet ikke mener de har fakturert feil, er å gå hit: http://forbrukerportalen.no/klikkogklag

 

Men uansett så kan du jo også selv sette fram edrulige forslag for selskapet. F.eks. at du betaler for matrialet mot at de ettergir de to timene.

Lenke til kommentar

Nei, vi har ikke betalt. Vi lagde heller ingen skriftlig kontrakt fordi vi nesten aldri bruker elektrikere, og trodde at det ikke trengtes. Og jeg vet ikke helt om dette bør gå til forliksrådet.

 

Men må vi betale en regning som han lagde når han ikke gjorde jobben som han skulle og ikke gjorde det som var avtalt?

Lenke til kommentar

Har du ikke noe skriftlig på forhånd så vil du nok slite litt med å dokumentere hva som har blitt avtalt, med mindre du har det på bånd eller noe.

 

Så mitt forslag da er å god snakke med elektrikeren og si at timetallet kanskje var litt høyt. Etterkommer ikke vedkommende dette, så kan du jo alltids klage. Men om du kommer fram er en annen ting, spesielt siden du ikke har noen skriftlig avtale.

Lenke til kommentar

For det første - alltid kontrakt.

 

For det andre, bruk riktig eskaleringstempo - det koster deg fint lite å ta en telefon til vedkommende når du får fakturaen for å få en redegjørelse på hvorfor timeantallet ble høyere enn forventet og hvorfor det ble tatt betalt for materiale. Blir litt oppgitt av å lese kommentarer som oppfordrer til forbrukerrådet og TV2 hjelper deg for enhver liten fillesak man burde være i stand til å ordne selv med litt sunn fornuft og folkeskikk.

 

Og skulle det være slik at dere har blitt overfakturert på timer og materiell fordi dere ikke hadde en skriftlig avtale og fordi elektrikeren her så sitt snitt til å tjene noen ekstra kroner, er dere heldige som ikke har fått faktura på større enn 8000,-...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...