robhol Skrevet 18. oktober 2007 Skrevet 18. oktober 2007 Jeg sliter med latency på MIDI-keyboardet mitt. (et Behringer UMX-61) De to programmene jeg bruker mest er FL7 og Logic Audio 5.5.1. Latency/laggen er merkbar i begge to. Når jeg spiller fritt er det overkommelig, men når jeg recorder noe (i begge apps, jeg har testet) er det helt utrolig lang latency og det gjør det nærmest umulig å spille.. Teknisk info Cpu: AMD64 Dualcore på 2.4GHz Ram: 3GB (Har vel ikke så mye å si, men jeg tok det nå med) Os: WinXP Professional SP2 32b Hvis dere lurer på noe mer er det bare å spørre. Det er fint hvis dette løses så fort som mulig.
Skagen Skrevet 18. oktober 2007 Skrevet 18. oktober 2007 Du må bruke ASIO som lyd-API. ASIO, i motsetning til f.eks DirectSound, ble utviklet nettopp for å minimere slik latency/forsinkelse. Hvilket lydkort har du?
robhol Skrevet 18. oktober 2007 Forfatter Skrevet 18. oktober 2007 Det er integrert på hovedkortet. Jeg vil tro det forklarer en del, og det var noe jeg hadde glemt. ASIO hjalp ikke en dritt, det gjorde det heller verre. Har du/noen andre et bra forslag til et rimelig PCI-lydkort uten sånne irriterende problemer?
Zeph Skrevet 18. oktober 2007 Skrevet 18. oktober 2007 Denne tråden var feilpostet og er blitt flyttet til riktig kategori.
Greblak Skrevet 18. oktober 2007 Skrevet 18. oktober 2007 Jeg bruker Echo Mia Midi. Koster ca 1300 på Sound1.no Helt klart å anbefale. Bruker det til alt fra Guitar Rig, Cubase og Reason. 2 jack innganger, 2 jack utganger, S/PDIF kontakt med medfølgende phono inn/ut og MIDI inn/ut kabel eller hva nå det kan kalles. Funker svært godt. Jeg har en latency i Reason på 5ms på MIDI, og en 4-5ms i Guitar Rig. Du merker det ikke i det hele tatt. Grunnen til at ASIO ikke funket er at kortet ikke støtter det. Slik jeg har oppfatta det skal alt av lydsignaler prosesseres direkte i lydkortet, uten å måtte gå innom prosessoren dersom kortet støtter ASIO, men hardwaren må ha støtte for det, ellers nytter det ikke. Jeg kan virkelig anbefale Mia Midi
Skagen Skrevet 18. oktober 2007 Skrevet 18. oktober 2007 Før du går til innkjøp av nytt lydkort som støtter ASIO kan du prøve å emulere ASIO med programvare: ASIO4all. Om du skal kjøpe nytt lydkort og ikke trenger mer enn 4x I/O kan jeg anbefale M-Audio Audiophile 2496 til 925,-.
robhol Skrevet 19. oktober 2007 Forfatter Skrevet 19. oktober 2007 (endret) Ok takk for svar. Til den som flytta emnet vil jeg bare påpeke at dette er et teknisk problem og har veldig lite med kultur å gjøre. Men akkurat nå vil jeg bruke så lite penger som mulig, og 1000kr blir litt i det meste laget, syns jeg. Asio4all er prøvd. Endret 19. oktober 2007 av robhol
Skagen Skrevet 19. oktober 2007 Skrevet 19. oktober 2007 Funket det det med ASIO4all? Husk at du også må endre innstillingene for lydkort i alle programmene dine til å bruke ASIO4all. PS. Var jeg som rapportert tråden din fordi folka i Musikkskapning og Instrumenter har mest sannsynlig mer erfaring og peil på ASIO, MIDI-kontrollere og bufferforsinkelse i musikkprogrammer enn noen annen kategori.
robhol Skrevet 19. oktober 2007 Forfatter Skrevet 19. oktober 2007 Ok. ASIO4all hjalp ikke en dritt. :/ Da var det faktisk bedre med DX.
TheMaister Skrevet 20. oktober 2007 Skrevet 20. oktober 2007 Hvis du ikke har et dedikert lydkort til Softsynthene dine (intergrert som f.ex. Realtek AC97) kan du glemme å få lav latency Skaff deg Echo Mia MIDI, har det selv og er helt å anbefale. Knall lyd i tillegg.
robhol Skrevet 21. oktober 2007 Forfatter Skrevet 21. oktober 2007 (endret) Takk for svar, alle. Da blir det vel en tur på Komplett Edit; Holder det med et hvilket som helst lydkort, eller må jeg bruke masse penger på det? Keyboardet har USB-kabel uansett, og det hadde vel ikke produsentene lagt inn hvis det ikke var "bra nok" ? Endret 21. oktober 2007 av robhol
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå