Gå til innhold

Nevn 6 ting som er arvelige

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Nevn 6 ting som er arvelige. Da snakker jeg om direkte arv og ikke miljø og- eller miljø.

Fort! Det haster!

edit: Jeg har følgende:

Blodtype

Hårfarge

Øyenfarge

Arvelige sykdommer

Endret av Metalheart
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Alt som ikke er mentalt. Jeg synes dette spørsmålet var nokså dårlig, for å få 6 ting kan man like godt si at lengden på tommel, pekefinger, langfinger, ringfinger, lillefinger og nesen er arvelig.

Skrevet

Om du kan krølle tungen, å bevege på ørene er arveligt, har jeg hørt. Og om du folder hendene, hvilken tommel som kommer øverst skal visst også være arveligt.

Skrevet (endret)
Alt som ikke er mentalt.

Hå hå, stopp en halv, dette er feil! Det er vist at en rekke personlighetstrekk har en arvbarhet rundt 50% (dvs. 50% gener + 50% miljø). Søk på Google Scholar: behavioral genetics.

Endret av DuTTZi
Skrevet
Alt som ikke er mentalt.

Hå hå, stopp en halv, dette er feil! Det er vist at en rekke personlighetstrekk har en arvbarhet rundt 50% (dvs. 50% gener + 50% miljø). Søk på Google Scholar: behavioral genetics.

Jeg sa ikke at ingenting som er mentalt er arvet, bare at det som ikke er mentalt er arvet. Man kan selvsagt argumentere med at fysiske ting som 4 fingre kan skyldes miljø (f.eks. en uheldig bruk av sag), men det regner jeg med er nokså opplagt.

Arv påvirker det mentale også, men der er det mye vanskeligere å skille mellom hva som er arv og hva som er miljø, og på et sånt spørsmål er derfor tryggere å bare ramse opp ting som ikke er mentale.

Skrevet
Alt som ikke er mentalt.

Jeg sa ikke at ingenting som er mentalt er arvet, bare at det som ikke er mentalt er arvet. Man kan selvsagt argumentere med at fysiske ting som 4 fingre kan skyldes miljø (f.eks. en uheldig bruk av sag), men det regner jeg med er nokså opplagt.

Arv påvirker det mentale også, men der er det mye vanskeligere å skille mellom hva som er arv og hva som er miljø, og på et sånt spørsmål er derfor tryggere å bare ramse opp ting som ikke er mentale.

Skjønner poenget, men det var lett å misforstå så syntes det trengtes en oppklaring :)

Skrevet (endret)

...

Hjertesykdommer

Enkelte syndromer

Måne/tynn hårvekst

Laktoseintoleranse

Pupper (ikke far til sønn som oftest ;) )

edit: som påpekt av Nanarek under her, så er det vel ikke arvelig gjennom genene.. Men via smittet.. Man arver det ikke, men smittes. Tok derfor vekk HIV.

Endret av espennyh
Skrevet
HIV

Det er et litt interessant eksempel, siden det ikke arves gjennom genene, men i stedet ved at barnet blir smittet før det blir født. Jeg tror ikke spørsmålet var ment å inkludere slike ting, men slik det var stilt vil jeg si det blir riktig å ta det med.

• 3 uker senere...
Skrevet

Jeg kan nevne telletråder, de er ganske arvlige på dette forumet.

Beste medisin (og rette) for dette er stenging.

MVH

KVTL

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...