Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Audi Allroad, Volvo XC 70 eller bare en AWD eller Quattro


Reggy

Anbefalte innlegg

Jeg studerer litt på neste bil. Den må ha 4hjuls trekk og aut gear, helst diesel - men ikke noe must hvis bensinmotor er relativ stor....

 

Har da endet ut på Volvo XC70 eller bare en V70 AWD. Evt en Audi Allroad eller A6 quattro, evt. Mercedes E klasse 4matic..

 

Bilene er jo svært dyre og en må jo gå ned i modell og opp i km for å få råd. En bekjent endte ut med en XC70 med en km på 250 000 for å få prisen levelig.

 

Noen som vet noe om disse bilene? Vil det være galskap å kjøpe noe slikt som blir en litt eldre modell og høy km? Noen av disse som vil være mer driftsikkert enn noen av de andre. Har noen av dem kjente problemer en må ta hensyn til.....

 

Bilene er jo ellers gått utstyrt så sånn sett går en jo ikke ned i standard i forhold til en nyere bil som ofte er dårligere utstyrt...

 

Håper på meninger......er sugen på en eller annen sånn bil.....men usikker...?

Endret av Reggy
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Siden 2,5tdi motoren til vag er ekstremt dårlig så da utelukker man audi med quattro/automat og 4wd systemet til volvo funker ikke ordentlig, er en slags lamell som kobler inn 4wd systemet men det funker ikke så man spinner bare på forhjula VELDIG ofte. og merce ruster.

og siden japanere ikke har diesel(i den katagorien du snakker om) har du ikke så mange gode fornuftige valg.

Endret av freddy85
Lenke til kommentar
Siden 2,5tdi motoren til vag er ekstremt dårlig så da utelukker man audi med quattro/automat og 4wd systemet til volvo funker ikke ordentlig, er en slags lamell som kobler inn 4wd systemet men det funker ikke så man spinner bare på forhjula VELDIG ofte. og merce ruster.

og siden japanere ikke har diesel(i den katagorien du snakker om) har du ikke så mange gode fornuftige valg.

4WD systemet til Volvo funker fint så lenge det ikke er noe ekstremkjøring, ting som å kjøre opp til hytten på fjellet er ingen problemer.

Endret av 2mmy91
Lenke til kommentar
Når det gjelder volvoene så er jeg ikke i tvil, ingen av de er terrengbiler og v70 er bedre å kjøre ;)Hva regner du som "levelig" pris?
Synes det går en grense på ca 300 000 kr.
Han sa jo han kunne ta bensin, og vag har jo 2.7 literen.Vet ingenting om den, men den burde jo være kraftig nok.
Den er definitivt kraftig nok. Audi har jo også en 2.4 liters bensin på 170 hk med aut gear og quattro. Ikke fremmed for denne heller, selv om motoren kanskje er i det svakeste laget....Volvo AWD er et 4 hjuls system som bare kobler inn når en har behov for det?
Synes det går en grense på ca 300 000 kr.Den er definitivt kraftig nok. Audi har jo også en 2.4 liters bensin på 170 hk med aut gear og quattro. Ikke fremmed for denne heller, selv om motoren kanskje er i det svakeste laget....Volvo AWD er et 4 hjuls system som bare kobler inn når en har behov for det?
At Mercedes ruster, er det fakta eller en privat mening. Synes f.eks en som denne http://www.finn.no/finn/car/object?finnkod...4abclM7sU729692 ikke er så gal, selv om den gammel er den jo godt utstyrt. Har aldri kjørt en slik, men ser for meg at det må være tålig behagelig...men ønsker også litt sportslig...som en S-Line...
Lenke til kommentar

Jeg skal love deg, den 2,4l er tørst og ektremt treg, er akkurat den motoren vi hadde når vi kjøpte en helt ny en i 2002.

Og i overskrifta de står det "bare en awd eller quattro", quattro er bare et navn på 4wd eller 4x4 det samme er 4-matic, x-drive og awd.

Og quattro er et varemerke, blir levert forskjellig 4wd systemer i f.eks a3 og a4.

i a3 blir det levert et system som kun bruker forhjula men når det slipper foran kobler det en lamell som kobler inn bakhjula akkurat som på volvo v70, er et svensk system trur jeg..

Fordelen er mindre bensinforbruk og kjappere aks når det er bart men ikke de samme kjøre-egenskapene og fremkommelighet som på en "fulltime 4x4".

 

 

Personlig, som jeg har nevnt utallige ganger syntes jeg audi 100 og a6 er skikkelig MØKKA biler. :!:

Lenke til kommentar

Audis 2,5 diesel har en tendens til å tygge kamaksler. Bildet viser en defekt kamaksel. I tillegg er forsinkelsen i turboen kanskje den verste på markedet, spesiellt sammen med automatgir.

 

Hva med en A6 2,7 bi-turbo bensiner? Den er sprek, har en god motor med lite tull og kan fint chippes til over 300hk.

Lenke til kommentar
Jeg skal love deg, den 2,4l er tørst og ektremt treg, er akkurat den motoren vi hadde når vi kjøpte en helt ny en i 2002.

Og i overskrifta de står det "bare en awd eller quattro", quattro er bare et navn på 4wd eller 4x4 det samme er 4-matic, x-drive og awd.

Og quattro er et varemerke, blir levert forskjellig 4wd systemer i f.eks a3 og a4.

i a3 blir det levert et system som kun bruker forhjula men når det slipper foran kobler det en lamell som kobler inn bakhjula akkurat som på volvo v70, er et svensk system trur jeg..

Fordelen er mindre bensinforbruk og kjappere aks når det er bart men ikke de samme kjøre-egenskapene og fremkommelighet som på en "fulltime 4x4".

Personlig, som jeg har nevnt utallige ganger syntes jeg audi 100 og a6 er skikkelig MØKKA biler. :!:

 

Er klar over at de forskjellig betegnelsene er hver sine måter å si 4x4 hjuls system, men trodde at quattro systemet var 4x4 hele tiden, så det var nytt for meg. Ellers skjønner jeg at A6 ikke får de beste anbefalinger.

 

(Jeg kjører passat i dag og kunne gjerne hatt den nye typen med TDI og DSG, men den leveres jo ikke med 4 motion..)

Endret av Reggy
Lenke til kommentar
Er klar over at de forskjellig betegnelsene er hver sine måter å si 4x4 hjuls system, men trodde at quattro systemet var 4x4 hele tiden, så det var nytt for meg. Ellers skjønner jeg at A6 ikke får de beste anbefalinger.

 

(Jeg kjører passat i dag og kunne gjerne hatt den nye typen med TDI og DSG, men det levers jo ikke med 4 motion..)

Syntes du må kikke på forslaget til larsson66666 legacy er en skikkelig grom bil med ekstremt bra 4x4 og kjører fletta av det meste, en av vicki på fifth gears sine favoritt biler.. definitivt en bil med bedre kjøre-egenskper og kvalitet enn sine tyske konkurenter.

edit når det gjelder 4x4 slår ingen subaru og mitsubishi.

Endret av freddy85
Lenke til kommentar
Volvo v70 2,4t 108k og komplett servicehefte. Får fint 250hk++ av denne med chip.

http://www.finn.no/finn/car/object?finnkod...0tcbEChxx100869

 

For øyeblikket fant jeg ingen billige diesler men de er der, de ender vel på rundt 200hk med chip..

 

Kan absolutt være at jeg heller mot en sånn Volvo. Flott bil. Litt skeptisk til det der med chip eller annen tunning. Ikke redd for bilen, men at det er i gårsonen for lovelighet....eller egentlig ulovelig...

Lenke til kommentar
Audis 2,5 diesel har en tendens til å tygge kamaksler. Bildet viser en defekt kamaksel. I tillegg er forsinkelsen i turboen kanskje den verste på markedet, spesiellt sammen med automatgir.

 

Hva med en A6 2,7 bi-turbo bensiner? Den er sprek, har en god motor med lite tull og kan fint chippes til over 300hk.

 

 

Var ikke dette et problem med feilproduksjon av kamaksler, og ikke motoren i seg selv?

Dette gjelder 2.5 diesel, og 2.7 bensin. Fra 2001.

 

Hvis jeg skulle kjøpt ny Allroad, ville jeg sjekket ramme nr. på bilen. Dette er en kjent feil på denne modellen, og Audi tar det som reklamasjon.

Jeg har dette problemet med min Allroad.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...