Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Isolering av kjellervegger.


Anbefalte innlegg

  • 4 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Da viser mitt flotte nyinnkjøpte hygrometer 45% luftfuktighet i kjelleren etter noen omganger med avfukteren. Virker som om dette var en god investering, har ihvertfall hentet ut mye fuktighet fra luften der nede.

 

Det gjenstår da bare å få satt i gang med isolering av kjeller'n nå. Fikk tilsagn fra Enøk om et tilskudd på kr 2600 til dette formål og det blir jo litt isolasjon det. Var ihvertfall verdt de 20 min til utfylling av skjema samt frimerke-kostnadene!! :thumbup:

Lenke til kommentar
Da viser mitt flotte nyinnkjøpte hygrometer 45% luftfuktighet i kjelleren etter noen omganger med avfukteren. Virker som om dette var en god investering, har ihvertfall hentet ut mye fuktighet fra luften der nede.

 

Det gjenstår da bare å få satt i gang med isolering av kjeller'n nå. Fikk tilsagn fra Enøk om et tilskudd på kr 2600 til dette formål og det blir jo litt isolasjon det. Var ihvertfall verdt de 20 min til utfylling av skjema samt frimerke-kostnadene!! :thumbup:

 

Glimmrende med litt tilskudd da. :thumbup:

Hvor fant du søknadspapirer for dette, enova eller er det kommunen du bor i?

mvh hamort

Lenke til kommentar

Jepp, tilskudd er alltid hyggelig!! :thumbup:

 

Jeg vet ikke om alle kommuner har slike hyggelige ordninger, men dersom du bor i Oslo så er det bare å sende inn en søknad:

 

Fikk dessverre ikke linken til å fungere. Søk på kvasir (jeg søkte på reinertsen+tilskudd (er det firmaet som tar seg av dette for Enøk)) og da kommer det en link opp litt ned på siden hvor det står søknadskjema.

 

Bor du utenfor Oslo så hadde jeg tatt en tlf til kommunen eller Enøk og hørt om de hadde noen slike tilskuddsordninger i ditt område.

Endret av Rambol
Lenke til kommentar
Jepp, tilskudd er alltid hyggelig!! :thumbup:

 

Jeg vet ikke om alle kommuner har slike hyggelige ordninger, men dersom du bor i Oslo så er det bare å sende inn en søknad:

 

Fikk dessverre ikke linken til å fungere. Søk på kvasir (jeg søkte på reinertsen+tilskudd (er det firmaet som tar seg av dette for Enøk)) og da kommer det en link opp litt ned på siden hvor det står søknadskjema.

 

Bor du utenfor Oslo så hadde jeg tatt en tlf til kommunen eller Enøk og hørt om de hadde noen slike tilskuddsordninger i ditt område.

 

OK:

Takk for informasjonen.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
En sånn billig spikerpistol som kan skyte kramper og dykkert får man for en tusenlapp, komplett med en kompressor. Den kan ikke brukes til bindingsverk, nei, men kompressoren klarer fint "dra" en pistol som skyter 95 mm spiker. En slik pistol er langt dyrere, og man skal vel ha litt bruk for den før man handler en slik. Den billigste jeg vet om har de på Biltema, den fungerer bra, synes jeg.

Dessuten er de store pistolene litt vanskelige bruke, det er ikke bare å "fyre løs", man må ha en viss teknikk før man får skutt spikeren slik man har tenkt seg.

Er behovet kun et kjellerrom, hadde jeg kanskje nøyd meg med den lille pistolen. Den er til gjengjeld utrolig nyttig. Den fester listverk og slikt også, og er grei å bruke.

 

Avfukteren jeg har, heter Woods, og går litt sånn "nå og da". Den høres når den er i drift, og bråker omtrent som et kjøleskap. Det er jo det det er, en kompressor med kjølerør som kjøles ned, og så fester vannet seg til rørene, akkurat som når man får ising i en fryser. Så stopper kompressoren, isen tiner, og renner ned i en balje. Når det gjelder forskjellige avfuktere, har jeg ikke mye å bidra med, da jeg har erfaring med kun den ene jeg har. I ettertid ser jeg at de selger tilsvarende avfuktere på Clas Ohlson, de er noe rimeligere enn den jeg har, handlet inn på Elkjøp. For at den skal være lydløs, er det viktig at den står i vater, akkurat som et vanlig kjøleskap. Den har en innebygget hygrostat, slik at alt som har med vanlig drift er å tømme vannbeholderen en gang i ny og ne.

 

Den store spikerpistolen min har varenummer 15-520 på Biltema. Hvis du skal kjøpe en liten pistol, sørg for at du før en modell som kan skyte både kramper og dykkert. Det finnes modeller som kun klarer dykkert, og du må bruke kramper på de veggplatene.

 

Hei. Da er tiden kommet for å kjøpe spikerpistol for min del etter mye om og men. Jeg ser at du anbefaler en spikerpistol som både kan skyte dykkert og kramper, har du en link til en slik? Jeg sjekket hos Biltema og der fant jeg kun en billig hvor det stod at det var en spikerpistol som var beregnet for dykkert....stod ikke noe vedr. kramper. Er det noe annet jeg bør tenke på når jeg kjøper en billig pakke med kompressor?

Lenke til kommentar

Jeg kupper tråden din litt jeg. :cool:

 

Har en kjeller fra 1939 jeg vil innrede. Med en vanlig vifteovn holder jeg luftfuktigheten nede i 50 prosent. Jeg er elektriker og skal legge varmekabler på gulvet på slike 3mm depronmatter for så å legge fliser. Jeg har hørt dette "presser" fuktigheten ned i gulvet. Videre har jeg tenkt å mure inntil ytterveggene med leca iso rehab. Noen som har erfaring med dette? Hvordan avslutter man blokkene opp mot taket for å hindre kondens mellom blokkene og eksisterende yttervegg? Har videre en brønn inne i kjelleren jag skal montere pumpe i for å senke grunnvannet 10 cm

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Ting tar litt tid med mitt kjeller-prosjekt, men nå er taket flekket ned, isolasjon fjernet (et sant ¤%¤"%&//&&¤) så nå lurer jeg på om det kanskje er best å starte med stenderverk til veggene før jeg setter i gang med å legge takplater??

Hvilken rekkefølge er det greiest å gjøre dette? Tenkte det er greit å sette opp stenderverket til veggene ettersom jeg nå ser hvor dragerne i taket går, stemmer dette?

 

Begynner nå å glede meg til å sette i gang med å bygge opp kjelleren igjen!!!

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Har nå akkurat hatt min svoger på besøk. Han er takstmann og konstanterte som jeg mistenkte da noe fukt i veggene som ligger ut mot terrenget.

 

Bør da etterhvert få drenert utenfor, noe borettslaget etterhvert tar seg av. Han anbefalte imidlertid at jeg forsøker å få en del lufting bak den nye veggen jeg setter opp. Han mente det var en type lister som har "luftehull" som jeg med fordel kunne benytte slik at jeg får grei lufting.

 

Er det noen som har noen erfaring eller vet hva slags lister han snakket om? Jeg har aldri hørt om slike lister, men ønsker jo da å kjøpe dette så jeg ikke skal få store problemer med en gang. Dersom noen har link til disse på nettet så hadde det vært ypperlig.

Lenke til kommentar

Har du vurdert isopor rett på veggen og pusse etterpå.

Utradisjonell måte men du slipper unna mugg og råte og vannskader.

Tror det blir billig også.

Eller du kan bruke trykkfast rockwool.

 

Tror jeg har sett beskrivelser du ser etter på glava sine hjemmesider.

Endret av Patrol_33
Lenke til kommentar

Det kunne nok sikkert latt seg gjøre det....men jeg har kjøpt inn alt av materialer, så da får jeg bare benytte meg av dette. Var bare den ene kortveggen det var noe fukt i (3,5 meter bred), så skulle det gå galt så blir det ikke den største kostnaden å bytte ut materialene.

Avfukteren kommer til å stå og putre nedi kjelleren når den ikke blir benyttet også så da håper jeg nå på at det ikke blir så altfor galt (blir jo riktignok ikke noe bedre dersom det ikke blir gjort noe med dreneringen snart da...)

 

Hm, får sjekke glava sine nettsider etter "lufte-lister" og se om jeg finner noe. Dersom noen skulle ha formeninger om hva dette er så kom med innspill!

Lenke til kommentar

Lufte lister er vanlige lister med det er et spor/spalte/hull som gjør at luften paserer igjenom lista.

Vet det brukes i forbindelse med blå platon på gulv for å få lufting av gulvet- løsning som du også bure se på siden du har fukt i kjelleren.

Ellers går det vell an å legge et par lag med asfaltpapp mellom yttervegg og stav for å få lufing.

Du må også gjøre noen tiltak for å hindere isolasjonen i å komme i kontakt med veggen.

Lenke til kommentar

Er nå i gang med stenderverket, så det blir isolasjon i kjeller'n åkke som nå. Blir nok drenering etterhvert utenfor i regi av borettslaget og i og med at de sikkert ønsker å gjøre det så billig som mulig så blir det sikkert ikke noe isolasjon på utsiden...tipper jeg.

 

Ellers får vi nå sjå hvordan det blir nedi der. Har fremdeles ikke funnet "ventilasjons-lister" så om noen finner dette hadde det vært flott om dere postet info om det.

Lenke til kommentar

se om du finner byggforskserien på et bibliotek i nærheten, der er det beskrevet forskjellige løsninger på problemet som blir ansett som gode i bransjen.

 

Isolasjon med organiskt materiale på innsiden i en kjeller under terrengnivå er en dårlig deal pga fuktighet som vil trenge inn i utlektingen slik at det om noen år kan bli mugg (sopp) eller råte som igjen gir dårlig og kanskje helsefarlig luft.

 

Som sagt les byggforsk (byggforsk kunnskapssystemer er ti permer eller no)

 

Men er vist alt for seint ja :/, får håpe avfuktern gjør jobben og pass på å få nok lufting baki der. Dampsperre vil nok være mindre lurt f.eks.

 

 

(btw har hørt et sted at beste alternativ innendørs er skum med murpuss utenpå)

Endret av Admin'c
Lenke til kommentar
(btw har hørt et sted at beste alternativ innendørs er skum med murpuss utenpå)

Interessant det der. Noen som har noe erfaring med det?

 

Så vidt jeg forstår legger/limer/plugger man feks Styrofoam plater mot vegg. Ettersom Styrofoam er brennbart, må man ha en brannsperre. Jeg vil anta ca 1cm tynnpuss system er nok.

 

I mitt tilfelle har jeg fått drenert på utside, med drensplater (dessverre kun 5cm etter noe dårlig råd fra entrepenør). River nå innvendig isolasjon (multielement sandwich som er et h...).

 

Ettersom så å si alt ligger under bakke og gjenstående grunnmur er relativ tynn betong, var tanken opprinnelig å legge 5cm Rockwool mot innvendig mur (noe tykkere øverst pga kuldebro over bakke), så stenderverk med avstand fra mur og til sist evt. vindsperre (ikke dampsperre) pluss panel.

 

Tanken var at grunnmur skulle ha en viss sjanse til å luftes innover, men jeg er bekymret for kondensproblemer. Ved bruk av Styrofoam/puss, blir grunnmuren pakket inn i en forholdsvis tett pakning igjen (selvom Styrofoam er dampåpen), men så vidt jeg vet har det lite å si at det står noe fuktighet i betong, så lenge det ikke er i kontakt med organisk materiale. Dessuten har nå i mitt tilfelle yttervegger drensplater og ordentlig drenering i motsetning til tidligere.

Lenke til kommentar
(btw har hørt et sted at beste alternativ innendørs er skum med murpuss utenpå)

Interessant det der. Noen som har noe erfaring med det?

 

Så vidt jeg forstår legger/limer/plugger man feks Styrofoam plater mot vegg. Ettersom Styrofoam er brennbart, må man ha en brannsperre. Jeg vil anta ca 1cm tynnpuss system er nok.

 

I mitt tilfelle har jeg fått drenert på utside, med drensplater (dessverre kun 5cm etter noe dårlig råd fra entrepenør). River nå innvendig isolasjon (multielement sandwich som er et h...).

 

Ettersom så å si alt ligger under bakke og gjenstående grunnmur er relativ tynn betong, var tanken opprinnelig å legge 5cm Rockwool mot innvendig mur (noe tykkere øverst pga kuldebro over bakke), så stenderverk med avstand fra mur og til sist evt. vindsperre (ikke dampsperre) pluss panel.

 

Tanken var at grunnmur skulle ha en viss sjanse til å luftes innover, men jeg er bekymret for kondensproblemer. Ved bruk av Styrofoam/puss, blir grunnmuren pakket inn i en forholdsvis tett pakning igjen (selvom Styrofoam er dampåpen), men så vidt jeg vet har det lite å si at det står noe fuktighet i betong, så lenge det ikke er i kontakt med organisk materiale. Dessuten har nå i mitt tilfelle yttervegger drensplater og ordentlig drenering i motsetning til tidligere.

Har du vurdert leca iso rehab?
Lenke til kommentar
Har du vurdert leca iso rehab?

Takk for tips! Visste ikke om det, dvs jeg hadde vel tatt en titt hos Leca/Maxit. Søkte litt om det, det heter visst Leca Fasadeblokk nå. Så veldig greit ut, men:

 

I mitt tilfelle bygger den litt vel mye innvendig. Blokken er 12,5 cm pluss festesystem 1-2 cm. Og deretter kommer litt utlekting og panel.

 

Litt derfor jeg var interessert i Styrofoam løsning med puss... Ikke mening å kuppe tråden, men siden det dukket opp en kommentar om det.

Lenke til kommentar
Har du vurdert leca iso rehab?

Takk for tips! Visste ikke om det, dvs jeg hadde vel tatt en titt hos Leca/Maxit. Søkte litt om det, det heter visst Leca Fasadeblokk nå. Så veldig greit ut, men:

 

I mitt tilfelle bygger den litt vel mye innvendig. Blokken er 12,5 cm pluss festesystem 1-2 cm. Og deretter kommer litt utlekting og panel.

 

Litt derfor jeg var interessert i Styrofoam løsning med puss... Ikke mening å kuppe tråden, men siden det dukket opp en kommentar om det.

 

Jeg personlig skjønner ikke meningen med leca rehab blokker.

Ser det bare som ekstra arbeid å først mure opp og så pusse.

Når du bare kan klaske isjolasjon på veggen og så pusse. + det må hvære en mye billigere metode.

Jeg skjønner heller ikke hvorfor alle skall lekte ut og platekle/panel på mur/betongvegg.

Det går ann å spare en hel formue med å male rett på veggen. + du slipper unna alle problemene med fukt.

Lenke til kommentar
Har du vurdert leca iso rehab?

Takk for tips! Visste ikke om det, dvs jeg hadde vel tatt en titt hos Leca/Maxit. Søkte litt om det, det heter visst Leca Fasadeblokk nå. Så veldig greit ut, men:

 

I mitt tilfelle bygger den litt vel mye innvendig. Blokken er 12,5 cm pluss festesystem 1-2 cm. Og deretter kommer litt utlekting og panel.

 

Litt derfor jeg var interessert i Styrofoam løsning med puss... Ikke mening å kuppe tråden, men siden det dukket opp en kommentar om det.

jeg som håpet du kunne bruke de, så kunne du lært meg det etterpå. ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...