Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Isolering av kjellervegger.


Anbefalte innlegg

Jeg skjønner heller ikke hvorfor alle skall lekte ut og platekle/panel på mur/betongvegg.

Det går ann å spare en hel formue med å male rett på veggen. + du slipper unna alle problemene med fukt.

Du har et poeng, men jeg synes panel er vesentlig finere (smak og behag). Og dessuten enklere

å feste ting til... Tror at utlektet panel utenpå en slik innpusset løsning puster noenlunde bra (så lenge ikke

malt med damptett maling), men dyrere er det jo...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

skal du drive mye med trehus er trehusboka utrolig bra. håndbok 53, og pass på at du får den nye med de nye isolasjonsreglene.

 

Men den er dyr. nesten 800. Det er en oppsummering av byggforskblader om trehus, og har litt penere illustrasjoner. Byggforsk og ns er jævlig dyre, du kommer langt med den boka.

Lenke til kommentar
Har du vurdert leca iso rehab?

Takk for tips! Visste ikke om det, dvs jeg hadde vel tatt en titt hos Leca/Maxit. Søkte litt om det, det heter visst Leca Fasadeblokk nå. Så veldig greit ut, men:

 

I mitt tilfelle bygger den litt vel mye innvendig. Blokken er 12,5 cm pluss festesystem 1-2 cm. Og deretter kommer litt utlekting og panel.

 

Litt derfor jeg var interessert i Styrofoam løsning med puss... Ikke mening å kuppe tråden, men siden det dukket opp en kommentar om det.

 

Jeg personlig skjønner ikke meningen med leca rehab blokker.

Ser det bare som ekstra arbeid å først mure opp og så pusse.

Når du bare kan klaske isjolasjon på veggen og så pusse. + det må hvære en mye billigere metode.

Jeg skjønner heller ikke hvorfor alle skall lekte ut og platekle/panel på mur/betongvegg.

Det går ann å spare en hel formue med å male rett på veggen. + du slipper unna alle problemene med fukt.

Rehabblokkene er jo med isolasjon, så isolerer og murer i en opprasjon. Er veggene skjeve så kan en rette veggene i samme slengen. Så hva er det du ikke skjønner med de?

 

Hvilken isolasjon kan man "klaske" på en uisolert betongvegg uten utvendig drenering?

 

Maler man rett på veggen uten isolasjon så er det jo som å pisse i buksa. Strømregningen på sikt blir gigantisk!

Lenke til kommentar
Hvilken isolasjon kan man "klaske" på en uisolert betongvegg uten utvendig drenering?

Feks. kan man bruke styrofoam plater pålimt (sementbasert lim antar jeg). De må da dekkes helt inn med minimum 8-10mm (tynn?)puss system pga brannsikring. I motsetning til Rockwool etc brenner styrofoam. Dette er såvidt jeg forstår en "ny" teknikk som Byggforsk nå også nevner som løsning.

 

For å ha nevnt det: Utvendig drenering og isolasjon er nesten det eneste riktige for kjellervegger. Men ved rehabilitering kan det være nødvendig med ekstra innvendig isolasjon (obs, det er regler for hvor mye man skal bruke og hvordan). Da blir bruk av styrofoam innvendig nesten som å bygge sin egen isoblokk.

 

Fordeler:

 

- Styrofoam tåler fuktighet, ikke problem med råte eller sopp. Jeg vil anta at det kanskje er litt bedre mhp kondens i evt. kuldebroer øverst på vegg, der noe av kjellervegg ligger over bakke.

- Bygger mindre enn feks isoblokk

 

Ulempe:

 

- Muren tørker mye langsommere innover, hvis i det hele tatt (styrofoam er dampåpen)

 

Hvis man ikke har isolert/drenert nedgravd kjellervegg utvendig, vil man aldri kunne tørke opp vegg innover. Da vil vel ikke Rockwool være noe som helst alternativ antar jeg, mens styrofoam kan være det. Bæremessig skal en ren betongvegg tåle å stå fuktig har jeg lest.

 

Påpeker at jeg ikke er fagmann, så les med kritisk sans. Men som sagt, jeg var litt interessert i å vite om noen har erfaring med innvendig bruk av styrofoam. I mitt tilfelle har jeg 50 mm isolasjon på utside på all vegg under bakke (90% av høyde), men har altså kuldebro i topp i mer eller mindre grad. Trenger å isolere med ca 50 mm innvendig.

Endret av Kolibri
Lenke til kommentar

kan du ikke isolere helt opp utvendig? er no beslag man trenger og det blir ikke så pent men det er vel fullt ut mulig. Innvendig må det jo bare bli styr. Jeg er heller ikke noen fagmann så det er sagt :p vil bare lære, og diskusjon er beste måten å lære på.

 

Har sett den løsningen et sted, husker bare ikke hvor i farta

Lenke til kommentar
kan du ikke isolere helt opp utvendig?

Jo, det kan man absolutt. Man fortsetter den utvendige isolasjonen på mur over bakkenivå og avslutter med en kantlist limt og skrudd til vegg. Isolasjon rubbes og det må påføres et pussystem (som ikke suger vann). Men man kan ikke legge helt opp til panel, fordi panel må kunne luftes i nedre kant. Så da har man en liten kuldebro uansett. Men dette er nok egentlig det beste å gjøre.

 

I mitt tilfelle er stort sett det meste av vegg nedgravd. Av estetiske årsaker velger jeg å avslutte isolasjon rett under bakkenivå med avslutningslist. I tillegg legges et skjørt av grunnmurspapp som stikker såvidt over bakke (ekstra sikring).

 

Dessuten, det er bare 5 cm utvendig isolasjon i mitt tilfelle. Og jeg graver ikke opp en gang til! Etter å ha strippet innvendig sandwich element (fra 1980 tallet), må jeg ha noe isolasjon innvendig. (Men trenger ikke mer enn 50mm på det under bakkenivå.)

Lenke til kommentar
Men du får si hva du endte på, er litt spent på den skumløsningen om du velger den.

Det går nok mot bruk av mineralull tenker jeg. Styrofoam plater fra Glava kan fåes i full romhøyde, og er ikke så avskrekkende i pris. Det er derimot pris for å få lagt på brannsperre i form av armert tynnpuss-system. Man kunne kanskje brukt gipsplater (på innsiden av Styrofoam, dvs mot rommet altså), men da føler jeg at jeg er nesten like langt...

 

Og etter at alt er revet innvendig og jeg har fått sett hvordan det ser ut, har jeg et visst håp om at drenering og isolasjon utvendig løser hovedproblemet. Og dermed at noe tørking kan skje innover hvis man følger Byggforsk standarder.

Endret av Kolibri
Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...
  • 4 år senere...
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...