Samu Skrevet 10. oktober 2007 Skrevet 10. oktober 2007 1. Ja, vil si at jeg har blitt påvirket av spill ved flere annledninger. 2. Jeg lærte meg engelsk fortere fordi jeg ville vite hva som ble sagt av figurene på spill når jeg var mindre. Jeg har lært mere om forskjellige emner, i alt fra hitstorie til solsystemet vårt og hvordan ting fungerer... Eneste "negative" påvirkning jeg har fått er vel mere fra slåsse spill som tekken og DOA. Eneste er at jeg kan kanskje ha fått litt lyst å slåss for morro skyld mot en kompis eller no, menne gjorde det aldri omtrent. Da ellers hvis jeg ble provesert till en slåss kamp av noen hendte det at jeg lånte et triks eller to . Men ellers er det at jeg syntes en del av dem hadde så kule hårsveiser at jeg fikk lyst på dem selv... Men det var det ikke snakk om 3. Hmm.... Vil si at det kan påvirke folk ja, men kun folk som da har hatt en dårlig påvirkning av venner, familie og/eller miljø som kan ta det ut av spill og begynne å gjøre det i virkeligheten. eller med andre ord. Det kan være dråpen som fyller glasset. Er ihvertfall min mening
Bozzeye Skrevet 10. oktober 2007 Skrevet 10. oktober 2007 (endret) 1: Har du noen gang følt at du har blitt påvirket av et spill? Ja, ein del, men ikkje valdeleg påverka. 2: På hvilken måte ble du påvirket? Det siste spelet eg spelte som eg har blitt påverka av er GTA: San Andreas. Husker eg blei jævlig påvirka av CJs banning, men blei ikkje meir valdeleg. Edit: Det var kun heime eg banna, men gjekk i hvert fall rundt og plaga broren min med å seie ting som dette heile tida: «Yo/Protect your homies, man!» «Hey motherfucker, you ripped my car!» og liknande setningar som CJ og andre i San Andreas sa. 3: Tror du voldspill oppfordrer til vold? Voldspel kan ofte oppfordre til vold trur eg, men eg ville aldri f.eks. herpa ein bil som i San Andreas, slått ned folk utan grunn, eller mange av dei tinga folk gjer i valdspel. Eg har aldri, ikkje som eg kan huske, blitt valdeleg påverka av spel, men banning har skjedd at eg har blitt påverka. Banninga har roet seg ned no, men har heller ikkje spelt San Andreas på litt over ei veke no. Grunnen til at eg ikkje blir valdeleg påverka trur eg er at eg ikkje er den typen person som ypper til bråk, havner ikkje i slosskamp, prøver å tøffe meg (som for nokon kan tolkast som ypping), eller andre ting. Eg holder meg mest for meg sjølv, snakkar med vennane mine, bryr meg ikkje stort om andre om dei ikkje har gjort noko som angår meg. Endret 10. oktober 2007 av überSviker
boffeeen Skrevet 10. oktober 2007 Skrevet 10. oktober 2007 Som sagt før: en dreper ikke fordi en har spilt spill, en dreper fordi noe er galt med en.
Bruktbilen Skrevet 10. oktober 2007 Skrevet 10. oktober 2007 1: Har du noen gang følt at du har blitt påvirket av et spill?2: På hvilken måte ble du påvirket? 3: Tror du voldspill oppfordrer til vold? 1 og 2: Jeg blir irritert når jeg dør på idiotiske måter i spill, og jeg har fått en klump i halsen ved enkelte scener i 3-4 spill. Bortsett fra det så blir jeg ikke påvirket. 3: Det korte svaret er nei, det lange svaret er absolutt ikke.
MrLee Skrevet 10. oktober 2007 Skrevet 10. oktober 2007 (endret) 1: Har du noen gang følt at du har blitt påvirket av et spill? 2: På hvilken måte ble du påvirket? 3: Tror du voldspill oppfordrer til vold? 1-- Nja. det kommer ann på hvordan på hvordan du definerer påvirket. Jeg blir veldig påvirket av spill, ellers hadde jeg ikke spillt dem. På samme måte som musikk påvirker deg, eller film, eller bøker for den saksskyld. Spilling påvirker sinsstemningen din, enten du blir irritert fordi du ikke klarer det forbanna hoppet, eller glad når du endelig gjør det, eller trist/glad når storyline utvikler seg. Men har spill fått meg til å emulere handlinger i spill som jeg ellers ikke ville gjort? Nei, det har de ikke. 2. Se over. 3. Nei tvert imot tror jeg at jeg personlig blir mindre voldelig av å spille spill. Jeg får ut litt aggresjon mot pixler istedet for å la det gå utover andre. Ikke at jeg er en voldelig person i utgangspunktet, men det er litt ekstra godt å kverke noen fiender en dag du er skikkelig irritert over en eller annen person. Endret 10. oktober 2007 av MrLee
Zlatzman Skrevet 10. oktober 2007 Skrevet 10. oktober 2007 Jeg pleier å sitte i senga og late som om jeg flyr hver gang jeg har spilt flyspill, blir dessuten vill og gal av å spille hack'n'slash-spill.
Eldritch Skrevet 10. oktober 2007 Skrevet 10. oktober 2007 Ikke utover at jeg til tider har lyst til å knuse maskinen og kontrollen. Og da har det vært relativt "snille" spill som Kingdom Hearts, Final Fantasy VII, Sonic CD og Crash Bandicoot som har irritert vettet av meg.
( ´Д`) VIP QUALITY!! Skrevet 11. oktober 2007 Skrevet 11. oktober 2007 Altså, hvis en spiller et spill uten å bli påvirket av noen som helst grad, hva faen har en tjent på å spille det spillet? Flere timer og ingen ting har skjedd, bare et hjerneløst tidsfordriv? Spill påvirker, akkurat som at musikk, filmer, teaterstykker, stand-up komedier, osv. påvirker en. 1) Ja, jeg blir alltid påvirket av et spill jeg finner på å bruke penger på. 2) Som oftest blir jeg inspirert. Ikke nødvendigvis inspirert til å gjøre noe relatert til det spillet, men la oss si at jeg tilfeldigvis maler et bilde etter å ha spilt et fengende spill; sjansene er store for at jeg lar meg inspirer av det jeg har opplevd, som ultimat påvirker resultatet. For å si det på en mer pyntelig måte: Spill farger tankegangen min. 3) Bare idioter lar seg påvirke av voldsspill i negative retninger, som før eller siden hadde uansett latt seg bli "påvirket" av et eller annet, om det så ikke var spill. Håpløse mennesker altså. Hvorfor en blir slik får være et mysterium for hver og en som ikke kjenner til hva som foregår i "negativt påvirkede" mennesker, en kan aldri vite sikkert. Å anta at noe så harmløst som spill er en årsak til onde hendelser blir bare for svart-hvitt. Noen bare må ha et sort får en kan angripe for å rettferdiggjøre et eller annet nonsens, mer eller mindre, halvveis relatert til voldsspill. Jeg er en gutt på 17 år, spill er blant mine hobbyer.
Chris_lox Skrevet 11. oktober 2007 Forfatter Skrevet 11. oktober 2007 (endret) ahh! Deilig med så mange svar! Takk for masse nydelig hjelp til nå! Chris! EDIT: Noen som har meninger om spill som Manhunt 2? Er det usmakelig med slike spill, eller kan det være kulturelt påfyll? Endret 11. oktober 2007 av Chris_LoX
Dunedain Skrevet 11. oktober 2007 Skrevet 11. oktober 2007 EDIT: Noen som har meninger om spill som Manhunt 2? Er det usmakelig med slike spill, eller kan det være kulturelt påfyll? Manhunt 2 er i alle fall ikke kulturelt påfyll. For min del, så er det nok usmakelig, men syns fremdeles at spillselskap burde få lov te å lage sånne OG få de utgitt hvis de vil. Så får heller foreldre passe på de unge lovende og de voksne ta en beslutning selv. Jeg er ikke interessert i at en mann/dame som aldri har spilt et spill skal si at "GTA European Mountains" eller "Final Fantasy XXVI" ikke er spill som jeg kan spille. Det vil jeg bestemme selv!
teletubbiekid Skrevet 11. oktober 2007 Skrevet 11. oktober 2007 1: Har du noen gang følt at du har blitt påvirket av et spill? Selvfølgelig, man blir påvirket av alt rundt deg. Spill kan forårsake glede, frustrasjon, redsel og ren morro, akkurat som all annen form for underholdning. 2: På hvilken måte ble du påvirket? Se nummer 1 3: Tror du voldspill oppfordrer til vold? Nei. Det er forskjell på å bli inspirert og oppfordret. 16 år.
S-r-ex Skrevet 11. oktober 2007 Skrevet 11. oktober 2007 (endret) 1: Har du noen gang følt at du har blitt påvirket av et spill? DREEEEEPEEEEE!! *Tar frem motorsag* Egentlig ikke. 2: På hvilken måte ble du påvirket? godt opptil 3000 timer med engelske spill de siste årene har gjort meg til en av klassens beste i engelsk, til tross for genetiske problemer 3: Tror du voldspill oppfordrer til vold? Snakker om tilbakestående eller barn med store vansker i livet, ja. Friske normale typer som oss her på forumet? Nei. Må bare hugge ned han kisen der ute med øksa mi, snakkes! Endret 11. oktober 2007 av S-r-ex
Bruktbilen Skrevet 11. oktober 2007 Skrevet 11. oktober 2007 Noen som har meninger om spill som Manhunt 2? Er det usmakelig med slike spill, eller kan det være kulturelt påfyll? Her har du en link til en Manhunt 2 diskusjon, mot slutten en faktisk diskusjon starter/slutter. Det at Manhunt 2 ble bannet er helt idiotisk av myndighetene der, de mente tydeligvis at ingen burde spille et slikt voldelig spill og at ingen er ansvarlig nok til å skille virkelighet fra spill. De kunne lett ha satt en 20 års aldersgrense på spillet, men det å nekte de å spille spillet har de ingen rett til. Hvis en på 25 vil spille Manhunt 2 så skal han få lov til det, det er ingen grunn som er god nok til å nekte han den retten. Lær heller foreldrene til å ikke kjøpe Manhunt 2 til barn på 14.
Montolio Skrevet 11. oktober 2007 Skrevet 11. oktober 2007 Jeg er 19 år. 1 + 2. Ja, jeg blir i stor grad påvirket av spill, for min del i størst grad RPG'er hvor jeg blir mer eller mindre personlig involvert i spillet fordi historien er vledig dyp eller jeg finner ett eller annet som appellerer til meg i spillet. Spill har fått meg til å le, gråte, føle sinne og mye mer. De har fått meg til å ikke dra på skolen, hindret meg i å f.eks være sosial eller utsette ting som er viktig å få gjort eg. husarbeid, lekser, you name it. Samtidig har spill vært med på å forme den jeg er ettersom det har vært en av mine store lidenskaper helt fra jeg var 6 år gammel og spilte Sam & Max for første gang. 3. Både ja og nei. Jeg mener ikke at voldsspill skaper en voldelig person, men jeg kan tenke meg at det gir et ekstra stimuli til mennesker som allerede har fått en veldig dårlig oppvekst og sosialiseringsfase. Det er mange faktorer som spiller inn for at en person skal begå en voldshandling, og spill kan like gjerne være en av disse, men langt ifra den eneste. En "normal" person i den forstand at han/hun ikke føler behovet for å påføre andre smerte vil ikke gå på gata å slå noen ned etter han/hun har spilt GTA f.eks
Patney Skrevet 11. oktober 2007 Skrevet 11. oktober 2007 Jeg blir veldig dramatisk av Phoenix Wright. 8) Og RPG-spill er veldig INVOLVERENDE, som Montolio sa.
Bozzeye Skrevet 11. oktober 2007 Skrevet 11. oktober 2007 Jeg er ikke interessert i at en mann/dame som aldri har spilt et spill skal si at "GTA European Mountains" eller "Final Fantasy XXVI" ikke er spill som jeg kan spille. Det vil jeg bestemme selv! Trur ikkje serleg mange er det. Skal f.eks. mamma kjøpe eit spel til meg (viss eg ikkje har pengar med meg til å kjøpe eit spel eg har lyst på), spør ho kanskje kva spelet går ut på. Ho bryr seg ikkje serleg kva spel eg kjøper, om det hadde vert kjempebarnsleg spel eller überkiller-drep-alle-fiendane-utan-grunn-spel. Eg kjøpte f.eks. Mortal Kombat: Armageddon, som er 18+, ho spurte berre kva spelet gjekk ut på og sa/spurte ikkje meir. Humøret mitt kan ofte bli påvirka av spel, det kan språkbruken óg (den roer seg heldigvis etter ei veke +/-), men kan aldri huske eg har blitt valdeleg påvirka.
KayAU Skrevet 11. oktober 2007 Skrevet 11. oktober 2007 EDIT: Noen som har meninger om spill som Manhunt 2? Er det usmakelig med slike spill, eller kan det være kulturelt påfyll? Spekulativ bruk av ekstrem vald for å skape blest om eit spel er ikkje akkurat nyskapande. Ser Manhunt 2 som eit døme på ein trend eg mislikar, heller enn stor kultur. Når det gjeld forbodet, er eg i utgangspunktet negativ til det. Men eg skulle ønske slike spel var mindre tilgjengelege for mindreårige enn dei er no. Idèellt sett burde ein kunne overlate ansvaret for slikt til foreldre, men observasjonar tilseier at vi ikkje lev i ei idèell nok verd. Derfor ønskar eg strengare handheving av aldersgrenser. Kay
Gormers Skrevet 11. oktober 2007 Skrevet 11. oktober 2007 1: Har du noen gang følt at du har blitt påvirket av et spill? 2: På hvilken måte ble du påvirket? Ja da. Akkurat som alt annet kan spill endre humøret ditt og sette tanger i gang. Men dette er jo en selvfølge da. Det kan også hende at du noen ganger fortsetter å tenke på noe som har skjedd i et spill etter jeg har sluttet å spille også. Det kan også hende at du får litt lyst til å være en person i spillet, ihvertfall hvis du er mindre. (husker at jeg lekte med kamerater når jeg var liten, og noen få ganger så etterligna vi personer fra f. eks slossespill XD) 3: Tror du voldspill oppfordrer til vold? Ja litt, akkurat som masse annet. Men de som er ca over 12 klarer alltid å la være å bli påvirket noe særlig så lenge de ikke er ustabile fra før av.
Eldritch Skrevet 11. oktober 2007 Skrevet 11. oktober 2007 EDIT: Noen som har meninger om spill som Manhunt 2? Er det usmakelig med slike spill, eller kan det være kulturelt påfyll? Selv om Manhunt 2 sikkert er like kjedelig som det første spillet, så er det allikevel kulturelt påfyll på lik linje med f.eks. Super Mario Galaxy. Forskjellen er at de er "påfyll" for radikalt forskjellige deler av markedet. MArios spill er "påfyll" i den delen av markedet som vil ha typisk barnevennlige plattformspill med sterke farger, hopping og spretting. Manhunt 2 er "påfyll" i den delen av markedet som vil ha voldsspill med realistisk tilnærming. Jeg ser ikke på det som usmakelig at noen lager et spill der "gimmicken" består av vold. Det er ikke noe nytt, det så man allerede da Mortal Kombat 1 kom i hin haarde.
multisync Skrevet 11. oktober 2007 Skrevet 11. oktober 2007 Nei, vil ikke si jeg blir påvirket av spill. Bare i den grad at jeg bruker tid på det, og det kan påvirke andre ting. At voldsspill oppfordrer til vold er bare tull, heller på PC-en enn i virkeligheten sier jeg
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå