Gå til innhold

TEST: Dell XPS M1330


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Denne virker ganske lekker!

 

 

Mobile mark, måler denne ytelsen under load eller idle?

 

Mobilemark prøver å simulere normal bruk, det vil si at den skriver litt dokumenter, leser nettsider, pakker opp filer fra et zip-arkiv, redigerer bilder, lager en flashanimasjon, litt regneark og andre ting, samtidig som at den tar litt pauser her og der. Mer om Mobilemark og hvilke programmer den bruker kan du se på www.bapco.com

Lenke til kommentar
Latidude er mye mer "plastic fantastic" enn denne! I know, har prøvd begge.

Selv sitter jeg på en D630, som gir lite preg av plastikk. Har også hatt en D600 i over 3 år, og den fungerer meget godt enda. Kvaliteten har vært upåklagelig, og serviceordningen på Latitude er en god del bedre enn på Inspiron/XPS. Tror jeg vet hvordan Latitude er i praksis. Foreldrene mine har fått min gamle. Og den har ikke alle disse søppel-knappene man finner på forbrukermodeller. Og jeg er litt skuffet over at det ikke er Gbps ethernet på XPS M1330. Sier litt om nivået.

Lenke til kommentar

Jeg må bare bekrefte det ketle sier. Latitude (D500) føles mer plastikk ut enn denne.

 

Etter å ha blitt vant med 1920x1200 og 2560x1024 oppløsning på stasjonære PCer får jeg litt klaustrofobisk følelse av å bruke 1280x800, selv på en såpass liten skjerm. Jeg skulle gjerne sett at den kom med mulighet for 1680x1050. DVI hadde også vært kjekt.

 

Ellers så er jeg svært imponert over maskina etter å ha prøvd den litt. Den er både kraftig, solid og ganske lett.

 

Angående pris så kan det nevnes at det lønner seg å kjøpe minimum CPU, ram og harddisk og oppgradere dette selv. Man trenger ikke være noen ekspert for å skifte dette men det hjelper å ha mindre enn ti tommeltotter også.

Lenke til kommentar
Det at maskinen ikke har Gbps Ethernet burde trekke ned.

 

Tror ikke det er så ekstremt mange som kommer til å savne det akkurat.. tipper at 99% av folk med bærbar bruker trådløst nettverk 99% av gangene uansett.

 

Virker litt "plastic fantastic" for min del. Glad jeg sitter på en Latitude.

 

Dummeste jeg har hørt.

Lenke til kommentar
Tror ikke det er så ekstremt mange som kommer til å savne det akkurat.. tipper at 99% av folk med bærbar bruker trådløst nettverk 99% av gangene uansett.

Til og med min gamle D600 har Gbps ethernet, fra Broadcom. Forskjellen mellom overføringshastighet på 100 Mbps nettverk og Gbps nettverk var markant. Opplevde 3 ganger så stor hastighet i praksis på overføring av data etter at jeg skaffet meg en Gbps switch i forhold til da jeg kun hadde 100 Mbps nettverk. Så i dag bør Gbps ethernet med en PCI-E kontroller være standard, i hvert fall når man betaler så mye som man gjør for denne modellen. Dette punktet burde absolutt være en faktor som trekker ned.

Dummeste jeg har hørt.

Synes designet og fargevalget er litt vel glorete, noe som fremhever plastikk-preget etter min mening. Dessuten er skjermen ikke godt nok stivet opp.

Lenke til kommentar
Angående pris så kan det nevnes at det lønner seg å kjøpe minimum CPU, ram og harddisk og oppgradere dette selv. Man trenger ikke være noen ekspert for å skifte dette men det hjelper å ha mindre enn ti tommeltotter også.

 

Kan si at om man ikke ønsker å bryte garantien, kan en telefon til Dell gjøre samme nytten som å oppgradere selv.

Lenke til kommentar
Til og med min gamle D600 har Gbps ethernet, fra Broadcom. Forskjellen mellom overføringshastighet på 100 Mbps nettverk og Gbps nettverk var markant. Opplevde 3 ganger så stor hastighet i praksis på overføring av data etter at jeg skaffet meg en Gbps switch i forhold til da jeg kun hadde 100 Mbps nettverk. Så i dag bør Gbps ethernet med en PCI-E kontroller være standard, i hvert fall når man betaler så mye som man gjør for denne modellen. Dette punktet burde absolutt være en faktor som trekker ned.

 

Synes designet og fargevalget er litt vel glorete, noe som fremhever plastikk-preget etter min mening. Dessuten er skjermen ikke godt nok stivet opp.

Tror det er veldig få som daglig driver og overfører 10-talls GB med data fram og tilbake fra ei slik maskin. Dog er det sikkert noen der ute. Men de aller fleste som en annen her sa, vil uansett bruke denne maskina bare opp mot trådløst. Og når den først er på kabla nettverk, så gir ikke 100Mbit så veldig mye dårligere ytelse. F.eks. har jeg overført en del data via en WD passport disk. Ligger på 15-20MB/s i overføring fra den over på Dell'n. Så med mindre man har en 7200RPM eller en syk kjapp nandflash disk, så vil ikke mangelen på Gigabit LAN sette de store begrensningene på maskina akkurat. For de aller fleste der ute så vil ikke mangelen på Gigabit trekke ned, ergo det blir litt teit å trekke for det. Om noen år så kommer det helt sikkert bærbare uten LAN også. Det begynner faktisk å bli så avlegs. Jeg er iafl uenig med deg, om det koster mer, så BØR ikke Gigabit være standard.

 

Har du egentlig sett på de andre XPS-modellene? De er jo alle glorete. m1330en er vel den som er minst glorete og mest stilren i serien.

 

Har du prøvd maskina? Bare spør, for skjermen er etter min mening helt klart nok stivet opp. Den brekker ikke om man tar tak i den liksom.

Lenke til kommentar
Med D600 fikk jeg en overføringshastighet på over 20 MB/s over Gbps ethernet, og det med en 5400rpm disk. Ytelsen på Gbps ethernet var ca 3 ganger så høy som på 100 Mbps ethernet, og det på D600 med 5400rpm disk. Så du tar feil med den påstanden. Og jeg har gjort målinger.
Du har gjort målinger på m1330 sitt LAN-nettverkskort? Eller du har gjort det på et annet 100Mbps nettverkskort? 20/3 blir jo under 7MB/s. Har vansker for å tro at Dell'n min gir så lav overføring på en ren 100Mbps kablet tilkobling. Greit at det er overhead, men det får være måte på! Får vel teste engang jeg har en switch og stasjonær PC og teste opp i mot :!: (kan bli ei stund til - med mindre jeg tar med maskina på jobb..)

 

Tror uansett du missa poenget mitt. De aller fleste vil ikke engang bruke LAN på den maskina. Og de som gjør det, driver neppe og konstant overfører 10-talls med GB daglig.

Lenke til kommentar

Hei,

 

Vurderer selv denne maskinen, men lurer litt på hvilken grafikkløsning jeg skal gå for.

I utgangspunktet har jeg lyst til å muligheten til å spille litt, og en oppgradering til nvidia virker helt greit prismessig.

 

Men det som bekymrer meg er spørsmål som varmeutvikling og energibruk. Leste på Dell sine sider at de anbefalte 6cellers batteri hvis man gikk for nvidia, er det stor forskjell i batteritid med de forskjellige grafikkløsningene?

 

Og varmeutvikling, vil en nvidia-løsning generere mer varme og i verste fall starte opp vifta i tid og utide?

 

En marerittscenario er når jeg sitter i lesesalen omringet av ørten stillegående dasslokk (mac-er), og PC-en min fyrer opp vifta som en arrig støvsuger (skjedde i dag med min gamle fujitsu, kjørte bare word og firefox :blush: ). Kan dette skje med en m1330 med nvidia?

Lenke til kommentar
Du har gjort målinger på m1330 sitt LAN-nettverkskort? Eller du har gjort det på et annet 100Mbps nettverkskort? 20/3 blir jo under 7MB/s. Har vansker for å tro at Dell'n min gir så lav overføring på en ren 100Mbps kablet tilkobling. Greit at det er overhead, men det får være måte på! Får vel teste engang jeg har en switch og stasjonær PC og teste opp i mot :!: (kan bli ei stund til - med mindre jeg tar med maskina på jobb..)

 

Tror uansett du missa poenget mitt. De aller fleste vil ikke engang bruke LAN på den maskina. Og de som gjør det, driver neppe og konstant overfører 10-talls med GB daglig.

Jeg sa "over 20 MB/s". Fikk en hastighet på 200-250 Mbps.

Lenke til kommentar
Hei,

 

Vurderer selv denne maskinen, men lurer litt på hvilken grafikkløsning jeg skal gå for.

I utgangspunktet har jeg lyst til å muligheten til å spille litt, og en oppgradering til nvidia virker helt greit prismessig.

 

Men det som bekymrer meg er spørsmål som varmeutvikling og energibruk. Leste på Dell sine sider at de anbefalte 6cellers batteri hvis man gikk for nvidia, er det stor forskjell i batteritid med de forskjellige grafikkløsningene?

 

Og varmeutvikling, vil en nvidia-løsning generere mer varme og i verste fall starte opp vifta i tid og utide?

 

En marerittscenario er når jeg sitter i lesesalen omringet av ørten stillegående dasslokk (mac-er), og PC-en min fyrer opp vifta som en arrig støvsuger (skjedde i dag med min gamle fujitsu, kjørte bare word og firefox :blush: ). Kan dette skje med en m1330 med nvidia?

Usikker på hvor mye mer batterilevetid du vil å få uten nvidia imaskina, men testen gir iallfall en god pekepinn på hvor mye du vil få med nvidia sin grafikkbrikke.

 

Du kan jo også lese om varme og støy i testen. Den bråker særdeles lite i mine ører. Det er kun når du drar i gang spill (evt andre ting drar heftig på GPUen) at vifta kjører på og øker støynivået en god del. Ellers er den musestille. Jeg synes heller ikke den blir spesielt varm. Kan sitte med den i fanget på timesvis uten at jeg blir sliten eller at det blir ubehagelig på noen måte.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...