Gå til innhold

TEST: Dell XPS M1330


Anbefalte innlegg

Du har gjort målinger på m1330 sitt LAN-nettverkskort? Eller du har gjort det på et annet 100Mbps nettverkskort? 20/3 blir jo under 7MB/s. Har vansker for å tro at Dell'n min gir så lav overføring på en ren 100Mbps kablet tilkobling. Greit at det er overhead, men det får være måte på!

100 Mbit/s = 12,5 MB/s. At 44% av det kan gå bort i overhead ser jeg ikke på som usannsynlig. Størrelsen på overheaden varierer veldig med protokoll og 44% er plausibelt for mange protokoller.

 

Ellers så kan man jo kjøpe et Gigabit ExpressCard om det er svært viktig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Lurer på om dette var spikeren i kista for min del.

Har lenge sikla på den maskina her, og jeg fikk jo ikke noe mindre lyst på den etter å ha lest den testen her.

 

Er det noen her som har faktisk har maskinen, og har noen negative erfaringer med den?

Lenke til kommentar
Trodde Dell hørte på kundene nå for tida, 2 USB porter er for lite, man bør slippe å bruke USB hub.

 

Litt lite ja. Men så kom jeg til å tenke på, hvor mange ganger har jeg brukt mer enn 1 port på en laptop? Eneste gangen jeg bruker de, er når jeg skal lade iRiver'n, eller koble til en ekstern disk. Noe mer bruk for USB har jeg ikke. Men synes godt de kunne ha slengt på 2 til.

Lenke til kommentar
Litt lite ja. Men så kom jeg til å tenke på, hvor mange ganger har jeg brukt mer enn 1 port på en laptop? Eneste gangen jeg bruker de, er når jeg skal lade iRiver'n, eller koble til en ekstern disk. Noe mer bruk for USB har jeg ikke. Men synes godt de kunne ha slengt på 2 til.

 

Enig, om det er så at man trenger flere usbporter enn 2 hele tiden, er det ikke en slik maskin man skal ha...!

Lenke til kommentar
Synes designet og fargevalget er litt vel glorete, noe som fremhever plastikk-preget etter min mening. Dessuten er skjermen ikke godt nok stivet opp.

 

Har du prøvet XPS1330 i levende live?

 

 

Forøvrig ble dette testen som avgjorde det hele, denne maskinen skal i hus. Nå gjenstår det bare å se om jeg er tøff nok til å velge dårligste CPU og RAM for senere å oppgradere denne selv.

Endret av Trazor
Lenke til kommentar
Har du prøvet XPS1330 i levende live?

Forøvrig ble dette testen som avgjorde det hele, denne maskinen skal i hus. Nå gjenstår det bare å se om jeg er tøff nok til å velge dårligste CPU og RAM for senere å oppgradere denne selv.

 

*ler* trenger ikke å være tøff for å oppgradere ram. prosessor er nok verre. og enda verre når du skal ringe til teknisk support og feilmelde maskinen og de krever at du skal sette den originale prosessoren tilbake igjen! :tease:

Lenke til kommentar
*ler* trenger ikke å være tøff for å oppgradere ram. prosessor er nok verre. og enda verre når du skal ringe til teknisk support og feilmelde maskinen og de krever at du skal sette den originale prosessoren tilbake igjen! :tease:

 

Sant nok, ram har jeg oppgradert i en bærbar før, easy as pie. ArcticOC har forøvrig overbevist meg at det skal være en smal sak å oppgradere CPUen i den store XPS1330 tråden :)

Lenke til kommentar
Nå er jeg generelt skeptisk til forbrukermodeller, som denne jo er. Føler jeg sitter ganske så behagelig på en Latitude, som gjør jobben.

 

vel, du trekker jo en sammenligning mellom forbrukermodeller og forretningsmodeller her, og det er jo kanskje litt hardt å ta i, nes pas? :)

 

For min del er det ikke så viktig at en bærbar datamaskin levert for vanlige forbrukere har 100mbit LAN, så det er absolutt ikke minus, men så har den jo også støtte for n-draft'et på WLAN, selv om den måtte teoretisk levere 300mbit, for de som synes det er veldig viktig. I tillegg kommer det støtte for WWLAN i den også, med innebygget sim-kort leser under batteriet, ergo mobilt bredbånd 24/7, på linje med dekning for mobiltelefoner. Det er mye som trekker denne maskinen i pluss for vanlig forbrukere her. :w00t:

 

For forretningsfolk og mennesker med behov for en annen type ytelse på LAN er jo Latitude-serien perfekt. Den nye serien, D830 og D630, er jo tross alt noe dyrere også da! Imponerende å pakke inn så mye ytelse i så liten maskin, synes jeg. :love:

Lenke til kommentar
I tillegg kommer det støtte for WWLAN i den også, med innebygget sim-kort leser under batteriet, ergo mobilt bredbånd 24/7, på linje med dekning for mobiltelefoner. Det er mye som trekker denne maskinen i pluss for vanlig forbrukere her. :w00t:

 

Vil dette si at jeg kan smekke simkortet mitt inn i leseren, og så surfe via 3G\GPRS\Edge\Whatever slik, i stedenfor å koble mobilen min til PC-en via USB for å oppnå det samme?

Lenke til kommentar

Du må selvfølgelig bestille maskinen med et 3G-kort. Sånn er det også på den jeg sitter på, en Latitude D630. Akkurat samme system der. Når det gjelder pris, er faktisk Latitude D630 ganske gunstig priset, i hvert fall hvis man bestiller over telefon. Har hatt Latitude D630 siden juli i år (med nVIDIA Quadro NVS135M), og er fornøyd. Så jeg kommer nok ikke til å gå for en Inspiron/XPS senere.

 

Edit: en annen ting som taler imot Inspiron/XPS er at ved leveringsproblemer blir Latitude/Presicion prioritert over forbrukermodellene, da det er viktigere å få levert bedriftsmodellene i tide.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar
Edit: en annen ting som taler imot Inspiron/XPS er at ved leveringsproblemer blir Latitude/Presicion prioritert over forbrukermodellene, da det er viktigere å få levert bedriftsmodellene i tide.

Voldsomt til mas det var om denne fantastiske PC-en din då. M1330 er absolutt ikkje plastikkfølelse over seg, og glorete er den i alle fall ikkje.

 

I tillegg så er vel dei verste leveringsproblema over. Dei siste som har bestilt har fått den til normal leveringstid.

Lenke til kommentar
Angående pris så kan det nevnes at det lønner seg å kjøpe minimum CPU, ram og harddisk og oppgradere dette selv. Man trenger ikke være noen ekspert for å skifte dette men det hjelper å ha mindre enn ti tommeltotter også.

Går det an uten å miste garanti og reklamasjonsrett?

 

Litt lite ja. Men så kom jeg til å tenke på, hvor mange ganger har jeg brukt mer enn 1 port på en laptop? Eneste gangen jeg bruker de, er når jeg skal lade iRiver'n, eller koble til en ekstern disk. Noe mer bruk for USB har jeg ikke. Men synes godt de kunne ha slengt på 2 til.

USB-Mus + tastatur. Hvor setter jeg da i usb-harddisken og mp3-spilleren, og skriveren såklart? Er utrolig hvor mange usb-ting som finnes nå til dags.

Lenke til kommentar
Går det an uten å miste garanti og reklamasjonsrett?

Garanti kan man miste av hva som helst. Det er Dell som dikterer vilkårene der. De godtar vist egen oppgradering av harddisk og ram, men ikke av prosessor etter det jeg har hørt.

 

Reklamasjon mister man ikke uansett, men man står selvfølgelig svakere i en reklamasjonssak om endringen man selv har gjort kan føre til de skadene som har oppstått. Derimot vil reklamasjonen fungere som før på alle andre deler. F.eks hvis skjermen plutselig mister baklys. Da spiller det ingen rolle for reklamasjonssaken på skjermen om du har skiftet prosessor, ram og harddisk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...