Gå til innhold

Vitenskapsfolk har skapt kunstig liv


Anbefalte innlegg

http://afp.google.com/article/ALeqM5hI3Fcp...xfk66f4gMNwo8QA

http://news.google.com/news?hl=en&um=1&ie=...artificial+life

 

The chromosome which Venter and his team has created (vel og merke ifra kjemikalier) is known as Mycoplasma laboratorium and, in the final step of the process, will be transplanted into a living cell where it should "take control," effectively becoming a new life form.

 

The single cell organism, which ETC has coined "Synthia," is piloted by a chromosome with just 381 genes, the limit necessary to sustain the life of the bacteria so it can feed and reproduce.

 

 

Implikasjoner, anyone? Fantastiske nye medisiner og teknologier, eller nye biologiske våpen? Sansyneligvis begge deler, tror nå jeg. På menneskenes sti av teknologisk utvikling er dette et av de store "wildcardene". Når kunstig liv i nær fremtid blir skapt fra bunnen av, kommer det til å gjøre oss til virkelige guder, med skapelsens krefter ved våre fingertupper. Glem nanoteknologi og kunstige roboter, her snakker vi om nanoskopiske biologiske maskiner som gjennomfører våre ordre. Og hvilken bruk har vi for religion om også vi klarer å skape liv og svare på et av de VIRKELIG store spørsmålene om vår eksistens? Hvilken bruk har vi noengang hatt for religion Vil de religiøse amøbene endelig innse at slaget er tapt, eller vil de rett og slett forby og ignorere også dette gjennombruddet, på linje med stamceller og kloning?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis det er basert på naturen (som alt er) så ville det vel i teorien kunne utvikles naturlig om forholdene lå til rette for det.

 

Designer liv er i mine øyne er god ting. Da kan man faktisk bruke mye av argumentasjonen til Inteligent Design folka, bare bytte ut gud med de vitenskapsfolk :)

 

Dessuten, den skapnignen gjør jo ingenting. Den er tenkt brukt som grunnlag for å lage ting som kan gjøre noe.

 

Videre utvikling kan gi skapninger uten såkalt junk dna. Da blir det også mye enklerer å simulere skapningene. Ser for meg at dagen kommer compilere faktisk skaper det du har programert :D Kan bli kjipt med feilsøking, men det ordnes sikkert.

 

Selvfølgelig, vi må jo finne ut av hvordan vi får noe til å gjøre det vi vil.

 

Så klart, det kommer jo ikke til å skje så lenge vi lever, for selv om det er mulig får man aldri lov av myndighetene. Godkjenningsprosessene for noe slikt tar vel så mange år at jeg er død før vi får noen praktisk daglig nytte av det.

Lenke til kommentar

ikke for å være slem, men nyheten rokker ikke ved religion på noen måte. Jeg tror heller det styrker den (eller gir de religiøse mer tro på at den stemmer). "hvis vi kan skape liv, hvorfor går man da utifra at vi er tilfeldige? Har vi vist at man kan skape liv er det jo mer sansynlig at vi også er resultat av en tilsvarende prosess". Noe som har skjed en gang er nesten garantert å skje igjen vet du ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...