Gå til innhold

Skal kjøpe meg PDA


aroscher

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hei!

Jeg trenger hjelp til å kjøpe meg en PDA.

Vil ha en som kan det meste og er bra. Bruker mac til vanlig, men vet ikke om det har noe å si med valg av PDA.

Har tittet litt på nettet, men finner ingen bra sider med gode tester. Noen som har noen råd til meg?

 

Hei!

 

HTC er den som er mest kjent i markedet og kommer med telefoner nå og da. HP kommer med noen om ikke ekstremt lenge - men avhengig av hvor lenge du kan vente. i-mate (som jeg jobber for - ansvarlig for support) kommer med flere modeller - de første er nok Ultimate 6150/8150 + JAMA 101. Ultimate har knallbra teknisk spec, og jeg har testa de en periode nå og meget fornøyd med hva de har klart med disse. Usikkert når de kommer i salg, forhåpentligvis asap..da det er stor etterspørsel etter de. E-ten er et veldig spennende merke. Hmm..har vi glemt noen da ? Ikke på det norske markedet tror jeg

 

Det du bør gå ut i fra ved valg av PDA - vel, jeg pleier å ta det i fra om en kunde har lyst på Smartphone (numerisk tastatur og IKKE touch skjerm) eller en PDA (touch skjerm) - da pleier jeg å spørre om han/hun skal bruke dippedutten som primært en telefon - eller mest kommunisere via e-post, legge inn møter i kalender, etc. Hvis man skal ha en dippedutt der man sitter og prater i telefon veldig mye - så ville jeg anbefalt en Smartphone. Dette fordi en PDA uten handsfree er "klumsete" å holde som tlf mot øret pga størrelse og kvalitet på lyd er som regel bedre. Det kan også faktisk lønne seg å kjøpe en telefon som ikke har 3G - dersom man ikke skal benytte e-post, surfing, etc. Da ramler telefonen i pris + at batteristrøm varer en god del lengre...vel, nå ser det ut til at du har bestemt deg for en PDA....

 

Da er spørsmålet pris - hvis du skal ha en topp spec'et PDA med HSDPA (rask data-kommunikasjonsstandard), VGA skjerm, GPS, etc. så havner du fort oppi 6000-7500 kr. Jeg tror HTC TyTN II ligger på litt over 7000 kr prismessig. Forskjellen på f.eks HTC's flaggskip PDA (Ser bort i fra de dippeduttene som HTC kommer med som er store i størrelse og ikke faller under kategorien PDA) og f.eks i-mate Ultimate telefonene som er offisielt lansert (6150 og 8150) er at i-mate Ultimate er litt mer business orientert i og med man kan koble de direkte til en prosjektor for presentasjoner av Powerpoint, etc. Ellers har TyTN II noen andre hendige saker som GPS innebygd (noe de 2 i-mate modellene ikke har). Men det er alltid slik med PDAer - hvis man tilfører noe så går det som regel ut over noe annet - f.eks vekt. Skal man ha en PDA med stor batterikapasitet, vel - da må man regne med at telefonen veier litt. Ønsker du derimot en billigere PDA som kan basis-funksjonene som alle PDAer og Smartphones kan som "mobilt kontor" (e-post, kontakter, kalender, oppgaver, etc.) så ser i-mate JAMA 101 til å bli en veldig bra telefon. De tekniske spec'ene er ikke revolusjonerende på noen måte - men PDAen er ligger kjempebra i hånden da den er smal. Denne vil nok ha en veldig gunstig pris også.

 

Hvis du ønsker litt info om hvilke kriterier, generell info om PDAer/Smartphones, etc. bør du lese et dokument jeg har skrevet og lagt ut på http://www.i-mate.no/download.php?list.81

 

Det skal forøvrig ikke noe problem at du har MAC. Dvs. PDAer (foruten Palm) kjører som regel Microsoft Windows Mobile. For å utveksle info mellom datamaskin og telefon benyttes Microsoft Activesync. Det er klart at som regel lønner det seg da å kjøre Microsoft hele veien. Vel, Activesync er ett av de...mest problematiske Microsoft programmene jeg har vært borti - så man skal aldri være skråsikker. Imidlertid finner man et kommersielt program kalt Missing Sync på følgende web-side:

 

http://www.markspace.com/

 

Pass på at du velger korrekt versjon - at den støtter Windows Mobile 5/6 - avhengig av hvilken PDA du velger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...