Gå til innhold

Millionbot for fildeling


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ei alene mor må ut med 222000 usd for 24 låter. Nå fikk jeg lyst til å kjøpe cd-er gitt.

 

Jeg er gjerne med på å ideen om å gi henne en liten sum. Hadde nok personer gjort det så hadde det blitt lettere for henne.

 

Dette er sinnsykt. Her sitter plateselskapene og tviholder på gammel og skrøpelig teknologi (cd-er) pga at de satt godt på tronsalen sin for 10 år siden. De saksøker bestemødre og tenåringer for store summer og nå drar de til med en million til mannen i gata.

 

Jeg oppfordrer alle til å ikke kjøpe musikk. Heller et liv uten musikk enn å støtte de jævlene der.

Lenke til kommentar
Skummel :0 Må vel nesten innstallere PeerGuardian eller noe slikt nå jeg da ;p Men et spørsmål: er det lettere å bli tracket via. p2p programmer som f. eks Kazaa kontra torrents som uTorrent?

9640168[/snapback]

 

Teknisk sett er det nok heller lettere å bli tracket via et torrentbasert system, men i praksis er det vel så lett uansett at det har liten praktisk innvirkning vil jeg tippe.

 

Men jeg vil gjerne mer over til denne saken, istedenfor å diskutere nettverksmessige teknikaliteter. Hva mener olk hadde vært en rettferdig straff i dette tilfellet? Tror dere saken vil bli anket, og boten satt ned?

 

AtW

9640290[/snapback]

Jeg er av den formening at straffen burde være en unnskyldning og at hun måtte betaler det det ville koste å kjøpe singler/CD-er med de samme sangene. Det burde ikke være noen stor bot, for i dagens samfunn har ALLE noe ulovlig musikk på dataen sin. Når man da straffer en eller to personer i året er det enormt urettferdig for de som blir tatt. Det er ikke til å komme unna at jeg, med min musikksamling på dataen, bare ville kjøpt 5-10 CD-er (som jeg faktisk har gjort).

Lenke til kommentar
Skummel :0 Må vel nesten innstallere PeerGuardian eller noe slikt nå jeg da ;p Men et spørsmål: er det lettere å bli tracket via. p2p programmer som f. eks Kazaa kontra torrents som uTorrent?

9640168[/snapback]

 

Teknisk sett er det nok heller lettere å bli tracket via et torrentbasert system, men i praksis er det vel så lett uansett at det har liten praktisk innvirkning vil jeg tippe.

 

Men jeg vil gjerne mer over til denne saken, istedenfor å diskutere nettverksmessige teknikaliteter. Hva mener olk hadde vært en rettferdig straff i dette tilfellet? Tror dere saken vil bli anket, og boten satt ned?

 

AtW

9640290[/snapback]

 

Var ikke dette siste rettsinstans da? Dette blir like dumt som å henge ut rusmisbrukere. Kommer aldri til å fikse problemet, men ødelegger heller for en god del mennesker. I dagens samfunn skal det ikke eksistere empati. Platebransjen mener musikk/film er så billig at alle kan kjøpe. Bullshit! I Norge koster en cd fortsatt ~200 kroner, og dette er generelt sett dyrere enn en ny dvd-film.

 

For den samme summen kan man ha bredbånd i hjemmet med fri nedlastning. Hva velger man? Jeg elsker å lese på 'backtothepast'-blogger rundt om kring, og se hva platebransjen mente om fildeling før i tiden (vil aldri bli et problem, bare de geekeste som gjør det, etc..).

 

I dag er det kun én ting som betyr noe for folk generelt sett; penger. Gjør meg kvalm å se hva folk gjør for å få seg litt mer penger, litt mer eiendom, litt mer verdi. Sitter akkurat nå og ser på statsbudsjettet på TV, de krangler om dritt og tull.

 

Vi lever i en verden hvor tusenvis, om ikke titusenvis av mennesker dør hver dag pga krig, fattigdom, sykdom, osv.. Men alikavel skal vi krangle om tull som dette. Musikkbransjen hyler. Jeg lurer på hvorfor ikke tegneseriebransjen gjør det samme. Jeg leser VELDIG mange flere tegneserier på nett enn jeg kjøper i butikken.

 

Og hvorfor skal jeg egentlig betale 200 kroner for et fysisk medium som strengt talt ikke tåler forferdelig mye, som jeg så vidt kan få lov til å kopiere til min pc uten å få smekk på baken? Selv meg heller samme plata til 50 kroner i digital, ulåst form. Jeg linker nemlig å ha med meg samme musikken jeg hører på hjemme.

 

Lurer på hvor mange i RIAA o.l. som går rundt med en Discman m/ 20 platers etui i sekken...

Lenke til kommentar
Men jeg vil gjerne mer over til denne saken, istedenfor å diskutere nettverksmessige teknikaliteter. Hva mener olk hadde vært en rettferdig straff i dette tilfellet? Tror dere saken vil bli anket, og boten satt ned?

9640290[/snapback]

 

Vi må nesten definere hva hun har gjort galt først? Hun er ikke dømt for å rippe CD og tilgjengeligjort et verk på nettet (hun har visst lastet ned allerede eksisterende pirat-filer) for så å tilgjengeliggjøre disse på samme nettverket...komisk ja.

 

Og så selvfølgelig for å ha lastet ned disse filene.

 

I mine øyne burde hun måtte betale veil. pris på filer av den typen (rundt 5-8 kr) + en bot satt av staten (til staten) for bryting av kopilovene (aner ikke hva den er i USA).

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Så er vi igang igjen. :)

 

Vennligst ikke ta utgangspunkt i egen "sfære" og tro at alle andre er en del av denne.

 

Personlig har jeg aldri lastet ned en låt, har aldri kjørt ett "fildelingsprgram", men kan ikke si at jeg er så spesielt mer "lovlydig" enn andre i andre sammenheng.

 

Men jeg ser at "avkommet" anser "nedlasting" og "fildelingsprog" som en selvfølge.

 

Personlig ville jeg gjerne vite mer detaljer om denne saken.

 

Rent umiddelbart virker det jo helt "sykt" at en (relativt) voksen alenemor skal ha drevet ett "pirat-nettverk".

Har hun vært "ansvarlig" (eier av PC/nettverk) som er blitt brukt til "fildeling"?

(les: sønnen(e)/døtre i huset har lastet ned/"delt" for harde livet)..

= noe å tenke på for alle, inkludert meg selv.

 

Ikke uventet at slikt kan skje i USA hvor økonomiske rettigheter veier sånn da 1mill ggr tyngre enn mer "menneskelige" rettigheter.

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
Så er vi igang igjen. :)

 

Vennligst ikke ta utgangspunkt i egen "sfære" og tro at alle andre er en del av denne.

 

Personlig har jeg aldri lastet ned en låt, har aldri kjørt ett "fildelingsprgram", men kan ikke si at jeg er så spesielt mer "lovlydig" enn andre i andre sammenheng.

<snip>

9640537[/snapback]

 

Nå er det ikke alle som er "for fildeling" for å rettferdiggjøre sin egen oppførsel. Det er mange som mener at fildeling burde tas inn og utnyttes fullt ut som den kultursprederen det faktisk er. Selv om det er en industri som lever godt på å distribuere musikk/film osv sier ikke det seg selv at denne industrien skal få leve uansett forhold.

 

Ville du reagert hvis man gjorde betong ulovlig fordi at skog-driften tjente gode penger på å lage treplanker til hus? Det er noe lignende det som har skjedd med fildeling. Man beskytter en industri mot innovasjon og teknologiutvikling.

 

Det er mange som mener at fildeling vil drepe musikken om den hadde blitt lovlig. Trangsynt og litt historieløst. Jeg mener at musikk og film vil eksistere uansett fordi det ER et marked for det. Det eneste som skjer er at formen forandres noe. Distribusjonsfirmaene ville nok dø ut, men er det som mål å beholde disse? Skal vi gå tilbake til steinøkser og leopardskinn også kanskje?

 

[det skal sies at jeg er fornøyd bare vi legger fra oss alle fysiske format og man selger lydfiler som er lov å gi bort til venner og kjente...det er jo fortsatt lov. Fildeling er jeg litt usikker på. Men mer pga programvareutvikling vs fildeling]

Endret av Fangs78
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

@fangs.. og andre som føler trangen:

 

D**t i å servere den samme svadaen gang på gang..

Jeg er ikke uenig bare så det er klart.

Poenget mitt er at man ikke skal ta sitt syn som facit på hvordan andre ser på f.eks. nedlasting/"deling" på nettet.

Samt at jeg synes det er skremmende at store selskaper kan gjøre slikt som vi ser her.

Men de har altså loven på sin side faktisk (I USA ihvertfall).

 

PS/edit:

OK. Du klarer ikke ta poenget.. , men det var ikke overraskende.

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Hadde de bare satt ned prisen på CD-er ville nok flere gjort som meg og en del andre; Laster ned, hører om det er bra, hvis ja -> kjøp cd.

Dette ser jeg ingen problemer med, syns bare det er rimelig å "prøvesmake", ivertfall når cdene er så dyre som de er nå..

 

Plateselskapene må slutte å være så grådige, de trenger ikke kutte ut CD-er (mye kjekkere å ha en orginal cd enn en 128kbit mp3 sang på dataen), bare de blir billigere enn nå..

Lenke til kommentar
@fangs.. og andre som føler trangen:

 

D**t i å servere den samme svadaen gang på gang..

Jeg er ikke uenig bare så det er klart.

Poenget mitt er at man ikke skal ta sitt syn som facit på hvordan andre ser på f.eks. nedlasting/"deling" på nettet.

Samt at jeg synes det er skremmende at store selskaper kan gjøre slikt som vi ser her.

Men de har altså loven på sin side faktisk.

9640659[/snapback]

 

Svada?

 

Og jeg ser det ikke som noe fasit.

 

Beklager at jeg skrev noe du allerede visste om.

Lenke til kommentar
Hadde de bare satt ned prisen på CD-er ville nok flere gjort som meg og en del andre; Laster ned, hører om det er bra, hvis ja -> kjøp cd.

Dette ser jeg ingen problemer med, syns bare det er rimelig å "prøvesmake", ivertfall når cdene er så dyre som de er nå..

 

Plateselskapene må slutte å være så grådige, de trenger ikke kutte ut CD-er (mye kjekkere å ha en orginal cd enn en 128kbit mp3 sang på dataen), bare de blir billigere enn nå..

9640669[/snapback]

 

 

Jeg er imot å måtte kjøpe en CD med 10 sanger når jeg bare vil ha en av dem. Det vil si at jeg har betalt ~120 kr for en sang...det er vanvittig...i tillegg er det på feil format.

 

Plateselskapene må slutte å være så grådige, de trenger ikke kutte ut CD-er (mye kjekkere å ha en orginal cd enn en 128kbit mp3 sang på dataen), bare de blir billigere enn nå..

 

En Flac-fil er helt lik på kvalitet som en CD (lossless). Jeg ville mye heller hatt det enn en CD.

Lenke til kommentar

Botens størrelse er vill ja,men det er nå engang USA da, men det fine her er at nå finnes det en rettskraftig dom som gjør det mye enklere for rettsapparatet i alle land å nå begynne å bøtlegge de som driver med dette svineriet.

Med en slik dom er det endelig rettslig stadfestet at dette er tyveri av annens eiendom,noe jeg lenge har hevdet.

Og ikke bare risikerer folk å få bot for dette nå,men det kommer i tillegg på rullebladet noe unge mennesker burde tenke over.Er det verdt å stjele litt musikk og risikere å få problemer av den grunn i div jobber/utdanning :hmm:

Jeg hilser dommen velkommen,selv om størrelsen på boten selvsagt var hinsides all fornuft.

Lenke til kommentar
Hadde de bare satt ned prisen på CD-er ville nok flere gjort som meg og en del andre; Laster ned, hører om det er bra, hvis ja -> kjøp cd.

Dette ser jeg ingen problemer med, syns bare det er rimelig å "prøvesmake", ivertfall når cdene er så dyre som de er nå..

 

Plateselskapene må slutte å være så grådige, de trenger ikke kutte ut CD-er (mye kjekkere å ha en orginal cd enn en 128kbit mp3 sang på dataen), bare de blir billigere enn nå..

9640669[/snapback]

 

 

Jeg er imot å måtte kjøpe en CD med 10 sanger når jeg bare vil ha en av dem. Det vil si at jeg har betalt ~120 kr for en sang...det er vanvittig...i tillegg er det på feil format.

 

Plateselskapene må slutte å være så grådige, de trenger ikke kutte ut CD-er (mye kjekkere å ha en orginal cd enn en 128kbit mp3 sang på dataen), bare de blir billigere enn nå..

 

En Flac-fil er helt lik på kvalitet som en CD (lossless). Jeg ville mye heller hatt det enn en CD.

9640688[/snapback]

 

haha, dere er for opptatt med å klage over andres syn og forfekte deres egene skrudde illusjoner av virkeligheten til å skjønne en dritt :)

Lenke til kommentar
Botens størrelse er vill ja,men det er nå engang USA da, men det fine her er at nå finnes det en rettskraftig dom  som gjør det mye enklere for rettsapparatet i alle land å nå begynne å bøtlegge de som driver med dette svineriet.

Med en slik dom er det endelig rettslig stadfestet at dette er tyveri av annens eiendom,noe jeg lenge har hevdet.

Og ikke bare risikerer folk å få bot for dette nå,men det kommer i tillegg på rullebladet noe unge mennesker burde tenke over.Er det verdt å stjele litt musikk og risikere å få problemer av den grunn i div jobber/utdanning  :hmm:

Jeg hilser dommen velkommen,selv om størrelsen på boten selvsagt var hinsides all fornuft.

9640693[/snapback]

 

Det taes vel yterst sjelden hensyn til rettspraksis i andre land i sånne saker? Videre så stadfester ikke dommen at det er tyveri. Det blir som å si at om noen dømmes for mord, så stadfester det at mord er tyveri. (jeg orker ikke å gå inn i diskusjonen om hva man skal kalle dt nå, men poenget er at dommen i seg selv, hverken stadfester det ene elelr det andre om saken)

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar
Botens størrelse er vill ja,men det er nå engang USA da, men det fine her er at nå finnes det en rettskraftig dom  som gjør det mye enklere for rettsapparatet i alle land å nå begynne å bøtlegge de som driver med dette svineriet.

Med en slik dom er det endelig rettslig stadfestet at dette er tyveri av annens eiendom,noe jeg lenge har hevdet.

Og ikke bare risikerer folk å få bot for dette nå,men det kommer i tillegg på rullebladet noe unge mennesker burde tenke over.Er det verdt å stjele litt musikk og risikere å få problemer av den grunn i div jobber/utdanning  :hmm:

Jeg hilser dommen velkommen,selv om størrelsen på boten selvsagt var hinsides all fornuft.

9640693[/snapback]

 

Det taes vel yterst sjelden hensyn til rettspraksis i andre land i sånne saker? Videre så stadfester ikke dommen at det er tyveri. Det blir som å si at om noen dømmes for mord, så stadfester det at mord er tyveri.

 

AtW

9640709[/snapback]

 

Vel det blir etter hvem som ser det,de som ikke vil se et tyveri ser det aldri uansett,så den diskusjonen trenger vi ikke ta en gang til.

Jeg jubler i alle fall og håper virkelig denne dommen blir lagt til grunn i de fleste land . :cool:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...