Gå til innhold

Millionbot for fildeling


Anbefalte innlegg

1700 låter med 12 låter i gjennomsnitt på hver er 14 CD-er.

for å ha stjålet 14 CD-er er det en bot mye høyere enn pris for disse. Jeg vet ikke hva den opprinnelige boten var, men de sier den var betydelig lavere, så det er jo selvpåført å mangedoble den slik hun klarte å gjøre... kanskje 1,2 mill er mye, men jaggu fortjener hun det!

Hun har ingenting hun skulle ha sagt i denne saken! hun har INGENTING å klage på!

"jeg brøt loven, men synest at det var urettferdig å måtte få straff for det." -er det beste argumentet hun har.

9664200[/snapback]

 

For det første fikk hun ingen bot, men en regning fra RIAA, så dette er den første boten hun har fått, saken omhandler heller ikke 1700 låter, men 24 låter eller noe slikt.

 

Videre er argumentet ditt det dårligste jeg har hørt på lenge, skal det ikke være lov å ta ting høyere opp om man ikke er enig med straffeutmålingen? Det er jo en av hovedgrunnene til at folk prøver å få tatt opp sakene sine på nyttet. Hadde du sagt det samme om du fikk 100 000 kroner i trafikkbot? Er det da helt stupid av deg å ta det til retten? Og helt rettferdig om boten så økes til en million?

 

AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Etter det jeg har lest, står det ingenting om en bot for 24 låter, og om hun har begått en kriminell handling er det hennes ansvar å rydde opp...

Som du sikkert kan gjette, så har jeg ikke noe problem med å følge loven, og kommer ikke til å kjøre for fort, for det første fordi jeg ikke har lappen :innocent: , for det andre fordi jeg har sett det matematiske beviset på hvor lite tid man faktisk sparer på å kjøre fort.

 

Dessuten omhandler det faktisk at hun bryter loven, og vil ikke følge de straffereglene som er felles for alle. Dersom det var "normalt" å få 100 000kr i fartsbot, da er det enormt større sannsynlighet for at folk gjør det igjen.

 

Jeg står ved argumentene mine, om du synest de er dårlige eller ei.

Lenke til kommentar
Etter det jeg har lest, står det ingenting om en bot for 24 låter, og om hun har begått en kriminell handling er det hennes ansvar å rydde opp...

Som du sikkert kan gjette, så har jeg ikke noe problem med å følge loven, og kommer ikke til å kjøre for fort, for det første fordi jeg ikke har lappen :innocent: , for det andre fordi jeg har sett det matematiske beviset på hvor lite tid man faktisk sparer på å kjøre fort.

 

Dessuten omhandler det faktisk at hun bryter loven, og vil ikke følge de straffereglene som er felles for alle. Dersom det var "normalt" å få 100 000kr i fartsbot, da er det enormt større sannsynlighet for at folk gjør det igjen.

 

Jeg står ved argumentene mine, om du synest de er dårlige eller ei.

9664301[/snapback]

 

Angående 24 låter, så står dette i saken hw.no lenker til "The jury ordered Jammie Thomas, 32, from Minnesota, to pay for offering to share 24 specific songs online - a cost of $9,250 per song."

 

Velg ut noe annet en trafikkbøter da, alle mennesker bryter loven mange ganger årlig, det er ingenting galt i å klage om man mener straffen ikke står i stil til forbrytelsen, man er ikke plutselig rettsløs om man har forbrutt seg på loven. Det er ingen felles strafferegler for alle, det er en regning RIAA har satt etter eget forgodtbefinende, som hun har tatt til retten. Skal man uten videre godta regninger man får fra gud og hvermann?

 

AtW

Lenke til kommentar

Valkyria:

 

Det er ikke uvanlig at folk under 18 år drikker alkohol, på samme måte som det ikke er uvanlig at folk laster ned ulovlig. I profilen din står det at du er født 10. september 1990, med andre ord er du under 18 år. La oss nå anta at du har drukket alkohol. Siden du er over 16 år kan du straffes, og dermed er du også en lovbryter.

 

Dersom FMR (parallell til RIAA) hadde sett deg drikke øl og gitt deg en umiddelbar bot på 100.000 kr, hadde du akseptert det uten videre? Kanskje du synes boten var litt høy i forhold til gjerningen? Hva om du mente du bare hadde drukket alkoholfritt øl? Da skulle du jo ikke fått noen bot i det hele tatt. Alle har rett til å gå til sak om de føler seg urettferdig behandlet, noe denne damen gjorde.

 

Som AtW sier er det ufattelig mange lover, og alle bryter lover nå og da mer eller mindre med/uten vilje. Noen lover er alvorligere enn andre, og gir høyere straffer, men det er ikke slik at det er en gitt fast straff for hver lovbrytende handling. I en rettstat har man en rettsak for at den tiltalte skal behandles rettferdig eller for å finne ut om han/hun evt. er uskyldig.

Lenke til kommentar
Etter det jeg har lest, står det ingenting om en bot for 24 låter, og om hun har begått en kriminell handling er det hennes ansvar å rydde opp...

Som du sikkert kan gjette, så har jeg ikke noe problem med å følge loven, og kommer ikke til å kjøre for fort, for det første fordi jeg ikke har lappen :innocent: , for det andre fordi jeg har sett det matematiske beviset på hvor lite tid man faktisk sparer på å kjøre fort.

 

Dessuten omhandler det faktisk at hun bryter loven, og vil ikke følge de straffereglene som er felles for alle. Dersom det var "normalt" å få 100 000kr i fartsbot, da er det enormt større sannsynlighet for at folk gjør det igjen.

 

Jeg står ved argumentene mine, om du synest de er dårlige eller ei.

Problemet er at det er i loven satt opp et visst spenn. Fra 750 til 30 000 dollar per tilfelle.

Og det har gått klart fram under forarbeidene at det øverste er ment til massiv distribusjon.

 

Det er som om det skulle stå at fartsgrensen i oslofjorden er 4 knop med spenn fra 1 000 til 100 000 pr knop over. (grunnet et det selvsagt er stor forskjell på å kjøre 1 knop for fort med en supertanker og en snekke)

 

Hvis du da ble tatt i 4,5 knop i en A-jolle (ekstremt liten seilbåt for de som aldri har sett en) Ville du ikke da finne det urimelig at havnekontoret forlangte 20 000 i bot?

 

Spesielt siden A) De har ikke bevist at noen i det hele tatt lasta ned fra henne, bare at den lå i shared katalogen B) De folranger mye mindre fra rappere som faktisk gir ut på CD biter av andres musikk brukt i samplingene sine og "glemmer" å be om lov.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...