Gå til innhold

Millionbot for fildeling


Anbefalte innlegg

Vet du hva jeg finner der i dag? De leier ikke bare ut film nei, de leier ut avspillere, spill-konsoller,

 

Og det er en nyhet,det gjorde de faktisk her også den tid det var marked for det,men i dag er det dessverre borte.

Ja selv på steder jeg ferdes/er ofte som feks Sortland,Harstad, Bodø så er det en markant nedgang i steder som driver med dette da lønnsomheten er liten,mye musikk er umulig/vanskelig å få tak i da butikkene som enda eksisterer ikke tar den inn eller tar inn få eksemplarer,nettop fordi det selges lite grunnet kopiering og dermen må begrense utvalget sitt.

Jeg er rimelig sikker på at selv i Oslo ville en finne at det er nedgang i antall video/musikksjapper om en hadde en statistikk å forholde seg til over de siste 20 årene.

9641903[/snapback]

 

Vet ikke helt hva poenget med dette var, men var det for å bevise at fildeling har skadet en bransje direkte bommer du fælt. Hva med alle andre tilbud som har dukket opp da? Som gjerne tar tiden fra folk som hadde leid filmer på sjappa før?

 

Internet, satelitt-kanaler osvosv. At det er blitt færre utleiesjapper i Harstad beviser svært lite, utenom at Harstad-beboere ikke gidd leie film fra de sjappene lengre. Kanskje de leier fra nettet isteden, og får filmene tilsendt i posten! Jeje

9642014[/snapback]

 

Nå viste jeg ikke til bare Harstad,men til flere byer da, ja kan hende en del av dem ikke gidd leie film,men tror ikke også du at en del faktisk heller henter det gratis og ulovlig på nettet :whistle:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Snekker'n: I hver eneste videosjappe jeg har vært i her i oslo (og de er det ganske mange av nå) er det MYE høyere standard enn det var for 10 år siden. På den tiden kom du inn i et lite, røykfylt lokale med et snevert utvalg film, litt godt og brus, og selvfølgelig tobakk og et par spilleautomater.

 

Vet du hva jeg finner der i dag? De leier ikke bare ut film nei, de leier ut avspillere, spill-konsoller, de selger film, de selger brus og godt i svære mengder og standarden på lokalene er meget bra. Ingen regel uten unntak selvfølgelig, men sånn er det nå.

9641858[/snapback]

 

Ja mulig du finner det i de større byene,men i distriktene og mindre byer er det en radikal nedgang.

 

Vet du hva jeg finner der i dag? De leier ikke bare ut film nei, de leier ut avspillere, spill-konsoller,

 

Og det er en nyhet,det gjorde de faktisk her også den tid det var marked for det,men i dag er det dessverre borte.

Ja selv på steder jeg ferdes/er ofte som feks Sortland,Harstad, Bodø så er det en markant nedgang i steder som driver med dette da lønnsomheten er liten,mye musikk er umulig/vanskelig å få tak i da butikkene som enda eksisterer ikke tar den inn eller tar inn få eksemplarer,nettop fordi det selges lite grunnet kopiering og dermen må begrense utvalget sitt.

Jeg er rimelig sikker på at selv i Oslo ville en finne at det er nedgang i antall video/musikksjapper om en hadde en statistikk å forholde seg til over de siste 20 årene.

9641903[/snapback]

 

Kjære deg, du har vel som alle andre hørt om tilflytting til storbyer og sentralisering? Bi-effekter av dette er færre, men mer komplette utsalgssteder. Samme med alle videosjappene på teddstedet du bor; når folk flytter bort, forsvinner også butikkene.

 

Eksempel; Vi har familiehytte på Nordseter, Lillehammer. Her har det i ALLE år vært en lokal sjappe som har solgt mat o.l. til litt høyere pris enn lillehammer sentrum kan tilby. Men, etter at det kom bedre kollektiv tilbud, og mange flere hytter, har det bygd seg opp konkurranse og han måtte legge ned. Sånn er livet.

9641925[/snapback]

 

Tilflytting javisst,nettop derfor nevnte jeg jo fler byer med stor tilflytting.

Dessuten har folketallet her holdt seg rimelig bra,det blir jo da rart at 4-5 sjapper måtte legge ned,de hadde jo grunnlaget med samme folketall før nedlasting/piratkopiering ble et faktum :hmm:

 

Men jeg tror jeg har poengtert mitt syn i denne saken,det vil altids være noen som er uenig og jeg gidder ikke kommentere alle,jeg konkluderer i alle fall med at det er kommet en dom og hpåer dommen (ikke størrelsen på boten) blir et eksempel også for norske domsstoler. :thumbup:

Lenke til kommentar

Folk her snakker jo som om det er en menneskerett å få musikken de liker gratis/billigere/selvvalgt format.

"Får jeg ikke min dose musikk akkuratt slik og slik så buhu!"

 

I de fleste bransjer så er det jo slik at om man ikke liker prisen på produktet så lar man være å kjøpe det!

 

Pris og platebransje etc har jo fint lite med dette å gjøre. Om et selskap velger å torturere sine kunder med høye priser og kopibeskyttelser etc så er jo det fullt lovlig!

 

Ja.. vi har forbrukerrettigheter (takk og pris for det!) men det er jo ikke slik at man går tom for musikk og annen kultur selv om man må avstå fra å kjøpe fra noen store selskaper.

Hadde det stått om liv og helse og norges matproduksjon eller en og annen sikkerhetstrussel, så kunne jeg kanskje forstått sytingen.

 

Her er det jo opphavsretten (brudd på den) man må diskutere!

Om du ikke liker hva noen plateselskaper gjør, så boikott dem for pokker!

Er det så forbanna vanskelig? Skift smak... det er så mange alternativer der ute som bruker andre metoder enn mange av de store selskapene.

 

Er du uenig med noen så gir det deg ingen rett til å bryte åndsverkloven eller gjøre andre ulovlige ting fordet. Populærmusikk/film kan aldri bli definert som noe så viktig at man kan skjule seg bak 'sivil ulydighet' eller andre 'fri flyt av informasjon' svada.

Fordi:

Det er nok av alternativer der ute. Bruk dem!

Lenke til kommentar

Sakens kjerne er at folk er blitt vant med, og rett og slett forlanger å skaffe musikken, filmen og annen underholdning online, streamet eller nedlastet med de fine fiber og adsl linjene sine. Folk gidder ikke leie et fysisk medie som må leveres tilbake, og slik er det bare.

 

For de som vokser opp i dag, er det fullstendig bakvendtlandsk å leie en fysisk plate, når det tar en halvtime å hente en dvd fra nettet.

 

Det er bransjen som må tilpasse seg kunden, og ikke omvendt.

Endret av likferd
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-80wCWpIM

Forøvrig, for min del har piratkopienes verden introdusert meg til en stor mengde band og tv-serier som jeg neppe hadde oppdaget på andre måter. Det er kun i de siste årene at man faktisk har fått en grei løsning for oss som foretrekker å kjøpe musikk på nett for så å laste ned albumet, Itunes har da mildt sagt bevist at det er et stort marked der ute. Jeg gleder meg til vi i Norge får ta del i Itunes movie store, for jeg har ingenting imot å betale noen kroner for å laste ned f.eks den nye Dexter episoden rett etter den er blitt vist i USA.

Lenke til kommentar
Botens størrelse er vill ja,men det er nå engang USA da, men det fine her er at nå finnes det en rettskraftig dom  som gjør det mye enklere for rettsapparatet i alle land å nå begynne å bøtlegge de som driver med dette svineriet.

Med en slik dom er det endelig rettslig stadfestet at dette er tyveri av annens eiendom,noe jeg lenge har hevdet.

Og ikke bare risikerer folk å få bot for dette nå,men det kommer i tillegg på rullebladet noe unge mennesker burde tenke over.Er det verdt å stjele litt musikk og risikere å få problemer av den grunn i div jobber/utdanning  :hmm:

Jeg hilser dommen velkommen,selv om størrelsen på boten selvsagt var hinsides all fornuft.

9640693[/snapback]

Det er IKKE stadfestet at det er verken tyveri. ran, terrorisme eller voldtekt.

Det er falt en dom i en sivil sak der den ene parten har blitt tilkjent erstatning for den andre partens brudd på copyright.

 

Hverken mer eller mindre.

Lenke til kommentar
Snekker'n: I hver eneste videosjappe jeg har vært i her i oslo (og de er det ganske mange av nå) er det MYE høyere standard enn det var for 10 år siden. På den tiden kom du inn i et lite, røykfylt lokale med et snevert utvalg film, litt godt og brus, og selvfølgelig tobakk og et par spilleautomater.

 

Vet du hva jeg finner der i dag? De leier ikke bare ut film nei, de leier ut avspillere, spill-konsoller, de selger film, de selger brus og godt i svære mengder og standarden på lokalene er meget bra. Ingen regel uten unntak selvfølgelig, men sånn er det nå.

9641858[/snapback]

 

Ja mulig du finner det i de større byene,men i distriktene og mindre byer er det en radikal nedgang.

 

Vet du hva jeg finner der i dag? De leier ikke bare ut film nei, de leier ut avspillere, spill-konsoller,

 

Og det er en nyhet,det gjorde de faktisk her også den tid det var marked for det,men i dag er det dessverre borte.

Ja selv på steder jeg ferdes/er ofte som feks Sortland,Harstad, Bodø så er det en markant nedgang i steder som driver med dette da lønnsomheten er liten,mye musikk er umulig/vanskelig å få tak i da butikkene som enda eksisterer ikke tar den inn eller tar inn få eksemplarer,nettop fordi det selges lite grunnet kopiering og dermen må begrense utvalget sitt.

Jeg er rimelig sikker på at selv i Oslo ville en finne at det er nedgang i antall video/musikksjapper om en hadde en statistikk å forholde seg til over de siste 20 årene.

9641903[/snapback]

Legger ned fordi det selges lite grunnet kopiering?

I så fall så burde du se en markant nedgang i salgstallene totalt. Og da mener jeg ikke 5% opp eller ned, men at salget av plater og filmer faller til 50-60% over kort tid.

 

Grunnen til at det ikke skjer selv om salget i den vesle butikken går ned er at musikk og filmer nå selges helt andre steder. Folk kjøper film og musikk på nett, på bensinstasjoner, i supermarkeder og i Narvesen.

 

Nei, de har ikke det store utvalget, de selger bare det som flesteparten kjøper. Og dermed så mister de små forretningene melkekuene som tidligere ga solide sikre inntekter.

 

Største grunnen til at platebutikker i usa legger ned er ikke piratkopiering, men Wal-mart.

 

En helt annen ting er at folk ikke leier film lenger, de kjøper den, og dermed så forsvinner video-utleien igjen etter å ha hatt et kort markedsvindu fra ca 1980 til 2002

Lenke til kommentar
Snekker'n: I hver eneste videosjappe jeg har vært i her i oslo (og de er det ganske mange av nå) er det MYE høyere standard enn det var for 10 år siden. På den tiden kom du inn i et lite, røykfylt lokale med et snevert utvalg film, litt godt og brus, og selvfølgelig tobakk og et par spilleautomater.

 

Vet du hva jeg finner der i dag? De leier ikke bare ut film nei, de leier ut avspillere, spill-konsoller, de selger film, de selger brus og godt i svære mengder og standarden på lokalene er meget bra. Ingen regel uten unntak selvfølgelig, men sånn er det nå.

9641858[/snapback]

 

Ja mulig du finner det i de større byene,men i distriktene og mindre byer er det en radikal nedgang.

 

Vet du hva jeg finner der i dag? De leier ikke bare ut film nei, de leier ut avspillere, spill-konsoller,

 

Og det er en nyhet,det gjorde de faktisk her også den tid det var marked for det,men i dag er det dessverre borte.

Ja selv på steder jeg ferdes/er ofte som feks Sortland,Harstad, Bodø så er det en markant nedgang i steder som driver med dette da lønnsomheten er liten,mye musikk er umulig/vanskelig å få tak i da butikkene som enda eksisterer ikke tar den inn eller tar inn få eksemplarer,nettop fordi det selges lite grunnet kopiering og dermen må begrense utvalget sitt.

Jeg er rimelig sikker på at selv i Oslo ville en finne at det er nedgang i antall video/musikksjapper om en hadde en statistikk å forholde seg til over de siste 20 årene.

9641903[/snapback]

Legger ned fordi det selges lite grunnet kopiering?

I så fall så burde du se en markant nedgang i salgstallene totalt. Og da mener jeg ikke 5% opp eller ned, men at salget av plater og filmer faller til 50-60% over kort tid.

 

Grunnen til at det ikke skjer selv om salget i den vesle butikken går ned er at musikk og filmer nå selges helt andre steder. Folk kjøper film og musikk på nett, på bensinstasjoner, i supermarkeder og i Narvesen.

 

Nei, de har ikke det store utvalget, de selger bare det som flesteparten kjøper. Og dermed så mister de små forretningene melkekuene som tidligere ga solide sikre inntekter.

 

Største grunnen til at platebutikker i usa legger ned er ikke piratkopiering, men Wal-mart.

 

En helt annen ting er at folk ikke leier film lenger, de kjøper den, og dermed så forsvinner video-utleien igjen etter å ha hatt et kort markedsvindu fra ca 1980 til 2002

9642546[/snapback]

 

Nå har jeg svart på dette men la gå, det selges enormt mye mindre musikk også på bensistasjoner over hele landet,joda noe skyldes at folk kjøper musikk på nett,men langtfra alt slik du prøver å gi inntrykk av,hadde så vært tilfelle hvorfor dømmes folk for tyveri av musikk,hvorfor inngår flere av disse nedlasterne forlik for å slippe å bli dratt for retten, hvorfor sitter 12-14 åringer med musikksamlinger verdt flere tiutalls tusen. JA jeg har sett slike.

Har hatt inne maskiner til rep der det har vært opptil flere disker fulle av musikk og filmer + div nedlastingssteder :whistle:

Lenke til kommentar
dersom det ikke hadde vært dumme amrikanere som er ofrene så hadde jeg gjerne gitt 2 dollar :p

9640191[/snapback]

 

ikke sett folk i bås, ikke alle amerikanere er dumme(selv om mange kanskje er det)

9640269[/snapback]

 

 

Akurat i dette tilfellet må jeg faktiks si meg enig med Crazy_man. Det er amerikanerne som tillater et rettsvesen som tildeler slike hårreisene erstattningssummer. Og da får de håndtere konsekvensene på egenhånd.

Endret av Angelou
Lenke til kommentar

Hennes egen feil for at hu gikk til sak istedenfor å betale et par tusen dollar. Skjønner at amerikansk rettvesen straffer slikt, er nok belastning på rettsvesnet i amerika så det er.

 

Komentarer i fra andre angåndes dette blir ikke svart. google for mer info angåendes rettsystemet i amerika og dens tilstand.

Lenke til kommentar
[Klippet masse ...]

 

Nå har jeg svart på dette men la gå, det selges enormt mye mindre musikk også på bensistasjoner over hele landet,joda noe skyldes at folk kjøper musikk på nett,men langtfra alt slik du prøver å gi inntrykk av,hadde så vært tilfelle hvorfor dømmes folk for tyveri av musikk,hvorfor inngår flere av disse nedlasterne forlik for å slippe å bli dratt for retten, hvorfor sitter 12-14 åringer med musikksamlinger verdt flere tiutalls tusen. JA jeg har sett slike.

Har hatt inne maskiner til rep der det har vært opptil flere disker fulle av musikk og filmer + div nedlastingssteder  :whistle:

9642587[/snapback]

med musikksamlinger som ville vært verdt flere titalls tusen hvis de hadde blitt kjøpt som CD

Her er jo noe av poenget at en normal 12-åring ikke kunne brukt 50 000 kroner på musikk uansett hvor mye han ville.

Jeg sier ikke at det er lovlig, heller ikke at det er moralsk riktig å laste ned. Men det blir helt feil regnestykke å føre opp innkjøpsprisen som et tap.

 

Ifølge IFPI's egne tall så er omsetningen av album på CD tilnærmet den samme i 2006 som i 1996. Både i antall album og i verdi. Dette betyr at vi kjøper like mange CD-er idag som i 96, men at prisen har stått stille. Da blir selvsagt marginene for forhandlerne dårligere.

At salget har vært høyere i mellomtiden kan kanskje forklares med nedlasting, men kan også forklares med at folk er ferdige med å kjøpe om igjen musikken etter hvert som LP-spillerne forsvinner fra stuene.

(I tillegg så er det anseelige mengder privatimport fra nett og mange millioner som brukes på lovlig nedlastet musikk fra norske kilder)

Lenke til kommentar
Nå viste jeg ikke til bare Harstad,men til flere byer da, ja kan hende en del av dem ikke gidd leie film,men tror ikke også du at en del faktisk heller henter det gratis og ulovlig på nettet  :whistle:

9642050[/snapback]

ohh noes!!1 Napster is coming for j00 :scared:

 

 

Tidene forandrer seg, og man må bare følge med og endre seg i takt, ellers dør man ut. All verdens nostalgi og proteksjonisme kan ikke stoppe utviklingen.

 

Plate- og musikkbransjen har rett og slett ikke fulgt med i timen, og vært altfor opptatt av å svi av milliarder på "bulletproof" kopibeskyttelser *, fremfor å lage gode, billige og brukervennlige løsninger for kundene sine.

 

 

* En 100% kopibeskyttelse for bilder, film eller musikk er fysisk umulig å lage, samme hvor mye penger man svir av. Det eneste man oppnår er irritasjon og kundeflukt. Og selvfølgelig at kopibeskyttelsen blir knekt i løpet av noen dager/uker. Så da var man like langt.

Endret av Langbein
Lenke til kommentar
Nå viste jeg ikke til bare Harstad,men til flere byer da, ja kan hende en del av dem ikke gidd leie film,men tror ikke også du at en del faktisk heller henter det gratis og ulovlig på nettet  :whistle:

9642050[/snapback]

ohh noes!!1 Napster is coming for j00 :scared:

 

 

Tidene forandrer seg, og man må bare følge med og endre seg i takt, ellers dør man ut. All verdens nostalgi og proteksjonisme kan ikke stoppe utviklingen.

 

Plate- og musikkbransjen har rett og slett ikke fulgt med i timen, og vært altfor opptatt av å svi av milliarder på "bulletproof" kopibeskyttelser *, fremfor å lage gode, billige og brukervennlige løsninger for kundene sine.

 

 

* En 100% kopibeskyttelse for bilder, film eller musikk er fysisk umulig å lage, samme hvor mye penger man svir av. Det eneste man oppnår er irritasjon og kundeflukt. Og selvfølgelig at kopibeskyttelsen blir knekt i løpet av noen dager/uker. Så da var man like langt.

9643034[/snapback]

 

meget bra sagt, de koker sin egen suppe med måten de driver og markedsfører sin butikk på.

 

neste generasjon kommer til å svare 'se hva?' hvis du spør 'har du CD?'

 

;)

Lenke til kommentar

Dette la hu opp til sjøl. Når man blir konfontrert med at man har brutt loven, og får tilbud om å gjøre opp for seg, så GÅR MAN IKKE TIL MOTSAK!

 

Men når det er sagt, jeg er enig i at bransjen er alt for voldelig på dette, og går feil retning.

 

Men løsningen er ikke å avskaffer opphavslovene.

 

Det vil gjøre det umulig å være f.eks fotograf, da man er avhengig av at aviser/magasiner/andre kjøper bildene man tar.

 

Derimot kan man innføre en klausul som tillater fildeling til privat bruk. Og kompanasjon gjennom en skatt.

 

Når dette er sagt, vil jeg også tro at om bransjene får slutt på ulovlig fildeling, vil andre bransjer lide.

 

Harddiskprodusentene. Hvem trenger 1TB plass til dokumenter? Ingen privatpersoner.

ISPene. Hvem trenger mer enn 1MB linje til youtube?

Flashminneprodusentene.

Mp3spillerprodusentene.

 

Sikkert fler også.

 

Uansett, RIAA og MPAA graver sin egen grav for stunda. De kommer til å drukne i sin egen arroganse.

Lenke til kommentar
Hennes egen feil for at hu gikk til sak istedenfor å betale et par tusen dollar. Skjønner at amerikansk rettvesen straffer slikt, er nok belastning på rettsvesnet i amerika så det er.

 

Komentarer i fra andre angåndes dette blir ikke svart. google for mer info angåendes rettsystemet i amerika og dens tilstand.

9642783[/snapback]

 

Hennes egen feil? Hva da? at hun ikke godtok en bot et firma som slett ikke burde ha politimyndighet utstedte på et ekstremt tynt grunnlag, og så ble regelrett voldtatt av et rettsapparat som slår burma i korrupsjon en lang gang?

 

Hadde denne saken komt for retten i et hvilket som helst sivilisert land, og helt sikkert en hel DRØSS diktaturer, hadde saken blitt avvist av retten fortere enn du kan si lunsj. For det første er "bevisene" framskaffet på en måte som i de fleste land utenom USA er strengt ulovlig, for det andre driver musikkselskapene regelrett utpressing. "betal penger ellers saksøker vi deg, vi driter i om du er uskyldig".

 

La oss si dette var deg da. Du kjøpte deg utstyr til trådløst nettverk, og glemte å sikre det en dag eller to. Naboen kobler seg på ditt nett, med viten eller ikke, og laster ned noen mp3 filer. RIAA, med sine tvilsomme medarbeidere ser dette, ringer til kompisene hos ISP'en din, får adressen og sender et brev i posten. "betal 50 000 kroner, eller vi saksøker deg for millioner". Rettskaffen som du er, nekter du å gi etter for denne utpressingen, og går heller til sak, der RIAA med sin hær av advokater, og muligens penger i lommen på dommeren, skyter deg i senk før lunsj. Slik skjer altså i usa.

Endret av likferd
Lenke til kommentar

Synes det er latterlig å kalle fildeling for stjeling.. Se for deg at kompisen din har et tre, så låner du en kongle for å så ditt eget tre, når treet ditt har vokst opp gir du tilbake den konglen du lånte.. Da har du plutslig to trær istedenfor et.. Er dette tyveri? Svaret er NEI!

 

Var kanskje ikke det beste eksempelet, men kom ikke på noe bedre i farten :p

Lenke til kommentar
Synes det er latterlig å kalle fildeling for stjeling.. Se for deg at kompisen din har et tre, så låner du en kongle for å så ditt eget tre, når treet ditt har vokst opp gir du tilbake den konglen du lånte.. Da har du plutslig to trær istedenfor et.. Er dette tyveri? Svaret er NEI!

 

Var kanskje ikke det beste eksempelet, men kom ikke på noe bedre i farten :p

9644630[/snapback]

Var dette i det heila tatt relevant?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...