Gå til innhold

- Ikke tre eller fire, men fem års reklamasjon


Anbefalte innlegg

Hallo? Høyesterett har akkurat sagt at en mobiltelefon er ment å vare i 3-4 år!

 

Sorry, men dette er så håpløst fra din side at jeg ikke skjønner at du ikke ser det selv :). Jeg viser gang på gang hva loven sier, og hvordan dette fungerer i sammenheng med hva høyesterett har tolket i loven.

 

Du sier "5 års reklamasjonsfrist har høyesterett bestemt".

 

Du feiler i å forstå den grunnleggende logikken i mangel ---> reklamasjon, og da er det nytteløst å diskutere :).

Endret av Alastor
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Poenget her er vel at en mobil er ment å var 3-4 år. Vi har ingen regel som sier 3 eller 4 års reklamasjonsrett. Vi har 2 års eller 5 års reklamasjonsrett i henhold til norsk lovgivning. Dermed betyr det 5 års reklamasjonsrett.

 

Så kan man gjerne diskutere hvor logisk eller rettferdig dette er til man blir blå i trynet. Det endrer ikke det faktum at vi har 2 eller 5 års reklamasjonsrett. Det finnes ingen mellomting.

Lenke til kommentar
Hallo? Høyesterett har akkurat sagt at en mobiltelefon er ment å vare i 3-4 år!

 

Sorry, men dette er så håpløst fra din side at jeg ikke skjønner at du ikke ser det selv :). Jeg viser gang på gang hva loven sier, og hvordan dette fungerer i sammenheng med hva høyesterett har tolket i loven.

 

Du sier "5 års reklamasjonsfrist har høyesterett bestemt".

 

Du feiler i å forstå den grunnleggende logikken i mangel ---> reklamasjon, og da er det nytteløst å diskutere :).

9646144[/snapback]

 

Ja Hallo? Er du helt analfabet, strøk du i Norsk på skolen? Om du kjøper en telefon til 500 kr og får feil etter 4 år har du vel ikke mye du skulle sagt. Men kjøper du en telefon til flere tusen kroner står du veldig sterkt. Høyesterett spesfiserer at det ingen nedre grense får når du kan reklamere selv om telefoner skal vare i 3 til 4 år. Det vil si at du kan reklamere i 5 år. Om du får medhold eller ikke kommer jo an på hva som er feil. Slik har det alltid vært og slik vil det alltid være.

Lenke til kommentar
Det er ikke selger som bestemmer hvor lenge ett produkt er ment å vare. Da hadde ikke vi noen rettigheter overhodet. Å sammenligne med matvarer er det mest banale jeg har hørt så langt. Det er pris og type produkt som bestemmer varigheten. Hva som er logisk eller ikke er helt uvesentlig, personlig synes jeg 3 år er grei levetid, men som sagt, det er uvesentlig. Høyesterett har avsagt dom og den taler elektronikkbransjen midt i mot. Det er det saken dreier seg om. Ta gjerne opp Norsk kurs på voksenopplæringen dersom dere ikke kan språket.

Hvem mener du at skal kunne antyde levetiden på et produkt? Hverken forbrukerrådet, jurister eller stortinget har kompetanse til det. Mannen i gata har sikker mange synspunkter, men ingen eller liten teknisk kompetanse. Det må jo være produsenten som vet mest om produktet sitt og bransjen som kjenner den statistiske levetiden og da må det være selger som opplyser kunde om det. Tror ikke det skjer, men hørte om noen som foreslo å skrive på kvitteringer eller på esker at "forventet levetid på dette produktet er: X år".

 

Hvorfor vil du ikke svare på spørsmålet: Hva skal man egentlig reklamere på hvis produktet holdt lenger enn oppgitt forventet levetid, men får en feil og fortsatt er innenfor lovbestemt reklamasjonstid?

 

Nok en gang, ja jeg vet at Høyesterett har bestemt at det er 5 år. Men når man leser hele dommen så står det som tidligere nevnt at "... En feil som er oppstått etter utløpet av varens normale holdbarhetstid, vil vanligvis ikke utgjøre en mangel ved varen, selv om reklamasjonsfristen på dette tidspunkt ikke skulle være utløpt.". Har du lest bransjens advokats tolkningn av dommen? (Link) Før var diskusjonen 2 eller 5 år, nå blir diskusjonen hvor lang er forventet levetid.

 

Når du ber noen ta "Norsk kurs", så blir det kanske litt (ufrivillig) useriøst. Tror at du heller får starte med et norskkurs (skrives i ett ord uten stor forbokstav).

 

 

Edit: Rettet en liten "leif".

Endret av Mr D
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Det er som ZiggyStardust skriver 5 år etter dommen. Vil bare til slutt påpeke at bananer er ett rimelig dårlig eksempel, da varer under 200 kr IKKE har noen som helst garanti eller reklamasjonsfrist. Det står også i lovteksten.

Feil. Hvor har du fått det fra? Isåfall hadde du ikke hatt reklamasjonsrett på telefoner som selges for kr 1,-. Det står ingenting i loven om verdien på varen. Om det er garanti på en vare har ingenting med verken verdi eller loven å gjøre. Garanti er noe selger / leverandør gir i tillegg til det som er lovbestemt.

Lenke til kommentar
Det er som ZiggyStardust skriver 5 år etter dommen. Vil bare til slutt påpeke at bananer er ett rimelig dårlig eksempel, da varer under 200 kr IKKE har noen som helst garanti eller reklamasjonsfrist. Det står også i lovteksten.

Feil. Hvor har du fått det fra? Isåfall hadde du ikke hatt reklamasjonsrett på telefoner som selges for kr 1,-. Det står ingenting i loven om verdien på varen. Om det er garanti på en vare har ingenting med verken verdi eller loven å gjøre. Garanti er noe selger / leverandør gir i tillegg til det som er lovbestemt.

9647342[/snapback]

 

Du tar feil. Ingen mobilprodusenter har noensinne gitt garanti ut over det som er lovbestemt i Norge. Og hadde det ikke vært for en streng norsk lov som gir oss 2 års garanti hadde alle telefoner hatt 1 års garanti slik det dessverre er i de fleste andre land. Å sammenligne med matvarer er fortsatt helt på trynet da de faktisk ikke dekkes av forbrukerkjøpsloven.

Lenke til kommentar
Ingen mobilprodusenter har noensinne gitt garanti ut over det som er lovbestemt i Norge. Og hadde det ikke vært for en streng norsk lov som gir oss 2 års garanti hadde alle telefoner hatt 1 års garanti slik det dessverre er i de fleste andre land. Å sammenligne med matvarer er fortsatt helt på trynet da de faktisk ikke dekkes av forbrukerkjøpsloven.
Jeg forslår at du setter deg ned og leser forbukerkjøpsloven før du uttaler deg mer. Det står ikke et ord i loven om garanti, der står det om reklamasjonsrett. Garanti er noe som selger/leverandør kan gi i tillegg og isåfall må den dekke mer enn loven.

 

Kan du fortelle hvor i loven det står at den ikke dekker matvarer? En av svakhetene ved loven idag er at den er vag. Det står bare "Loven gjelder forbrukerkjøp, hvis ikke noe annet er fastsatt i lov. Med forbrukerkjøp menes salg av ting til en forbruker når selgeren eller selgerens representant opptrer i næringsvirksomhet...". Her kan en ting være alt fra en banen til en kostbar villa.

Lenke til kommentar
Ingen mobilprodusenter har noensinne gitt garanti ut over det som er lovbestemt i Norge. Og hadde det ikke vært for en streng norsk lov som gir oss 2 års garanti hadde alle telefoner hatt 1 års garanti slik det dessverre er i de fleste andre land. Å sammenligne med matvarer er fortsatt helt på trynet da de faktisk ikke dekkes av forbrukerkjøpsloven.
Jeg forslår at du setter deg ned og leser forbukerkjøpsloven før du uttaler deg mer. Det står ikke et ord i loven om garanti, der står det om reklamasjonsrett. Garanti er noe som selger/leverandør kan gi i tillegg og isåfall må den dekke mer enn loven.

 

Kan du fortelle hvor i loven det står at den ikke dekker matvarer? En av svakhetene ved loven idag er at den er vag. Det står bare "Loven gjelder forbrukerkjøp, hvis ikke noe annet er fastsatt i lov. Med forbrukerkjøp menes salg av ting til en forbruker når selgeren eller selgerens representant opptrer i næringsvirksomhet...". Her kan en ting være alt fra en banen til en kostbar villa.

9647472[/snapback]

 

Garanti/reklamasjonsrett, kall det hva du vil og kutt ut flisespikkeriet. På norsk folkemunn kaller vi det for garanti. Og som jeg sa hadde det ikke vært for loven vi har i Norge hadde vi hatt 1 år garanti/reklamasjonsrett slik som det er i de fleste andre land. Du trenger ikke se lenger enn over grensen. Og loven dekker ikke matvarer fordi det er ett ferskvare produkt med høyst begrenset holdbarhet og matvarer generelt er datomerket. Mobilprodusentene har jo vurdert å datomerke produktene sine men det er jo bare tåpelig. Det som da kommer til å skje er at det kommer en lovendring, fordi produsentene da prøver seg på ansvarsfraskrivelse. Når du sier at loven er vag stemmer det, og når det er tvil om hvor lenge produktet er ment å vare sier høyesterett følgende: "Dersom det er tvil om hvor lenge varen er ment å vare, bør denne tvilen falle ut til fordel for fem års fristen"

 

Se punkt 46 i dommen http://www.lovdata.no/hr/hr-2007-01592-a.html

Lenke til kommentar

For det første: folk blander fortsatt reklamasjonsrett og reklamasjonsfrist. Dette er to vidt forskjellige ting. Slå gjerne opp i ordboken på ordene "frist" og "rett" - de betyr forskjellige ting.

 

Kjøpsloven nevner en reklamasjonsfrist men ingenting om en reklamasjonsrett. Man har rett til å "gjøre en mangel gjeldende" (jfr. Kjøpslovens §26, 3. ledd) i hele produktets levetid, mens fristen for å reklamere er 2 eller 5 år, avhengig av produktets forventede levetid.

 

Videre er garanti og reklamasjonsfrist også to vidt forskjellige ting. Førstnevnte er det produsenten som helt og holdent står for, og denne kan gi så korte eller lange garantiperioder som den vil. Reklamasjonsfristen er satt ved lov, og dekker mangler som er et resultat av produksjonsfeil/svakheter. En garanti gitt av produsent kan også dekke ting utover dette, avhengig av den individuelle produsent.

 

Jeg ser anklager om dårlige norskkunnskaper slengt rundt her, men jeg minner om at man ikke bør kaste sten i glasshus.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg sier igjen jeg, man har frist til å reklamere i 5 år, så frem det man reklamerer på er en MANGEL.

 

En telefon som dør etter 4 år er ikke en mangel, siden det er over produktets forventede levetid.

 

Forøvrig handler punkt 46 i dommen om reklamasjonsfrist, ikke mangel :).

 

Det er 2 forskjellige ting.

 

Og bananeksempelet mitt er faktisk 100% relevant. Det står ikke en pøkk i forbrukerkjøpsloven om varens verdi (isåfall, vis meg den paragrafen :)). Derimot så står det at tingen skal ha de egenskaper man forventer ved kjøp av en slik ting, og at om den ikke har disse, så har den en mangel.

 

En råtten banan etter 14 dager er ikke en mangel, en mobiltelefon som er over forventet levetid som høyesterett har fastslått er 3-4 år og dør er heller ikke en mangel.

 

En mobiltelefon som dør etter 3 år er en mangel, og en banan som råtner etter 2 dager er også en mangel.

 

Igjen: Det er forskjell på absolutt reklamasjonsfrist og hvorvidt det man ønsker å reklamere på er en MANGEL.

 

Jeg har før i tråden sitert fra forbrukerkjøpsloven, fint om andre kan finne fram sitater som tilsidesetter punktene rundt mangel ---> reklamasjon.

 

Det er som ZiggyStardust skriver 5 år etter dommen. Vil bare til slutt påpeke at bananer er ett rimelig dårlig eksempel, da varer under 200 kr IKKE har noen som helst garanti eller reklamasjonsfrist. Det står også i lovteksten.

Feil. Hvor har du fått det fra? Isåfall hadde du ikke hatt reklamasjonsrett på telefoner som selges for kr 1,-. Det står ingenting i loven om verdien på varen. Om det er garanti på en vare har ingenting med verken verdi eller loven å gjøre. Garanti er noe selger / leverandør gir i tillegg til det som er lovbestemt.

9647342[/snapback]

 

Du tar feil. Ingen mobilprodusenter har noensinne gitt garanti ut over det som er lovbestemt i Norge. Og hadde det ikke vært for en streng norsk lov som gir oss 2 års garanti hadde alle telefoner hatt 1 års garanti slik det dessverre er i de fleste andre land. Å sammenligne med matvarer er fortsatt helt på trynet da de faktisk ikke dekkes av forbrukerkjøpsloven.

9647405[/snapback]

Sorry, men dette var litt morsomt. Finn det stedet i forbrukerkjøpsloven som gir oss lovfestet garanti.

 

Det stedet finnes ikke. Det heter REKLAMASJON. Og ALLE varer dekkes av forbrukerkjøpsloven, finn det stedet der det står at feks matvarer ikke dekkes. Forbrukerkjøpsloven dekker FORBRUKERKJØP. Dvs at om jeg handler meg en avis på gata, så dekker forbrukerkjøpsloven denne, så om den er full av dårlig trykksverte, eller elektrisk ladet så jeg får støt, så har jeg krav på at mangelen rettes.

 

EDIT2: Ser du kaller det flisespikkeri. Vet du hva? Oss selgere kan ikke flisespikke, vi må vite mer om dette enn de aller fleste, slik at vi kan bedrive god kundebehandling :). Det forutsetter 100% oversikt og nøyaktighet.

Endret av Alastor
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...