Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei, jeg ser etter et program for å effektivt kryptere en harddisk uten at brukeren av PC-en trenger å gjøre noe aktivt. Tanken er å sikre data på bærbare PC-er fra å kunne leses ved f.eks. tyveri.

 

1. Brukeren skal ikke trenge å gjøre noe aktivt.. alt bør bare krypteres som standard

 

2. Viktige filer skal synkroniseres over nettverk. Enten må filene beholdes kryptert ved synkronisering, men at det er en adminfunksjon slik at bruker kan glemme passordet sitt uten at filene blir tapt. Ellers må filene synkroniseres ukryptert over til serveren (w2k3).

 

Noen som har erfaring/anbefaling på programvare som kan gjøre noe i den duren?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det skulle helst fungert uten en tpm brikke. Pc'ene det gjelder kjører også XP, så en vista-funksjon vil ikke hjelpe stort.

 

På min bærbare har jeg TPM brikke sammen med truecrypt, men brukes kun for viktige filer. Ville gjerne hatt noe som bare tok hele harddisken, og på en måte ikke var synlig for brukeren (jo mindre de har å tenke på jo bedre).

Lenke til kommentar

Safeboot ser ut til å være hva du leter etter,

 

Kan pushes ut med policy (eller installeres manuellt av administrator), deretter gjøres alt fra administrasjonskonsollet.

 

Dette er det største fordelen ved safeboot kontra andre løsninger, et robust administrasjonssystem, allt man trenger på klienten er safeboot installert, som administrator kan man stille allt på hver enkelt enhet fra consolet.

Vandligvis lager man bare en standard policy som gjelder for alle PC-er når de får safeboot installert.

 

Alle nøkler lagres på serveren, så man kan lage dekrypterings-CD-er hvis noe går galt.

 

Kan kryptere hele disken, bare utvalgte mapper, nettverks-lokasjoner(nettverksdisk eller via unc), kan settes opp egene policyer for om usb-disker,CD-er,etc skal krypteres eller om bare krypterte filer kopert til slik media skal krypteres. Nettverkslokasjoner kan krypteres så bare utvalgte brukere kan lese filene.(fungerer med windows server og samba).

 

Kan integreres med AD. Samt har singel sign on, så brukere bare trenger å taste inn brukernavn og passord en gang ved oppstart.(singel sign on fungerer også på tvers av forskjellige safeboot-beskytta PC-er)

 

Støtter også pda og mobiltelefoner (palm, pocketpc, symbian, windows mobile)

 

På den negative siden ligger prisen, koster om trent like mye som konkurrerende løsninger per pc, men så må man ut med en relativt betydlig engangssum for server-programvaren.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 4 måneder senere...

Anbefaler TrueCrypt. Multi-plattform, enkelt, raskt, sikkert, fleksibelt og ikke minst gratis. Krever litt administrasjon, spesielt dersom du ønsker en recovery funksjon (når brukere glemmer passordet sitt).

 

Dersom du har et stort antall klienter ville jeg brukt litt tid på å lage en løsning rundt verktøyet, f.eks et login script som sparker i gang krypteringen av en nytanket maskin.

 

Andre alternativer er PointSec, CompuSec, PGP og Safeboot.

Lenke til kommentar
  • 10 måneder senere...
Ville gjerne hatt noe som bare tok hele harddisken, og på en måte ikke var synlig for brukeren (jo mindre de har å tenke på jo bedre).

 

Hvis du vil at maskinen skal kunne bootes uten at brukeren skriver inn noe, må nøklene lagres på maskinen i ukryptert form.

 

TPM har (blant annet) funksjoner for å lagre nøkler i et kryptert system på pc'en (som da bare den pc'en kan låse opp). Hvis du vil at det skal fungere uten TPM så MÅ brukeren skrive inn noe, eller så er det snake oil.

 

Det er selvfølgelig også viktig å sjekke at passordet ikke er dict word, og at lengden er minst 8 bokstaver (og helst inneholde store og små bokstaver, og nummer).

 

Edit: Woops, gammel tråd gitt. Var på første siden, så regnet med den var relativ nylig. Jaja.

Endret av Terrasque
Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...
Anbefaler TrueCrypt. Multi-plattform, enkelt, raskt, sikkert, fleksibelt og ikke minst gratis. Krever litt administrasjon, spesielt dersom du ønsker en recovery funksjon (når brukere glemmer passordet sitt).

 

Dersom du har et stort antall klienter ville jeg brukt litt tid på å lage en løsning rundt verktøyet, f.eks et login script som sparker i gang krypteringen av en nytanket maskin.

 

Andre alternativer er PointSec, CompuSec, PGP og Safeboot.

har ikke vært dumt å hadd en tråd om truecrypt. driver å skal teste slik systemdisk kryptering. det fungerer fint, men trenger recovery funksjonen. har ikke fått sjekka ut hvordan det skal fungere ennå...synes jeg leste at man var nødt til å ha passordet når man brukte revovery cden også. altså samme passorden som brukeren bruker, eller missoppfattet jeg?

Lenke til kommentar

Anbefaler Truecrypt, kjempefint program med lett forståelig brukergrensesnitt og mange muligheter.

Selv om du mener brukeren skal slippe å gjøre noe, så er det jo lettvint å bare skrive inn et passord.

Hvis du ikke har passord, så er jo hele krypteringen bortkastet uansett.

Lenke til kommentar
Anbefaler Truecrypt, kjempefint program med lett forståelig brukergrensesnitt og mange muligheter.

Selv om du mener brukeren skal slippe å gjøre noe, så er det jo lettvint å bare skrive inn et passord.

Hvis du ikke har passord, så er jo hele krypteringen bortkastet uansett.

det jeg mente med meldinga over var at.

vanligvis i slike krypteringsprogram så kan vi ha to passord. 1 for resetting/recovery og 1 for brukeren. skjønner du hva jeg mener nå?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...