Gå til innhold

30D eller 40D. Verdt prisforskjellen?


Anbefalte innlegg

Har no jobba som fotoassistent ei stund og føler det er på tide å skaffe seg eit skikkeleg kamera. Hadde vel eigenteleg vokse frå mitt Nikon D40 frå før eg kjøpte det og no er det kameraet på veg ut av huset og eit nytt skal inn - denne gongen Canon då det er det eg disponerar på jobb. Planen var eigenteleg å kjøpe eit brukt 30D hus, men no er jo prisen så låg at det er like greit å kjøpe nytt, og då er det fortsatt eit stykke, men ikkje så langt som før opp til 40D som kan skaffast for rundt 9500,-

Men kva er ståa her? Kan 40D forsvare ein prisforskjell på nesten 3000,- for ein 20-åring med knepen økonomi, men stort pågangsmot? Kanskje til og med eit brukt 5D kunne vore eit alternativ? Det er jo mykje det same i bruk som 1Ds MK2.

Herregud.

 

(PS: Alle bergensarar må plukke med seg siste eksemplar av INmagasinet. Kanonbra bilete. ;D)

Endret av KimNK
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jepp, det er det eg har lurt litt på. For eg er litt i tvil om 30D er nok når eg etter kvart vert sendt ut på location åleine utan anledning til å låne nokon andre sitt kamera. 5D kunne sikkert ha vore ei god invistering, men då lyt eg nok vente ei stund. Og å vere utan kamera ein månad eller så er jo mildt sagt litt kjipt.

Lenke til kommentar
Hadde satt pris på om folk faktisk hadde teke seg bryet med å LESE posten.

9615746[/snapback]

Det var nok en ironisk henvisning til Canons første digitale slr under 10k, et kamera fra yngre juratid i digital sammenheng.

 

Jeg synes ikke at det er lett å ta stilling til det spørsmålet, men siden man kan få en pent brukt 5D til samme pris som 40D, så synes jeg at prisforskjellen ikke er lett å forsvare. 40D tar flotte bilder etter det jeg har sett, men vil gjerne se en direkte sammenligning før jeg feller noen dom. 30D tar nemlig også flotte bilder, og når man ikke har sett bilder tatt samtidig av samme motiv, så kan man umulig si hvor stor forskjellen er. Den virker ikke så veldig stor på bildene jeg har sjekket, men de bildene har heller stilt store krav til spissegenskaper. Det finnes nemlig kvaliteter der 30D er målbart bedre, men det ikke sikkert at det har noen betydning i praksis. Det finnes nemlig andre områder der 40D er bedre.

 

Uansett er prisforskjellen såpass stor at jeg tviler på at forskjellen er verdt omtrent 50% høyere pris. Fremtidige direkte sammenligningen kan motbevise min påstand, men det er slik jeg ser det i dag.

Lenke til kommentar

Det er vel egentlig ikke rare forskjellen på 30D og 40D. Noen flere megapixler, men det blir jo som på 350D og 400D, det syns ikke så mye med annet at du skal lage plakater og store utskrifter. 40D har en 3" skjerm, hvis ikke jeg tar feil, får virkelig håpe den er bedre en på 30D, fordi 30D skjermen kan virkelig lure deg.

 

Utifra min erfaring med 30D syns jeg det er et knall kamera, selv med 18-55 linsa.

 

tilbake til 40D, Liveveiw, har vel ikke egentlig noen formening om hva du trenger dette til, men men.

 

men jeg ville gått for 40D, da det ikke er så mye dyrere. 5D er jo fullformat, så hvis du har noen canon objektiver fra feks. 350d osv kan du ikke bruke de.. Men det visste du vel alerede :)

Lenke til kommentar

Liveview? Pøh. Er det SLR så er det SLR. =P

Men reknar nesten med at eg går til innkjøp av 30D på messa til Fotovideo fredag. (Med mindre nokon har sterke innvendingar.) Så får eg heller oppgradere ei klasse til når sjangsen byr seg. Greit å ha noko å vekse på. :)

Trur eg kjem til å klare meg ei stund med 30D og 24-70mm.

Endret av KimNK
Lenke til kommentar
Liveview? Pøh. Er det SLR så er det SLR. =P

Men reknar nesten med at eg går til innkjøp av 30D på messa til Fotovideo fredag. (Med mindre nokon har sterke innvendingar.) Så får eg heller oppgradere ei klasse til når sjangsen byr seg. Greit å ha noko å vekse på. :)

Trur eg kjem til å klare meg ei stund med 30D og 24-70mm.

9621286[/snapback]

 

Sikkert fornuftig. jeg har 40 og funksjonelt. Ut fra de kommentarer jeg har sett på dpreview virker det som om alle fra 350D, 400D, D20 og mange fra D30 finner oppgraderingen vel verdt, spesielt i USA.. Men D40 koster mindre i USA enn her, uten at jeg vil ta stilling til relativ kjøpekraft osv.

D40 regnes for en "major upgrade" fra Canon - i motsetning til oppgradering fra D20 til D30.

 

Utover det som er nevt ovenfor, kan jeg ta med sensorrens og veldig rask autofokus, med vesentlig bedre fokusering i dårlig lys enn D30. 6.5 bilder i sekundet er også "kjekt å ha" Men alt har sin pris og ut i fra det du skriver er nokD30 et glimrende valg for deg.

Lenke til kommentar
tilbake til 40D, Liveveiw, har vel ikke egentlig noen formening om hva du trenger dette til, men men.

9619205[/snapback]

Ganske praktisk ved makrofotografering f eks, spesielt om man kobler kameraet til PC-en og finjusterer fokus der.

9620827[/snapback]

 

 

Dette kan jeg på mitt 30D også. Har ikke satt meg 100% inn i det, skal teste mere etterpå.

Lenke til kommentar

Heftige saker, ja. Synd dei ikkje er mine, men eg får disponere dei omtrent så mykje eg vil.

 

Men eg har ei myte eg må få avkrefta/bekrefta.

Eg fekk beskjed om å lade batteriet 16-18 timar fyrste gongen. Er det noko i dette eller er det berre bullcrap?

Skal på kosert i kveld, og det hadde jo vore kjekt å ta med seg kamera.

Lenke til kommentar
Heftige saker, ja. Synd dei ikkje er mine, men eg får disponere dei omtrent så mykje eg vil.

 

Men eg har ei myte eg må få avkrefta/bekrefta.

Eg fekk beskjed om å lade batteriet 16-18 timar fyrste gongen. Er det noko i dette eller er det berre bullcrap?

Skal på kosert i kveld, og det hadde jo vore kjekt å ta med seg kamera.

9643107[/snapback]

Det er gamle myter. Du skal bare lade batteriet på vanlig måte. Tipper det er full-ladet innen du skal på konserten, hvis ikke - så kan du allikevel bruke det som er der.

 

Tom

Lenke til kommentar
Heftige saker, ja. Synd dei ikkje er mine, men eg får disponere dei omtrent så mykje eg vil.

 

Men eg har ei myte eg må få avkrefta/bekrefta.

Eg fekk beskjed om å lade batteriet 16-18 timar fyrste gongen. Er det noko i dette eller er det berre bullcrap?

Skal på kosert i kveld, og det hadde jo vore kjekt å ta med seg kamera.

9643107[/snapback]

Det er gamle myter. Du skal bare lade batteriet på vanlig måte. Tipper det er full-ladet innen du skal på konserten, hvis ikke - så kan du allikevel bruke det som er der.

 

Tom

9643153[/snapback]

 

 

Det er ingen myte, men en realitet!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...